Onafhankelijk voeradvies of zelf berekenen?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Maartje_M

Onafhankelijk voeradvies of zelf berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-22 20:31

Ik heb 3 paarden aan huis staan: 2 pre merries en een Welsh A merrie. We hebben net de analyse van het hooi binnen (jaarvoorraad) en ik wil nu kritisch naar mijn voeding kijken.

De Welsh heeft overgewicht en is bevangen geweest, dus ben ik heel blij met mijn 67 g/kg suiker. Echter, ik heb 1 jonge PRE en 1 die echt wel wat extra kan gebruiken momenteel en de VREp (31,4/kg ds) en EWpa (0,43 /kg ds) zijn voor hun wel wat aan de lage kant.
Met een vlugge berekening op beide waardes en het aantal kg hooi dat ze nu krijgen (afgewogen hoeveelheid ivm mevrouw obese) krijgen ze alle 3 onder behoefte met hun huidige voeding. Dat zet me ook aan het denken met betrekking tot de andere behoeftes.

Ik heb advies aangevraagd bij Vitalbix nav de ruwvoeranalyse die ik via heb heb gedaan, maar dan krijg ik natuurlijk het advies vitalbix te voeren. Ik ben echter niet zo merkgebonden en wil graag verder kijken.
Zijn er plekken waar je echt onafhankelijk voeradvies krijgt? Of zijn er tabellen die voor alle mineralen etc de behoeften bevatten?

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:34

Bokker Daihyo kan je helpen. Je hebt ook nog de Blauwe Hengst die je kan betrekken.

Keep shining, keep smiling...

Ipsilonka

Re: Onafhankelijk voeradvies of zelf berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:38

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:49

Bokker Mizora geeft ook onafhankelijk advies.

Vroeger had je voervergelijk.nl, waarop je iig kon zoeken op gehalten (bijv aangeven dat je iets zoekt wat laag in suiker zit, maar hoog in eiwit), maar dat bestaat volgens mij niet meer. Correctie: bestaat nog wel :)

Om je een beetje te sturen: vitaminebrok als basis en iets met een hoger eiwitgehalte (VREp / RE) om aan te vullen. Ook ex-hb’ers kunnen redelijk veilig voeding krijgen met eiwitten; voor mijn merrie met chronische bevangenheid en PPID werkte (geweekte) luzernebrok met Marstall Bergwiesen Mash goed om op gewicht te blijven (snel ondergewicht ipv obese). Haar vitaminebrok was die van Je Paard Gezond en Fit, mijn ruin krijgt die nog steeds.

Oy with the poodles, already

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-22 21:07

Bedankt voor de adviezen zo ver! Ik ga morgen even in detail kijken!

Voervergelijk gebruik ik nog wel om voer te vergelijken ( :+ ) maar die functie die jij noemt, mis ik inderdaad.

Ik heb ze het liefste alle 3 op hetzelfde basisvoer, maar ben bereid dat te laten varen als de PREs in ieder geval hetzelfde kunnen eten. De pony kan namelijk absoluut niet tegen luzerne en de meeste balancers (zeker hoger in eiwit) hebben dat wel verwerkt. Ze krijgen nu vitalbix Timothee om die reden maar die zit dan weer niet bepaald hoog in de VREp en EWPa

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:41

Daihyo inderdaad! Geeft echt wel fijn advies

Paardengek in hart en nieren!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:47

Ik heb een advies aangevraagd bij marjanlymfedrainage. Is ook onafhankelijk en ben er ook echt blij mee! Ze heeft ook opleiding gedaan bij blauwe hengst

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:02

Poekkie schreef:
Daihyo inderdaad! Geeft echt wel fijn advies

_Carien schreef:
Bokker Daihyo kan je helpen. Je hebt ook nog de Blauwe Hengst die je kan betrekken.

Bedankt! Ik geef inderdaad onafhankelijk voedingsadvies. Op mijn site staat meer informatie: www.equinoji.nl. En wil je nog meer weten: stel je vragen gerust :j

Ik kijk in mijn adviezen naar de berekeningen, maar ook naar de wensen van het paard en de eigenaar. Als in: zijn er specifieke klachten, gevoeligheden, wensen, enz. Ik ben niet merkgebonden en werk met ruwvoer als basis en aanvullen waar nodig.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 07:34

Ik wilde jou nog vragen wie je ook al weer precies erbij had gehad xLiez (ik herinner het me van instagram ;) ) Thx!

Daihyo ik heb jou even pb gedaan :)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:19

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:19

Ik heb destijds bij een serie fabrikanten voeradvies gevraagd en vervolgens gekeken naar de overeenkomsten en verschillen zelf mijn keuzes gemaakt. Werkte heel prima.

Ik kan me ook zo voorstellen dat je voor een onafhankelijk voeradvies (terecht) best wat betaald. Immers de fabrikanten krijgen hun winst uit het voer dat gepusht wordt, zij verdienen verder nergens aan en willen ook graag hun huur/ hypotheek betalen

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:25

Ik heb onlangs een consult gehad van dr. Anneke Hallebeek en was er zeer tevreden over. Ze is ook een dierenarts die behulpzaam was omdat mijn paard vatbaar is voor maagzweren en altijd een beetje te mager is. Ze schetste verschillende opties, niet gebonden aan een specifiek merk en was zeer grondig in haar analyse (rekening houdend met zaken als de toestand van het veld)
https://voedingsadviespaard.nl/index.php

my posts are translated with google translate - apologies for any confusion this might cause :-)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 08:31

Dat had ik me vannacht ook bedacht Troi. Even uitzoeken bij welke merken ik kan en wil aanvragen

Amyciation die had ik inmiddels ook op mijn lijstje staan! Thx

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:20

Voor de geïnteresseerden die voervergelijk altijd graag gebruikten en het (net als ik) jammer vind dat die site niet meer word bijgehouden, kunnen ook deze site gebruiken.

https://voerinbeeld.nl/

Nog niet zoveel info als VVG maar er staat al een hoop op :)

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:30

Ik zit zelf ook te kijken voor mijn haf, en ik kom toch uit op https://purehorse.nl/?gclid=Cj0KCQjwguG ... FIEALw_wcB
Als je naar onder scrolt, naar ik wil graag hulp,daar op klikt. krijg je een lijst, die je kan invullen, hier kunnen hun je verder helpen.

Maar het seizoens gebonden kruiden staat mij heel erg aan, en nog geen troep zooi gevonden met te veel suikers/zetmeel, met de balancer erbij van hun, ziet er ook prima uit .. zit ik te neigen naar de maaltijdboxen die hun aanbieden, en nog meer opties natuurlijk.

https://purehorse.nl/product-categorie/ ... altijdbox/

Spook

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-22 12:11

Daar heb ik wel eens naar gekeken spookje, maar heel eerlijk vind ik dat voor 3 paarden een heel erg duur grapje worden := bovendien denk ik dat het het eiwit tekort dat mijn hooi heeft ook niet aan zal vullen nu.
Maar inmiddels is Daihyo voor me aan het rekenen :D

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:12

Maartje_M schreef:
Daar heb ik wel eens naar gekeken spookje, maar heel eerlijk vind ik dat voor 3 paarden een heel erg duur grapje worden := bovendien denk ik dat het het eiwit tekort dat mijn hooi heeft ook niet aan zal vullen nu.
Maar inmiddels is Daihyo voor me aan het rekenen :D

Ja precies, daarom doe ik ook de luzerne erbij voor de eiwitjes .

Maar snap ik, succes hoop dat het wat wordt met daihyo (gaat zelf even kijken nog nooit van gehoord, you never know *D )

Spook

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-22 13:16

Luzerne kan hier niet voor alle 3, de pony kan daar echt heel slecht tegen helaas… denk dat dat de grootste uitdaging wordt nu

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:54

Gelukkig zijn er inmiddels genoeg luzernevrije alternatieven :j

Je hebt me wel een hele leuke puzzel gegeven :D
Maar ik zie best wat mogelijkheden om ze alle 3 een deel gezamenlijk en een deel maatwerk te kunnen geven :j

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-22 14:56

Sorry :)) zou echt super zijn als ze nog een beetje gezamenlijk kunnen eten!
Ik wacht geduldig en heel nieuwsgierig af waar je mee komt!

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:13

Ik kan geen site vinden van daihyo hellaas, waar kan ik deze vinden :j.

Ook heb ik bij pure horse even alles aangetikt, bij de vanaf €26,00 per maand box, en je tikt de alleen de basis dingen aan, zonder extra's, krijg je €90 per 2 maanden? :? Make it make sense ... dan is dat toch vanaf 90 euro ... wel een héél groot verschil hoor

Spook

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:37

Spookje29 schreef:
Ik kan geen site vinden van daihyo hellaas, waar kan ik deze vinden :j.

Ook heb ik bij pure horse even alles aangetikt, bij de vanaf €26,00 per maand box, en je tikt de alleen de basis dingen aan, zonder extra's, krijg je €90 per 2 maanden? :? Make it make sense ... dan is dat toch vanaf 90 euro ... wel een héél groot verschil hoor

Mijn site staat in mijn onderschrift: www.equinoji.nl :)

Maartje: ze kunnen zeker nog een deel gezamenlijk eten: hooi :))
Nee, zonder gein. Ik ga uit van gezamenlijk hooi en balancer. Voor je PRE's lukt dat sowieso. Die zullen ook wel een aanvulling nodig hebben ten opzichte van je welsh. Maar dat zal geen verrassing zijn denk ik :D
Ik probeer het zo beperkt mogelijk voor je te houden, maar wel voldoende voor je paarden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-22 17:00

Hahaha Ja hooi is het beste gezamenlijke deel :') a is goed hooi ook een uitdaging :+
Ik vind het nu al top Daihyo!

Spookje nou dat precies. Ik vind €90 wel flink aan de prijs…

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:09

Ik heb het door deze laten doen:
https://voedingscentrumvoorpaarden.nl/

Zij heeft daarna ook beholpen het voer helemaal op mijn paarden af te stemmen.

Zij doet dit naast haar werk als (revalidatie) paardenmasseur.
Ze helpt al zeker 8 jaar om mijn paarden in goede conditie te houden.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:15

Maartje_M schreef:
Hahaha Ja hooi is het beste gezamenlijke deel :') a is goed hooi ook een uitdaging :+
Ik vind het nu al top Daihyo!

Spookje nou dat precies. Ik vind €90 wel flink aan de prijs…

Ja, plus heb ze ook een mail gestuurd met de vraag, waarom staan er bij de season fit box (v.a 42eu) wel de ingrediënten lijst erbij, en bij de basic care box (v.a 26eu) kan ik het nergens vinden...

De kruiden mix staat mij wel aan, precies wat ze nodig hebben als all round rantsoen om hun darmflora en eigen huishouden goed te houden, seizoens gebonden..zoals nature intended, de ruimte voor een natuur reservaat met 30 soorten grassen en kruidens is er hellaas niet.
nu daar een mineraal buffetje bij, met een beetje balancer om je hooi tekorten goed aan te kunnen vullen, als je een makkelijk paard heb, mijn is nog gezond en jong, en wil ik graag gezond houden als hij naar mij komt :Y)

Dank voor je link daihyo!(ps: gave avatar dat oog!) Alleen advies? Ik zie geen producten verder op de site, maar zal hem zeker onthouden dan.
ik ben gewoon voor mijzelf aan het kijken, de mijne komt pas in december mijn kant op, en moet nog analyze krijgen van het hooi, maar uitzoeken en overal neuzen kan nooit kwaad denk ik dan!

@Maartje_M succes met daihyo hoop dat het een succes wordt! Laat je weten hoe je paardjes eraan toe zijn met de tijd, ben heel benieuwd! Lijkt me een kundig iemand zo op de oppervlakte te kunnen zien, en nog een uitdaging zeggen hihi! gewoon door tot het goed op maat is!

Had niet eens door dat het daihyo zelf was in het begin, de eerste reactie :')

Spook