Supplement stress/spanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 13:40

Hallo allemaal,

Aangezien ik op dit moment niet meer weet wat voor supplement het beste werkt/goed is wil ik toch even om hulp vragen.

Ik zoek een supplement wat iets stress/spanning weg kan nemen van mijn paard. ik weet dat een supplement puur een toevoeging kan zijn en het niet perse hoeft te werken. Maar toch zou ik het graag willen proberen. Het moet een supplement zijn wat ik dagelijks kan geven door zijn voer heen (1 of 2x per dag). Hij is op stal en in het weiland gelukkig weer relaxed en zichzelf. Heeft veel vriendjes en zie aan hem dat hem dat ook echt goed heeft gedaan. In juni is hij naar een nieuwe stal gegaan en heeft daar echt een flinke tijd nodig gehad om te wennen en heeft die tijd ook gekregen.

Nu is het zo dat hij op de poets plaats, in de bak (maakt niet uit welke locatie en of we longeren, dressuur of springen), aan de hand en op buitenrit nog steeds zo gespannen en gestrest blijft. Waarschijnlijk heeft dit nog meer tijd nodig, maar hij kan zichzelf redelijk snel opfokken en kan dan de spanning ook niet snel loslaten.
Ik ben een afspraak aan het plannen voor een behandeling voor hem in de hoop dat dat ook veel spanning enz weg kan nemen.

Om hem toch iets te kunnen helpen zoek ik een supplement wat ik dagelijks toe kan voegen bij zijn voer. Puur om eens te kijken of dat een toevoeging kan hebben en ik hem daarbij toch een klein beetje kan helpen om de spanning wat los te laten.

Nu kwam ik al verschillende producten tegen:
- magnesium
- sectolin nervo
- pharmahorse herbal calm mix
- Pavo nerv control

Wat zou ik kunnen proberen en waar reageren jullie paarden het beste op? Andere producten mogen ook aangeraden worden, maar het zijn er zoveel dat ik niet meer weet waar ik kan beginnen.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:45

Met pavo nerv control merkte ik aan mijn vorige merrie zeker verschil. Het haalde net even de scherpe randjes eraf, maar het bleef toch altijd aanwezig. Andere producten heb ik geen ervaring mee.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:48

Ik heb zowel pavo nerv control als magnesium gebruikt, bij bijde merkte ik zeker verschil. Ik geef nu magnesium omdat dat goedkoper is als pavo nerv control

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:49

Voor mensen wordt rhodiola gebruikt. Durf niet te zeggen of dit ook op dieren/paarden mag.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:51

HELTIE horse Stress
of de juiste vorm van magnesium

Nerv control, valeriaan en magnesiumoxide/citraat deden niets voor mijn vorige paard.

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:53

je kunt ook eens kijken naar iemand die bach bloesem remedie deed.
mijn ruin had wat verlatingsangst van zijn groep als hij die niet kon zien en met de bloesems was het enorm verbeterd.
dus zou zeker kijken of er iemand in je omgeving zit die je eventueel helpen kan :j

oh ja en nog een voor ik het vergeet, al is dat een behandeling en geen supplement.
craniosacraal. geeft ook veel rust

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:57

Hier ook ervaring met de Nerv Control. Het haalt er voor mijn rille Arezzo die pas zadelmak is net de scherpste randjes vanaf zodat hij gewoon aangenaam is.
Paard van vriendin had na het zadelmak maken op een andere stal ook erg veel stress en durfde hierdoor zelfs luchtzuigen. Zij heeft hem ook op Nerv Control gezet en het luchtzuigen is nu zelfs helemaal over.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 14:09

ellepel schreef:
je kunt ook eens kijken naar iemand die bach bloesem remedie deed.
mijn ruin had wat verlatingsangst van zijn groep als hij die niet kon zien en met de bloesems was het enorm verbeterd.
dus zou zeker kijken of er iemand in je omgeving zit die je eventueel helpen kan :j

oh ja en nog een voor ik het vergeet, al is dat een behandeling en geen supplement.
craniosacraal. geeft ook veel rust


Daar kan ik ook eens naar kijken! Crano ben ik een behandeling voor aan het regelen bij iemand. Veel goede verhalen over gehoord dus dat wil ik zeker proberen :)


Wat is de juiste magnesium? Zie veel verschillende merken, is in verhouding wel een stuk goedkoper dan nerv control als ik bijvoorbeeld 2x een lepeltje zou geven per dag

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:12

Ik heb zowel Nerv control als magnesium gebruikt. Bij Nerv control merkte ik zeker verschil, met de magnesium minder. Wat ook goed hielp bij een van mijn paarden was passiebloem thee, van passiebloem kruiden.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 14:18

Hoeveel van de Nerv Control geven jullie?
Het gaat bij mij om een pony van 1.55. Qua gewicht geen idee waar hij onder valt. Zie dat ze voor een paard 100 gram rekenen en voor een pony 50 gram

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:20

Ik geef mijn jonge paard van 1,68m zelfs maar 50 gram. 100 gram was in zijn geval teveel. Op 50 gram is hij gewoon fijn aangenaam zonder veel spanning. Ik kan soms ook afbouwen naar 25 of helemaal niets.

Die vriendin met de luchtzuiger geeft 100 gram per dag en haar 3 jarige is krap aan een paard met 1,60m.

Het is een beetje proberen welke hoeveelheid het gewenste effect heeft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:22

Ik heb ooit de nerv control gegeven aan een gespannen paard, maar hielp niks.

Je zegt dat hij gelukkig is met zijn vriendjes? Maar hoe lang en hoe staat hij buiten? En wat krijgt hij te eten?

Als je paard weinig buiten komt of zijn ei niet kwijt kan of je voert "verkeerd" voor dit paard, is het echt zonde van je geld om van alles te kopen.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:26

Puur Calm kan ook helpen.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 14:30

superpony schreef:
Ik heb ooit de nerv control gegeven aan een gespannen paard, maar hielp niks.

Je zegt dat hij gelukkig is met zijn vriendjes? Maar hoe lang en hoe staat hij buiten? En wat krijgt hij te eten?

Als je paard weinig buiten komt of zijn ei niet kwijt kan of je voert "verkeerd" voor dit paard, is het echt zonde van je geld om van alles te kopen.


Hij staat, als de stal eigenaar moet werken, van ongeveer 7 tot 5 buiten op het weiland. Anders gaan ze iets later naar buiten. Krijgen nog steeds iedere dag vers gras bij. Daarnaast ben ik iedere avond op stal en komt hij ook nog uit stal en krijgt hij of beweging of in ieder geval nog even lekker buiten als ik zijn stalletje schoon maak.
Op stal krijgt hij hooi in een hooinet. Dit staat klaar voor als ze uit het weiland terug naar stal gaan en savonds om 10 uur krijgen ze weer een voer ronde met hooi. Sochtends voordat ze naar buiten gaan krijgen ze krachtvoer (iedereen zet zelf klaar, iedereen heeft eigen/ander voer) en smiddags als ze uit het weiland komen krijgen ze ook krachtvoer. Dit is hetzelfde voer als voor de verhuizing dus daarin is niks veranderd voor hem :)

Even toevoeging, ze hebben nu 1,5 weiland tot hun beschikking en dat is echt super groot. Ze rennen regelmatig met z'n allen heen en weer :D

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:42

Ik zweer bij NAF Magic. Ik heb hier zoveel paarden weer mee op de rit gekregen.

Soura

Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:53

Ik zweer ook bij NAF Magic. En dan vooral de vloeibare variant. Er staat op de verpakking niet voor niets "when all else fails" :D
Mijn pony bleef met NAF Magic altijd gespannen, maar in ieder geval bereikbaar. Ik dacht wel eens zonder te kunnen. Wanneer ik dan een paar weken/maanden verder was, groeide de spanning steeds meer. Ze was dan totaal onbereikbaar tijdens het rijden (ik rijd alleen endurance in de bossen) en veranderde echt in een betonblok qua hulpen. Het voelt niet fijn om zoveel spanning onder je te hebben wat altijd voelt alsof het elk moment op hol kan slaan (wat uiteindelijk nooit gebeurde). Pas nu ze tegen de 20 jaar is, kan ik zonder en is het meeste enge wel weg uit het leven *\o/*

Schuur_

Berichten: 4887
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:54

Hier dan ervaring met mijn hond die ongelofelijk gestresst kon reageren op geluiden of alles wat hem onzeker maakte. Vanalles bij geprobeerd maar met Magnesium heel goede resultaten. De scherpe kantjes zijn eraf

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:58

Hier ook Naf Magic (vloeibaar) gebruikt dat hielp goed bij mijn gestreste (vooral ook onzekere) ruin. Pavo en Bach bloesem heeft hem niet geholpen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:30

Hier ook Naf magic, alleen in de poedervorm.
Voor de gene die vloeibaar aangeven, wat is het grote verschil?

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:51

Ik heb het idee dat vloeibaar sneller werkt

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:11

Als je de ingrediƫnten van Pavo Nerv control bekijkt, dan zit er niet veel meer in dan alleen de magnesium dat voor de rustgevende werking zorgt:

Citaat:
Grondstoffen
Luzerne / Roggevoerbloem / Magnesiumfosfaat / Magnesiumfumaraat / Calciumcarbonaat / Sojaolie nonGMO / Dextrose



Zelf heb ik een tijdje Magnesium van Pharmahorse gevoerd. Magnesium schijnt ook rustgevend te werken omdat de spieren er soepel (en dus minder gespannen) van worden.

Maar goed, ieder paard reageert anders op supplementen, dus ik zou gewoon beginnen bij de goedkoopste met uitproberen :D

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 16:16

Schijnt dat vloeibaar door het lichaam sneller opgenomen word dan poeder vorm. Wij geven ook elektrolyten in vloeibare vorm omdat dat dus blijkbaar sneller werkt.

Dispar_Vulgo schreef:
Als je de ingrediƫnten van Pavo Nerv control bekijkt, dan zit er niet veel meer in dan alleen de magnesium dat voor de rustgevende werking zorgt:

Citaat:
Grondstoffen
Luzerne / Roggevoerbloem / Magnesiumfosfaat / Magnesiumfumaraat / Calciumcarbonaat / Sojaolie nonGMO / Dextrose



Zelf heb ik een tijdje Magnesium van Pharmahorse gevoerd. Magnesium schijnt ook rustgevend te werken omdat de spieren er soepel (en dus minder gespannen) van worden.

Maar goed, ieder paard reageert anders op supplementen, dus ik zou gewoon beginnen bij de goedkoopste met uitproberen :D


Daar heb je gelijk in! Dankjewel voor het doorgeven. Denk dat ik toch als eerste ga proberen met de magnesium.
Omdat ik ook nog hopelijk binnenkort een crano behandeling kan plannen wil ik ook niet meteen teveel proberen qua voeding/supplementen.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:20

Ik heb de magnesium relax combi van horseflex. Hierbij kreeg ik het idee dat idd de scherpe schrikrandjes en drama's wat minder waren. Ook op advies van de fysio om haar magnesium te geven.

Hilde_
Berichten: 10747
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:00

Ik heb goede ervaringen met de Chillpill van VITALstyle. Haalt de scherpe randjes eraf, maar maakt niet sloom.

MyWishMax

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Supplement stress/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:04

Hier pavo nerv cobtrol, naf magic en magnesium gegeven. Wel andere paarden. De pavo en magnesium hielpen wel, de pavo wat beter. Maar spanning bleef alsnog wel aanwezig, verminderde wel maar geen tovermiddel. De naf werkte niet, maar dat lag niet aan het supplement, maar het had een medische oorzaak :')