Pony mist energie,welk voer op basis van langzaam vrij komende energie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ConnemaraP

Pony mist energie,welk voer op basis van langzaam vrij komende energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 10:09

Hallo, Graag had ik advies wat te voeren aan mijn pony. Ze is een 13 jarige connemara merrie. Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer (gewoon onverpakt hooi). en overdag heeft ze toegang tot de weide waar op dit moment niet zo heel veel gras op staat. Ik heb het ruwvoer laten testen en dit was in alles heel laag, ik zal proberen een foto toe te voegen. Ik ben daarom de pavo inshape gaan bijvoeren omdat dit redelijk hoog in eiwitten is. Ze is op dit moment mooi op gewicht, er mag iets bij maar dat komt dalijk vanzelf wel als het gras weer gaat groeien. Ik mer echter dat ze energie mist tijden s het rijden. Ik rij haar op dit moment 3 keer per week op b/L niveau en 1 keer per week een buitenrit. Ik heb haar een tijd vitalbix active plus erbij gevoerd maar daar werd ze heel ril van. Ook heb ik lijnzaadolie geprobeerd maar hier kreeg ze moeite van met mesten, sinds ik hier mee gestopt ben is dit weer prima. ze is verder gezond netjes ontwormd en geeënt. ik wil graag voer wat laag is in suiker en zetmee, en zat zelf te denken aan Pave ease and excel, iemand ervaring met dit voer of andere ideën voer een voer op basis van langzaam vrij komende energie. Alvast bedankt voor jullie reacties. Ze krijgt voor de vitaminen en mineralen vitalbix daily complete en een zoutblak hangt op.
Afbeelding

Avalanche

Re: Pony mist energie,welk voer op basis van langzaam vrij komende energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:24

Rijstolie voor energie, en verder ben ik vrij tevreden van Care4Life van Pavo, Cavalor Fiberforce, Nature's Best van Pavo, Subli heeft ook een paar mooie muesli's die vrij laag in suiker en zetmeel zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:32

Ik ben heel tevreden over de Fiberforce en voorheen had ik pavo performance. Na het werk altijd een slobber om tekorten aan te vullen icm met elektrolyten.

Let wel op dat je pony wel een bepaalde mate van suikers moet binnenkrijgen om om te kunnen zetten in energie. Alles heel laag zetten, kan ook voor tekorten zorgen. Ik weet niet hoeveel brok je bijvoert, maar bijvoorbeeld een handje is dan wellicht te weinig voor haar en zou je kunnen ophogen om toch aan de gewenste hoeveelheid vitaminen/mineralen en suikers te komen.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 10:42

Avalanche schreef:
Rijstolie voor energie, en verder ben ik vrij tevreden van Care4Life van Pavo, Cavalor Fiberforce, Nature's Best van Pavo, Subli heeft ook een paar mooie muesli's die vrij laag in suiker en zetmeel zijn.

En welke rijstolie is dit dan? speciaal voor paarden?

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 10:44

Padoertje schreef:
Ik ben heel tevreden over de Fiberforce en voorheen had ik pavo performance. Na het werk altijd een slobber om tekorten aan te vullen icm met elektrolyten.

Let wel op dat je pony wel een bepaalde mate van suikers moet binnenkrijgen om om te kunnen zetten in energie. Alles heel laag zetten, kan ook voor tekorten zorgen. Ik weet niet hoeveel brok je bijvoert, maar bijvoorbeeld een handje is dan wellicht te weinig voor haar en zou je kunnen ophogen om toch aan de gewenste hoeveelheid vitaminen/mineralen en suikers te komen.

Ze krijgt de aanbevolen hoeveelheid vitalbix dailey complete voor de vitaminen en mineralen maar dit is natuurlijk ook laag in suikers. De pavo inshape krijgt ze een schep van ook dit zou een goede hoeveelheid voor haar gewicht moeten zijn, maar ook dit is laag in suikers en zetmeel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:49

ConnemaraP schreef:
Padoertje schreef:

Ze krijgt de aanbevolen hoeveelheid vitalbix dailey complete voor de vitaminen en mineralen maar dit is natuurlijk ook laag in suikers. De pavo inshape krijgt ze een schep van ook dit zou een goede hoeveelheid voor haar gewicht moeten zijn, maar ook dit is laag in suikers en zetmeel.

Dan zou je op vitaminen en mineralen goed zitten, maar wellicht toch te weinig suiker wat omgezet kan worden in energie. Ik neem altijd contact op met Anne Claire van Topfithorseshop als ik er niet uit kom. Zij geeft voeradvies en werkt met verschillende merken, dus dat is wel fijn. Zeker als niet wilt dat je pony zwaarder, buikiger of heter wordt als je iets bij gaat voeren. Ben ook wel benieuwd naar adviezen van andere Bokkers :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:12

Ik kan ook een onafhankelijke rantsoenberekening met bijpassend voedingsadvies maken, zie onderschrift.
Maar op basis van wat je hier schrijft zit je denk ik al aardig goed. Hooi en balancer zou ik niets aan veranderen.
Je zou er aan kunnen denken om los van elkaar gerichter eiwit en energie te voeren in plaats van de Pavo In Shape. Een eiwit bron die echt hoog in eiwit zit, zodat je er minder van kunt geven. Lijnzaad en luzerne zijn fijn, als je pony daar geen gevoeligheid op heeft. Of anders kun je nog sojaschroot proberen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. En zo zijn er wel meer gerichtere eiwitbronnen.
Qua energie ben ik positief over (biologische) zwarte haver. Daar hoef je niet veel van te geven, een handje is soms al voldoende als de rest klopt, geeft langzamer energie af dan de gele variant.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 12:22

Daihyo schreef:
Ik kan ook een onafhankelijke rantsoenberekening met bijpassend voedingsadvies maken, zie onderschrift.
Maar op basis van wat je hier schrijft zit je denk ik al aardig goed. Hooi en balancer zou ik niets aan veranderen.
Je zou er aan kunnen denken om los van elkaar gerichter eiwit en energie te voeren in plaats van de Pavo In Shape. Een eiwit bron die echt hoog in eiwit zit, zodat je er minder van kunt geven. Lijnzaad en luzerne zijn fijn, als je pony daar geen gevoeligheid op heeft. Of anders kun je nog sojaschroot proberen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. En zo zijn er wel meer gerichtere eiwitbronnen.
Qua energie ben ik positief over (biologische) zwarte haver. Daar hoef je niet veel van te geven, een handje is soms al voldoende als de rest klopt, geeft langzamer energie af dan de gele variant.

bedankt voor je reactie. Welke lijnzaad bedoel je, ik heb even gegoogled en ik zie door de bomen het bos niet meer, je hebt zoveel soorten, gebroken, ongebroken? Qua haver heb ik wel vaker gehoord maar worden ze hier niet ontzettend heet van? ben hier een beetje huiverig voor, ik wil wel meer energie maar geen hete stresskip. En ook dan weer geplette haver of ongeplet, welke zou jij dan adviseren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:00

Lijnzaad maakt niet zoveel uit in welke vorm. Zelf vond ik een brokje of flakes juist heel prettig. Maar kijk dan goed dat je dan geen combinatie met maïs geeft. Er zijn verschillende op de markt.
Ook gemicroniseerd of geëxpandeerd lijnzaad is prima. Deze bijvoorbeeld: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... e-linseed/
En gewoon ongebroken lijnzaad kan ook. Gekookt of niet gekookt, gemalen of gewoon zo. Kan allemaal. Voor de beste opname is gekookt of gemalen het beste, want hele zaden worden niet allemaal gekauwd.

Van zwarte haver had ik hetzelfde gevoel als jij. Maar het werkte juist heel fijn. Mijn haflinger wordt ril op van alles. Maar hij miste op een gegeven moment wat energie, met name in de zomer. Ik heb het dus zelf ook geprobeerd bij mijn paard. Ik gaf hem dagelijks een handje zwarte haver bij en dat werkte super. Niet ril, maar wel net dat beetje energie wat ik miste. Ik had deze van Bio-Ron: https://webwinkel.bio-ron.com/WWBR%20PV%20zH%20PE.html

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:06

Ik kan zelfs de Engels Volbloed hier zwarte haver geven zonder dat die heet wordt :)

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 13:31

@Daiho, hartelijk dank voor je antwoorden, ik ga me hier eens in verdiepen.
@Avalanche, dankjewel, ik ben al iets geruster op het aanbieden van haver :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:45

Lijnzaad wordt wel snel ranzig, ik maal dit vers en geef het dan. Gewoon ongekookt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:46

Succes :) gewoon eerst met een heel klein beetje zwarte haver beginnen, kan je het altijd opvoeren :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:24

Mijn pony's werden echt traag van de Vitalbix daily complete. Mijn ZZ pony die ook stuiterend een mendurance vrolijk uit loopt kwam geen B proef meer door. En ik heb dit vaker gehoord.
Op alle andere vitamine brokjes doen ze het beter. Equilin Balancer als basis, en de Basic er bij voor de sportpony's is de winnaar, daar doen ze het het beste op.

Een goede vitamine brok aangevuld met eiwitten (lucerne, de Pavo in shape of een ander hier genoemde eiwitbron) lijkt mij een goed startpunt om te gaan kijken wat voor jou pony werkt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:13

Is Vitalbix active+ niet iets?

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:16

Phonix schreef:
Is Vitalbix active+ niet iets?

dit heeft ze een tijdje gehad, maar ze werd hier heel erg ril van. ik kon haar toen nog niet meer poetsen zonder dat ze schrok van iedere beweging van mij.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:17

Dennis schreef:
Mijn pony's werden echt traag van de Vitalbix daily complete. Mijn ZZ pony die ook stuiterend een mendurance vrolijk uit loopt kwam geen B proef meer door. En ik heb dit vaker gehoord.
Op alle andere vitamine brokjes doen ze het beter. Equilin Balancer als basis, en de Basic er bij voor de sportpony's is de winnaar, daar doen ze het het beste op.

Een goede vitamine brok aangevuld met eiwitten (lucerne, de Pavo in shape of een ander hier genoemde eiwitbron) lijkt mij een goed startpunt om te gaan kijken wat voor jou pony werkt.

dankjewel, Ik ga er eens naar kijken,

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:24

Vital bix deed ze het hier qua energie slecht op.
Nu al een paar jaar Pavo vital met lucerne. Met wedstrijden, cross, net als ze gewoon net wat meer langdurige energie mag hebben geef ik max een halve schep Pavo Sportfit per dag erbij.

Ik was ook altijd, alles zo laag mogelijk suiker/zetmeel, maar moet toegeven het is wel een energiebron die ze echt soms nodig heeft. Voorheen had Subli zwarte haver mix maar die is verandert naar granenmix. Daar deed ze het voorheen ook super op. Ze houd het langer vol maar werd er niet heter van.
En een halve schep, hoeveel extra is dat nu extra aan suiker/zetmeel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:39

Ik heb er ook een die alles laag moet hebben maar dan zit er geen gang meer in. Zeker niet nu hij weer 24/7 buiten loopt.

Dat merkte ik wel toen ik een zak subli zonder had gehaald. Paard doet niks meer.

Ik heb nu Inshape omdat er korting op zat en omdat ik weet dat hij het daar ook goed op doet.
Als de zak op is stap ik weer over op Sportsfit wat wonderbaarlijk goed gaat met hb gevoeligheid.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 08:45

bedankt allemaal voor de reacties, ik ga voor nu even beginnen met een handje haver toevoegen. Dan hoef ik niet meteen alles te veranderen en kijken hoe ze het hier op doet.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:24

Even een update, ik ben naar de fourage handel gegaan met dit verhaal. Zij adviseerden mij om in ieder geval de Pavo inshape te blijven geven i.v.m. de eiwitten en de nodige vitaminen en mineralen. Daarnaast gaven zij aan om hier gewoon een basisbrok bij te geven en omdat ik al Pavo gaf dus de basisbrok van Pavo. Ze gaven aan dat er in mijn ruwvoer niks zat qua energie, eiwitten en suikers en dat sommige paarden toch echt wel wat suikers en zetmeel kunnen gebruiken. Ik heb dit dus langzaam opgebouwd en geef haar nu 0,5 kilo basisbrok, in de ochtend een kwart en in de avond een kwart. Mijn Vitalbix was op en heb ik dus even achterwege gelaten omdat ze de nodige vitaminen al via de inshape binnen krijgt en de basisbrok dus als extra is. En ik moet eerlijk zeggen ik merk nu al verschil qua energie, de training gaat haar makkelijker af en ze heeft een fijne looplust. Voor nu lijkt dit dus voldoende voor haar en mocht het nodig zijn dan kunnen we de basisbrok nog altijd iets verhogen, of wellicht haver toevoegen. Nogmaals bedankt voor jullie adviezen en ik dacht dat jullie het wel interessant zouden vinden om te zien wat het was geworden.