Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisje88 schreef:Ik zou überhaupt geen luzerne voeren. Het grote gros van de paarden doet het er niet goed op. Stalbenen, jeuk, hoefzweren ed zijn aan de orde van de dag en niemand linkt het aan luzerne.
Puur voeren (dus geen luzerne en graanvrij werkt het allerbeste).
Mijn pssm paard (dus zeer verhoogde eiwitbehoefte) gaat super op grasbrok van hartog, marstall force, lijnzaad en een schepje/bekertje erwteneiwitisolaat en of soyaschroot. Soya is discutabel en wil ik eigenlijk ook niet. Maar paardlief doet het er goed op en het is heel veel goedkoper dan erwteneiwit (wat heel erg duur is geworden)
pluisje88 schreef:Ik zou überhaupt geen luzerne voeren. Het grote gros van de paarden doet het er niet goed op. Stalbenen, jeuk, hoefzweren ed zijn aan de orde van de dag en niemand linkt het aan luzerne.
Mijn pssm paard (dus zeer verhoogde eiwitbehoefte) gaat super op grasbrok van hartog, marstall force, lijnzaad en een schepje/bekertje erwteneiwitisolaat en of soyaschroot. Soya is discutabel en wil ik eigenlijk ook niet. Maar paardlief doet het er goed op en het is heel veel goedkoper dan erwteneiwit (wat heel erg duur is geworden)
Yenni schreef:pluisje88 schreef:Ik zou überhaupt geen luzerne voeren. Het grote gros van de paarden doet het er niet goed op. Stalbenen, jeuk, hoefzweren ed zijn aan de orde van de dag en niemand linkt het aan luzerne.
Pluisje: zit er in de bovenstaande brok helemaal geen luzerne? Ben namelijk momenteel op zoek naar voer zonder luzerne
Nynkex01 schreef:Mijn eczeem paard ging ook niet goed op luzerne, maar vind ik geen reden om het voor dit andere paard helemaal af te schrijven. Soja hoor ik ook goede verhalen over, maar is bijna niet GMo vrij te krijgen en heb me laten vertellen dat dat dan ook niet goed is. De producten waar luzerne in verwerkt zit, zoals Pavel heb ik mijn twijfels over omdat het aandeel luzerne dan maar heel klein is. Grasbrok heb ik hier staan van agrobs, daar staat expliciet op laag in eiwitten. Nu heeft agrobs ook een variant met meer eiwitten, maar die is weer even duur als luzerne uit een zakje.
Yenni schreef:Nynke:
Ik heb stalgenoten die pure eiwitten zijn gaan bijvoeren als suppelement. Die paarden zien er super uit qua bespiering! Ik kan wel eens navragen wat het precies is als je wilt
pluisje88 schreef:Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.
Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..
Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.
ElCid schreef:Yenni schreef:Nynke:
Ik heb stalgenoten die pure eiwitten zijn gaan bijvoeren als suppelement. Die paarden zien er super uit qua bespiering! Ik kan wel eens navragen wat het precies is als je wilt
Wij doen dat ook; werkt echt fantastisch. Het zijn deze eiwitten: https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html, Is dus soja ( en GMO/ GGO vrij.)
70 tot 140 gram ( 1 of 2 maatschepjes) dagelijks. Wel natmaken en geven met iets anders erdoor heen ( bijv. fibre nuggets) en het wordt smakelijk gegeten.
Onze dekhengst krijgt dit regelmatig, zeker als het dekseizoen nadert. De andere paarden geef ik het ook als er extra werk/ spierkracht nodig is.
Ik heb deze tip ooit gekregen van iemand met PSSM paarden maar het werkt dus net zo goed bij gezonde paarden.
Veel paarden krijgen sowieso te weinig eiwitten en die zijn nou net nodig voor spieropbouw.
Wij voeren overigens wel luzerne en meestal de pure luzerne, dus zonder toevoegingen, van Souman in Marknesse https://www.souman-agro.nl/product/kuns ... erne-plus/ maar dan wel i.c.m. granen/ zwarte haver. Voordeel van zwarte haver is dat er ook veel vetten en eiwitten in zitten, meer dan in blanke haver, en haver is goed voor de spijsvertering ( en ze worden er niet heet van).
pluisje88 schreef:Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.
Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..
Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.
Nynkex01 schreef:pluisje88 schreef:Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.
Ik voer Vitalbix Daily complete, is GMO vrij. Ik vraag me wel oprecht af hoe groot probleem dat GMO is, zal vast beter zijn van niet maar wij mensen eten ook allemaal genetisch bewerkte producten en gaan we ook niet gelijk dood aan
Nynkex01 schreef:Oeh thanks, deze komt me bekend voor, volgens mij heeft mijn voer leverancier mij deze ooit aangeraden
Edit: zij had deze aangeraden: https://www.bulk.com/nl/soja-eiwitisolaat-90.html
chloetinker schreef:pluisje88 schreef:Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.
Mag ik vragen waar je het koopt?
hwn schreef:Ik geef ook al jaren die balen luzerne, hier zijn er toch geen die er slecht op reageren (ik denk dat het vooral pssm'ers zijn die er gevoelig voor zijn, als ik de ervaringen zo hoor). De mijne zijn er dol op, en geven er de voorkeur aan boven gewoon hooi.
Dit als volledig ruwvoer wordt wel afgeraden, enerzijds omdat het hoge calciumgehalte voor kalkstenen kan zorgen, en sommigen zeggen dat het ook een trigger kan zijn voor hoefbevangenheid, ondanks het laag suikergehalte. Dit zou komen door de belasting van de lever door de eiwitten. Al betwijfel ik dat laatste, omdat mijn ex HB'er het in haar acute fase zelfs kreeg, en toch snel herstelde.
Hier persoonlijk nog geen paarden gehad die er slecht op reageerden.
Spenk schreef:Niet veel duurder? Het scheelt 10 euro op een zak t.o.v. januari bij Bulktoen betaalde ik 18 voor een zak van 2,5 kg nu 28.
Gebruikers op dit forum: Annefleur200, Jaydee_WP, miisshOrse, monsera, SunnyHorse en 7 bezoekers