BCS paarden bespreken en foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:24

@veulen84, dankjewel! Hij heeft inderdaad net een tijdje vakantie gehad dus we gaan nu weer beginnen met trainen. Hij is altijd echt veel te dik geweest dus fijn om te horen dat jij hem een 0 vindt!

@LuffeB, op de 1e 3 inderdaad een 0. Ik vind hem op de laatste vind ik het moeilijk om te zien waar het vet vooral zit. @avalanche, op welke plekken zie je dat vooral?

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:35

LuffB: uitgaande van de laatste foto zou ik zeggen +1. Met name de hals is duidelijk op deze foto.
Ook de lovehandles bij de schouders zijn zichtbaar.

Avalanche: goed verschil zo :j
Met name de hals en de vetophopingen bij de schouder en staart.

mingming: +0,5. En dan door de laatste foto waar je wat opslag ziet bij de staart. Wel een buik en weinig rugspieren, waardoor het vertekend. Bij deze zou ik eerder kijken naar problemen met de lymfe ipv vetopslag. De opslag zit op andere plekken.

jorex: om goed te bepalen is alleen een kont wat onhandig :D
Wel een stel lekkere kontjes trouwens :9

AlwaysH: Een jong paard is altijd lastig omdat ze zo onvoorspelbaar groeien. Maar jonge paarden zie ik aan het eind van de zomer altijd wel graag op een +0,5. Dat trekt in de winter dan wel weer bij.
De jouwe zit eerder nu op -0,5. Ik ben wel benieuwd naar wat je nu voert (mag ook via pb). Hij heeft wel stappen gemaakt zeg +:)+

Kennen jullie de cresty neck score? Deze is ook goed om mee te nemen. En zeker bij koudbloeden heel goed bruikbaar icm de bcs, die met name bij de achterhand bij koudbloeden lastiger is.
Afbeelding

En om er nog een foto in te gooien, dit is mijn 2-jarige.
Ik zet haar nu op +0,5. Ze is aardig bespierd ook, voor een jong paard. Omdat ze in een pp leeft en ik ook zorg dat er voldoende eiwitten in het voer zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:42

Ik vind haar een 0, zeker omdat ze ook nog moet groeien. :j

Ben ik ook wel benieuwd: 4,5 jarige hengst:
Afbeelding
Afbeelding

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:29

Avalanche schreef:
Jorklo29 schreef:
Die vetscore is een ding, is al laatig maar ik vind het zelf ook lastig om te zien of een paard bespiering heeft, hoe zien jullie dit vanaf een foto? Voelen lijkt me veel makkelijker



[ [url=m/9ZGcm4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gespierd. Spiertonus is duidelijk zichbaar, bij billen en hals met name.


[ [url=m/9UkSU4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dik paard. Als in werkelijk moddervet.
Geen enkele tonus meer zichtbaar, hals is wel groot maar niet gevormd, er zit een laag vet op.


Ja dat is wel een duidelijk verschil haha. Vraag me wel af wat voor score je het onderste paard zou moeten geven als die van mij al een +2 is

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:31

Captain schreef:
Ik vind haar een 0, zeker omdat ze ook nog moet groeien. :j

Ben ik ook wel benieuwd: 4,5 jarige hengst:
[ [url=m/XkDfAZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CwSaMi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze zou ik een 0 geven

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:47

Ik +0.5. Maar dat is met name net met dat randje op de hals wat je op de laatste foto goed ziet. Nu hebben hengsten dat snel overigens. Op de bovenste foto zie je ook net iets vetopslag bij de schouder.
Maar ook hij is nog in de groei en hengst, dus puur op het plaatje +0,5. Maar ik zou er niet specifiek iets aan gaan doen.

Jorklo, ik zou de jouw geen +2 geven. Dikke +1. De hals valt me mee, maar wel vetopslag op de buik, bij de schouder en op de achterhand.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:29

Ik vraag me toch altijd af hoe dat nu zit met de vetopslag op de hals. De zogeheten cresty neck. Sommige paarden (zeker veel te zien bij PRE-hengsten) hebben dit heel erg. Kijk maar naar de paarden van Matt Harnacke. En toch zijn deze paarden niet veel te vet. Een dierenarts vertelde me dat zo’n aangeboren vetnek altijd duidt op stofwisselingsproblemen omdat ze anders de opslag niet hadden gekregen. Mijn ruin is tot zijn 4e hengst geweest. En zelfs in topvorm qua gewicht (zie hieronder, let wel hier was hij 3 jaar en onbereden) had hij die dikke nek ook. Nu op latere leeftijd is die nek wel echt een issue trouwens. Wordt al gauw te hard bij suikers.
Kortom: wanneer en hoe zwaar laat je het nekvet meetellen in het beoordelen van de BCS score?

Afbeelding

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:31

Captain schreef:
Ben ik ook wel benieuwd: 4,5 jarige hengst:
[ [url=m/XkDfAZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CwSaMi.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hij is prachtig, toch zou ik hem +0,5 tot +1 geven. Ribben niet licht zichtbaar. Vrij rond op de billen. Vet op de hals (maar daar heb ik al een vraag over gesteld)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:48

Haflinger merrie 22 jaar, foto's van vandaag. Ik denk dat zij op het moment een 0 is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Zelfde merrie, hier 20 jaar. Zeker +2
Maand stilgestaan na spierbevangenheid
Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:19

Okee, laat ik mijn twee er ook eens in doen.

PRE merrie. 23 jaar, al 2 jaar met licht pensioen (functioneert als kinder pony). Moeder van 8 veulens.


Afbeelding

Afbeelding

PRE merrie van 12. Staat vol in werk.


Afbeelding


Afbeelding

LuffB

Berichten: 1304
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:33

Thx voor de feedback, altijd goed om met andere mee te kijken en je eigen oog te blijven trainen.
En dat je dus soms ook een beetje blind bent voor je eigen paard los van dat je probeert onbevooroordeeld te blijven.

Ik zal later de andere foto´s weer beoordelen.

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:29

Heeft iedereen denk ik. Ik iig wel.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:47

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Nieuwe foto's.

Als ik er naast sta vind ik het allemaal wel meevallen maar zo'n foto geeft toch wel een andere kijk.
24 jaar, IR (negatief getest idem voor PPID).


Afbeelding

Deze is van afgelopen winter op de vorige stal.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:54

Voor 24 jaar ziet ie er goed uit :)
Al blijf ik wel bij mijn eerdere beoordeling.

Soms is het ook wel moeilijk te zien op foto, zeker als ze een lastig postuur hebben. Ik geef eerlijk toe dat ik bij mijn eigen haf op foto +2 zou geven en bij mijn KWPN +0,5. Maar als ik er naast sta dan heeft de haf eigelijk nergens echt vet en is de kwpn veel dikker.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:05

Cowgirl toch wel licht een hartvormige kontje, dan ga je naar de +2 en de overgang hals schouder is ook niet erg uitgesproken.

Dat gezegd hebbende: dan hebben wij een haflinger op stal die minstens +5 is.

Ik vind ras ook wel wat invloed hebben. Dus voor het ras denk ik eigenlijk: het valt best mee. Dat is misschien ook wel het feit dat we aan te dikke paarden wennen.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:13

Naskapower schreef:
Haflinger merrie 22 jaar, foto's van vandaag. Ik denk dat zij op het moment een 0 is.
[ [url=m/mCFYt9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FmY3IA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J5OGB3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zelfde merrie, hier 20 jaar. Zeker +2
Maand stilgestaan na spierbevangenheid
[ [url=m/1M3HLk.jpg]Afbeelding[/url] ]


@ Naskapower, Denk ik ook, een 0 of een 0,5.

@ cowgirl, ik zou zeggen 2+
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 14-09-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:14

Afbeelding


Hier mijn 8 jarig arabiertje. Ribben zijn niet zichtbaar, maar wel te voelen met wat druk, billen zijn wel weer helend. Vind het erg lastig

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10465
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:24

Ik zie met name een pony/paard welke bespiering mist. Onderhals is groter dan de bespiering. Ik zou toch in ieder geval naar +0,5 gaan.

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:55

Eens. Paard is bloot, maar zeker niet mager.

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:59

Marigo schreef:
Captain schreef:
Ben ik ook wel benieuwd: 4,5 jarige hengst:
[ [url=m/XkDfAZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CwSaMi.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hij is prachtig, toch zou ik hem +0,5 tot +1 geven. Ribben niet licht zichtbaar. Vrij rond op de billen. Vet op de hals (maar daar heb ik al een vraag over gesteld)


Maar ribben licht zichtbaar is ook geen 0. Ze moeten voelbaar zijn zonder druk, maar zichtbaar niet.

Nu vind ik het sowieso lastig, helemaal als je gespierde paarden ziet. Hier zie ik meer blote paarden qua spieren langskomen, maar met bespiering wordt een paard ook ronder/gevulder.
Als wij het in het echt scoren moet je ook echt voelen of iets vet of spier is bij sommige paarden. Vooral bij ribben moet je voelen of je ze kan voelen zonder veel druk, op een foto zie je het verschil niet tussen een keurige 0 en een 1 qua ribben. Maar ook bij kont en hals kan je veel meer voelen dan ipv rond is vet.

Het is al lang goed dat er niet alleen naar buik gekeken wordt, want zo wordt mijn paard altijd heel dik genoemd. Zelfs na een operatie met langere tijd vasten en waarbij je dus wel een hoekig paard had. Alleen een hangbuik, maar dat was zoals de da liet zien een gebrek aan buikspieren. Als ze stilstaat een flinke buik, in het werk is die aangespannen en ineens niet zo flink meer en zie je se spieren lopen/werken.
Maar ze is wel te dik, want vethoop achter de schouders, terwijl de rest van de ribben makkelijk voelbaar zijn. Zelfs na dieet, operatie of vol in het werk blijft daar wat vet zitten en komt daar ook als eerste weer terug. Wel duidelijke overgang naar schouders, maar zelfs toen zij echt een +2 was bleef die overgang want die schouders zijn gewoon heel fors. Een ronde of hartvormige kont krijgt zij dan weer nooit van vet, want die is van zichzelf heel erg plat of juist een (ingevallen) dakje vanaf achter gezien. Terwijl ze als ze vol in training staat veel ronder wordt daar, want dan komen er spieren op/bij.

De manier die eerder genoemd wordt, waarbij je dus veel meer punten pakt en die cijfers geeft en het gemiddelde van alles pakt vind ik dus nog betrouwbaarder en veel meer zeggen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:09

OK even benieuwd.
Clin moest 100kg afvallen van de arts.
Dit was in juni
Afbeelding

Juli
Afbeelding

Dit gisteren, qua aansingelen merk ik al verschil in hoeveelheid gaatjes.
Afbeelding

Hij wordt niet fanatiek bereden. Gaat af en toe op buitenrit.
Hangbuik lijkt me puur door verminderde spieren?

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:25

MyWishMax schreef:
Maar ribben licht zichtbaar is ook geen 0. Ze moeten voelbaar zijn zonder druk, maar zichtbaar niet.

Nu vind ik het sowieso lastig, helemaal als je gespierde paarden ziet. Hier zie ik meer blote paarden qua spieren langskomen, maar met bespiering wordt een paard ook ronder/gevulder.


Of ribben wel of niet (licht) zichtbaar zijn hangt van veel factoren af, vacht (bijv. bij een geschoren paard op goed gewicht zie je meestal dat ribben zich minstens een heel klein beetje aftekenen), bespiering (paard dat goed op gewicht is maar bloot qua spieren zal eerder zichtbare ribben hebben), verder houding en licht op de foto ;)

Ik zou persoonlijk een 0 conditie paard met ontbrekende bespiering niet bij gaan voeren naar +0,5 of +1 zonder dat er wat constructiefs mee gedaan wordt, extra voer zonder werk is jammer genoeg nog niemand gespierd van geworden, ik durf het uit ervaring te zeggen := :P

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:31

Fly_high schreef:
MyWishMax schreef:
Maar ribben licht zichtbaar is ook geen 0. Ze moeten voelbaar zijn zonder druk, maar zichtbaar niet.

Nu vind ik het sowieso lastig, helemaal als je gespierde paarden ziet. Hier zie ik meer blote paarden qua spieren langskomen, maar met bespiering wordt een paard ook ronder/gevulder.


Of ribben wel of niet (licht) zichtbaar zijn hangt van veel factoren af, vacht (bijv. bij een geschoren paard op goed gewicht zie je meestal dat ribben zich minstens een heel klein beetje aftekenen), bespiering (paard dat goed op gewicht is maar bloot qua spieren zal eerder zichtbare ribben hebben), verder houding en licht op de foto ;)

Ik zou persoonlijk een 0 conditie paard met ontbrekende bespiering niet bij gaan voeren naar +0,5 of +1 zonder dat er wat constructiefs mee gedaan wordt, extra voer zonder werk is jammer genoeg nog niemand gespierd van geworden, ik durf het uit ervaring te zeggen := :P


Ja, maar er werd gezegd ribben niet licht zichtbaar als argument voor geen 0. Voor die 0 hoeven ze niet zichtbaar te zijn.

Maar verder helemaal met je eens hoor. Daarom blijft het in het echt heel anders, want je wilt voelen en kijken. Op foto kan je hetzelfde paard heel anders krijgen. Alleen is zonder werk of extra werk het ook weer lastig om geen gewicht extra te krijgen :') Maar ik ga voer altijd pas aanpassen als blijkt dat het niet genoeg is, niet op het moment dat we meer gaan doen. Direct aanpassen doe ik alleen als we minder gaan doen, dus minder voer direct, meer voer pas later.

Ik bedoelde alleen dat je dus vaak moet voelen of iets spier of vet is. Bepaalde dieren worden heel rond van spier, zonder dat daar vet bij komt. Zoals de mine, met een +1,5/2 zonder training is haar kont niet rond. Hier komen er veel blotere paarden voorbij, maar ook met redeneringen die je ook bij een gespierder paard kan zien

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:34

Wat een leuk en leerzaam topic dit! Zo fijn dat er ook aandacht is voor de bespiering. Dat lijkt steeds minder aandacht te krijgen, terwijl daar volgens mij het "gezonde metabolisme" begint.

Leuk al die verschillende paarden. En ook wel confronterend om te zien hoe weinig er "normaal" in de spieren staan..

Lyona

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:39

Fly_high schreef:
Ik zou persoonlijk een 0 conditie paard met ontbrekende bespiering niet bij gaan voeren naar +0,5 of +1 zonder dat er wat constructiefs mee gedaan wordt, extra voer zonder werk is jammer genoeg nog niemand gespierd van geworden, ik durf het uit ervaring te zeggen := :P


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn pssm paard Mira was toen ik haar begin maart kreeg mager en totaal onbespierd. Ik heb haar veel bijgevoerd (eiwit rijk en supplementen voor de spieren) en nu heeft ze veel meer spieren. Qua werk heeft ze letterlijk niks gedaan in de tussentijd. Hett verschil in onderstaande foto's is echt alleen bereikt met goed voer en veel supplementen.
Ze is nu niet echt dik, ribben zijn heel duidelijk te voelen en licht te zien.

Dit is echter alleen mijn ervaring, Mira wordt niet makkelijk te zwaar en heeft van nature aanleg voor spieren (quarter).

Zo was ze maart dit jaar:
Afbeelding


En nu:

Afbeelding

Afbeelding