Welk supplement werkt goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Judith1107

Welk supplement werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-22 17:42

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden hoest mijn paard wanneer we met het trainen voor de eerste keer aandraven. Als hij 2-3x heeft gehoest, is hij klaar en kunnen we gewoon aan de slag. Mijn dierenarts heeft hier naar gekeken en die zij dat hij waarschijnlijk een stofallergie/equine astma vorm heeft. Hij zei ook: als het niet erger wordt, dan kun je gewoon blijven rijden e.d. mits het niet te intensief wordt. Ik rijd recreatief en tot nu toe blijft het inderdaad ook gelijk, wordt niet erger, maar wordt ook niet beter.

Sindsdien heb ik mijn paard zoveel mogelijk buiten lopen, gaat 's avonds wel naar binnen (pensionstalling), overgestapt naar andere bodembedekking in de box.

Inmiddels heb ik een aantal supplementen geprobeerd om hem toch te laten proberen van de hoest af te komen, of het nog wat meer te verminderen. Ik heb sputolysin, ewalia airway respiratory care en fenegriek geprobeerd, maar zij geven alle 3 nog niet het effect wat ik graag zou willen. Nu ben ik aan het kijken naar: Audevard Balsamic Air en Audevard Balsamic Control.

Weten jullie welke het meeste kans geeft op verbetering of hebben jullie nog andere tisps?

MTinker

Re: Welk supplement werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:54

Heltie horse luchtwegen! De enige die echt effect heeft naar mijn idee. De rest doet bij mijn paard weinig tot niets.
Ik geef 20 ml per dag, dagelijks. En als ik ga rijden geef ik het vlak voor het rijden. Af en toe nog wel een hoest, maar niet meer zo vaak.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:07

Ik heb een merrie die ongeveer hetzelfde heeft. Op stal alle voorzorgsmaatregelen genomen, maar ze had bv. de afgelopen weken toch last door het droge opwaaiende zand buiten en daar is weinig aan te doen.
Ik geef sinds jaar en dag de luchtwegsiroop van de Paardendrogist. Alleen als ze last heeft. Helpt direct en redelijk betaalbaar.

Judith1107

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-22 18:47

@MTinker en @Kendra bedankt voor jullie antwoorden!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:13

Naf Respirator Boost zou ik eens proberen.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:08

Ik ben erg tevreden over de luchtwegsupport van Vitalstyle. :j
Lees er ook goede reviews over!

Eve_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:09

Ik heb de beste resultaten bij andere gezien op Audevard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:33

Hoe lang duurt dit al?

Ik vind de veearts vrij makkelijk. Hij hoorde niks? Het zegt niet alles. We hebben een paard gehad met heel erg taai vastzittend slijm en dat hoorde je zo ook niet.

Je hebt nu verschillende dingen gegeven. Sputolysin bijv is een slijmoplosser en maakt het slijm dunner en dan kunnen ze er makkelijker vanaf komen.
Andere supplementen zijn vaak hoest onderdrukkers, waar effectief hoesten soms wel nodig is. De luchtweg ondersteunen is wel fijn bij gevoeligheid, maar als het wel vol zit, wil je toch eerst van het slijm af.

Omdat je van het ene naar het andere gaat en uiteindelijk vaak te lang bezig bent, kiezen wij voor direct vernevelen met zoutoplossing of zouttherapie. Dan kom je toch het snelste bij resultaat van schone luchtwegen. Lijkt duurder, maar is het onder de streep niet.

De genoemde supplementen helpen misschien bij een eerste hoestje als je het gelijk kan aanpakken, maar niet als het te lang duurt.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:50

Ik heb erg goede ervaringen met de Audevard balsamic korrels bij mijn merrie.

~ ~

[o]

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:13

Ik heb ook goede ervaring met de luchtwegsiroop van de paardendrogist Hielp enorm, maar mijn paard hoestte veel vaker, die had ook zware hoestbuien. Nooit meer last gehad na die luchtwegsiropp van de paardendrogist.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:18

Hier ook goede ervaringen met de balsamic control. De air gaf ik alleen als kuur in de winter als het nodig was. Maar ik zou toch eigenlijk eerst willen weten waarom hij hoest. Dit kan verschillende oorzaken hebben met ieder een eigen management. Hoesten is iets waar veel mensen vrij makkelijk over doen terwijl het niet zo onschuldig is als het lijkt. Dus mijn advies zou zijn: naar de kliniek voor een BAL spoeling en daar de uitslag van afwachten.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+4!

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:34

Wij hebben ook luchtwegsupport van Vitalstyle gegeven en het hooi nat gemaakt.
Oorzaak lag bij ons in stof, kan natuurlijk wat anders zijn dan wat jouw paard heeft.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:39

superpony schreef:
Hoe lang duurt dit al?

Ik vind de veearts vrij makkelijk. Hij hoorde niks? Het zegt niet alles. We hebben een paard gehad met heel erg taai vastzittend slijm en dat hoorde je zo ook niet.

Je hebt nu verschillende dingen gegeven. Sputolysin bijv is een slijmoplosser en maakt het slijm dunner en dan kunnen ze er makkelijker vanaf komen.
Andere supplementen zijn vaak hoest onderdrukkers, waar effectief hoesten soms wel nodig is. De luchtweg ondersteunen is wel fijn bij gevoeligheid, maar als het wel vol zit, wil je toch eerst van het slijm af.

Omdat je van het ene naar het andere gaat en uiteindelijk vaak te lang bezig bent, kiezen wij voor direct vernevelen met zoutoplossing of zouttherapie. Dan kom je toch het snelste bij resultaat van schone luchtwegen. Lijkt duurder, maar is het onder de streep niet.

De genoemde supplementen helpen misschien bij een eerste hoestje als je het gelijk kan aanpakken, maar niet als het te lang duurt.

Hiermee eens. Ik vind het vrij makkelijk gedacht. Hoesten, zeker 2 of 3 keer elke keer als je erop zit, moet voor grote alarmbellen gaan zorgen en dient behandeld te worden.

Ik ga na verschillende dingen te hebben geprobeerd ook aan een vernevelaar. Even een uitgave maar op de lange termijn een stuk goedkoper verwacht ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:49

Wat krijgt je paard aan ruwvoer?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie