Voeren jullie het hele jaar door onbeperkt hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Steentje

Voeren jullie het hele jaar door onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 10:30

Voor de mensen die hun paard ook jaarrond, 24/7 op de weide hebben staan; voeren jullie in de zomer daar (onbeperkt) hooi bij?

Onze twee pony's staan het hele jaar op de weide (zo'n 8000m2), waar ze het heel goed op doen. In de winter hebben ze onbeperkt hooi tot hun beschikking.

Nu komt het mooie, warme seizoen eraan (ik merk dat er al meer gegraasd wordt en er vaker hooi overblijft) en vraag ik me af of we ook in de zomer hooi moeten bijvoeren.

Mijn vriend denkt dat het echt niet nodig is (er staat straks meer dan genoeg gras dat ze nooit samen op krijgen), ik denk echter dat het wel fijn is om grof hooi bij te voeren voor de structuur, het kauwen en een gezond spijsverteringsstelsel.

Hoe denken jullie daarover? :)

,

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:35

Mijne krijgen alleen hooi op stal. Overdag hebben ze gras.

Grof hooi gaan ze echt niet tussendoor eten hier. Dat doen ze alleen als ze niet bij het gras kunnen.

8nnemiek

Re: Voeren jullie het hele jaar door onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:38

Ik zorg dat er altijd wat hooi in een net zit, en ze kunnen zelf beslissen of ze nog hooi willen eten naast het gras. Ik wacht wel altijd met bijvullen totdat een net echt leeg is.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:39

Als er voldoende gras staat, eten ze geen hooi. Tenminste dat is mijn ervaring.

Had ze eerder 24/7 buiten en bood in de zomer geen hooi aan, omdat het toch niet werd gegeten.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:42

Hier hele jaar rond 24/7 hooi beschikbaar, in grote ruiven. Je ziet nu dat het gras begint te groeien en ze vrij veel grazen, maar ook regelmatig even een hapje hooi komen eten.

De enige weide waar ik geen hooi heb is een soort natuurweide van 5 hectare met 2 grote poelen, daar staat zo enorm veel gras (en de rest) dat ze daar met 2 jonkies niet tegenaan kunnen eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:44

Ik heb er altijd hooi in slowfeeders erbij in de zomer als ze 24/7 buiten/op de wei staan.
Ze eten alsnog best wat (grof/droog) hooi.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:46

Hier zit ook altijd wel wat hooi in de netten. Wanneer ze op gras staan krijgen ze wel minder hooi op de track. We hebben dan wel stro in de netten zitten voor vezels en 1x per dag wordt er wat hooi bijgevuld. Het hooi gaat wel op, maar gras heeft wel de voorkeur.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:07

Ja, ze doen er wel langer mee.

Maks :+:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:07

Ja ook in de zomer wordt het bijgevoerd, nu het gras weer begint te groeien merk je dat ze daar meer van gaan eten en dat het hooi inderdaad minder wordt gegeten, het duurt langer voordat de hooinetten leeg zijn. Prima, zo kunnen ze het regelen naar behoefte.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:11

ja, ook in de zomer 24/7 hooi erbij. Mijn paard eet graag wat hooi na het grazen, denk omdat het meer structuur heeft. Vooral aan het einde van het grasseizoen merk ik dat de hooiconsumptie hoger wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:12

Hier hangt er ook altijd een vol hooinet, als ze gras hebben wordt daar veel minder van gegeten maar ik merk toch dat ze af wisselen. Duurt het "te lang" dan verdeel ik het hooi over de netten binnen en krijgen ze buiten nieuw. Zo dat het nooit te lang aan het weer "bloot gesteld" wordt. Zeker als er regen gevallen is zorg ik dat het de dag zelf nog op gegeten wordt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:14

Die van mij eten geen ruwvoer als ze echt volop op het gras staan. Ze laten het gewoon liggen dus ze krijgen t van mij niet meer in de zomer mits er genoeg gras staat. In de winter en voorjaar (zoals nu) krijgen ze wel nog onbeperkt ruwvoer omdat ze op een kaal stuk lopen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:17

Hier alleen nog op fructaan dagen maar verder alleen de wintermaanden.
Zodra het gras gaat groeien gebruiken ze de slowfeeders als schuurplekken en wordt er niet meer van gegeten dus halen we ze weg.
Gras blijft toch lekkerder als ik de paarden moet geloven.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:01

Hier merk ik nu dat het hooi nog amper gegeven wordt omdat het gras begint te groeien terwijl ze in de winter echt veel van de hooibalen aten.
De bedoeling is dat mijn merrie straks overdag op de paddock gaat en dan wil ik haar wel hooi kunnen blijven bieden, maar als ze dag en nacht op het gras zou staan dan zou hooi neerzetten nutteloos zijn.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:07

Afhankelijk hoeveel gras er nog staat.
Als de weides open staan hebben ze ook altijd toegang tot de paddock (daar staat nl het water, schuilstal en hooibakken). Indien ze naar hun mening niet meer genoeg gras hebben komen ze vanzelf hiervoor weer naar voren, anders komen ze enkel om te drinken. Op die basis voeren we dus wel of geen hooi overdag bij.
In de periode dat ze 24/7 buitenstaan staan ze met de nacht niet op het gras enkel op het zand.

Nu moet ik zeggen dat we altijd wel een periode hebben met minder gras, maar dat is ook door het feit dat ze eigenlijk het jaarrond op de wei mogen ( enkel niet als het echt te nat is of het fructaan te hoog)

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:11

Die van mij krijgen beperkt gras. De uurtjes op de wei hebben ze geen hooi. Op de paddocks wel en op stal hooi en stro.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-22 16:52

Dank voor alle reacties. :)

Ik ga er dan voor kiezen om 'op het oog' te voeren. :j

Ik merk dat onze oudere merrie het toch fijn vindt om regelmatig wat hooi te eten, ook al staan ze dus altijd op de weide. Zij komt echt regelmatig naar de stal om hooi te knabbelen.

Onze jongere, kleine merrie heeft die behoefte aan (aanvullend) hooi veel minder, die is meer dan tevreden met wat ze in de weide vindt. :D

,

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:14

Niet 24/7 op de wei, maar wel 24/7 op pp. Er is altijd op meerdere plekken hooi. Als ze op de wei lopen, vallen ze daarna echt aan op het hooi. Wanneer ze langer op gras staan, komen ze er soms zelfs vanaf om even hooi te eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:17

Ja hier is 365 dagen zowel gras als hooi als stro beschikbaar.
En ik merk dat ze alles het hele jaar door eten.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:56

MarliesV schreef:

Had ze eerder 24/7 buiten en bood in de zomer geen hooi aan, omdat het toch niet werd gegeten.

Hier precies andersom. Zolang er hooi staat vreten ze dat eerder op dan het gras. Rare paarden… behalve de shet, die maait al het gras weg en gaat daarna nog de gevallen hooisprietjes stofzuigen.

Hier krijgen ze in de zomer dus gras met hooi indien nodig.

*pum*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:59

MarliesV schreef:

Hier ook zo.
Ze willen geen hooi meer eten zodra ze 24/7 gras ter beschikking hebben.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie