Voerbeurten hooi

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 21:39

Ik zit met het volgende dilemma, ik heb een Friese merrie van 11 jaar 1,75 hoog die ik oktober vorig jaar verhuisd heb richting de huidige stal. Paard staat daar samen met een andere paard een kruising Fries. Nu staan ze sinds een paar weken 24/7 buiten en is de voersituatie veranderd.
Er wordt voor mij gevoerd ze krijgen twee keer per dag hooi en gaan s ochtends een paar uur op de wei, de rest van de tijd staan ze in de bak met een aangrenzend stukje wei waar een handje gras staat.

Ze krijgt nu 2 plakken hooi per voerbeurt de laatste tussen 9 en 10. Deze mensen vinden dit ruim voldoende, andere paard is volgens hun een veelvraat en moet dus op rantsoen. Ze worden apart in een stal gevoerd en gaan als ze het op hebben weer naar buiten, dan hebben ze verder geen hooi meer tot de volgende ochtend. In mijn inzien is dit dus te weinig en staat ze naar mijn smaak te lang zonder hooi. Paarden zien er verder allebei niet slecht uit of mager, maar toch knaagt het aan mij. Ik heb het er met verschillende mensen over gehad, de een zegt is voldoende, de ander vind het te weinig, ik vind het moeilijk om het aan te geven bij de staleigenaar omdat ik niet over wil komen als een zeikerd. ze hebben dan nog wel wat gras te knabbelen maar meer ook niet.

Ze krijgt verder een handje brokken voor de heb, en ik geef haar de dagen dat ik kom 4 a 5 keer in de week Hartog Lucerne-mix Digest bij vier handjes.

Dus is dit mijn autistische brein die weer een probleem maakt die er niet is, of heb ik toch reden om een probleem aan te kaarten. :o

Alvast bedankt

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:42

niet helemaal duidelijk of ze nou wel of niet gras eten nadat ze hun portie hooi gehad hebben?
als er genoeg gras staat is er niks aan de hand dacht ik?

alice0cullen

Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 21:53

Ze krijgen s ochtends wat hooi en gaan dan 2 uur de wei op. Dan komen ze op het voorstuk en dan is de volgende voerbeurt dus tussen 9 en 10 s avonds. En staan ze op een afgegraasd stukje land met de bak eraan vast en is de volgende voer beurt s ochtends weer.

future_vet
Berichten: 2643
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:58

Ik zou het zelf ook teweinig vinden maar ja niet jouw stal en dus als het niet bij jou wensen past kun je beter een andere plek zoeken.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:59

Als ze er goed uitzien, hebben ze voldoende voeding. Maar langer dan 4 a 5 uur zonder ruwvoer is niet goed voor de spijsvertering. Problemen met de maag of darmen liggen dan voor de hand, dat merk je meestal pas op langere termijn. Nu is ruwvoer niet alleen hooi of gras! Je zou bv ook dagelijks verse wilgentakken kunnen voeren, of takken van andere voederbomen zoals iep of linde. Je kunt ook een hooinet stro ophangen in de paddock, of mager graszaadhooi om aan te knabbelen.

hwn
Berichten: 4955
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:07

Als ze een stukje gras te knabbelen hebben, is dat voldoende om de maag gezond te houden. Als je paard er niet te mager door wordt, is het oké. Mocht je paard vermageren, kan je nog altijd opnieuw in overleg gaan met de pensionhouder, is gezonder dat het paard iets te mager staat dan te dik. Maar dit zijn eigenlijk zaken die je beter vooraf bespreekt voor je ergens een stalling huurt, om discussies te vermijden (ik heb dezelfde visie als je pensionhouder, en ben omwille van die discussies gestopt met pensionstalling).

alice0cullen

Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 22:40

Ik vind het ontzettend lastig in de schatten of paard in valt, ze is momenteel herstellende van een long ontsteking, dit en de verhuizing hebben er best ingehakt. Maar als ik een netje in de stal zie hangen van om en nabij 2 tot maks 3 kilo hooi voor de nacht dan heb ik toch dat stemmetje in mijn hoofd die zegt dat is te weinig. Ik kom af van een stal waar er meerdere bakken hooi in de wei stonden voor de nacht, en als ze op stal kwamen kreeg ze een flink hooinet die ik zelf altijd vulde.

Er is bij mij gewoon altijd enorm gehamerd op genoeg ruwvoer , niet te lang tussen voerbeurten, voorzichtig met gras en ik ben voor mijn idee de balans gewoon kwijt. Voel me dan gewoonweg schuldig naar mijn paard en heb het idee dat ik haar te kort doe. En dan lees ik alle horror verhalen van koliek, maagzweren en hoefbevangenheid en dan weet ik oprecht niet meer waar ik goed aan doe. :o

Hilary

Berichten: 9241
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:44

Het klinkt mij als te weinig hooi / ruwvoer en te veel tijd tussen de verschillende porties. Maar het is ook lastig inschatten zo online hoeveel gras er nog op dat nachtstukje staat. Hoe korter, hoe minder ze binnen zal krijgen aan gras, maar wel grotere kans op zandopname met alle risico’s van dien.

troi
Berichten: 17111
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:01

Dus ze staan van pakweg 10uur sochtends tot 22uur savonds op een kale wei zonder hooi erbij :\ ? Dat vind ik echt volkomen onacceptabel hoor!
Dan kunnen ze beter de veelvraat een graasmasker laten dragen en flink hooi erbij voeren.

Marigo
Berichten: 1046
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:10

Ik begrijp precies hoe je je voelt. En snap ook waar je tegenaan loopt als je op een pensionstal staat. We willen het graag zo goed doen. Ik vind het al super dat je er zo actief mee bezig bent.

Ik vind een van dr eerdere suggesties om evt wat stro als knabbelvoer op te hangen geen slechte. Is dat iets wat bespreekbaar is met de andere eigenaren en pension baas?

Melisje_92

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:30

troi schreef:
Dus ze staan van pakweg 10uur sochtends tot 22uur savonds op een kale wei zonder hooi erbij : ? Dat vind ik echt volkomen onacceptabel hoor!
Dan kunnen ze beter de veelvraat een graasmasker laten dragen en flink hooi erbij voeren.


Precies dit, plus de kans idd dat ze makkelijker zand binnen krijgen op zo’n kaal stukje.

Maar ik ben dan ook wel een voorstander van zo onbeperkt mogelijk waar dat kan, of porties beter over de dag verdelen. Ik ben laatst bij mijn huidige stal vertrokken omdat ze minder hooi zijn gaan geven en mijn paard regelmatig te lang (vond ik) zonder hooi stond.

alice0cullen

Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 15:44

Ik sta particulier met een andere pensionklant bij een ouder echtpaar. Zij vinden die andere pony die er staat veel te dik en dit is ook de reden dat ze beperkt eten krijgen, onbeperkt zien ze niet zitten omdat mijn paard niet zo eten gedreven is en dus wel eens wegloopt bij haar voer, en dan vreet de andere alles op.

In de winter stonden ze voor de nacht apart.

Ik ben juist klein gaan staan om dit probleem te voorkomen en nu heb ik er eigenlijk toch weer last van. Deze mensen hebben echt wel het beste met de paarden voor en daarom wil ik ze echt niet voor het hoofd stoten om te zeggen joh voer eens wat meer. De andere pony eet veel sneller dan de mijne en ze wachten op de paarden met weer naar buiten gaan tot ze klaar zijn met eten. De andere eigenaar is er veel makkelijker in die vind het allemaal wel best zo, paard heeft toch nog wat gras te knabbelen. Dat maakt het zo lastig.

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:55

ja maar dat is nou net wat niet duidelijk is.
hoeveel gras staat er, er is nog wel verschil tussen kort en kaal gegeten.
kort gras kunnen ze nog genoeg van binnen krijgen.

heb je anders de mogelijkheid om een foto te maken van het gras waar ze dan op staan?
want anders is het wel moeilijk om een advies te geven.

lukt dat nou allemaal niet dan kun je zelf hooi bij halen, of de jouwe weer apart zetten?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 06-06-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 27110
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:55

hwn schreef:
Als ze een stukje gras te knabbelen hebben, is dat voldoende om de maag gezond te houden. Als je paard er niet te mager door wordt, is het oké. Mocht je paard vermageren, kan je nog altijd opnieuw in overleg gaan met de pensionhouder, is gezonder dat het paard iets te mager staat dan te dik. Maar dit zijn eigenlijk zaken die je beter vooraf bespreekt voor je ergens een stalling huurt, om discussies te vermijden (ik heb dezelfde visie als je pensionhouder, en ben omwille van die discussies gestopt met pensionstalling).


Ben ik zeker niet met je eens. Een stukje gras om te knabbelen is echt niet voldoende om zoveel uren zonder ruwvoer te overbruggen. Bovendien, paarden knabbelen niet maar fourageren. Staat er te weinig, trekken ze het gras met wortel en al (en zand) uit met alle risico's van dien.
Dat een schraal paard gezond zou zijn is ook echt een fabel, iets dat zuinige pensionhouders ook graag vertellen. Tussen te dik en schraal zit een gezonde standaard.
Ik zou denk ik ook een discussie met je hebben als ik het zo lees. En ik ben ook eerder om voeding wel van stal veranderd.

Anastasia24

Berichten: 2826
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:15

Paarden eten meestal ook te veel, als ze te weinig krijgen. Ik zie het vaak gebeuren, waardoor de dieren nog minder krijgen\moeilijker gemaakt wordt. Als je gewoon bergen hooi neerlegt\makkelijke hooinetten laten ze echt vanzelf wel eens staan. Maargoed, daar heb jij natuurlijk niets aan. Nee ts, vooral een paard dat herstellende is gewoon onbeperkt op het hooi, dat ze kunnen kiezen om een hapje gras te nemen is fijn, maar hooi is echt de basis dus ik raadt je aan toch tot een oplossing te komen. Langer dan 3-4 uur zonder is gewoon geen doen.
Luister wel naar dat stemmetje hoor want die heeft meestal gelijk. ;)

alice0cullen

Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 18:01

Afbeelding

Dit is de wei waar ze het meest op staan. Daarachter zit de wei waar ze een paar uur per dag op mogen.

Ik denk dat ik toch maar eens op gesprek moet gaan, in ieder geval voor meer hooi.

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:19

Geven jullie het hooi los? Dan zou je nog kunnen denken aan slowfeeders en mengen met gerstestro. Dat laatste zet niet aan, maar geeft wel buikvulling. En zowel de slowfeeder als het mengen met stro vertraagd de eettijd.

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:58

ja dat is wel afgegraasd, ik zou dat stukje afsluiten tot er wel weer gras staat?
nu lopen ze het alleen maar kapot ook,zonde.
zou inderdaad toch wel vragen om meer hooi :j

alice0cullen

Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 19:58

Mijn paard krijgt het in een slow feeder. Die ander gewoon los. Maar die van mij krijgt het ook geweekt omdat ze super gevoelig is op stof sinds haar long ontsteking.

Maar ik ga denk ik maar eens in gesprek met ze om te zien of er een middenweg voor ons beide is. In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik was bang dat ik toch echt wel een zeikerd ben.

Verder ben ik echt tevreden over deze plek, doen niet moeilijk over medicatie, wisselen dekens, vlakbij de veluwe, staan winter en zomer veel buiten, grote stallen. Alleen dat verdomde hooi. Al is dat hier lijkt het wel een chronisch probleem hier in de omgeving, ben echt op 20 + stallen geweest in mijn zoektocht en dit was met afstand de mooiste optie.

Melisje_92

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:14

Ik snap helemaal hoe je je voelt het is zo lastig. Maar ook voor dat andere paard ondanks dat ie te dik is is het te weinig hooi, of te lang zonder.

Misschien mogelijk om meer kleine porties over de dag verdelen?

hwn
Berichten: 4955
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:06

Babootje schreef:
hwn schreef:
Als ze een stukje gras te knabbelen hebben, is dat voldoende om de maag gezond te houden. Als je paard er niet te mager door wordt, is het oké. Mocht je paard vermageren, kan je nog altijd opnieuw in overleg gaan met de pensionhouder, is gezonder dat het paard iets te mager staat dan te dik. Maar dit zijn eigenlijk zaken die je beter vooraf bespreekt voor je ergens een stalling huurt, om discussies te vermijden (ik heb dezelfde visie als je pensionhouder, en ben omwille van die discussies gestopt met pensionstalling).


Ben ik zeker niet met je eens. Een stukje gras om te knabbelen is echt niet voldoende om zoveel uren zonder ruwvoer te overbruggen. Bovendien, paarden knabbelen niet maar fourageren. Staat er te weinig, trekken ze het gras met wortel en al (en zand) uit met alle risico's van dien.
Dat een schraal paard gezond zou zijn is ook echt een fabel, iets dat zuinige pensionhouders ook graag vertellen. Tussen te dik en schraal zit een gezonde standaard.
Ik zou denk ik ook een discussie met je hebben als ik het zo lees. En ik ben ook eerder om voeding wel van stal veranderd.


Nou, ik heb hier altijd te dikke paarden gehad, ook de pensionpaarden (alleen mijn hengst is netjes op gewicht te houden), vandaar dat ik niet extra wou voederen, zelfs als ze wilden bijbetalen, uit schrik voor hoefbevangenheid. Dus met zuinig heeft het niks te maken.

In de natuur groeit ook geen hooi, vaak grazen ze op kale vlaktes, dus dat bergen hooi natuurlijk zijn, is ook weer iets dat de laatste jaren zo in de wereld geholpen is.

Maar ieder zijn keuze, gaat hier al meer dan 35 jaar best goed zo, mij krijg je niet overtuigd.

troi
Berichten: 17111
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voerbeurten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:59

Honger hebben is idd natuurlijk (voor mensen ook trouwens, volgens die logica zou je in de wintertijd zelf ook geen vers fruit moeten eten). Maar ergens niet aan overlijden wil niet zeggen dat het niet slecht is voor de gezondheid of dat het niet om andere redenen ongewenst kan zijn.