Paard maakt proppen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bente_m
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-19

Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:54

Hoi Allemaal,
Ik weet even niet wat ik moet doen..
Mijn paard maakt sinds gisteren best wat proppen tijdens het eten van hooi. De tandarts zou maandag komen alleen door materiaal pech kan ze nu volgende week pas komen. Elke keer als hij hooi eet hoest hij weer proppen uit en ik vind het toch iets te eng om hem zo hooi te laten eten. Gaat het helpen als ik het hooi in een net doe? Of kan ik hem ook vanaf nu langzaam aan alleen bietenpulp geven? Het is een Engels Volbloed dus ik moet hem wel aan het eten houden. Alvast bedankt!

MarliesV

Berichten: 15386
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:00

Tandarts bellen dat het spoed is en je er bij tussen gepland wilt worden.

Heb je gras genoeg? Anders 24/7 buiten zetten als gras wel goed gaat tot de tandarts is geweest.

Weet niet hoe vaak je de tandarts laat komen normaal?

bente_m
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 10:07

MarliesV schreef:
Tandarts bellen dat het spoed is en je er bij tussen gepland wilt worden.

Heb je gras genoeg? Anders 24/7 buiten zetten als gras wel goed gaat tot de tandarts is geweest.

Weet niet hoe vaak je de tandarts laat komen normaal?


Ja gras gaat inderdaad wel goed, 24/7 buiten staat hij sowieso al. Ik zal hem wel een groot deel gras erbij geven zodat hij dat kan eten.
Ik heb dit paard nog niet zo lang dus de tandarts komt, sinds hij van mij is, voor het eerst voor hem.

siskeh
Berichten: 8695
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:16

Ik zou ipv hooi zoveel mogelijk bietenpulp/fibrebeet/seniores priores of iets dergelijks aanbieden

Natasja71

Berichten: 214
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:18

Goed dat je meteen de tandarts laat komen!

Je zou nog even kunnen bellen en vragen of het eerder kan, maar ik denk niet dat hij meteen zal stikken hoor. Maar bij twijfel/onzekerheid, als hij toch al 24/7 buiten staat prima toch, het is al aardig warm en gras groeit al nu.

Engelse volbloeden hebben vaak een gebit dat wat meer aandacht behoeft (zoals door bijv een wave in het gebit of een overbeet). Laat je goed voorlichten door de tandarts en vraag goed hoe vaak nodig is.

Laat je iemand komen die het elektrisch doet met sedatie? In geval van een overbeet is dat wel aan te raden, dan kunnen ze er beter bij achterin. Mijn volbloed had ook een overbeet en had achterin dus een soort punt omhoog op de kies die niet goed aansloot op de kies erboven, waardoor hij zijn kaak minder goed kon laten "malen" als ik dat niet goed bijhield.
En met sedatie iets minder "drama" bij dat heerschap, hij hield er niet van als je aan zijn lijf zat waar hij het niet mee eens was en dan is zo'n voorbeentje heel snel;-) (al kreeg je eerst wel the evil eye van hem hoor)

MarliesV

Berichten: 15386
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:29

bente_m schreef:
MarliesV schreef:
Tandarts bellen dat het spoed is en je er bij tussen gepland wilt worden.

Heb je gras genoeg? Anders 24/7 buiten zetten als gras wel goed gaat tot de tandarts is geweest.

Weet niet hoe vaak je de tandarts laat komen normaal?


Ja gras gaat inderdaad wel goed, 24/7 buiten staat hij sowieso al. Ik zal hem wel een groot deel gras erbij geven zodat hij dat kan eten.
Ik heb dit paard nog niet zo lang dus de tandarts komt, sinds hij van mij is, voor het eerst voor hem.


Kijk zo met meer gras ga je het wel redden tot volgende week. En dan hopelijk is het na de tandarts opgelost.

Weet je iig dat je voorlopig de tandarts gewoon elk half jaar kan plannen en kijken hoe het gebit zich ontwikkeld.

Britta31

Berichten: 13392
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:36

Is het hooi niet te vochtig?Mijn nieuwe hooi was iets vochtig en mijn ruin maakte proppen.Gebit was goed.Nu ik het hooi een dag van te voren uitstrooi om te drogen gaat het goed.

bente_m
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 10:40

Natasja71 schreef:
Goed dat je meteen de tandarts laat komen!

Je zou nog even kunnen bellen en vragen of het eerder kan, maar ik denk niet dat hij meteen zal stikken hoor. Maar bij twijfel/onzekerheid, als hij toch al 24/7 buiten staat prima toch, het is al aardig warm en gras groeit al nu.

Engelse volbloeden hebben vaak een gebit dat wat meer aandacht behoeft (zoals door bijv een wave in het gebit of een overbeet). Laat je goed voorlichten door de tandarts en vraag goed hoe vaak nodig is.

Laat je iemand komen die het elektrisch doet met sedatie? In geval van een overbeet is dat wel aan te raden, dan kunnen ze er beter bij achterin. Mijn volbloed had ook een overbeet en had achterin dus een soort punt omhoog op de kies die niet goed aansloot op de kies erboven, waardoor hij zijn kaak minder goed kon laten "malen" als ik dat niet goed bijhield.
En met sedatie iets minder "drama" bij dat heerschap, hij hield er niet van als je aan zijn lijf zat waar hij het niet mee eens was en dan is zo'n voorbeentje heel snel;-) (al kreeg je eerst wel the evil eye van hem hoor)


Ah interessant, dat wist ik nog niet. Er komt inderdaad iemand die het elektrisch en (ik neem aan van wel) het met sedatie doet. Het is een dierenarts dus die optie zal er zeker wel zijn. Ik zal het haar eens vragen volgende week! Bedankt :)

bente_m
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 10:41

Britta31 schreef:
Is het hooi niet te vochtig?Mijn nieuwe hooi was iets vochtig en mijn ruin maakte proppen.Gebit was goed.Nu ik het hooi een dag van te voren uitstrooi om te drogen gaat het goed.


Nee het is echt goed droog hooi gelukkig en het komt 99% zeker door zijn kiezen denk ik. Wel vervelend zeg dat jouw hooi te vochtig is!

Britta31

Berichten: 13392
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:51

Het is van eigen land,weet ook niet wat er mis is gegaan.Het is gelukkig niet beschimeld en het ruikt goed.

ElCamino

Berichten: 8998
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:51

Proppen uithoesten klinkt raar, die van mij maakt altijd proppen omdat zijn gebit gewoon op is maar hij spuugt ze gewoon uit of laat ze uit zijn mond vallen.....
Wanneer een paard ze echt uithoest is er wellicht meer aan de hand verderop dan het gebit ??? of denk ik nu heel raar...

Brainless

Berichten: 29887
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:19

ElCamino schreef:
Proppen uithoesten klinkt raar, die van mij maakt altijd proppen omdat zijn gebit gewoon op is maar hij spuugt ze gewoon uit of laat ze uit zijn mond vallen.....
Wanneer een paard ze echt uithoest is er wellicht meer aan de hand verderop dan het gebit ??? of denk ik nu heel raar...

De mijne hoest dan soms ook, hij probeert dan het niet goed gekauwd hooi(prop) door te slikken en dat gaat niet goed en hoest het dan uit.

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:24

Dat hoesten herken ik ook wel, dat doet een van de oudjes hier ook. Wat Brainless zegt; ze proberen het dan toch door te slikken, da's dan te groot en dan tuffen ze het met zo'n halve 'help-ik-stik-dr-in-kuch weer uit. (de hond van mijn vriend doet dat ook als hij een varkensoor heeft, die probeert het ook door te slikken na een tijdje kluiven, stikt dan half, tuft het weer uit, kluift verder, probeert dan weer, etc)

Als je paard nou maar net op gewicht is en je bent bang dat een dikke week niet goed hooikauwen tegen 'm gaat werken, dan zou ik komende week gewoon even 2x per dag een bak slobber geven (dus ipv hooi) bij het gras. Weet je zeker dat 'ie alles binnen heeft, en niet het risico op slokdarmverstopping.

ElCamino

Berichten: 8998
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:31

aah oke, dan is die van mij slimmer, die kauwt een natte kwak en tuft hem uit voordat ie gaat slikken HAHAHAHA