Maar dan, zit je 30 meter boven NAP, is het vrijwel altijd behoorlijk droog en is bijna iedere dag (op natte en grijze dagen na) de fructaanindex enorm hoog.
Als dit de trend is, dan betekent dat dus dat ze alleen najaar/ winter met natte/ druilerige/ bewolkte dagen kunnen grazen en de zomer een beetje off-limits is.
Ik houd ook landelijke grasmonitors in de gaten, en zie dat suikers landelijk vrij hoog zijn.... vorig jaar ook al, dat lijkt toch wel degelijk een 'trend'.
Als je ziet hoe drukbezocht het hoefbevangenheid/ en dikke paarden topic is, dan is dat suikerrijk gras toch wel een probleem.
Mijn paarden zijn nog nooit HB geweest, maar dat wil ik graag zo houden. Het zijn wel pony's en dus metabolisch wel gevoelig.
Maar goed, ik wilde eens kijken wie dit nog meer opvalt. En wat zou je aan bodembeheer kunnen doen zodat deze meer vocht kan vasthouden en daarmee suikers en fructanen ietwat getemperd worden?
Ik vraag me ook af of hooi van dergelijk land dus ook automatisch hoog in suikers zal zijn?
Heeft het ook te maken met een veranderend klimaat? Zoals ze in Nieuw Zeeland en Australie rapporteerden over crazy grass met loeiveel suiker waar paarden kierewiet van werden?
Zo eens van die dingen waar ik over nadenk