Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:ja dat zag ik hier een tijdje geleden ook bij de groep waar mijn merrie staat.
kwamen ze van de wei en allemaal zand eten.
was ook maar even een paar minuutjes, dus gok dat het misschien iets was om aan te vullen of om het gras waar ze stonden wat beter verteerbaar te maken?
maar dat is normaal, paarden doen dat en ik zou me er niet druk om maken.
normaal word dat zand ook weer met het gras of hooi naar buiten toe afgevoerd.
ik zag trouwens wel dat het wat minder werd toen ik een zoutblok heb neergelegd.
(knz basis,witte)
zo lang het niet veel is zou ik me er niet druk om maken, en anders kun je een kuurtje zeewier geven over het voer,dat helpt vaak.
Janneke2 schreef:Mijn DA zweert bij de mest testen met een handschoen met 1 mestbal plus water -
en dit vijf keer op verschillende momenten op de dag herhalen.
Om één of andere reden komt zand er doorgaans onregelmatig uit.
Grote 'klodders' zand zijn wel op een röntgenfoto te zien, maar dat is een vrij zwaar onderzoek.
Janneke2 schreef:Ja, verschrikkelijk hoe verraderlijk zand kan zijn!
Ik heb iets principeels: röntgenstraling door de buikholte vind ik belastend.
Het kan nodig zijn, maar tov mest weken is het zwaar.
pien80 schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb haar al 20 jaar en heeft het eerder nooit gedaan.
Het is geen gebrek aan ruwvoer, dat hebben ze echt 24/7.
Zandweg eet ze niet maar daarom krijgt ze dagelijks lijnzaad (gekookt).
Ik ga de reacties even goed lezen. Bedankt
Hilary schreef:Janneke2 schreef:Ja, verschrikkelijk hoe verraderlijk zand kan zijn!
Als ik zie wat mensen en paarden doormaken als ze flink zand blijken te hebben en echt behandeld moeten worden, met zandkoliek, operaties, bakken psyllium en sondes met parafine weet ik niet wat belastender is hoor.pien80 schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb haar al 20 jaar en heeft het eerder nooit gedaan.
Het is geen gebrek aan ruwvoer, dat hebben ze echt 24/7.
Zandweg eet ze niet maar daarom krijgt ze dagelijks lijnzaad (gekookt).
Ik ga de reacties even goed lezen. Bedankt
Hoe geef je de psyllium? Ik heb meestal succes met mijn recept en zag anderen ook iets soortgelijks doen met goed gevolg. Ik ‘marineer’ de psyllium in olie, waardoor het niet tijdens het eten of nog in de voerbak al begint te klonteren. Ik gebruik omega gold olie, maar gewoon lijnzaadolie oid kan ook. De mix psyllium+olie roer ik door de slobber, maar door lekkere muesli oid zou natuurlijk ook kunnen.
Qua hoeveelheid psyllium:
- vermoeden van zand 1 gram per kg lichaamsgewicht per dag, liefst in één keer, maar mag ook in twee keer
- onderhoudsdosering: 0,5 gram per kg lichaamsgewicht
Hilary schreef:Janneke2 schreef:Ja, verschrikkelijk hoe verraderlijk zand kan zijn!
Als ik zie wat mensen en paarden doormaken als ze flink zand blijken te hebben en echt behandeld moeten worden, met zandkoliek, operaties, bakken psyllium en sondes met parafine weet ik niet wat belastender is hoor.
MirandaMalik schreef:Hoeveel olie gebruik je per keer?
En doe je er verder geen vocht bij, dus olie met droge psylium?
Mijne eten het ook niet maar omdat ze alleen een vitamine supplement krijgen (ze moeten sober gevoerd) kan ik geen slobber erbij geven.
Ik kan wel een lijnzaad papje geven (dat eten ze ook op) maar als de psylium lijmsnot wordt eten ze het niet.
Gebruikers op dit forum: Sokje_6 en 7 bezoekers