ruwvoer vervanger vs hooi

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

ruwvoer vervanger vs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 16:06

Is 1 kilo ruwvoer vervanger 1 op 1 te vervangen met 1 kilo hooi?
Bv Daily Plus van Pavo of de Fibre Mix van Vitalbix.

Er is bij de vervangers geen % droge stof vermeld op de sites.
Weet ik van het hooi ook niet maar ga uit van een droge stof gemiddelde van 85%

Ik heb de betreffende bedrijven ook gemaild maar misschien weet iemand hier dit. Of heeft iemand ervaring hiermee.

Sintara

Berichten: 7644
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Denemarken

Re: ruwvoer vervanger vs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:07

In welk opzicht? Calorieën?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: ruwvoer vervanger vs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 16:14

Nee gewoon in het algemeen

Mijn pony heeft bv 3v kilo hooi nodig per dag. Kan ik dan ook 2 kilo hooi geven en 1v kilo ruwvoer vervanger? Krijgt hij dan genoeg droge stof binnen en vezels? Of ligt het een stuk moeilijker dan dat?

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:31

In principe ja.

Wel is het zo dat veel ruwvoervervangers wat hoger in energie zitten en wat ruim in calcium (t.o.v. fosfor).

Het drogestofpercentage ligt rond de 90%, anders kan je het niet schimmelvrij houden in plastic dat niet luchtdicht is afgesloten. Je kunt het op dus 1 op 1 vergelijken op dat vlak.

Pavo DailyPlus heeft bijvoorbeeld 0.59 ewpa/kg en een Ca:P verhouding van 2.8 (0.66/0.24). Dat zit ruimschoots binnen de goede marges, maar valt buiten de excellente marge van 1.5-2.5. Gemidddeld zit hooi rond de 0.50-0.55 ewpa/kg en arm hooi zit zelfs rond de 0.4ewpa/kg.

Pavo FiberNuggets zit op 0.48 ewpa/kg en heeft een Ca:P van 2.2, dus in de excellente marges.

Havens fiber dice geeft geen energiewaarde (ewpa/kg) en heeft een Ca:P van 3.1. Valt binnen de goede marges (1.2-5). Zijn eiwitpercentage is wat hoger, ik verwacht daardoor ook een vrij hoge energiewaarde. Zij schrijven er zelf dit bij: Als 100% ruwvoervervanger: ca. 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag. Om het ruwvoerrantsoen op te waarderen:
1 kg HAVENS Fibre Dice vervangt 1 kg hooi.

Hartog gras-mix: Grass Mix is een smakelijke en gezonde ruwvoer melange die kan dienen als vervanger van Hooi of kuilgras. Om in de ruwvoerbehoefte van uw paard te voorzien dient u 1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag te voeren. Door de hogere voedingswaarde in vergelijking met hooi en kuil kunt u in krachtvoer reduceren.

Oftewel, ook een volledige vervanging eventueel. Met 0.7 ewpa/kg by far de hoogste energiewaarde, 12% eiwit en een Ca:P-verhouding van 1.7 (dus excellent). Dit is dus in principe een product voor magere paarden.

Grasbrokken zijn inzetbaar als serieuze ruwvoervervanging, maar wel als het brokken zijn van gehakseld ruwvoer, niet van gemalen ruwvoer. Als je ze weekt moeten het weer sprieten worden, geen pap. Fiber nuggets en fiber dice voldoen aan deze definitie.

Dit is van gehakseld ruwvoer
Afbeelding

Dit is van gemalen ruwvoer:
Afbeelding

Dus ja, als je pony 3kg ruwvoer nodig heeft per dag, dus maximaal 250kg ideaalgewicht heeft, dan kan je inderdaad 2kg langstengelig hooi voeren en 1kg ruwvoervervanger. Wees er dus wel op bedacht dat hij dan misschien wel meer energie binnen krijgt doordat het vaker rijker ruwvoer bevat.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 16:43

Wow Mizora bedankt voor je super uitgebreide antwoord!

Edit: hij krijgt 2 x daags graszaadhooi (staat bevangen) en 2 x daags pavo daily (ivm geen waardes hebben van verschillende partijen hooi elke keer voor veiligheid dit ruwvoer omdat laag % Suiker)

Ik denk dat de energie waarde die hoger is in de pavo mooi te compenseren is met die uit het graszaadhooi??

Pony weegt nog geen 170 en is mooi op gewicht, zeker niet te zwaar
Laatst bijgewerkt door IngridM op 06-06-22 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: ruwvoer vervanger vs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:46

Wat een interessante post