Senior priores vs multibeet senior mix

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 07:07

Onze volbloed staat op priores, om wat aan te komen. Er gebeurt wat, het gaat niet snel.
Gister zei de winkel waarom probeer je niet van horsefood de multibeet senior mix.
Daar zit blijkbaar meer aan vitaminen in, hoger in eiwit.

Hebben jullie hier ervaring mee? Zal dat meer effect hebben dan de priores? Wordt je paard daar niet heet van?

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:04

je kunt ook iets als luzernebrok er bij gaan geven of een eiwitsupplement?
dan vul je dat wat je in de seniors tekort komt ook aan, geef je wel een balancer er bij?
ik neem aan dat je volbloed wel genoeg ruwvoer of gras kan eten?

Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 08:21

- Onbeperkt ruwvoer
- emmer florian optimal growth ruwvoer op het moment
- 2 kg priores (geweekt is dat dus 6l water + 2 priores = 8kg) ; we overwegen om dit langzaam richting horsefood over te zetten, zit meer eiwit in
- We gaan paardenmeel door het voer doen, zal ook wat extra aan moeten zetten.

Verder 2x daags bakje met 300 gr muesli (600 gr per dag) + lucerne + vitaminebrok

Er gebeurt wel degelijk wat. Het loopt alleen allemaal wat de spuigaten uit, dus we hopen iets te vinden dat goed werkt waardoor we dus wat anders af kunnen laten vallen.
NB: hij is 4 jaar dus nog volop in de groei. Wel onder het zadel.

Afbeelding de onderste is waar hij vandaan komt

Afbeelding zo is hij nu

Afbeelding maar als hij ligt kan je nog steeds alle ribben tellen.

eenitraM
Berichten: 10968
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:46

Ontworming.

Fiberbeet 1/3, senoriores priores 1/3, fibernuggets 1/3, scheut maisolie en dat drie maal daags hielp bij mijn paard.

Maar ze staat op zand dus ik zou ook kijken naar maagzweren en op zoek gaan naar een plekje met gras.

AlwaysH

Berichten: 11312
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:52


8nnemiek

Berichten: 43978
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:57

Ik zou naast het voer ook even andere mogelijke oorzaken zoeken inderdaad. Wormen, zand in de darmen, gebit.. Je zou verwachten dat er met onbeperkt ruwvoer en zo veel slobber toch iets meer vet op zou moeten zitten.

libert
Berichten: 47
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:59

Even puur antwoorden op je vraag:
Vooropgesteld, ik was nooit fan van SP maar van mijn 34 jarige deed het er het best op. Toen zij overleden was ben ik het, zoals daarvoor ook, blijven voeren aan een 31 jarige ( ja heb een half bejaardenhuis). Die wilde het op een gegeven moment alleen nog eten als ik er bananen doorheen sneed en nog later at ze de bananen ertussenuit. Toen over gegaan op multibeet senior mix en ze eet weer met smaak en is mooi aangekomen en ik verbeeld me dat ze beter uit de voeten kan met het hooi. Er zit werkelijk niets in waar ze heet van worden.

Sanet

Berichten: 8308
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:17

Geef je die Seniores allemaal in 1x?
En heb je geen mogelijkheid om hem op gras te zetten?

Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:31

eenitraM schreef:
Ontworming.

Fiberbeet 1/3, senoriores priores 1/3, fibernuggets 1/3, scheut maisolie en dat drie maal daags hielp bij mijn paard.

Maar ze staat op zand dus ik zou ook kijken naar maagzweren en op zoek gaan naar een plekje met gras.


Mestonderzoek recent gedaan , was in orde.
Ontwormen is in november gebeurd preventief. (tandarts ook, was in orde)

Fiberbeet deed niks bij ons..... gras gaan ze als het mooi weer is 1,5 uur per dag op, ze bouwen wel iets op maar ze gaan dus niet elke dag (als het regent niet bijv). Daar heb ik geen invloed op verder.
3x daags is geen optie, we moeten dit zelf voeren en dat gaat max 1x daags...
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 08-06-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:34

Sanet schreef:
Geef je die Seniores allemaal in 1x?
En heb je geen mogelijkheid om hem op gras te zetten?


Gaat in de avond in z'n voerbak. Ruwvoer, mag hij hele nacht over doen. Vaak is het in 1 / 1,5 uur wel op. Dus moet kunnen.

Gras gaan ze met mooi weer 1,5 uur op. Of iets meer. Maar als het heeft geregend dus niet. Kan daar niks aan doen, dat is hoe het is. Daarom hoop ik eigenlijk dat misschien die multibeet (waar iets meer in zit dan de priores) nog net een beetje extra doet. We zijn op weg, maar we zijn er nog niet :)

Gulpje

Berichten: 8143
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:42

Sojaschroot heeft bij mijn paard HET verschil gemaakt. Je moet het rustig opbouwen en dan duurt het zo'n 2,5 maand voor je het echte verschil begint te zien. In combinatie met 600 ml rijst of maisolie, (nu de helft ivm de tekorten in de supermarkt) vitamine E, FibreBeet en Pavo Slobber.

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:31

ik heb geen jonkie maar een oudje en op alleen seniores naast het ruwvoer red zij het niet dan blijft ze echt wel aan de schrale kant.
daar komt winters luzernebrok bij en grasbrok,dat week ik met de seniores mee.
ik heb ook wat het idee dat het meeste ruwvoer van nu echt laag in eiwit zijn of anders wat ze nodig zijn voor de bespiering.

is er geen stalgenoot die een keer extra voor je wil voeren?
die 2x daags bakje muesli met een emmer seniores er bij?
geef je losse luzerne of brok
of anders geweekte grasbrok,dat is ook wel een goede.
is best veel keus,maar in elk geval meer eiwit er in en meer calorieën denk ik

xxx88
Berichten: 344
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:40

Bij mij werken rijstzemelen heel goed.
Ik geef elke dag een volle pavo schep en mijn paard vind het super lekker.
Het is een sportpaard en van veel eiwit wordt hij veel te heet, ik kan dus ook geen luzerne geven.
Maar van de rijstzemelen wordt hij totaal niet heet.

eenitraM
Berichten: 10968
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:10

Ik denk dat het best duidelijk is, alles eerste moet dit paard voorlopig niet gereden worden. Ook geen grondwerk, wandelingen. Niets. Kost allemaal energie en dat heeft dit paardje niet.

Eerder zou ik op zoek gaan naar een plek waar die wel de wei op kan, en waar voerbeurten op meerdere momenten van de dag plaatsvinden. Dit heeft niets met het type paard te maken, maar dit paard is gewoon ziek.

Laat het dier scopen, gooi er ontworming in (horzellarven geven maagzweren en mestonderzoek geeft geen garantie op geen/wel wormen), test op zand en trek bloed op tekorten.

Vanuit daar gaan voeren in plaats van gaan voeren omdat je hoopt dat het werkt.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:06

Er wordt hier onbeperkt ruwvoer genoemd, maar dat is tegenwoordig over het algemeen enkel buikvulling.
In het meeste ruwvoer zit niets meer in. Dit dier heeft geen voer nodig om te onderhouden, maar met serieus energie er in om bij te komen. Er wordt hier genoemd dat hij veel priores krijgt, maar in principe moet je dat 1kg per 100kg gewenst lichaamsgewicht geven. Dus de dosis die hij nu krijgt is nog steeds als extra. Het is niet voor niks dat de boel binnen 2u al op is wat mij dus vertelt dat het dier gruwelijk honger heeft. Echter zoiets als merriebrok oid kan ze dus niet voeren want dan wordt hij te druk voor ts. Die 1.5uur af en toe op de wei zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk. Met de staat waar het dier vandaan komt heeft hij veel, heel veel voer nodig. Uiteraard het liefst in de vorm van gras want daar valt niet tegen te voeren maarja dan moet dat wel geboden worden.

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:24

Ik vind hem echt wel te mager. Had je wel een goede tandarts? En mest zou ik echt nog een keer wegbrengen. Kunnen zomaar wormen in zitten. Dit is niet voor niks.

Je kan hier nu niet op rijden. En als je al wat doet, heeft hij ook echt herstelperiode nodig.

En als de stal voor je paard niet voldoet, moet je echt verder zoeken. Onbeperkt goed hooi, veel buiten met vriendjes, hij is pas 4 dus nog steeds in de groei.

Meerdere voerbeurten zou ook al een betere start zijn. Bij wat de stal geeft een goede ruwvoer mix met eiwitten en als je zelf voert de sp of een andere dikmaker.

Hannanas
Berichten: 13342
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:49

Heb je het advies van florian al opgevolgd?
Met die 1,5 kilo krachtvoer en 2,5 kg basic growth per dag?
Zo niet, zou ik dat doen.

Dit paard heeft veel voer nodig. Denk in kilo’s. Niet in 300 gram.

SP en fibrebeet zijn heel mooie voeders. Maar niet als er te weinig hooi gevoerd wordt en er dan maar 2 kg van de fibrebeet of sp gegeven wordt. Het is een ruwvoer vervanger. Ipv2 kg sp kun je dus ook dagelijks een net met 2 kg hooi in z’n stal ophangen. Een mager paard heeft meer nodig dan dat. Meer vet, meer koolhydraten en meer eiwitten.

Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 08:12

superpony schreef:
Ik vind hem echt wel te mager. Had je wel een goede tandarts? En mest zou ik echt nog een keer wegbrengen. Kunnen zomaar wormen in zitten. Dit is niet voor niks.

Je kan hier nu niet op rijden. En als je al wat doet, heeft hij ook echt herstelperiode nodig.

En als de stal voor je paard niet voldoet, moet je echt verder zoeken. Onbeperkt goed hooi, veel buiten met vriendjes, hij is pas 4 dus nog steeds in de groei.

Meerdere voerbeurten zou ook al een betere start zijn. Bij wat de stal geeft een goede ruwvoer mix met eiwitten en als je zelf voert de sp of een andere dikmaker.


Recent mestonderzoek dat was in orde, da recent geweest. Goed ruwvoer is nergens, overal is t magere kwaliteit. Onbeperkt is nergens, dat maakt het lastig.voerem nu voor 150 euro per maand bij, is echt te gortig.

Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 08:14

Hannanas schreef:
Heb je het advies van florian al opgevolgd?
Met die 1,5 kilo krachtvoer en 2,5 kg basic growth per dag?
Zo niet, zou ik dat doen.

Dit paard heeft veel voer nodig. Denk in kilo’s. Niet in 300 gram.

SP en fibrebeet zijn heel mooie voeders. Maar niet als er te weinig hooi gevoerd wordt en er dan maar 2 kg van de fibrebeet of sp gegeven wordt. Het is een ruwvoer vervanger. Ipv2 kg sp kun je dus ook dagelijks een net met 2 kg hooi in z’n stal ophangen. Een mager paard heeft meer nodig dan dat. Meer vet, meer koolhydraten en meer eiwitten.


Krachtvoer maak je hem enkel heet mee, zet je hem niet mee aan. Hooi onbeperkt maar tis mager. Dus er moet beter ruwvoer in, daarom voeren we sp bij en priores. Het doet wel wat, maar er moeten snellere manieren zijn denk ik.

In combi met dat de stal enkel bakjes voert en niet geweekte SP.
We gaan nu multibeet proberen ipv SP. Zal meer in moeten zitten, doet misschien dus ook meer.
Elders voeren ze nog minder ruwvoer, dus gaan we niet op vooruit. Hij moet eigenlijk veel meer gras, maar dat heb je niet in de hand.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 09-06-22 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

daphne_xxx
Berichten: 649
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:15

Miss_Mii21 schreef:
eenitraM schreef:
Ontworming.

Fiberbeet 1/3, senoriores priores 1/3, fibernuggets 1/3, scheut maisolie en dat drie maal daags hielp bij mijn paard.

Maar ze staat op zand dus ik zou ook kijken naar maagzweren en op zoek gaan naar een plekje met gras.


Mestonderzoek recent gedaan , was in orde.
Ontwormen is in november gebeurd preventief. (tandarts ook, was in orde)

Fiberbeet deed niks bij ons..... gras gaan ze als het mooi weer is 1,5 uur per dag op, ze bouwen wel iets op maar ze gaan dus niet elke dag (als het regent niet bijv). Daar heb ik geen invloed op verder.
3x daags is geen optie, we moeten dit zelf voeren en dat gaat max 1x daags...


Ik weet dat jonge paarden vaak spoelworm kunnen hebben. Dit komt alleen niet uit een mestonderzoek.

Sanet

Berichten: 8308
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:17

Je kunt toch ipv een bakje ook een emmer SP met een deksel klaar zetten? Dan gooien ze dat in de ochtend in zijn voerbak?

Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 08:17

Miss_Mii21 schreef:
eenitraM schreef:
Ontworming.

Fiberbeet 1/3, senoriores priores 1/3, fibernuggets 1/3, scheut maisolie en dat drie maal daags hielp bij mijn paard.

Maar ze staat op zand dus ik zou ook kijken naar maagzweren en op zoek gaan naar een plekje met gras.


Mestonderzoek recent gedaan , was in orde.
Ontwormen is in november gebeurd preventief. (tandarts ook, was in orde)

Fiberbeet deed niks bij ons..... gras gaan ze als het mooi weer is 1,5 uur per dag op, ze bouwen wel iets op maar ze gaan dus niet elke dag (als het regent niet bijv). Daar heb ik geen invloed op verder.
3x daags is geen optie, we moeten dit zelf voeren en dat gaat max 1x daags...


Ik weet dat jonge paarden vaak spoelworm kunnen hebben. Dit komt alleen niet uit een mestonderzoek.[/quote]

Hij is in november met n brede kuur ontwormd. Maar mag niet te vaak ivm resistentie. Hoe kan je testen op spoelworm? 2x per jaar preventief ontwormen wordt afgeraden om resistentie te voorkomen.

Miss_Mii21

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 08:21

Sanet schreef:
Je kunt toch ipv een bakje ook een emmer SP met een deksel klaar zetten? Dan gooien ze dat in de ochtend in zijn voerbak?


Dat voeren ze dus niet. Dat is het probleem. Enkel die bakjes en ik kan ook niet in de ochtend zelf voeren. Daarom proberen we iets anders te vinden. Dus bv die multibeet die hopelijk meer aanzet dan de priores.dan kan je in de avond nog steeds voeren met meer effect. Dan krijgt hij dus al priores en n emmer Florian

xxx88
Berichten: 344
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:31

Bij dik maken zonder heet worden denk ik vooral aan olie bijvoeren.
Volgens de dierenkliniek mogen ze tot 200ml per dag krijgen.
Merriebrokken kan ook goed werken maar dat moet je zelf uittesten of hij daar heet van wordt of niet.
Het ene paard heeft er geen last van, het andere paard wel.
Je hebt ook nog cavalor vitamino en cavalor wholegain speciaal om aan te komen.
Maar het is altijd dat uittesten wat (goed) helpt bij jouw paard en wat niet.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Senior priores vs multibeet senior mix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:47

Het is vooral vechten tegen de bierkaai gezien er nog steeds gevoerd wordt in de vorm van grammen. Het is een jong paard in de groei en zwaar ondervoed. Ts is doodsbang dat hij heet wordt want dan vind ze het eng want beginnende onervaren ruiter. Ik ben het met iedereen hier eens dat het dier vooral dringend aan moet konen. De reden dat dit niet gebeurd ligt niet aan wat er gevoerd wordt, maar wel door de kleine hoeveelheid die er in gaat. De brokken van stal krijgt hij dus niet want daar wordt hij heet van.. Ts probeert echt het juiste te doen en heeft het beste voor, maar is veel te bang om vor dit paard afdoende te voeren. Zodra het dier weer goed op gewicht is kan het ook flink terug geschakeld worden.