Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Padoertje schreef:Ik ben heel tevreden over de Fiberforce en voorheen had ik pavo performance. Na het werk altijd een slobber om tekorten aan te vullen icm met elektrolyten.
Let wel op dat je pony wel een bepaalde mate van suikers moet binnenkrijgen om om te kunnen zetten in energie. Alles heel laag zetten, kan ook voor tekorten zorgen. Ik weet niet hoeveel brok je bijvoert, maar bijvoorbeeld een handje is dan wellicht te weinig voor haar en zou je kunnen ophogen om toch aan de gewenste hoeveelheid vitaminen/mineralen en suikers te komen.
ConnemaraP schreef:Padoertje schreef:Ik ben heel tevreden over de Fiberforce en voorheen had ik pavo performance. Na het werk altijd een slobber om tekorten aan te vullen icm met elektrolyten.
Let wel op dat je pony wel een bepaalde mate van suikers moet binnenkrijgen om om te kunnen zetten in energie. Alles heel laag zetten, kan ook voor tekorten zorgen. Ik weet niet hoeveel brok je bijvoert, maar bijvoorbeeld een handje is dan wellicht te weinig voor haar en zou je kunnen ophogen om toch aan de gewenste hoeveelheid vitaminen/mineralen en suikers te komen.
Ze krijgt de aanbevolen hoeveelheid vitalbix dailey complete voor de vitaminen en mineralen maar dit is natuurlijk ook laag in suikers. De pavo inshape krijgt ze een schep van ook dit zou een goede hoeveelheid voor haar gewicht moeten zijn, maar ook dit is laag in suikers en zetmeel.
Daihyo schreef:Ik kan ook een onafhankelijke rantsoenberekening met bijpassend voedingsadvies maken, zie onderschrift.
Maar op basis van wat je hier schrijft zit je denk ik al aardig goed. Hooi en balancer zou ik niets aan veranderen.
Je zou er aan kunnen denken om los van elkaar gerichter eiwit en energie te voeren in plaats van de Pavo In Shape. Een eiwit bron die echt hoog in eiwit zit, zodat je er minder van kunt geven. Lijnzaad en luzerne zijn fijn, als je pony daar geen gevoeligheid op heeft. Of anders kun je nog sojaschroot proberen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. En zo zijn er wel meer gerichtere eiwitbronnen.
Qua energie ben ik positief over (biologische) zwarte haver. Daar hoef je niet veel van te geven, een handje is soms al voldoende als de rest klopt, geeft langzamer energie af dan de gele variant.
Dennis schreef:Mijn pony's werden echt traag van de Vitalbix daily complete. Mijn ZZ pony die ook stuiterend een mendurance vrolijk uit loopt kwam geen B proef meer door. En ik heb dit vaker gehoord.
Op alle andere vitamine brokjes doen ze het beter. Equilin Balancer als basis, en de Basic er bij voor de sportpony's is de winnaar, daar doen ze het het beste op.
Een goede vitamine brok aangevuld met eiwitten (lucerne, de Pavo in shape of een ander hier genoemde eiwitbron) lijkt mij een goed startpunt om te gaan kijken wat voor jou pony werkt.