Paard laren bijkomen

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 11:19

Hallo,

Sinds een kleine 8 maanden heb ik een superlieve Franse draver ruin.
In het begin was hij al vrij mager toen hij bij ons kwam (kwam uit een situatie van extreme verwaarlozing.
Maar na een paar maandjes stond ie perfect in zijn vel.

Echter, sinds een paar weken merk ik dat ie weer vermagerd is. Zijn flanken zijn fel ingevallen en zijn ribben net iets te zichtbaar.
Er is niets veranderd aan het voedingspatroon en of de soort voeding. En hij krijgt nu evenveel beweging als voorheen.

Da is al geweest, bloed en dergelijke zijn in orde, dus daar ligt t al niet aan.
Hij lijkt ook heel gelukkig als ik hem met zijn maatje op de weide zie e als we gaan rijden. Dus ik vraag me toch af hoe dit kan komen?

En nog belangrijker, hoe zorg ik dat ie zo snel mogelijk terug goed in zijn vel zit? Dus, hoe laat ik hem zo verantwoord en gezond mogelijk toch bijkomen?

Foto´s van in het begin en nu :)

Afbeelding
In het begin (+/- 5 maanden geleden)


Afbeelding
Foto van vandaag

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:27

Vacht ziet er ook niet helemaal goed uit. Kan hij wormen hebben?

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:29

Bloedwormen misschien.

Afanaisa91

Berichten: 1362
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:05

Tanden nagekeken?

Euridicey

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:05

sowieso ontwormen inderdaad! Een dierenarts naar laten kijken is altijd een goed idee. Laten aankomen op ruwvoer; slobber, 24/7 hooi als mogelijk, ik gebruik(te) nu zelf fibrebeet, maar ik merk dat mijn paard er wat schrikkerig van wordt. Telkens als ik die gebruik wordt ze heel kijkerig. Zag het eerder in recenteis ook staan, dus ik ga nu op de speedibeet van Pavo. Verder goed ondersteunen en bij twijfel een dierenarts inschakelen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:27

Goh op zich niet zo heel erg abnormaal. Ze verharen nu ook, mijn oudste is nu ook iets ingevallen en de ribben wat zichtbaar terwijl dit de rest van de winter niet het geval was.

Ik voer onbeperkt hooi en geef ook Bodybuilder van Hippalgo. Dit is een (voor mijn paarden) goede dikmaker.


Edit,
Ik vind hem op de bovenste foto er wel beter uitzien. Als dat is na extreme verwaarlozing weet ik niet wat onder verwaarlozing verstaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:30

Goed ontwormen. Die van mij in 2020 ook verwaarloosd gekocht in de winter. Met goed voeren kwam ze aan maar toen de lente begon viel ze ook flink af. Toen ik bloedwormen in de mest vond wist ik genoeg.

Na flink ontwormen is ze weer goed bijgekomen maar ik moet er nu voor waken dat de wormen niet weer beginnen opspelen.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:40

FibreBeet of Seniores priores en onbeperkt hooi.

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:43

Niet heel vreemd in deze tijd van het jaar, maar wel heel goed dat je meteen actie gaat ondernemen.
Loopt hij op de wei? Het gras begint weer te groeien en is heel fructaanrijk, waardoor het lekker smaakt, alleen nog niet heel geweldig is qua kwaliteit als je naar voedingswaardes kijkt. Je ziet ze in deze tijd van het jaar ook vaak al weer duidelijk minder hooi gaan eten als je onbeperkt aanbiedt, terwijl ze dat eigenlijk nu nog heel hard nodig hebben om alles binnen te krijgen.
In deze tijd van het jaar neem ik daarom altijd wel maatregelen:
* beperkte weidegang, anders eten ze me te weinig hooi (ook beter voor de grasmat trouwens, laat maar even lekker aangroeien nu, bemest je ook?)
* het is de tijd voor de mestonderzoeken en evt ontwormen op geleide van de uitslag.
* ze verharen, wat ook extra energie kost. Vitaminestootje kan geen kwaad, evenals een paar daagjes een lijnzaadkuurtje.
* even kritisch naar de reguliere krachtvoer of balancer-inname kijken. Bij bv de koudbloeden die ik hier heb staan (die alleen onbeperkt hooi en een algemene balancer eten, geen brok verder), verhoog ik in deze tijd van het jaar even een paar maanden de hoeveelheid vitamine E+selenium en magnesium. De warmbloeden eten doorgaans wel een kilootje brok per dag en krijgen daarmee doorgaans voldoende vitamines en mineralen binnen.

Mocht je toch ook wat extra willen geven om 'm weer wat aan te dikken, dan vind ik Fibrebeet het mooiste produkt. Ben ik in the end toch een stuk tevredener over dan Speedibeet en senior priores (subli)

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:45

En in de winter kunnen ze best meer nodig hebben om zich warm te houden als ze zonder deken staan. Wat in de zomer goed is qua voer kan in de winter te weinig zijn. Verharen kost ook energie en als er meer energie nodig is, moet je ook meer voeren. En als meer voeren in de winter niet gaat een deken.

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 13:05

Art_Ificious schreef:
Goh op zich niet zo heel erg abnormaal. Ze verharen nu ook, mijn oudste is nu ook iets ingevallen en de ribben wat zichtbaar terwijl dit de rest van de winter niet het geval was.

Ik voer onbeperkt hooi en geef ook Bodybuilder van Hippalgo. Dit is een (voor mijn paarden) goede dikmaker.


Edit,
Ik vind hem op de bovenste foto er wel beter uitzien. Als dat is na extreme verwaarlozing weet ik niet wat onder verwaarlozing verstaan wordt.


De bovenste foto stond ie al enkele maanden bij ons ;)
Toen ie aankwam bij ons was ie veeeeel magerder, helemaal ingevallen, wondes overal, geen energie, geen levenslust,... maar daar heb ik geen foto's van omdat we niet aan die slechte periode herinnerd willen worden...

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 13:09

Eatshay schreef:
Niet heel vreemd in deze tijd van het jaar, maar wel heel goed dat je meteen actie gaat ondernemen.
Loopt hij op de wei? Het gras begint weer te groeien en is heel fructaanrijk, waardoor het lekker smaakt, alleen nog niet heel geweldig is qua kwaliteit als je naar voedingswaardes kijkt. Je ziet ze in deze tijd van het jaar ook vaak al weer duidelijk minder hooi gaan eten als je onbeperkt aanbiedt, terwijl ze dat eigenlijk nu nog heel hard nodig hebben om alles binnen te krijgen.
In deze tijd van het jaar neem ik daarom altijd wel maatregelen:
* beperkte weidegang, anders eten ze me te weinig hooi (ook beter voor de grasmat trouwens, laat maar even lekker aangroeien nu, bemest je ook?)
* het is de tijd voor de mestonderzoeken en evt ontwormen op geleide van de uitslag.
* ze verharen, wat ook extra energie kost. Vitaminestootje kan geen kwaad, evenals een paar daagjes een lijnzaadkuurtje.
* even kritisch naar de reguliere krachtvoer of balancer-inname kijken. Bij bv de koudbloeden die ik hier heb staan (die alleen onbeperkt hooi en een algemene balancer eten, geen brok verder), verhoog ik in deze tijd van het jaar even een paar maanden de hoeveelheid vitamine E+selenium en magnesium. De warmbloeden eten doorgaans wel een kilootje brok per dag en krijgen daarmee doorgaans voldoende vitamines en mineralen binnen.

Mocht je toch ook wat extra willen geven om 'm weer wat aan te dikken, dan vind ik Fibrebeet het mooiste produkt. Ben ik in the end toch een stuk tevredener over dan Speedibeet en senior priores (subli)


Dankjewel!! Mest en bloed zijn onderzocht en zijn volledig in orde.
Hij is ook pas ontwormt, dus daar zou t ook niet aan mogen liggen... wist wel niet dat verharen er zo´n invloed op kon hebben :o
Ik ga straks wat fibrebeet halen bij een kennis en eens proberen, dankjewel voor de tip!! :D

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:09

Darliiing7 schreef:
De bovenste foto stond ie al enkele maanden bij ons ;)
Toen ie aankwam bij ons was ie veeeeel magerder, helemaal ingevallen, wondes overal, geen energie, geen levenslust,... maar daar heb ik geen foto's van omdat we niet aan die slechte periode herinnerd willen worden...


Zie je wel vaker hoor, als ze van ver hebben moeten komen. Ze gaan zich beter voelen, dus ook weer meer bewegen/spelen, en dan hebben ze daardoor toch stiekum nóg meer nodig dan je al gaf om ze aan te laten komen toen ze zich nog zo lamlendig voelden en minder energie gebruikten om de omgeving te ontdekken en sociaal (speel-)gedrag te ontwikkelen.

Darliiing7 schreef:
wist wel niet dat verharen er zo´n invloed op kon hebben :o

Is ook per paard heel wisselend, ook binnen 1 ras en leeftijdsgroep. Ik heb er hier staan die er elk jaar fluitend doorheen gaan en waaraan je niks merkt, die verharen even een dikke week flink en klaar. Maar ook wel die er wéken over doen, en/of echt even wat mat worden qua energie, en die er gewoon een korte periode wat 'mottig' uitzien. Die geef ik dan wat extra, even een kuurtje lijnzaad (OK en bij voorkeur een stagiair of wat bijrijders die ik vraag om wat extra poetsbeurtjes in te zetten ;-) )

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:14

Darliiing7 schreef:
Hij is ook pas ontwormt, dus daar zou t ook niet aan mogen liggen...



Weet je met welk middel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:16

Daan13 schreef:
Darliiing7 schreef:
Hij is ook pas ontwormt, dus daar zou t ook niet aan mogen liggen...



Weet je met welk middel?

En wanneer? En wanneer is mestonderzoek gedaan?

Die van mij heb ik toen ook 2 keer ontwormd. 1 keer Ivermectine en 2 maanden later dubbele dosis Pyrantel. Ondanks dat bleek ze toch echt een behoorlijke wormbesmetting te hebben.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:25

Als ik bijkomen lees denk ik aan uitrusten. Niet aan groeien dat noem je aankomen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58330
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:40

pillow schreef:
Als ik bijkomen lees denk ik aan uitrusten. Niet aan groeien dat noem je aankomen.

wauw, wat een nuttige bijdrage aan dit topic! Applaus!
Al de posters voor je snapten het wel meteen dus het ligt toch echt aan jou.

Ik zou deze bloed laten trekken, waardes laten controleren en dan kan je ook ineens kijken of er bloedwormen in het spel zijn. De bloedwaardes kunnen je dan ook verder helpen oom te bepalen wat dit dier extra nodig heeft om bij te komen. :)

Er zijn verschillende slobbers (subli seniores priores, Equifyt Zupa bv) die zouden kunnen helpen maar ik zou denk ik willen weten of hij kwa bloedwaarden oke is.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:50

Is er ook specifiek naar nier en leverwaardes gekeken? Als die niet goed zijn ( er dus een nier of leverbelasting) is dan kan je er alles in stoppen maar lost het niks op. En inderdaad op bloedwormen meteen mee laten nemen.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met lucerne, bietenpulp ( of het veel te dure speedibeet ;-) ) en zwarte haver. De fabel dat paarden heet worden van haver mag je meteen als onwaarheid naast je neerleggen; ik voer alle paarden haver en er is geen een heter door geworden.
Slobber zitten vaak veel suikers in en het bestaat overwegend uit zemelen waar eigenlijk geen voedingswaarde in zit.
Sowieso onbeperkt, goed, hooi en je zou eens kunnen proberen om extra eiwitten bij te voeren; die kan je o.a. hier bestellen https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html . Gaat dus om het erwten eiwit isolaat, tussen de 70 en 140 gram per dag bijvoeren ( 2 schepjes) . Wel natmaken en door het andere voer mengen, soort slobber van maken dus; paarden hier eten het probleemloos op. Ik voer het regelmatig en het is een zeer populair voedingsmiddel bij bijv. PSSM paarden.

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 13:51

Ayasha schreef:
pillow schreef:
Als ik bijkomen lees denk ik aan uitrusten. Niet aan groeien dat noem je aankomen.

wauw, wat een nuttige bijdrage aan dit topic! Applaus!
Al de posters voor je snapten het wel meteen dus het ligt toch echt aan jou.

Ik zou deze bloed laten trekken, waardes laten controleren en dan kan je ook ineens kijken of er bloedwormen in het spel zijn. De bloedwaardes kunnen je dan ook verder helpen oom te bepalen wat dit dier extra nodig heeft om bij te komen. :)

Er zijn verschillende slobbers (subli seniores priores, Equifyt Zupa bv) die zouden kunnen helpen maar ik zou denk ik willen weten of hij kwa bloedwaarden oke is.


Bloed enmest zijn een week of 2 geleden nog gecontroleerd en die waren in orde. Ook geen wormen volgens de veearts. ..

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 13:54

_lauraaa_ schreef:
Goed ontwormen. Die van mij in 2020 ook verwaarloosd gekocht in de winter. Met goed voeren kwam ze aan maar toen de lente begon viel ze ook flink af. Toen ik bloedwormen in de mest vond wist ik genoeg.

Na flink ontwormen is ze weer goed bijgekomen maar ik moet er nu voor waken dat de wormen niet weer beginnen opspelen.


Ze zijn getest op alles wat ik kon laten testen, volgens de veearts zijn t geen wormen... maar ga dan eens proberen wat bietenpulp bij te geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58330
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:57

Dan zou ik eerder de subli of zupa geven dan bietenpulp. Pulp is in wezen maagvulling.
Olie door het voer heeft ook trage energie. Dat laatste wel op bouwen.

san4nie
Berichten: 3629
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:00

Als de veearts alles heeft onderzocht en geen problemen heeft gezien. Kun je deze dan niet vragen om voedingsadvies?

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard laren bijkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:34

Bloedtest of mest onderzoek niet meteen geloven. Ik zou hier meteen een wormenkuur in spuiten.
Tanden laten controleren en dan na laten kijken of eventuele maagzweren

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:44

hoeveel kilo hooi eet je paard op een dag?
ik zie hooinetten,maar ik zou het zonder net gaan aanbieden zodat er meer in gaat?
hooi is missschien wel veel te arm en dan kunnen ze ook invallen.

geef je wel iets van vitamines naast het hooi?
is je hooi ook getest?

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 15:52

ellepel schreef:
hoeveel kilo hooi eet je paard op een dag?
ik zie hooinetten,maar ik zou het zonder net gaan aanbieden zodat er meer in gaat?
hooi is missschien wel veel te arm en dan kunnen ze ook invallen.

geef je wel iets van vitamines naast het hooi?
is je hooi ook getest?


De hooinetten zijn enkel voor de winterperiode, nu in de zomer ligt het los in een soort ´ruif´.
Aan het hooi zou het niet mogen liggen, want de andere paarden die op dezelfde voeding staan hebben geen problemen

Ze krijgen momenteel geen vitamines bij omdat alle waarden gewoon goed waren.