CPL paard afgevallen - wat te voeren om aan te laten komen?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Caballo77

CPL paard afgevallen - wat te voeren om aan te laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-22 09:05

Mijn tinker is inmiddels alweer 21 jaar en heeft CLP. Aan het einde van de winterperiode valt hij vaak wat af, maar de verloren kilo's kwamen er weer bij zodra hij weer op de wei mocht. Twee weken geleden heb ik hem verhuisd naar een paddock paradise. Dit jaar dus geen gras. Wel echt onbeperkt onverpakt hooi van zeer goede kwaliteit. Ook krijgt hij dagelijks zijn portie Vitalbix (balancer, active+ muesli, fibremix en lijnzaadolie). De verhuizing naar de nieuwe stal en het wennen aan het leven op een paddock paradise is natuurlijk ook van invloed op het gewicht. 's Avonds komt hij wel nog op stal. Hij is nog niet mager te noemen, maar een paar kilootjes erbij zou mooi zijn. Ik verwacht zelf dat het gewicht wel in orde komt, als hij eenmaal helemaal gewend is. Maar toch, oriënteren kan nooit kwaad. Ben altijd liever goed voorbereid. Heeft een bokker wellicht ervaring met het laten aankomen van een tinker met CPL?

8nnemiek

Re: CPL paard afgevallen - wat te voeren om aan te laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:29

Die van mij is op het moment ook wat te mager, maar heeft gelukkig maar heel licht CPL. Ik voer seniores priores bij, totdat hij weer op gewicht is. En dan nog een scheut lijnzaadolie erdoor. De seniores priores verdragen ze hier erg goed, ook mijn belg die wel zware cpl had deed het daar goed op.

Wel zou ik ook goed controleren op zand in de mest en extra goed ontwormen om te voorkomen dat dat de reden is van het afvallen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:50

kijk anders eens naar bodybuilder van mijten?
is op basis van rijstzemelen en ik denk wel geschikt voor cpl.
hier een 29 jarige tinker zonder cpl gelukkig,maar die heb ik juist nu even op wat minder bijvoer want die werd te rond :+
eventueel seniores priores met fibrenuggets ( grasbrok) weken en dat bij geven?

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 09:58

Super, dankjewel voor de tips. Ik ga ermee aan de slag :) .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:54

Hier had ik mijn oude cpl'er (25) laatste twee jaar prima op gewicht met een schep geweekte fibrebeet en 500 gram sojaschroot. In beide amper suiker, en zet aan als een tierelier (jaren ervoor stond ze op een mengeling van luzernebrok, grasbrok en olie, droog meer dan 4 kilo per dag en bleef ze mager)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:32

Zorgen dat hij 's de hele nacht hooi kan eten is het belangrijkste en als z'n gebit in orde is waarschijnlijk voldoende.
Anders zou ik Coolstance Copra erbij aanraden (wel langzaam opbouwen). Maar wij zien onze paarden over het algemeen wel liever wat te dik dan "te dun", dus kijk even objectief of het echt nodig is en niet genoeg bijtrekt met voldoende ruwvoer.

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie