Welke takken, planten geef jij aan jouw paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

AnnemiekvM

Welke takken, planten geef jij aan jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-22 20:41

Goedenavond,

De titel zegt het al. Geven jullie takken of planten als extraatje?
Zelf kies ik heel veilig voor de Wilg. Soms Berk, maar daar is ze minder in geïnteresseerd.
Tijdens het wandelen plukt mijn paard ook wel eens wat riet mee.
Verder duikt ze graag op allemaal andere bomen af, maar ik vind het soms lastig om te bepalen of het goed is. Hebben jullie tips voor een App?
In hoeverre weet een paard wat goed is? Eikenblad is ongezond, maar tijdens het wandelen in de herfst moet ik goed opletten dat ze dat niet pakt.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Hilary

Re: Welke takken, planten geef jij aan jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:53

Ik gebruik PlantNet om te determineren. Soms zijn er meerdere opties, dan kun je door foto’s bladeren om te kijken welke boom of plant je te pakken hebt.

Ik geef wilg, berk en meidoorn, maar ook kleefkruid, brandnetel, distel, brede en smalle weegbree, wat klaver, paardenbloem, fluitekruid, framboos.

Oy with the poodles, already

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:55

Hilary schreef:
Ik gebruik PlantNet om te determineren. Soms zijn er meerdere opties, dan kun je door foto’s bladeren om te kijken welke boom of plant je te pakken hebt.

Ik geef wilg, berk en meidoorn, maar ook kleefkruid, brandnetel, distel, brede en smalle weegbree, wat klaver, paardenbloem, fluitekruid, framboos.

Ongeveer mijn lijstje. En zwarte els en braamblad.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:56

Yep, zie hier boven, maar ook Linde, Hazelaar, Haagbeuk, Beukhaag.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:01

Oh ja, hazelaar hebben wij ook idd. Braam ook, maar dan moet ik de blaadjes zelf plukken, want de takken zitten doorns aan en die laten ze dan liggen (met blad en al).

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:03

Bij het meer eet hij regelmatig wat riet. Wilgen takken als ik eraan kan komen en brandnetels.
Wil graag een klein tuintje aanleggen met eetbare dingen voor ze, maar daar moet ik me eens beter in verdiepen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:06

Van bramen ranken maak je bossen die je hoog in stal of aan ruif weg hangt. Ze doen er even over, maar gaan echt op.
Meidoorn vind ik een bijzondere die wordt gebruikt in hagen en zo omdat geen beest hem vreet... (mijn beest in elk geval niet) Melkdistel, kleine berenklauw, klis, kerstboom,

Bejaarde bokkers weten meer

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:07

Mijn paard kijkt me altijd echt aan met een blik die duidelijk vraagt om een snoepje! :D Framboos gaat er nog wel in. De andere drie zijn iets minder kieskeurig. Takken vinden ze allemaal niets.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:09

Van de meidoorn eten ze ook alleen de jonge takjes en blaadjes. Daar zitten nog niet zoveel doornen aan.
De haagbeuk vergat ik nog. En kleefkruid.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:09

Ik knip de jonge takjes van de meidoorn, daar zitten nog geen doorns aan. De struik waar ik het afknip hoeft geen dieren tegen te houden (er staat schrikdraad aan de ene kant en mais aan de andere kant, dat ontsnapt niet uit zichzelf :+).
Bramen samenbinden in een bos en aanbieden is wel een goed idee. De takken die onder de omheining doorkruipen plukken ze wel netjes het blad af, maar dat zit vast en is dus makkelijker. Een losse tak gaan de merries nog wel eens met een voet op staan, maar de ruin snapt dat niet :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:10

Anastasia24 schreef:
Bij het meer eet hij regelmatig wat riet. Wilgen takken als ik eraan kan komen en brandnetels.
Wil graag een klein tuintje aanleggen met eetbare dingen voor ze, maar daar moet ik me eens beter in verdiepen.

Ze hebben kant en klare kruidenmengsels voor paarden. Die heb ik gezaaid. Ben benieuwd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-22 21:13

Goede tips! De app heb ik gedownload.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:23

ik ga met mijn merrie altijd bij ons op het erf want daar staat genoeg.
kleefkruid, brandnetel,hazelaar,paardenbloem,melkdistel,wilg en berk.
er staan rozebottels,look zonder look,maar dat lust ze niet.
oh ja bramen hebben we ook.
er staat ook boerenwormkruid in de wei, weegbree, verschillende klaver soorten.
uhm vande planten die lijken op mariadistels.

ze pakt echt wel eens een hap van de klimop, laatst ging er nog een flinke hap jong eikenblad in.
laatst was ze aan de dunne vanwege het natte gras en toen had ze een heel duidelijke voorkeur voor de hazelaar.ging echt ontzettend veel in :j

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-22 21:26

Iemand nog tips waar je kleefkruid kunt vinden?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:27

Meestal waar ook brandnetels en bramen groeien, is mijn ervaring. Moet je dus ook opletten met plukken dat je niet ergens in grijpt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-22 21:35

Hilary schreef:
Meestal waar ook brandnetels en bramen groeien, is mijn ervaring. Moet je dus ook opletten met plukken dat je niet ergens in grijpt.

Goeie :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:40

Moerbei blad kan ook :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:41

Ik blijf het fascinerend vinden dat mensen wilg aan paarden voeren.
In wilg zit salicylzuur (van Salix, wilg).

Salicylzuur is pijnstillend (je geeft dus een gezond paard pijnstillers - in een onbekende dosering - zonder reden)
Salicylzuur in de oorspronkelijke vorm gaf zóveel maagklachten dat de mens er snel een acetylgroep aangeplakt heeft voordat het als aspirine op de markt kwam.

Aspirine geeft notoir alsnog heel veel maagproblemen (net als alle andere Cox-remmers) waardoor het vaak in combinatie met maagzuurremmers wordt gegeven.
Daarnaast is het een "bloedverdunner" (lees: stollingsremmer).

Dus, wat geven wij aan paarden al dan niet om te voorkómen dat ze maagzweren krijgen?
Spul dat notoir maagzweren veroorzaakt én maagbloedingen vanwege de stollingremmende eigenschappen.

Schiet mij maar lek waarom je dat zou doen...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:46

@Ibbel: ik begrijp je verhaal maar wat nou als je paard als ze aan de hand graast op het erf en zelf keuzes maakt in wat ze op dat moment wil eten/nodig heeft, kiest voor wilg? Met mate?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:50

www.fjordukie.nl

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:53

Maar Ibbel is er dan ook bekend hoeveel je wel of juist niet moet / mag / kan voeren van wilg om het veilig te houden?

Ik lees namelijk dit:
Citaat:
De gedroogde bast bevat 4-8% totaal salicine; jonge twijgjes (bast en hout) bevatten dezelfde werkzame bestanddelen als de bast maar in lagere concentraties (<1%)

En dit:
Citaat:
Wetenschappers zien salicine als hoofdcomponent. Salicine is een monoglycoside van salicylzuur. Salicylzuur op zich heeft slechts een bescheiden ontstekingsremmende werking. De lever zet salicylzuur echter middels een enzymatische reactie om (converteert het) naar het actievere acetylsalicylzuur. Dit heeft een krachtig ontstekingsremmende en pijnstillende werking heeft. Acetylsalicylzuur heeft wel dezelfde ontstekingsremmende werking als aspirine, maar niet de (gastro-intestinale) bijwerkingen en toxiciteit. Acetylsalicylzuur remt de werking van het enzym cyclo-oxygenase en remt bovendien de productie van ontstekingsbevorderende prostaglandinen.

In een humane studies waar 733 patiënten en vrijwilligers aan deelnamen, bleek dat de deelnemers schorsextracten van de schietwilg bijzonder goed konden verdragen en nauwelijks bijwerkingen had. Andere onderzoeken bevestigden deze goede verdraagzaamheid. Opvallend bij vervolgonderzoeken (zowel dier- als humane studies) is de werkingstijd. De eerste 2 uur na inname treedt nauwelijks enige werkzaamheid op. Daarna stijgt de plasmaconcentratie echter zeer snel, met een piek in het 5e uur. Onderzoekers hebben vastgesteld dat extracten langzaam geëlimineerd worden, de halfwaardetijd is berekend op 2.5 uur. Extracten van de schietwilg worden goed geabsorbeerd. De ontstekingsremmende, pijnstillende, antiseptische, antireumatische, antipyretische en overige werkingen treden meestal pas 2 uur na inname op. Genoemde werkingen houden ongeveer 5 tot 7 uur aan. Er bestaan extracten van de schietwilg gestandaardiseerd op salicine (1-15%).

Bron: https://www.phytonicsmed.com/schietwilg-salix-alba

Ik heb geen pubmed of ScienceDirect bij de hand, dus kan het zelf nu niet checken. Wel interessant om te doen eigenlijk.

Mijn paard kiest het overigens ook zelf; weiland vol gras en hij staat met z’n kop in de wilgen.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:05

Ik ben me hier ook wat meer in aan het verdiepen, maar ik geef nu alleen nog brandnetel en kleefkruid. En af en toe wat wilgentakken.

Ik vind verder alles nog lastig te herkennen en ben bang dat ik perongeluk iets verkeerds pluk.

Ik wil eigenlijk zelf een zaaibak maken met daarin een aantal kruiden/bloemen.
Laatst bijgewerkt door Suor op 09-06-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:06

Citaat:
Acetylsalicylzuur heeft wel dezelfde ontstekingsremmende werking als aspirine, maar niet de (gastro-intestinale) bijwerkingen en toxiciteit.

Aspirine IS acetylsalicylzuur. Dus degene die dit schreef heeft het niet helemaal begrepen.

En het is juist het salicylzuur zonder de acetylgroep die nog veel heftigere bijwerkingen op de maag geeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:13

Maar dan ben ik wel benieuwd bij welke hoeveelheid dit is.
Hier krijgen ze bijvoorbeeld niet dagelijks. Sterker nog, 1x per week max. En dan wat vers gesnoeide jonge dunne takken met blad van de boswilg of grauwe wilg. Een tak per paard ongeveer. Samen met ander snoeimateriaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:17

Maar waarom zou je uberhaupt iets geven waar iets potentieel giftigs in zit? We roepen ook dat klaver niet goed is, en paardenbloem. En klaproos niet te vergeten.
Geef je paard een broodje maanzaad en hij test positief op doping...