Voeding ouder paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

baasjelili

Voeding ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 18:19

Goedemiddag,
Ik heb advies nodig over de pony van mijn dochter. Ze is een aantal jaren verzorger/ bijrijder geweest van deze pony en wij hebben deze sinds 6 maanden overgekocht wegens emigratie eigenaar. Pony stond bij de vorige eigenaar op een manege met zeer beperkte weidegang/ paddock max 1 a 2u per dag.
Voor het welzijn van de pony hebben wij hem verplaats naar een privestal (3 maanden geleden) met dagelijkse paddock in de winter en weidegang in de zomer.
De pony is de laatste tijd veel vermagerd en is sloom met het rijden. De dierenarts is 2x geweest en heeft bloed genomen en alles ok, tanden zijn bijgevijld en ontwormd. De dierenarts zegt dat zijn gebit slecht is en dat ik ruwvoer vervangers dien te geven en meer krachtvoer.
Wat voor voeding dien ik nu te geven? Hij krijgt onbeperkt ruwvoer/ hooi en 2x daags een 1/2 schep basisbrok. Stal is op doe het zelf basis dus ander voer en geven is geen probleem ook niet meerdere malen per dag.
Het is een arabier kruising, fijn beestje van 1m50 van 23 jaar. Dochter rijdt momenteel niet wegens zijn toestand maar bedoeling is voor 2 a 3 dagen in de week rustig recreatief te rijden.
Gras staat er quasi niet op de weides momenteel wegens de droogte. Ik heb zelf in mijn puberjaren nog veel gereden dus heb een basis paardenkennis maar dat is zodanig lang geleden dat ik niet weet waar te beginnen.
Bedankt voor advies

8nnemiek

Re: Voeding ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:25

Ik ben erg tevreden over Subli Seniores Priores. Dat moet wel 6 uur lang geweekt worden, dus het vergt wat voorbereiding.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

baasjelili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 18:30

8nnemiek schreef:
Ik ben erg tevreden over Subli Seniores Priores. Dat moet wel 6 uur lang geweekt worden, dus het vergt wat voorbereiding.

Bedankt voor je reactie. Ik heb even snel via google gekeken en heb subli senior al eerder zitten bekijken. Hoeveel zou ik best geven? 3 kg per dag ofzo? Ik heb geen idee hoeveel pony weegt. Hoeveel keer dag zou ik dit best geven 2 of 3 x daags? En de basisbrok dan weglaten? Hooi blijft uiteraard want hij krijgt zeker nog iets weg maar niet genoeg.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:48

Je zou ook Pavo Fibrebeet kunnen overwegen. Dien je ook te weken echter is de bereidingstijd korter (45 min met koud water of 15 min met warm water). Mijn geblesseerde paard doet het er erg goed op, hij blijft beter op gewicht.

Pap 14-01-44/17-11-11

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:55

8nnemiek schreef:

Is met koud water 4 uur, maar met warm(er) water is 30 minuten (ruim) voldoende.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:07

Je zou ook een grasbrok kunnen overwegen. De myo protein flakes is in jullie geval interessant. Moet overigens ook geweekt worden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

baasjelili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 08:45

We zijn nu al een tijdje aan het proberen en pony wilt geen geweekte voeding eten. Geweekte grasbrok en subli senior en bietenpulp laat hij na een paar happen staan. Op aanraden van de boerenbond geef ik nu 4x een halve emmer luzerne en 4 x 1/2 schep pavo senior. Dit gaat vlot binnen, hopelijk is dit een gebalanceerd dieet. Tips en suggesties zijn welkom

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:55

Zit er melasse bij die luzerne?
Zelf vind ik enkel luzerne nogal eenzijdig en zou dus afwisselen tussen verschillende gehakselde ruwvoermixen. Bijv. Optiform van Mijten, Hartog Senior, Aveve Fiber Feed, Vitalbix Fibermix, Agrobs Pre Alpin Senior, Havens Mix, … zijn allemaal zonder melasse.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:06

Mijn oudje van 32 eet wel de seniores priores(1 kg) maar krijgt daarnaast nog de pavo senior 18+(1kg), vitalbix breed en grow(ook 1 kg) omdat de dierenarts merriebrok adviseerde en deze minder suiker/zetmeel heeft. Verder nog maisolie of lijnzadolie.
Verder Hartog senior complete care, is een ruvoermix en wat gras

Ik denk dat je veel meer bij moet voeren. Bij diverse voerproducenten kun je een voeradvies op jouw situatie vragen, dan schrik je denk ik van de hoeveelheden die je bij moet voeren als ze weinig hooi eten.

baasjelili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-22 12:38

Hij krijgt luzerne van hartog en geen idee of hier melasse inzit, is dat slecht? Meer luzerne krijg ik er helaas niet in, in deze hoeveelheid is quasi onbeperkt. Zachte voordroog krijgt hij nog een beetje weg maar niet voldoende, dit is ook altijd beschikbaar. Het enige waar hij meer van wil eten is pavo 18 krachtvoer maar 2 scheppen lijkt mij genoeg?

Blub001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:40

Kun je geen voordroeg in een hooinet/slowfeeder voeren met hele fijne mazen? Dat krijgt die van mij stukken beter weg dan hetzelfde voordroeg "los" van de grond.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:45

baasjelili schreef:
Hij krijgt luzerne van hartog en geen idee of hier melasse inzit, is dat slecht? Meer luzerne krijg ik er helaas niet in, in deze hoeveelheid is quasi onbeperkt. Zachte voordroog krijgt hij nog een beetje weg maar niet voldoende, dit is ook altijd beschikbaar. Het enige waar hij meer van wil eten is pavo 18 krachtvoer maar 2 scheppen lijkt mij genoeg?

Vervang de luzerne van Hartog door de Senior van Hartog. Ik denk dat dat een mooiere optie is. Dat is een complete mix, dus een ruw en krachtvoer vervanger. Als hij dit wel lekker vindt kun je hier meer van gaan geven.

baasjelili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-22 13:30

annepaardoes schreef:
baasjelili schreef:

Vervang de luzerne van Hartog door de Senior van Hartog. Ik denk dat dat een mooiere optie is. Dat is een complete mix, dus een ruw en krachtvoer vervanger. Als hij dit wel lekker vindt kun je hier meer van gaan geven.

Bedankt die optie ga ik is bekijken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie