Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juliabouwman
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-12-15

Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 01:31

Hoi allemaal,

Ik heb een friese ruin van 19 jaar oud. Hij is vorig jaar erg ziek geweest, waardoor hij flink is afgevallen. Hij heeft een afwijking in zijn slokdarm en maag.
Nu gaat het de afgelopen tijd weer erg goed met hem, maar zijn gewicht blijft achter. Hij staat 24/7 op het land en heeft ook onbeperkt toegang tot hooi. Hij krijgt op advies van de dierenarts merriebrok in de hoop dat hij in zijn spieren weer wat aankomt. Maar ook zijn vet mag nog wel wat aan. Het lastige is dat hij een hele moeilijke eter is. Alles waar luzerne in verwerkt is eet hij niet, en bietenpulp vind hij ook niks. Wie heeft de gouden tip waardoor hij misschien wel goed en op een veilige manier lekker kan aankomen?

Fritsfrats

Berichten: 480
Geregistreerd: 28-06-09

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 02:24

Een beetje slobber mengen door de bietenpulp. Hierdoor eet mijn paard het wel, wanneer ik het niet meng laat hij de bietenpulp staan.
Een andere optie is de seniores priores van Subli. De meeste paarden vinden dit erg lekker en zit ook bietenpulp in.

capopjekop

Berichten: 30890
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 05:56

Ik voer mijn ppid'er body builder van mijten bij. Door de medicatie kan ze soms kritisch zijn qua voer maar dit eet ze altijd graag

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 06:52

Iets door de pulp mengen?tarwezemelen en brok doen het hier heel goed. Dat maakt het lekker. Maar pas op met merriebrok en zowiezo brok in het algemeen. Het is en blijft mc donalds voer. Ga beter voor een gezondere optie. Onbeperkt ruwvoer (laten testen het maakt echt uit wat je geeft) en een slobber en eventueel pulp of grasbrok met zulk puur mogelijke ingrediënten. Ik zelf blijf weg van luzerne, mais, tarwe ed. Mijn paarden zien er altijd top uit. Na ziekte was de mijne met haar standaard voer en extra pulp binnen 2 weken weer op gewicht

Nimber

Berichten: 26567
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 06:58

Check even met je veearts of hij het mag hebben vanwege de slokdarm maar wij voerden vroeger alle paarden snijmais van de koeien mee. 1x daags brok en 1x daags een emmer mais.
Toen ik later zelf elders een pensionstalling begon en ik had er eens 1 staan die dun was dan ging ik altijd bij de buren mais halen tot ze weer op gewicht waren.
Mogelijk kun je via je voerleverancier hooi of voordroogkuil kopen wat van goed bemest land is en getest is op voedingswaarden.

henshem
Berichten: 1153
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:41

Merriebrok als dikmaker is een beetje een ouderwets advies met veel zetmeel en suikers dat belastend kan zijn voor de spijsvertering. Ik zou het meer zoeken in een brok met een hoger vetgehalte zoals bijv. Hipro flexible move.

gertrud

Berichten: 84
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:52

Copra coolstance. Dat is kokos. Verkrijgbaar bij Rene Wielens. Succes!

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:54

gertrud schreef:
Copra coolstance. Dat is kokos. Verkrijgbaar bij Rene Wielens. Succes!


En dat vinden ze niet te vreten. :') Heel erg duur ook nog eens..

Padoertje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:22

Subli omega 369 mix. Doet het hier super bij jonge dieren die uit de opfok komen, wat schraal blijven, of aan het werk gaan en wat extra’s mogen krijgen voor betere spieropbouw en vetjes.

jetm
Berichten: 1298
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:11

Pure Condition Pellets lijkt mij helemaal te passen, kan zowel als brok als als slobber gegeven worden.
Geschikt voor paarden die moeilijk op gewicht komen/blijven en luzerne vrij.

Ik heb het gebruikt toen ik mijn paardjes een kuur moest geven die ze niet te eten vonden. Doordat ze er allebei (zelfs mijn heel kieskeurige eter) gek op zijn gingen de medicijnen zonder moeite mee naar binnen.

Juliabouwman
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 10:02

tanee_blaze schreef:
Een beetje slobber mengen door de bietenpulp. Hierdoor eet mijn paard het wel, wanneer ik het niet meng laat hij de bietenpulp staan.
Een andere optie is de seniores priores van Subli. De meeste paarden vinden dit erg lekker en zit ook bietenpulp in.


Slobber los eet hij wel, maar zodra er bietenpulp doorheen zit neemt hij 1 hapje en dan loopt hij weg. Seniores Priores heeft hij inderdaad ook goed gegeten maar dat is vrij grof voor zijn slokdarm waardoor hij daar wat sneller last van kreeg.

Juliabouwman
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 10:05

pluisje88 schreef:
Iets door de pulp mengen?tarwezemelen en brok doen het hier heel goed. Dat maakt het lekker. Maar pas op met merriebrok en zowiezo brok in het algemeen. Het is en blijft mc donalds voer. Ga beter voor een gezondere optie. Onbeperkt ruwvoer (laten testen het maakt echt uit wat je geeft) en een slobber en eventueel pulp of grasbrok met zulk puur mogelijke ingrediënten. Ik zelf blijf weg van luzerne, mais, tarwe ed. Mijn paarden zien er altijd top uit. Na ziekte was de mijne met haar standaard voer en extra pulp binnen 2 weken weer op gewicht


Wat ik er ook doorheen doe, pulp vind hij echt niets. Onbeperkt ruwvoer heeft hij, en slobber heeft hij ook lange tijd gehad maar dat leek niet veel te doen. Grasbrok laat meneer ook staan, terwijl onze andere paarden daar wel graag van eten . Hij is echt een onwijs lastige eter en door zijn slokdarm problemen maakt het het ook niet makkelijker.

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:06

Ik had mijn oude merrie supergoed op fiberbeet + sojaschroot.
De fibrebeet is wel plakkerig maar ruikt lekkerder dan gewone bietenpulp.
gemengd met de sojaschroot en meusli (een deel bij geweekt en een deel los erover voor het krokantje) at ze het goed.
Je kan ook de sojaschroot alleen proberen, is niet duur en zet goed aan (300 gram voor een paard van 500 kilo)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20049
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:08

Zo veel mogelijk lijnzaadolie (300ml kunnen ze prima hebben) mengen door hetgene wat hij wel eet. Dat zet echt aan.

Juliabouwman
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 10:09

jetm schreef:
Pure Condition Pellets lijkt mij helemaal te passen, kan zowel als brok als als slobber gegeven worden.
Geschikt voor paarden die moeilijk op gewicht komen/blijven en luzerne vrij.

Ik heb het gebruikt toen ik mijn paardjes een kuur moest geven die ze niet te eten vonden. Doordat ze er allebei (zelfs mijn heel kieskeurige eter) gek op zijn gingen de medicijnen zonder moeite mee naar binnen.


Ik heb de beschrijving gelezen en dit ziet er best goed uit! Ik denk dat we dit wel even gaan proberen bij hem :)

pjer
Berichten: 1646
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Paard moet aankomen maar is moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:54

Een stalgenoot haar paard is ook een ontzettend kieskeurige eter. Nou is dat paard samen met mijn paard ziek en om ze niet verder af te laten vallen voer ik slobber van Cavalor (mix en mash) beide paarden smullen er van.