Onverpakt hooi vs voordroog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Haycan

Onverpakt hooi vs voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-22 23:48

De laatste tijd hoor ik veel om mij heen dat voordroog slecht zou zijn. En dan heb ik hier niet over natte kuil, maar voordroog die zo droog als hooi is verpakt in plastic. Het fermentatie proces dat ontstaat na het luchtdicht verpakken zou niet goed zijn.

Ik vind het nog lastig om er een mening over te vormen dus ben opzoek naar inzichten, meningen, onderzoeken en artikelen om er zelf een mening over te kunnen vormen.

Neem mij mee in jullie inzichten, meningen en artikelen die jullie interessant vonden

Wat zijn de voor/tegens van hooi vs voordroog?

Haycan

Re: Onverpakt hooi vs voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-22 08:54

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:06

Ik voer al jaren voordroog dat echt zo droog is als hooi.
We hebben dit van eigen land en we hebben zelfs wel eens 100 kleine gewone pakjes laten persen en de rest in grote plastic balen.
Wij maken grote balen omdat dit minder werk is. En makkelijk voor de opslag.

Ondanks dat ik weet dat het fermentatie proces anders is merk ik het niet.
Als we een nieuwe baal optrekken ruikt het naar hooi. Niet naar voordroog. En ligt hier ook makkelijk 4 weken open en gaat niet schimmelen.

Ander voordeel. In hooi pakjes komt ook stof in van het liggen.
Dat is met voordroog niet.

Maar goed ik heb ook paarden die er geen last van hebben als het wel natter is. Misschien dat andere wel dunne mest zouden krijgen?

Plus natuurlijk in eigen beheer. Zo droog doen er niet veel. De meeste toch wat korter te drogen.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:09

Interessant! Ik volg graag. Wij hooien zelf en laten altijd van een gedeelte balen hooi persen en vanwege de opslag een gedeelte in folie. Het gras heeft evenlang op het land liggen drogen en is net zo vaak geschud. Ik merk dat het hooi in het folie minder stoffig is en vaak frisser ruikt. We willen ons "hooi" bij de volgende snede een keer laten testen en ben dan benieuwd of er dan grote verschillen uitkomen.

Bailey Ro-lex x Jazz
Phéline Just Wimphof x Ro-lex
Felix en Sunflower's Miss Dior
Dublin

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:17

Het is handiger om naar wetenschappelijke publicaties te zoeken...

Voorbeeldje van een review artikel (waarbij dus de bestaande onderzoeksliteratuur wordt gecontroleerd op kwaliteit en vervolgens vergeleken):

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/gfs.12387

Citaat:
The differences in biochemical and microbial composition in forage conserved as silage, haylage and hay have not been reported to influence digestion or hindgut function in horses differently.

Maw, silage ('kuil', gedefinieerd als max 50% droge stof), haylage ('voordroog' 50%-84% ds) en hooi maakt volgens deze review niet uit voor vertering of dikkedarmfunctie.

Citaat:
Studies on equine intake and preference of forages conserved as silage, haylage or hay are scarce and contradictory; both low voluntary intake and preference for silage have been reported.

Er is wel onderzoek dat aangetoond heeft dat paarden 'kuil' wel eens minder graag eten. Maar er is maar weinig onderzoek naar voorkeur, en het weinige dat er is, spreekt elkaar tegen.

Citaat:
Further research is needed especially for systems of assessment of hygienic quality of haylage, and how to prolong aerobic storage stability in opened bales.

Er is vooral nog onderzoek nodig om te bepalen hoe je voordroog het beste kunt beoordelen op 'hygiëne' - maw hoe je kunt controleren/voorkomen dat er schimmels en bacteriën in zitten of in komen na openen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-03-22 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:19

Uit eigen ervaring. Mijn paard krijgt mestwater van voordroog, ook al gaat het als hooi het pak in. Nu gelukkig weer op onverpakt hooi en geen problemen meer.

Ik denk dus dat het fermentatie proces bij voordroog toch echt wat doet met de zuurtegraad en daardoor spijsvertering verstoord.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:23

Het heeft geen effect op vertering (dus opname van voedingsstoffen). Hoe de mest er uit ziet, staat (in de samenvatting van het artikel) niet vermeld.

Misschien hechten wij wel veel teveel waarde aan de samenstelling van de mest. Hoe het er uit komt (kijk naar koeienpoep) zegt niet heel veel over wat een dier er uit haalt. Een koe haalt (dankzij 4 magen en herkauwen) méér uit gras dan een paard. Toch is de poep waterdun.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:23

Als je paard mager wordt door mestwater van voordroog hoe droog ook, dan weet je het wel.
Alles heeft voor en tegens heb je een paard die gevoelig is voor stof dan je blij dat er voordroog bestaat :j

Aaron
Elmar
Lucky

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:33

Ibbel schreef:
Het heeft geen effect op vertering (dus opname van voedingsstoffen). Hoe de mest er uit ziet, staat (in de samenvatting van het artikel) niet vermeld.

Misschien hechten wij wel veel teveel waarde aan de samenstelling van de mest. Hoe het er uit komt (kijk naar koeienpoep) zegt niet heel veel over wat een dier er uit haalt. Een koe haalt (dankzij 4 magen en herkauwen) méér uit gras dan een paard. Toch is de poep waterdun.

In het NRC van dit weekend staat een artikel over waarom mest er bij dieren die hetzelfde eten, er toch verschillend uit ziet. Koeien in het wild schijnen veel vastere mest te hebben. De verklaring is dat de koeien bij een boer eigenlijk te veel eiwit krijgen in de vorm van krachtvoer en eiwitrijk kuil en gras.

Mijn paard eet overigens het liefste wat van dat nattere, wat stinkende kuil. Wij hebben voordroog dat zo ongeveer hooi is. Mest is bij beide prima.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:46

Ibbel schreef:

De wetenschap kan veel zeggen, maar de praktijk wijst bij veel paarden anders uit. En mestwater hoort niet standaard te zijn bij paarden. Als we zo gaan denken, dan is er echt in de basis iets mis aan het gaan met het houden van paarden.

En koeien zijn chronisch aan de diarree, die horen ook vastere mest te hebben. Is ook geen gezonde situatie, maar de campinabedrijven eisen een bepaald percentage vet en eiwit in de melk.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:55

Mijn paard kan ook niet goed tegen voordroog, krijgtook water bij de mest en haar spieren worden stram. Zelfde oogst alleen dan hooibaaltjes nergens last van. Zegt voor mij ook genoeg, voor mijn paard geen voordroog ookal kan het stoffig zijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:02

TS vraagt om onderzoek.
Onderzoek heeft (zo te lezen, ben er niet diep ingedoken) aangetoond dat silage, haylage en hay niet wezenlijk verschillen (op groepsniveau, want zo werkt onderzoek nu eenmaal) qua vertering.

Onderzoek heeft ook aangetoond dat de mens zich evolutionair aangepast heeft aan het drinken van melk op volwassen leeftijd. Kom maar door met de opmerkingen: maar ik ben lactose-intolerant.

Onderzoek kijkt naar hoe dingen werken bij GROEPEN mensen of dieren. Dat wil niet zeggen dat iets voor iedereen zo werkt. Het betekent in dit geval wél dat voordroog in het algemeen niet slecht is. Anders was de uitkomst van het artikel wel geweest: silage en haylage zijn slecht, hay is beter voor paarden. En dat zegt het niet.

Betekent dit dat ieder paard het goed doet op silage of haylage? Nope, net zo goed als dat niet ieder paard het goed doet op bietenpulp, lucerne of haver. Maar voedingstechnisch gezien kun je paarden prima bietenpulp, lucerne of haver voeren.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-03-22 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:02

Mijn pony’s eten nu al enkele jaren verpakt voordroog/hooi. Bij openen net zo droog als baaltjes hooi en ruikt ook zo. Mijn ene pony kan absoluut niet meer tegen baaltjes hooi. Is is erg allergisch voor het stof dat erin zit. Daarom krijgen ze verpakt hooi. Dat gaat heel goed. Nooit problemen, ook niet met de mest. Ze glimmen als spiegeltjes en eten het hooi met smaak op. Bijkomend voordeel is dat het ook nog eens veel makkelijker op te slaan is. Buiten met een zeil er over. Met baaltjes was dat toch een grotere opgave.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:08

Ibbel schreef:
TS vraagt om onderzoek.
Onderzoek heeft (zo te lezen, ben er niet diep ingedoken) aangetoond dat silage, haylage en hay niet wezenlijk verschillen (op groepsniveau, want zo werkt onderzoek nu eenmaal) qua vertering.

Onderzoek heeft ook aangetoond dat de mens zich evolutionair aangepast heeft aan het drinken van melk op volwassen leeftijd. Kom maar door met de opmerkingen: maar ik ben lactose-intolerant.

Onderzoek kijkt naar hoe dingen werken bij GROEPEN mensen of dieren. Dat wil niet zeggen dat iets voor iedereen zo werkt. Het betekent in dit geval wél dat voordroog in het algemeen niet slecht is. Anders was de uitkomst van het artikel wel geweest: silage en haylage zijn slecht, hay is beter voor paarden. En dat zegt het niet.

Betekent dit dat ieder paard het goed doet op silage of haylage? Nope, net zo goed als dat niet ieder paard het goed doet op bietenpulp, lucerne of haver. Maar voedingstechnisch gezien kun je paarden prima bietenpulp, lucerne of haver voeren.

Ibbel, ze vraagt ook om meningen in de OP ;)
Vanuit ervaring kan men ook een mening vormen.

Aaron
Elmar
Lucky

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:37

Hier voeren we uit plastic. We maken zelf ons ruwvoer. In het verleden wel kleine baaltjes onverpakt gevoerd maar helaas toch een paard wat daar van ging hoesten ( met dure DA rekeningen tot gevolg). Daarna helemaal overgegaan op verpakt ruwvoer. Ik merkte dat ze dit smakelijker vinden ondanks dat het vaak het zelfde voer is wat we ook voor de schapen in kleine baaltje persen. Als ik namelijk beide tegelijk geef eten de paarden altijd eerst het voer op uit plastic.

Bij ons is vooral te groffe/stengelige kuil wat de paarden slecht eten. En geeft ook mest water bij ons oude paard.

Als de kuil een keer natter (maar dus niet stengelig) het pak in is gegaan geeft dat geen problemen bij de paarden. Mest blijft dan goed. Wel is van belang dat het fris licht zuur/zoet ruikt.

1994-2024****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:37

Ibbel schreef:

Dat komt doordat koeien voer een veel hoger gehalte aan eiwit bevat dan haar verteringssysteem kan verdragen. Die dunne diarree komt dus door ons die is niet natuurlijk.

Bejaarde bokkers weten meer

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:53

Misschien hebben paarden met dunne mest daar ook last van.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Haycan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-22 18:07

AaronYve schreef:
Ibbel schreef:
TS vraagt om onderzoek.

Ibbel, ze vraagt ook om meningen in de OP ;)
Vanuit ervaring kan men ook een mening vormen.

Meningen, ervaringen, onderzoeken, artikelen, ze zijn allemaal welkom. Ik begrijp dat het misschien beter is om wetenschappelijke publicaties te lezen dan die twee artikelen die ik gedeeld heb Ibbel, maar ik vind mezelf niet bekwaam genoeg om de meeste wetenschappelijke studies te lezen/interpreteren. Ze zijn zeker welkom en ik ga wel een poging wagen om het te lezen en begrijpen, maar zoals gezegd zijn ook andere artikelen welkom (liefst wel onderbouwd natuurlijk) en meningen en ervaringen net zo goed.

Dank voor de interessante posts al tot zo ver!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:16

@Ibbel, data is inderdaad geen meervoud van anekdote :+
N=1

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:52

Ik wilde me er in gaan verdiepen, maar heb toen resoluut voordroog, hooilage en kuil compleet uit het menu geschrapt hier. Wegens hooi tekort aan het einde van de winter hebben we een baal voordroog opengemaakt. Zag er mooi uit, rook goed... nog geen halve baal gevoerd op 6 dieren en één van mijn kleintjes stond hoefbevangen.
Nooit meer dus, alleen nog maar hooi!

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:16

GamblersCup schreef:
Ik wilde me er in gaan verdiepen, maar heb toen resoluut voordroog, hooilage en kuil compleet uit het menu geschrapt hier. Wegens hooi tekort aan het einde van de winter hebben we een baal voordroog opengemaakt. Zag er mooi uit, rook goed... nog geen halve baal gevoerd op 6 dieren en één van mijn kleintjes stond hoefbevangen.
Nooit meer dus, alleen nog maar hooi!

Dat ligt dan echt aan de kwaliteit van je voet en van welk land het komt, welke snede etc. Net zoals met baaltjes hooi. Daar zitten arme pakjes hooi tussen maar ook die kunnen net zo goed heel rijk zijn waardoor je pony bevangen kan raken. Ik zou dus niet per definitie zeggen dat het alleen aan het plastic laagje ligt dat om het voordroog heen heeft gezeten.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:59

Eens. Alleen een analyse kan daar uitsluitsel over geven.
Zo hebben wij eens prachtig droog voordroog gehad. Droge stof 88%. Maar het suikergehalte oversteeg de meters van de quickscan zo hoog.
Momenteel hebben we voordroog met droge stof 78%, het voelt ook vochtiger. Maar suiker is heel laag. Wel wat hoger in eiwitten. Maar prima voor de koudbloeden.

Ik merk wel dat het mestwater per paard erg verschilt. Zo doet mijn haflinger het er goed op. Maar mijn paint niet op elke baal even goed. Over 2 maanden ga ik ook weer over op onverpakte baaltjes. Kijken wat dat doet.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie