Analyse voordroog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

funnyhorses

Analyse voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-22 11:43

Hallo allemaal

Wie kan mij zeggen of dit goed ruwvoer voor paarden is? Het betreft voordroog van rietzwenkgras.
De boer gebruikt het voor de droogstaande koeien, ik vond vooral de lage suiker en eiwit interessant maar gelden die waarden ook voor paarden aangezien dit geanaliseerd is voor koeien?
Wie weet dat? Alvast bedankt!

Afbeelding

trustHim

Re: Analyse voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:17

De waardes op zich zelf veranderen niet per diersoort. Het is wat het is zeg maar. Dus het suiker gehalte en het eiwit gehalte blijft hetzelfde

zo te zien is het door hetzelfde bedrijf geanalyseerd als waar wij vorig jaar gedaan hebben, toevallig heb ik er 1 die voor paarden gedaan is door ons en 1 door de boer voor rundvee. Het verschil zit hem in dat ze bij rundvee naar nog wat andere dingen kijken dan bij paarden, maar zoals ik zei het suiker of eiwit gehalte veranderd er niet door

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-22 13:29

trustHim schreef:
De waardes op zich zelf veranderen niet per diersoort. Het is wat het is zeg maar. Dus het suiker gehalte en het eiwit gehalte blijft hetzelfde

zo te zien is het door hetzelfde bedrijf geanalyseerd als waar wij vorig jaar gedaan hebben, toevallig heb ik er 1 die voor paarden gedaan is door ons en 1 door de boer voor rundvee. Het verschil zit hem in dat ze bij rundvee naar nog wat andere dingen kijken dan bij paarden, maar zoals ik zei het suiker of eiwit gehalte veranderd er niet door

Oke dus de suiker en eiwit is mooi laag ook voor paarden?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:48

Eiwit is niet super laag, maar wel heel netjes voor paarden met voordroog

het verschil voor de analyse zit trouwens in het berekenen van de voedingswaarde , die heet voor koeien vem en bij paarden vrep en daar zit een rekenverschil in

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:51

Voor de volledigheid: de analyses zijn dezelfde. Je kunt altijd kiezen voor een basis of uitgebreide analyse onafhankelijk van de diersoort. Maar wat er aan getallen uitkomt is hetzelfde. Hier staan een aantal koe specifieke koe termen tussen zoals OEB (onbestendig eiwit balans meen ik, maar aangezien een paard maar 1 maag heeft kun je niet veel met die info). Voor het paard kijk je hier in ieder geval naar DS, eiwit (en ruw eiwit) en suiker (en ph). Die zijn ongeacht de diersoort hetzelfde.
Stap 2 is beoordelen of het voor jouw doel en diersoort geschikt is. Daar geven ze hier streeftrajecten. Die zouden wel mogen verschillen per diersoort (en doel). Daar heb je dus minder aan voor jou vraag.

Is dit goed voordroog voor paarden? Ook dat kun je alleen (echt) beoordelen als je weet voor wat voor paarden en hoeveel werk ze verrichten.
Het heeft iig een laag suiker gehalte en redelijk hoog eiwit gehalte. https://www.pavo.nl/advies/de-basis-voe ... -je-paard/

Voor mij zou dit aardig voordroog zijn. Veel eiwit is goed bouwsteen en voedzaam. Met een laag suiker gehalte vinden ze het dat niet overdreven lekker waardoor ze niet snel zullen overeten vaak. Maar ik het 'wedstrijd'paarden. Dat kan voor jou weer heel anders zijn.
Daarbij is de DS waarde acceptabel waardoor ik vermoed dat het geen heel zure voordroog is.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

funnyhorses

Re: Analyse voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-22 14:08

Dankjewel voor de goede uitleg! Ja het is mooi voordroog redelijk droog en ruikt heerlijk.
Ze eten het prima maar ook heel rustig idd en das goed want eten ze iets super snel en gulzig op wat met hooi vaker was dan zal er dus best wat suiker ingezeten hebben.

Fijn, dan weet ik dat dit in ieder geval veilig genoeg is om ze te geven.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie