Goede ruwvoervervanger ipv hooibeurt

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bloemm

Goede ruwvoervervanger ipv hooibeurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 16:02

Onze koudbloed gaat volgende maand van halfpension naar een volpension stal. Hij heeft het heel erg goed waar hij nu is (3x per dag hooi met vitaminebrok verdeeld) maar ivm wisselende werktijden voor ons heeft het veel voordelen hem volpension te zetten.

Op de volpensionstal is het als volgt:

Hij staat in de zomer van 8 tot 5 op de wei (best wel schraal) en krijgt dan als hij binnenkomt zijn kuil/hooi (kan allebei zijn we nog niet uit)in een hooinet. En savonds nog 1. In de winter staat hij van 8 tot 1 op de paddock. Dan komt hij binnen en krijgt hij een hooinet vol en savonds om 10u weer (meer dan in de zomer ivm weidegang).

Nu is hij gewend sochtends hooi te krijgen voordat hij naar buiten gaat (al 6 jaar) maar dat is op de nieuwe stal dus helaas niet zo. Wel je kun je voor de ochtend iets klaar zetten wat ze hem kunnen voeren.

Nu twijfel ik tussen grasbrok, speedibeet of fibrebeet. Het gaat er mij eigenlijk vooral om dat zijn maag redelijk gevuld is en er niet dik van wordt of meer energie van krijgt als hij in de winter de paddock op gaat. Iemand in vergelijkbare situatie/tips?
Laatst bijgewerkt door bloemm op 19-08-22 16:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Kendra

Re: Goede ruwvoervervanger ipv hooibeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:07

Het is het beste als je eerst ruwvoer geeft en dan krachtvoer. Als ik het goed lees staat hij anders ook tot 1 uur s middags zonder ruwvoer? Dat is wel lang, dus misschien is mengen met een emmertje lucerne een optie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:08

Recept voor maagzweren. Dus paard krijgt op lege maag krachtvoer en blijft daarna 'nuchter' tot 1 uur, na een hele nacht ook al zonder ruwvoer?

Andere volpensionstal zoeken. Dit is geen normaal management.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 16:10

Ibbel schreef:
Recept voor maagzweren. Dus paard krijgt op lege maag krachtvoer en blijft daarna 'nuchter' tot 1 uur, na een hele nacht ook al zonder ruwvoer?

Andere volpensionstal zoeken. Dit is geen normaal management.

Sorry verkeerd neergezet, aangepast. Hij hoeft dus geen krachtvoer sochtends (alleen als je dat wilt, je kan ook ervoor kiezen om het savonds te geven), daarom wil ik graag een goede portie ter vervanging (grasbrok, fibrebeet of speedibeet) van het ruwvoer wat hij normaal sochtends kreeg op zijn oude stal. Hij krijgt savonds nog een erg vol hooinet om 10u dus daar is hij ook nog lang zoet mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:17

Mijn punt: de paarden krijgen 's morgens dus geen ruwvoer. Dat volle hooinet van 10 uur 's avonds is om 12 uur leeg. Maar er 1 uur van. Dan staat-ie om 8 uur 's morgens al 7 uur zonder eten. En dat mag-ie dan blijven staan tot nog eens 5 uur later, 13.00 uur. Dat is 12 uur zonder ruwvoer. Een bakkie speedy beet om 8 uur is geen serieuze oplossing daarvoor.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:26

Ik volg even :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:34

Ibbel schreef:
Mijn punt: de paarden krijgen 's morgens dus geen ruwvoer. Dat volle hooinet van 10 uur 's avonds is om 12 uur leeg. Maar er 1 uur van. Dan staat-ie om 8 uur 's morgens al 7 uur zonder eten. En dat mag-ie dan blijven staan tot nog eens 5 uur later, 13.00 uur. Dat is 12 uur zonder ruwvoer. Een bakkie speedy beet om 8 uur is geen serieuze oplossing daarvoor.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als het hooinet groot genoeg is, kunnen ze er lang genoeg mee toe.
Ten minste ons paard had het hooinet nooit helemaal leeg in de ochtend (vanaf 19.00 uur).
We hebben paard in pension gehad, waar ze twee keer per dag de hooinetten vulden. En die waren zo groot dat ze nooit leeg waren bij de volgende voerbeurt.

Het was zelfs zo dat ons paard bij de stalling ervoor bij elke voerbeurt alles zo snel mogelijk naar binnen werkte (kuil in de stal) en bij de hooinetten met hooi heel rustig ging eten. Alsof ze wist dat het zou blijven en ze het niet op zou krijgen.

Dus de conclusie dat ze met een hooinet lang zonder ruwvoer staan onderschrijf ik dus niet. Die ervaring hebben wij dus juist met meerdere voerbeurten per dag net hooi/kuil los in de stal, waarbij ons paard het vaak niet wilde eten, omdat ze er overheen geplast had.

Over fibrebeet, dat geven wij ons nieuwe paard om aan te komen. Denk niet dat dat bij jouw paard de bedoeling is?

Zou je niet eerst eens aankijken of het hooinet wel leeg is de volgende dag?
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 19-08-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:46

Mijn haf krijg 's ochtends voorafgaand aan de weidegang een kwart afwasteiltje lucerne.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:49

Sowieso is het niet raadzaam om ze zonder ruwvoer te zetten voor 5u lang. Een emmertje grasbrok ofzo gaat dan echt niet helpen.
Ik heb ergens gelezen dat de maag van een paard zo klein is dat die elke 30 min weer leeg is.

Als de hooinetten groot genoeg zijn om pakweg 10kg hooi in te doen komen ze er de nacht wel mee door. Als ze op stro staan kunnen ze ook stro knabbelen.
Maar dan nog... Die 5u op de paddock...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:58

Ik zou geen geweekt voer kiezen hiervoor, dan zou ik kiezen voor een grote emmer luzerne of grasmix of compact gras of optiform, dus echt ruwvoer, maar dan handzamer te voeren.

Zodat hij wel echt moet kauwen en niet alleen maar naar binnen slobberen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:11

En ze mogen ook geen ruwvoer op de weide/ paddock?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:19

Ik zou ook kiezen voor een luzerne of een grasmix. Voer zelf florian met veel tevredenheid. Ik heb voor de jonge paarden de basic growth met extra eiwit maar ze hebben verschillende types.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:32

Weet je hoe laat ze ’s morgens gevoerd worden en hoeveel tijd hij dus heeft om die ruwvoerportie op te eten?
Helaas ervaring met stallen die te weinig ruwvoer voeren en ik kan alleen maar besluiten dat er niks zo goed is als gewoon genoeg hooi (oude paarden met bijv. tandproblemen daargelaten natuurlijk, of als ze supplementen moeten krijgen is een ruwvoerslobber ook heel handig). Ik voerde mij op de vorige stal bij wijze van spreken arm aan hooivervangers (zowel gehakselde ruwvoermixen als allerlei te weken voer) en nu is dat allemaal niet meer nodig gelukkig.
Het lijkt me nog het beste om een hooinet met gewoon hooi in klaar te leggen, als de stalhouder dat zou willen ophangen en als hij tijd genoeg heeft om dat leeg te eten?
Indien dat niet lukt is voer dat geweekt moet worden gemakkelijker dan gehakseld ruwvoer wegens compacter om op te slaan, maar bewerkelijker omdat het natuurlijk geweekt moet worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:50

Je zou bij je voer een bak ruwvoermix kunnen doen of inderdaad iets van lucerne of geweekte grasbrok, dn heeft hij in ieder geval iets in zijn maag.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:02

Als er s avonds goed wordt gevoerd (zodat er nog voldoende overblijft voor in de ochtend) is er geen probleem.
Als ze dat niet standaard doen is er misschien is er een mogelijkheid om s avonds 2 hooinetten te geven ipv 1?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:12

Er bestaan hooinetten waar een baal hooi in gaat. Die gebruiken en savonds een baal voeren, dat lost je probleem op als ze op de paddock/weiland zonder eten staan.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:12

Ts ik denk niet dat dat een goede oplossing is. Schrale wei zal nogal veel zand zijn dus geen ruwvoer, in de winter 5 uur op een paddockje(modder?) is dat echt wat je wilt?
Dus 's nachts staat hij grotendeels zonder, 's ochtends ook niets, dan naar buiten óók zonder hooi? Ook vanwege de kleine 5 uur buiten zou ik verder kijken ts... Ik snap dat dit makkelijker voor jou is, maar je paard gaat er zo te lezen flink op achteruit.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 22:50

Wat ik heb begrepen, ook van een kennis die er al staat stopt de eigenaar er 8kg per keer in (heeft ook een weegschaal). 5 uur in de winter is inderdaad niet super veel. Helaas is er niet heel veel te vinden waarbij het veel langer is hier in de buurt. Wij komen zelf smiddags of savonds en dan komt hij er ook uit. zijn huidige stal is 6 uur per dag buiten in de winter dus niet veel meer. Hij is dit al zijn hele leven gewend (is nu 17) Op vakantie is hij wel eens 24/7 buiten geweest maar was erg onrustig (het zijn natuurlijk ook gewoonte dieren.. dat wel). Deze stal past kwa ritme, op het hooi/kuil na, denk ik wel goed bij hem. Ik zal het nog eens met de kennis bespreken hoe andere stalgenoten het doen en of er verder klachten zijn bij de paarden en pony's.

Ik ga even kijken naar luzerne en florianmix. Bedankt zover!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 07:29

Hier gebeurt dat (alleen in de zomerperiode ook). Mijn hooi is nooit op in de ochtend! Omdat hij wel brokken krijgt voordat hij naar buiten gaat meng ik dit met hartog (digest of grasmix, net wat op voorraad is)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 07:37

Fibrebeet of speedibeet, echter moet je dat wel even een kwartiertje weken voordat je het geeft. Met luzerne oppassen, de harde stengeltjes kunnen beschadigingen veroorzaken.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 07:46

Cheminee schreef:
Hier gebeurt dat (alleen in de zomerperiode ook). Mijn hooi is nooit op in de ochtend! Omdat hij wel brokken krijgt voordat hij naar buiten gaat meng ik dit met hartog (digest of grasmix, net wat op voorraad is)

Weet jij hoeveel ze bij jou krijgen kwa hooi? Hartog stond iid ook nog op m'n lijst.

Change3x schreef:
Fibrebeet of speedibeet, echter moet je dat wel even een kwartiertje weken voordat je het geeft. Met luzerne oppassen, de harde stengeltjes kunnen beschadigingen veroorzaken.

Kun je met fibrebeet of speedibeet het ook een dag van de voren weken? Blijft dat goed/lekker?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 07:46

Bakje ruwvoer van Hartog?
Verschillende soorten van.
Hartog luzerne mix
Hartog gras mix
Hartog grasbrok
Hartog digest
Hartog Balance
Hartog Senior
Hartog comfort

Allemaal op basis van ruwvoer, met verschillende eigenschappen. (Hoog/laag in eiwitten etc)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 07:47

Ah, werd al genoemd.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:04

bloemm schreef:
Cheminee schreef:

Weet jij hoeveel ze bij jou krijgen kwa hooi? Hartog stond iid ook nog op m'n lijst.

Change3x schreef:

Kun je met fibrebeet of speedibeet het ook een dag van de voren weken? Blijft dat goed/lekker?

Ik week de gewone bietenpulp ( vak van de koeien) en fiber budgets ( grasbrok van pavo) bij elkaar in 1 emmer rustig een dag van tevoren wel geregeld je emmer schoon maken en niet in de zon hele warme plek zetten zou ik zeggen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:19

Change3x schreef:
Met luzerne oppassen, de harde stengeltjes kunnen beschadigingen veroorzaken.

Ik zat al te wachten op zo'n waarschuwing :D
Het is gewoon onzin. Als je een luzerne koopt van een goed merk, dan zitten daar helemaal geen harde stengeltjes in. En zeker niet harder dan je in een gemiddelde baal hooi kunt vinden. Een paard moet goed kauwen en luzerne draagt daar aan bij.

Al die bangmakerij rondom luzerne... nergens voor nodig. Het is zeer geschikt goed paardenvoer en draagt bij aan een gezondere maag.