Welk supplement voor jong paard

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:27

Hey allemaal,
Ik heb sinds een 2 tal maanden een 4 jarig springpaard gekocht. We zijn rustig aan aan het trainen, ongeveer 3 maal per week waarvan 1 maal zeker eens longeren of een wandeling is. De trainingen die we in de piste doen zijn vaak ook maar een halfuurtje of 20 min. En af en toe hebben we een ‘spring’les van een uurtje waar we vooral focussen op de dressuur en wat balkjes en lage sprongen meenemen tussendoor. Nu is hij heel hard spieren aan het krijgen en is hij op die 2 maand echt wel gegroeid in de breedte. Nu merk ik af en toe dat zijn energie wat laag is. Ik denk doordat hij heel veel energie steekt in het groeien. Ik had hem graag iets van vitamine supplementen ofzo bijgegeven dat hem tijdelijk wat kan helpen. Maar tussen al het aanbod weet ik gewoon niet meer wat te kiezen. Wat is goed voor een jong paard? Iets wat hem helpt bij zijn groei en wat ondersteuning geeft bij zijn energie

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:32

Wat krijgt hij nu aan ruwvoer en krachtvoer? Staat hij op de wei?

saarie

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:36

Daar is inderdaad niet zoveel over te zeggen zonder de rest van het voer/stalmanagement mee te nemen. Heb je wat meer info?

Je werkschema ziet er verder niet te belastend uit in elk geval. Je zou in mijn optiek zelfs wat meer kunnen doen hoor met een 4-jarige. 4 x pw een half uurtje trainen is prima, dan bouw je ook wat meer conditie op.

Voor wat supplementen in het algemeen betreft: ik voer jonge paarden graag MSM/glucosamine bij. Ze zijn vollop in de groei en kunnen dit goed gebruiken voor sterke pezen en gewrichtsontwikkeling. Daarnaast elektrolyten na een bezwete training, dat helpt ook met het herstellen.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:40

Daihyo schreef:
Wat krijgt hij nu aan ruwvoer en krachtvoer? Staat hij op de wei?

Hij staat 24/7 op de weide, als hij naar stal komt om te rijden mag hij wel hooi eten terwijl ik al mijn spullen opruim enzo en na zwaardere trainingen kkrijgt hij een slobber die bedoeld is om te herstellen ( de naam ben ik even kwijt ) en de dagen dat ik er ben krijgt hij ook zo een vitaminekoek zoals pavo heeft maar dan van een ander merk ( aangezien pavo meer suiker bevat dan vitamine )

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:44

saarie schreef:
Daar is inderdaad niet zoveel over te zeggen zonder de rest van het voer/stalmanagement mee te nemen. Heb je wat meer info?

Je werkschema ziet er verder niet te belastend uit in elk geval. Je zou in mijn optiek zelfs wat meer kunnen doen hoor met een 4-jarige. 4 x pw een half uurtje trainen is prima, dan bouw je ook wat meer conditie op.

Voor wat supplementen in het algemeen betreft: ik voer jonge paarden graag MSM/glucosamine bij. Ze zijn vollop in de groei en kunnen dit goed gebruiken voor sterke pezen en gewrichtsontwikkeling. Daarnaast elektrolyten na een bezwete training, dat helpt ook met het herstellen.


Hij staat 24/7 buiten op gras, elektrolyten krijgt hij bij door middel van een slobber na het rijden die gericht is op herstel. Het is inderdaad de bedoeling om wat meer te gaan doen maar tot nu toe merkte ik dat dit al voldoende was voor hem, ik ben rustig aan de trainingen aan het opbouwen in duur en intensiteit en sinds gisteren is de stapmolen op stal ook af dus ga ik dit ook proberen meenemen in mijn trainingen. Glucosamine had ik ook al aan gedacht, ik geef dit al een hele tijd aan mijn andere paardje met artrose en ben hier heel tevreden van.

saarie

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:47

Oke, maar hij krijgt dus naast wat slobber en af en toe een koek geen krachtvoer? Dan zou ik daar gewoon eens mee beginnen. Een vierjarig paard wat in de groei is en in training staat kan dat echt wel gebruiken. Hoeft helemaal niks geks te zijn maar ik denk dat je met een kilo brok al een heel stuk oplost.

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:56

Ik zou gaan voor dagelijks een goede balancer, aangevuld met een gerichte eiwitbron voor de spieren.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 11:41

saarie schreef:
Oke, maar hij krijgt dus naast wat slobber en af en toe een koek geen krachtvoer? Dan zou ik daar gewoon eens mee beginnen. Een vierjarig paard wat in de groei is en in training staat kan dat echt wel gebruiken. Hoeft helemaal niks geks te zijn maar ik denk dat je met een kilo brok al een heel stuk oplost.


Om er krachtvoer in te gaan stampen ben ik niet zo’n fan van. Krachtvoer is helemaal niet zo goed voor een paard

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 11:42

Daihyo schreef:
Ik zou gaan voor dagelijks een goede balancer, aangevuld met een gerichte eiwitbron voor de spieren.


Heb je een goed merk? Want daar bestaan ook weer honderden soorten in dat ik gewoon niet weet wat goed is en wat niet

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:47

Toch sluit ik me ook aan bij saarie. Begin gewoon eens met een halve of een kilo brok per dag. Dat is echt niet zo veel, maar kan wel net even dat beetje extra energie geven.

Ik heb op Bokt altijd een beetje het idee dat krachtvoer wel heel negatief wordt gezien. Vergeet niet dat op Bokt een zeer gevarieerde groep paarden is. Voor veel koudbloeden is krachtvoer inderdaad teveel van het goede, maar de meeste warmbloeden kunnen echt wel wat brok gebruiken. Een beetje krachtvoer bijvoeren is wat anders dan kilo's brok er in pompen om een gebrek aan ruwvoer op te vangen bijvoorbeeld.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:51

Cavelor Vitamino is een fijn product. Vitaminenbrok met soja, daardoor met een hoog eiwit gehalte. Eiwit helpt om spieren op te bouwen. Hoef je geen kilo’s van te voeren.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:56

Mijn 5-jarige haflinger krijgt momenteel Metazoa FitRight Esparcette (balancer) & Metazoa DigestFit Esparcette. Ik heb ook een tijdje Metazoa MuscleFit HP23 (eitwitbrokken) gevoerd. Verder krijgt hij MSM en Magnesium, vers geplukte planten en bloemen en staat hij op gras en in zijn stal voldoende hooi. Nu heb ik best een fanatieke en werkwillige haflinger met veel power. Wat wij vooral doen is 1x in de springen, 1 of 2x in de week naar het bos, 1x week longeren of dressuur.

Bovenste begin april. Hij had al 2 weken slecht tot weinig gegeten. DA en ik hebben geen idee waarom?
Onderste is van vorige week. Door het voer en de supplementen.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:02

franteir schreef:
Daihyo schreef:
Ik zou gaan voor dagelijks een goede balancer, aangevuld met een gerichte eiwitbron voor de spieren.


Heb je een goed merk? Want daar bestaan ook weer honderden soorten in dat ik gewoon niet weet wat goed is en wat niet

Er zijn er genoeg.
Pavo Vital, Marstall Force, Agrobs naturmineral of weidemineral, je paard gezond en fit, VS200, Okapi, Oerbalans. Op zich zit er niet 1 slechte tussen. Maar gezien de 24/7 weidegang en beperkt hooi zou ik er voor 1 gaan die wat meer op weidegang gericht is. Qua eiwitbron zou je aan een esparcettebrokje of lijnzaad kunnen denken. Of als hij het verdraagt, luzernebrokje. Van Hartog bijvoorbeeld, makkelijk verkrijgbaar. Wil je meer energie (wat heter), is zwarte haver een goede optie. Of gerst of spelt, maar dan wel gemalen, anders is de vertering weer minder.

Ik ben ook zeker niet tegen krachtvoer, maar in veel brok zit zoveel overbodige vulstof wat ook niet altijd even goed voor het verteringsstelsel is. Het is makkelijk voeren, want maar 1 brok.
Maar ik zou liever specifieker voeren op de behoefte. Dus balancer voor vitamines, mineralen en sporenelementen, eiwit (in de vorm van luzerne, esparcette, gemalen lijnzaad, etc) voor de spieren en zwarte haver voor de energie. Dan kun je minder hoeveelheden voeren, omdat je geconcentreerder voert. Het is alleen wat meer werk. Ik hoor overigens ook goede verhalen over boekweit als energie bron (nat voeren), maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

saarie

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:03

Nou nou krachtvoer erin stampen is wel heel fors, ik adviseer niet zet m maar op zes kg sportbrok he. Maar begin gewoon eens simpel. Paard is in de groei, maakt spieren aan, is aan het werk, zo'n gekke gedachte is het niet om dan wat krachtvoer te geven. Als een standaard brok je niet bevalt kun je inderdaad naar andere samenstellingen kijken maar iets van granen en eiwit erbij lijkt me wel een eerste stap

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:04

Maar dan moet je wel goed kijken dat je wel weer genoeg geeft zodat je paard ook van alle vitamines en mineralen voldoende binnen krijgt. En gezien de samenstelling van veel brok, moet je er dan toch weer kilo's van voeren, anders krijg je op andere vlakken weer tekorten.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:10

Even zoeken waarom iedereen brok zit te roepen, wat heeft een jong opgroeiend paard nodig?
Mineralen en vitamines, die vindt je in elke gedegen balancer
Eiwitten, daar kan je esparcette en luzerne voor voeren, coolstance copra of erwteneiwitpoeder
Vetten kan ook, handje lijnzaad door het voer
Variatie? Kruidenmixje erdoor en elke 6 weken even aanpassen.
Krachtvoer en al de rotzooi die daar in zit hoeft er dus helemaal niet aan te pas te komen, zeker granen gaan geen meerwaarde zijn.
Wil je dat liever niet zelf samenstellen maar wil je wel voldoende eiwitten geven, dan kan je kijken naar bv greenpower van equifyt gecombineerd met pre active, vitalbix active (vind ik heel erg duur voer),...
En met een jong sportpaard, lekker op het gras laten lopen doet ook wonderen

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:39

Caaatje schreef:
Even zoeken waarom iedereen brok zit te roepen, wat heeft een jong opgroeiend paard nodig?

Iedereen? Er wordt een paar keer brok genoemd, maar zeker niet door iedereen geroepen.
En wat betreft je laatste opmerking: het paard heeft 24/7 weidegang.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:51

We kunnen eigenlijk niks aanraden als we niet weten hoe het paard er nu uitziet?
Is echt niks over te zeggen zo. Is ie mager of dik? Goed in de spieren? Hoe ziet de wei eruit? Hoe vaak krijgt hij nu ongeveer zo’n koek?

Grote kans ook trouwens dat het niets met het voer te maken heeft.

capopjekop

Berichten: 30890
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:02

Weet je zeker dat het aan de voeding ligt? Hoe lang staat hij al op het gras bijvoorbeeld?

Mijn pony was in het voorjaar en zomer vaak ook niet zo energiek als ze heel de dag gras had lopen eten. Als ze een paar uur voor het rijden met een plukje hooi van het gras af was ging het wel goed.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 16:22

sanne83 schreef:
We kunnen eigenlijk niks aanraden als we niet weten hoe het paard er nu uitziet?
Is echt niks over te zeggen zo. Is ie mager of dik? Goed in de spieren? Hoe ziet de wei eruit? Hoe vaak krijgt hij nu ongeveer zo’n koek?

Grote kans ook trouwens dat het niets met het voer te maken heeft.


Qua dikte staat hij eigenlijk perfect nu, qua spieren mogen er wel nog wat bij maar ook wel logisch voor een paard dat nog niet zo lang aan het rijden is. De weide staat wel redelijk kort, daarom dat ik hem ook zo veel mogelijk hooi laat eten als ik er ben. Zo’n koek zal hij ongeveer 5 keer in de week krijgen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:21

franteir schreef:
sanne83 schreef:
We kunnen eigenlijk niks aanraden als we niet weten hoe het paard er nu uitziet?
Is echt niks over te zeggen zo. Is ie mager of dik? Goed in de spieren? Hoe ziet de wei eruit? Hoe vaak krijgt hij nu ongeveer zo’n koek?

Grote kans ook trouwens dat het niets met het voer te maken heeft.


Qua dikte staat hij eigenlijk perfect nu, qua spieren mogen er wel nog wat bij maar ook wel logisch voor een paard dat nog niet zo lang aan het rijden is. De weide staat wel redelijk kort, daarom dat ik hem ook zo veel mogelijk hooi laat eten als ik er ben. Zo’n koek zal hij ongeveer 5 keer in de week krijgen


Heb je een goeie zijfoto?
Op een korte weide zou het zeker kunnen dat ze weinig eiwit binnenkrijgen en vooral veel suiker. Dan blijven ze mooi op gewicht, maar wat karig in de spieren.

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk supplement voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:31

Ik zou gaan voor een maandje vakantie. Lekker de tijd geven om mentaal alles te verwerken.