Supplement/voeding Ataxie

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Supplement/voeding Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 00:57

Hallo bokkers,

Wat voor supplementen zijn goed ter ondersteuning bij paarden met ataxie?
Helaas is dit pas uitgesloten.

DA gaf aan om eventueel bloed te laten prikken op eventuele selenium te korten? Of kan je dit ook zonder problemen geven extra erbij? Mijn paard krijgt gewoon wel vit/mineralen brokjes etc. en lijnzaadolie met vit E.

Helaas zijn de symptomen bij mijn paard dronkenmans gang (niet de hele tijd) of kan uit balans raken bijv..

Wil het beste voor hem en zou graag hem iets ter ondersteuning willen bieden :)

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Supplement/voeding Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:04

Bij mijn weten is ataxie neurologisch en helpt er geen voedingssupplement bij. Met selenium moet je oppassen..een teveel kan niet goed zijn. Ik zou inderdaad dat eerst laten controleren.

Ik weet wel iemand die hele goede dingen kan (behandelen) bij paarden met ataxie, mocht je daar interesse in hebben dan stuur me maar een PB.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Supplement/voeding Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:31

Je weet zeker dat je geen raaigras geeft. Dit geeft ook toxische verschijnsele. Verder is mijn mening als je paard echt atactisch is niet meer rijden dit is levens gevaarlijk. Die van is overkop gegaan halswervel gebroken en uiteindelijk ingeslapen. Hij was niet eens 5j

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 12:46

kitobeer schreef:
Je weet zeker dat je geen raaigras geeft. Dit geeft ook toxische verschijnsele. Verder is mijn mening als je paard echt atactisch is niet meer rijden dit is levens gevaarlijk. Die van is overkop gegaan halswervel gebroken en uiteindelijk ingeslapen. Hij was niet eens 5j



Ik rij er ook niet mee.
Uhm raaigras krijgen ze niet.

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:34

Hoge dosis vitamine E kan helpen.
Wij hadden destijds ook homeopatische druppels waarvan we het idee hadden dat ze wel wat hielpen, maar kan zo even niet op de naam komen.
Vit E werd ons echt vanuit Utrecht aangeraden.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Supplement/voeding Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:43

Ik haak even aan - heb er ook eentje staan met neurologische problemen die ik het liefste wat zou willen ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:00

De kliniek waar ik ben geweest gaf aan dat ik vooral de spieren moet ondersteunen. Mijn ruin heeft forse ataxie en hoe sterker zijn spieren hoe beter hij de ataxie kan opvangen. Ik rij hem niet meer (kon overigens wel, het was niet gevaarlijk maar het werd een te zware belasting voor hem) maar hij staat wel regelmatig op de aquatrainer.
Het gaat echt fantastisch met hem momenteel. Hij maakt snellere bewegingen tijdens het spelen dan menig ander paard op stal :=
In de wintermaanden krijgt hij kurasyn maar dat is meer vanwege artrose in het SI door de ataxie.

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 18:32

Tarico schreef:
De kliniek waar ik ben geweest gaf aan dat ik vooral de spieren moet ondersteunen. Mijn ruin heeft forse ataxie en hoe sterker zijn spieren hoe beter hij de ataxie kan opvangen. Ik rij hem niet meer (kon overigens wel, het was niet gevaarlijk maar het werd een te zware belasting voor hem) maar hij staat wel regelmatig op de aquatrainer.
Het gaat echt fantastisch met hem momenteel. Hij maakt snellere bewegingen tijdens het spelen dan menig ander paard op stal :=
In de wintermaanden krijgt hij kurasyn maar dat is meer vanwege artrose in het SI door de ataxie.



Fijn om te horen dat je het zo onder controle kan houden enz :). Bedankt ook voor je tip!!

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 18:33

Nouvel schreef:
Hoge dosis vitamine E kan helpen.
Wij hadden destijds ook homeopatische druppels waarvan we het idee hadden dat ze wel wat hielpen, maar kan zo even niet op de naam komen.
Vit E werd ons echt vanuit Utrecht aangeraden.


Super bedankt voor de fijne tip :)!