Hoeveel hooi voeren per dag aan een fjord.

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maroes

Hoeveel hooi voeren per dag aan een fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 11:22

Voor het eerst heb ik mijn fjord op een plek waar ik zelf moet voeren. Wat is het beste voerbeleid in jullie ogen en waarom? Hoeveel kilo hooi per dag en hoe vaak? Ze komt ook overdag op een stuk wei.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:27

Onbeperkt. Beste voor de gezondheid en dan zoeken ze zelf balans in hoeveel ze nodig hebben. Dit is bijvoorbeeld ook afhankelijk van het weer. Mijn Tinkers eten gemiddeld rond de 14kg per dag per paard. Maar ze kunnen met slecht weer zo richting de 20kg per dag gaan, terwijl nu met het mooie weer zijn ze weer zuinig en blijft het rond de 8kg per dag. Ze komen nog niet op het gras en de nachten zijn nog koud, dus richting de zomer zal het wel nog iets minder worden. Wel krijgen 2 merries en veulen, dus die gaan straks weer iets meer eten.

Daihyo

Re: Hoeveel hooi voeren per dag aan een fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:30

Maar als je pech hebt, heb je er 1 die niet stopt met eten en kun je haar na een paar maanden rollen.
Zeker icm weidegang moet je toch wel uitkijken. Hoeveel uur staat ze op de wei? Wat voor hooi krijgt ze? Onverpakt, verpakt, grof, fijn, is er een analyse, weet je het gehalte droge stof, de energie die er in zit?
En heb je een optie om bijvoorbeeld te mengen met stro?

Ik ben er voorstander van om bij koudbloeden te richten op het maximaal benodigde energie (EWpa), dat af te wegen en dan aan te vullen met ander ruwvoer zoals gerstestro. Zo geef je wel meer droge stof, maar geen dikmaker. Dus voorkom je maagzweren en lege darmen, maar ook een moddervet paard.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:33

Is ze nu te dik/dun/goed? Hoe staat ze in training?

Een te dikke fjord die 2x per week een rustig bosritje maakt heeft over het algemeen een andere behoefte dan een slanke fjord die de hele week vol in het werk staat.

Maar het is vooral een kwestie van goed observeren.
Hier hebben ze in principe 24/7 niet al te rijk grof ruwvoer aangevuld met een simpele vitaminebrok en 5/6 dagen per week flink aan het werk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:44

Ik heb in 10 jaar trainings stal voor koudbloeden nog nooit een paard gehad die door bleef eten, mits de rest van de voeding op orde was. Dat wil dus zeggen dat vitamine, mineralen, eiwitten etc allemaal correct aangevuld worden. Als een paard blijft eten zou ik me serieus zorgen gaan maken, en laten onderzoeken ipv te gaan beperken (symptoom bestrijding). Een ruwvoer analyse is daarbij absoluut heel erg belangrijk.

Tot vorig jaar wilde ik absoluut geen verpakt hooi omdat ik dacht dat dat voor problemen zou zorgen met onbeperkt. Maar ik ben die problemen nog niet tegen gekomen. Enkel ervaren dat paarden met gevoelige darmen dit slechter kunnen verwerken. Idem voor paarden met bepaalde gebits problemen.

Probleem als je gaat afwegen en meerdere paarden hebt samen lopen is dat je de kern niet aanpakt. De vlugge eter eet teveel, en er blijft te weinig over voor de langzamere. Ik zie dat bij mijn buren ook gebeuren. Ondanks dat ze genoeg fourage plekken hebben, zijn het voornamelijk de 2 oudere paarden die bij het stro/graszaadhooi staan. Die zien er ook niet zo goed uit. Terwijl de 2 paarden bovenaan in rang tegen overgewicht aan zitten. Die krijgen ook geen bijvoer, dat hebben ze niet nodig aldus de eigenaren. Maar Nederlands hooi voorziet gewoon niet voldoende in alles omdat we in nl massaal roofbouw plegen op onze graslanden, en aan de andere kant als paarden houders vreselijk angstig zijn voor bemesting. Tjah...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:51

Hier wel 1 die door eet. Althans hooi. Stro kan er wel gewoon bij. Dus op die manier staat hij wel onbeperkt.
Krijgt vitamine balancer. Bloed al gecheckt.
Kreeg als jong paard in de groei wel onbeperkt, dus heeft hier geen tekorten gekend en zou onderhand na 14 jaar wel kunnen weten dat er nooit te korten zijn. :D

Als antwoord op ts, voeren doe ik dus op het oog.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:57

Kan jezelf ook het hooi selecteren? Hooi is snel te rijk voor koudbloeden om onbeperkt te eten of je moet gaan mengen met stro of graszaadhooi. Ik zou beginnen met een slowfeedernet hooi aanbieden. Hoevaak voeren jullie? Wij hebben 4 voermomenten, wat ik wel ideaal vind. 7 uur, 11 uur op de wei met hooi, 18:00 komen ze binnen van de wei en 23:00 voor de nacht.
Je kan ook uitrekenen aan de hand van het streefgewicht voor je paard hoeveel hooi je ongeveer zou moeten voeren. Vanuit daar zou ik beginnen en vervolgens op het oog meer of minder geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:58

Caily: Dat laatste ben ik absoluut met je eens, je zult bij moeten voeren omdat het Nederlandse hooi (en gras) niet toereikend gaat zijn.
Het probleem van snelle en langzame eters kun je deels al oplossen door veel voerplekken aan te bieden. Wij hebben 9 voerplekken op 5 paarden. Dus iedereen heeft echt wel een plekje om hooi te eten. Dat we mengen met stro, om het tempo er uit te halen. Hier zie je echt wel verschil tussen constant eten en niet.
De oudste krijgt overigens wel grasbrok bijgevoerd, want zij mist wat kiezen.

Mijn haflinger eet niet constant, maar is toch wat te dik want krijgt minimaal training (blessure). Krijgt een vitaminebrok, magnesium en glucobalance. Idem voor de kruising haflinger die er staat. Die krijgt wel meer training, maar is ook iets te dik. Mijn jongste eet heel veel en vaak. Maar die is nog in de groei. Krijgt extra nog een vitaminebrok en een paar keer per week Breed & grow. En de tinker die er staat eet constant. Behalve als hij slaapt. Staat onderaan in de rangorde, ziet er ook uit als hollands welvaren. Daar lijkt geen rem op te zitten ofzo. Is het hooi op, gaat hij gewoon verder op stro. Terwijl de rest wel het hooi op eet en het stro echt gebruikt als buikvulling, precies waar het voor bedoeld is.

Dus ja, meerdere paarden kan een probleem geven. Daarom voeren wij dus geen onbeperkt hooi, omdat ze er gewoon echt te dik van worden. Overigens geven wij verpakt hooi, laag in suikers en energie, wel hoog in droge stof en eiwit (is geanalyseerd en eigenlijk prima voor koudbloeden). Maar daarom mengen wij met ander ruwvoer, juist om te zorgen dat ze niet te dik worden maar wel altijd kunnen eten als ze dat willen. Zo kun je toch onbeperkt ruwvoer geven zonder ze te moeten rollen.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:06

Dank jullie wel.
De fjord lest 2 keer in de week en 2 keer in de week voor de kar. De rest van de week rustig wandelen in het bos.
Ze gaat ongeveer een uur of 4 op de wei.

Ik heb zelf geen hooi, dat moet ik dus gaan kopen.

Ze is nu gewend om 4 keer per dag te eten in een slowfeeder. En een klein bekertje suikervrije bix 2 keer per dag.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:08

Hoe analyseer ik het hooi....?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:09

Pavo heeft een quickscan. Dan moet je wat hooi opsturen en kun je laten analyseren op energie (EWpa), droge stof, suiker en eiwit. Maar dat heeft alleen zin als je een grote partij hebt. Sommige fouragehandelaren hebben zelf al een analyse laten maken.
Slowfeeder is sowieso goed +:)+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:15

Bij graszaadhooi is het wel belangrijk dat je een certificaat vraagt!
Slowfeeders zijn ook erg handig als je verspil tegen wilt gaan :D

DuoPenotti, als je als eigenaar zo denkt, en dat is uiteraard je goed recht, en dit werkt voor jou en jouw paarden, dan is het prima toch? Als jouw paard van mij zou zijn, zou ik gaan onderzoeken of er genoeg proteïne aangeboden wordt, en of de opname van voedingsstoffen wel correct verloopt. Helaas kan je dat in een bloed onderzoek niet zien, omdat het je alleen inzicht geeft in het transport van stoffen, en niet over de opname én bruikbaarheid in de verschillende cellen.

Daihyo, je doet ongeveer wat mijn buren ook doen. Wat er hier gebeurd (daarom hadden we het erover) is dat de hogere paarden het hooi er tussen weg eten, dan verder trekken naar de volgende voerplek en het mengsel van stro of graszaadhooi over laten. Ze dachten dat ik ook mengde en vroegen zich af hoe ik dit oplos. Ik doe dat dus niet, en zou ook niet weten hoe je dit kan voorkomen. Dus als je nog advies hebt? Wat betreft de Tinker, is dat een import Tinker? Dan kan het goed zijn dat tijdens dracht/als veulen/jong paard niet alles wat nodig was aanwezig is geweest voor optimale ontwikkeling, en de opname/bruikbaarheid verstoord is. Dat zijn helaas hele moeilijke dingen om op latere leeftijd nog op te lossen. Veel Tinkers hebben ook last van pssm. Met name type 2 lijkt vaak qua symptomen niet zo ernstig (helaas soms ook wel), maar als je dan voeding aanpast zie je toch wel verschil. Tenminste, ik heb hier nu meerdere keren gehad dat na toevoegen van hoge dosering vitamine E -natuurlijke variant- en/of een over dosering aan proteine, de ruwvoer opname ineens opvallend daalde. Dit is uiteraard niet ras specifiek. De barock pinto met vorm van pssm2 stopte ook ineens met eten na aangepast voedingsschema. En die at al 8 jaar door, wat zowel eigenaar als ik niet snapten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:42

Simpele vraag.. ziet ze er nu goed uit..

Hoeveel zit er in de slowfeeder..
Is vraag 1 ja
Dan niet te veel aan sleutelen.. zou ik zeggen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:46

Caily: Hier werkt het door de hoeveelheid voerplaatsen, het idee dat er onbeperkt eten is en de afstanden ertussen denk ik. Er is altijd wel ergens een plek met hooi. Ze staan ook gerust met 3 uit een bak of net te eten. Ze eten ook allemaal rustig en zijn rustig als er gevoerd wordt. Nu wel tenminste, toen we 2x per dag voerbeurten hadden en minder plekken merkte je het als ze honger hadden. Nu voeren we 1x per dag, op 9 plekken (allen slowfeeders, bakken en netten) en met stro waardoor ze onbeperkt hebben. Ik zie ze nu ook meer pauzes nemen dan voorheen. Behalve de tinker, die staat altijd wel ergens bij een slowfeeder. Ik monitor ze via de camera, dus heb inmiddels wel een redelijk beeld van de kudde.
Ik denk vooral omdat er geen honger gevoel is, en dus niet het gevoel van constant door moeten eten omdat het wel eens op kan raken, zeker werkt.

De tinker is import. Pssm is hij niet op getest, dus dat zou ik niet weten (is niet mijn paard). Maar een slechte start zou zeker een rol kunnen spelen. Van de rest zou ik het niet weten, behalve mijn jonkie dan, want die heb ik vanaf veulen. Die heeft wel een fikse wormbesmetting gehad en hebben we nu ruim een jaar aan streng ontwormingsbeleid onderworpen. Nu is ze schoon als het goed is, maar haar weerstand heeft daar wel een opdonder mee gehad. Ze heeft geen honger gekend, maar in de opname zal daar wel wat mis zijn. Ik merk wel dat het langzaam herstelt, aan haar eetgedrag en mest. Dus ik heb goede hoop dat dat verandert.
Zij zijn eigenlijk de enige 2 paarden in de kudde die echt veel en vaak eten. De rest valt wel mee, maar de 2 ruinen zijn vooral types: dik worden van lucht. Dus daarom voeren we ze wel sober. Bij ons werkt het in ieder geval wel en zo kunnen we onbeperkt voeren. Geen idee waarom het bij jouw buren niet werkt. Moet ook wel zeggen dat wij een super relaxte kudde hebben. Er is wel een rangorde, maar het is geen wegjagen, landje pik of ander enorm dominant gedrag. Dat scheelt misschien ook :j

Maar goed, eigenlijk compleet offtopic :+

TS: staat je paard in een kudde? Moet je het ruwvoer delen met andere paarden/mensen? Is het voor op een paddock of in stal? Heb je de mogelijkheid om meerdere voerplekken te maken, zodat ze ook nog wat rond moet scharrelen voor haar eten? En je kunt af en toe ook takken en eetbare planten toevoegen in je slowfeeder. Denk aan wilg, brandnetel, kleefkruid, berkentakken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:03

Hier iemand met een kruising Fjord (16 jaar bij mij inmiddels) én een grote Shet. Onbeperkt hooi voeren in combinatie met weidegang is absoluut geen optie bij mij. Ik wil nooit meer moddervette paarden. Dat verhaal over, dat ze vanzelf wel stoppen.... ja de mijne stopten ook, maar aten alsnog veel te veel. Ze bewegen ook veel, hoor, maar hier was niet tegen aan te bewegen/trainen. Heb een ruin met IR en dat wil je echt niet.

Doe nu al jaren afgewogen hooi (1,2 of 1,5 kg x 100 kg lichaamsgewicht) en bij weidegang nog veel minder, omdat je dan enkel de nacht voert. n Er ligt altijd vers stro (standaard in een voerbak), er is een meidoornheg waar ze aan kunnen knabbelen en af en toe wilgentakken/brandnetels/bramentakken, etc. Naast een vitamine balancer, maar dat is dat extraatje. Ruwvoer is natuurlijk het belangrijkste.

Gezonde, slanke, actieve en happy paarden vind ik erg belangrijk. Heb jarenlang een te dik paard gehad door veel teveel ruwvoer, met alle gevolgen van dien. Gelukkig kan ik sinds een aantal jaar zelf bepalen, wat voor voerbeleid ik hanteer. Ze hebben dus wél onbeperkt deze manier, maar geen onbeperkt hooi of gras.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 13:03

Paard ziet er nu goed uit. Maar gaat als ze dichterbij huis staat meer doen.

Ze staat niet in een kudde, wel geiten. Er is geen mogelijkheid om op meerdere plekken te voeren. Er is een inloopstal , daar voeren we straks. Daarna paddock met zand, en als ze nog meer doorloopt wei.ze kan in en uit lopen. En ik hoef niks te delen met andere mensen.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:18

DuoPenotti schreef:
Hier wel 1 die door eet. Althans hooi. Stro kan er wel gewoon bij. Dus op die manier staat hij wel onbeperkt.
Krijgt vitamine balancer. Bloed al gecheckt.
Kreeg als jong paard in de groei wel onbeperkt, dus heeft hier geen tekorten gekend en zou onderhand na 14 jaar wel kunnen weten dat er nooit te korten zijn. :D

Als antwoord op ts, voeren doe ik dus op het oog.

Dat doen wij ook.
Er bestaat niet een boek dat zegt zoveel moet dat paard krijgen, zo iets pas je aan je paard aan.
Aan de beweging, hoelang op de wei en goed kijken hoe ziet je paard eruit.
Dus volledig met jou eens !

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:23

Grappig al die verschillende meningen en ervaringen :) . Mijn paard wordt juist slanker van onbeperkt voeren. Als ze beperkt krijgt dan moet alles op en eet ze snel, nu staat ze weer echt op onbeperkt en staat ze dus veel meer te rusten en andere dingen te doen. De drang om te eten is er af omdat het er is. Ze eet nu dus minder en valt af.

Als jouw fjord nu netjes op gewicht is en blijft, zou ik onbeperkt proberen mits je ruwvoer daar geschikt voor is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:27

Ze stoppen wel met eten het ligt alleen aan de kwaliteit van je ruwvoer. Ik kan de hele dag sla en komkommer eten maar als ik de hele dag pizza ga eten word het een ander verhaal.

En daarnaast speelt beweging ook een grote rol.

Ik heb het liefst arm hooi wat ik dan wel aanvul met vit brokjes etc.
En ik heb ook een fjord.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:35

Ik denk dat het onbeperkt kunnen geven ook een beetje ligt aan hoe je paard is opgegroeid.

Mijn tuigpaard is met onbeperkt eten opgegroeid, die eet rustig en stopt als hij genoeg heeft.
Mijn Tinker is op een manege geboren en heeft altijd porties hooi gehad. Die schrokt eten naar binnen en stopt niet voor het op is. Die echt onbeperkt geven, dan kun je haar rollen.
En ze krijgen bij ons op stal echt veel hooi. Zij is met de ochtend portie binnen een uur klaar, terwijl de rest 2 tot 3 uur staat te eten. (een slowfeeder helpt wel met haar eettempo)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:23

Onbeperkt voeren is hier alleen mogelijk met mijn jonge kwpn. Mijn haflinger wordt daar moddervet van en de andere koudbloeden en ponies hier ook. Terwijl mijn beide paarden toch wel echt voldoende mineralen, vitamine E en eiwitten bijkrijgen en vroeger nooit te kort hebben gehad.

Naar de situatie van overgewicht wil ik nooit meer, je merkt echt dat het de paarden ongelofelijk in de weg zat eens ze afgevallen zijn. De mijne zat als dikkertje zelfs aan de gewrichtssupplementen en loopt nu terug als een zonnetje.

Hier worden ‘s morgends de hooibakken met slowfeedernet gevuld met 1,5 grote kruiwagen voor 5 d/e-ponies. zal ergens tussen de 20 en de 30 kg hooi liggen. Daar hebben ze eten aan tot ergens tussen 16 en 20u en dan gaan ze maar kantjes maaien tot middernacht ongeveer wanneer ik ze binnenhaal. Daar ligt dan eten en nog een portie in het hooinet, afhankelijk per paard. Voor de jonge KWPN en de oude merrie onbeperkt, voor de andere genoeg om 2-4 uur aan te eten. Dan staan ze wel regelmatig 6 uur zonder, maar dat gaat eigelijk prima.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:32

Als je onbeperkt voert kan je ook aan een graasmasker denken.Mijn Haflinger werd moddervet zonder en nu met het masker gaat het goed Hij heeft het 24/7 om.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:09

Begin eens met 10 kilo hooi te verdelen over die 4 voerbeurten (als je balen van 21 kilo koopt dan kom je uit op een halve baal per dag) In de nacht stro om aan te knabbelen. Kijk hoe ze het daar op doet. Wordt ze dikker dan armer hooi geven of aantal kilo’s terug. Maar let op: nooit minder kilo geven dan 1,5 x haar lichaamsgewicht (schat een fjord op zo’n 450 kilo).
Als je naar een goede fourage handelaar uit je buurt gaat, kun je vaak overleggen welke partij hooi geschikt is voor jouw paard. Een goede handelaar heeft vaak al zelf analyses van het hooi (die van mij wel). Succes!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:11

Onbeperkt is voor mijn fjord geen optie, dus hij krijgt 8 kg hooi op 24 uur. Dit verdeelt over 2 of 3 beurten in netten met mazen van 2cm. Daardoor staat hij nooit langer dan 4 uur zonder hooi.

Even ter vergelijking. Mijn fjord in de tijd dat hij nog onbeperkt hooi kon eten (ik schaam me er nog voor) :

Afbeelding

En nu al een hele tijd sinds hij een afgewogen hoeveelheid per dag krijgt (foto van afgelopen week)

Afbeelding

En nog steeds is hij niet de meest slanke, maar wel prima nu.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:33

Het ligt volledig aan het soort hooi dat je voert. Arm hooi kan vaak onbeperkt gegeven worden, rijk hooi vaak minder goed.
Hier krijgen mijn haflinger en shetlander onbeperkt. eten zo'n klein baaltje per dag, beide zijn ze goed op gewicht, krijgen verder een handje vitamine brok, wortels en muslie. Dus geen gras of veel brok.
Mits er goed arm hooi is kun je makkelijk onbeperkt voeren, dus de tip om het misschien even te laten testen. komt je paard wel bij soortgenoten te staan? Lijkt me ook wel een basisbehoefte, een (klein) vriendje erbij.