Hooi weken voor minder suikers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lunafloki

Hooi weken voor minder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-22 14:56

Wie heeft er ervaring met het weken van hooi in water zodat de suikers er deels uit gaan?

Mijn pony mag niet te veel suikers hebben ivm hoge spierwaardes in het bloed. Ik voer hooi met vitamine brok. En wil het hooi suikerarmer maken.

Ik kan geen goed adres meer vinden voor graszaadhooi, dus nu ga ik alleen weide hooi voeren. Kan iemand tips geven hoe je dit het beste kan doen?

neetoch

Re: Hooi weken voor minder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:59

Minimaal 1,5 uur weken. Dan zijn 25% van de suikers eruit. Langer kan en dat verhoogt het aantal suikers uiteraard, maar dan week je ook de vitamines en mineralen er grotendeels uit.

Zo heb ik het vroeger geleerd van de grote PPID arts uit Amerika. (kan helaas niet meer op haar naam komen).

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:03

ik gebruik een grote emmer (een flexi emmer van 42 Liter) en een ronde metalen oogstmand. Hooi in de mand en dan in de emmer en daar dan het water in. Na een uurtje haal ik dan de mand eruit en laat hem uitlekken voor ik het hooi ga voeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:06

mijn hb pony krijgt het al ruim een jaar. Ik week ongeveer 12 uur, ze krijgt 2 keer per dag een hooinet vol. Verder voer ik haar alleen nog een heel klein beetje vital met glucobalance, ze doet het daar erg goed op. de hals is niet meer hard, en ze loopt weer goed. Ze is ook flink afgevallen, dat was ook hard nodig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:06

Ik heb daar ervaring mee maar die van mij eet het niet, die weigert dan.

Heb je het hooi al laten analyseren? Hoe hoog zit het in suikers?

Ik mengde bij met graszaadhooi.
Graszaadhooi koop ik bij Venhorst Fourage. Die hebben dit standaard op voorraad.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:07

Wij doen dat als ons stalhooi te rijk is. Hooinet vullen, wegen, dan gooiden wij 'n in de waterbak (grote speciekuip), elke keer als je er langs loopt ff lekker omrollen, tegen dat je de paddocks en het land gemest had, lag ie een 45-60min in de waterbak. Als je dan het water weggooit zie je echt dat het bijna koffiebruin is.
Voor zover ik begrepen had, is iig 30min spoelen al effectief om een vermindering in suikers te bewerkstelligen. Wat langer kan geen kwaad.
Maar laat eerst even je hooi analyseren. 't is best een pain in the ass (waar je op den duur wel een routine in krijgt), maar als je hooi arm is, is het die moeite dus niet waard.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Lunafloki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-22 15:15

Dankjewel voor jullie goede tips en snelle reactie! Ik heb ook graszaadhooi en weidehooi gemixt van louis venhorst. Maar de laatste bestelling was van bizar slechte kwaliteit. Ze komen morgen alles weer ophalen. Helaas kan ik geen goed alternatief vinden voor het graszaadhooi. Dus ik ga het nu op deze manier proberen. Ook ga ik het hooi laten analyseren. Ik voer vital brokjes bij voor de vitamine en neutradex, magnesium en vit eplus voor de spieren.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:26

Het is misschien ook handig om even naar de bestanddelen van je Neutradex te kijken. Ik heb het lang geleden gevoerd maar er staat me iets bij dat het heel hoog in suikers zit.
Misschien haal ik het door de war met iets anders maar vaag klinkt er een belletje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:34

Graszaadhooi is niet per se of per definitie arm in suiker, vergis je daar ook niet in.

Eerst je hooi laten analyseren dus, daarna weet je pas wat nodig is. Er is een wetenschappelijk onderzoek wat heeft gekeken naar het effect van weken op ik meen zowel suikergehalte als bacteriegroei. Kan ik nog wel even naar zoeken straks.

Oy with the poodles, already

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:57

Mijn dierenarts gaf aan een uur weken, dan ben je een aardig deel van de suikers kwijt.
Week je langer, ben je ook alles aan voedingstoffen kwijt.

Neutradex is heel rijk aan suikers, dat zou ik laten staan…
Graszaadhooi kan ook verraderlijk rijk aan suikers zijn, dus dat is niet per definitie beter dan gewoon arm hooi.
Als je je hooi laat analyseren weet je waar je aan toe bent.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:17

neetoch schreef:
Minimaal 1,5 uur weken. Dan zijn 25% van de suikers eruit. Langer kan en dat verhoogt het aantal suikers uiteraard, maar dan week je ook de vitamines en mineralen er grotendeels uit.

Zo heb ik het vroeger geleerd van de grote PPID arts uit Amerika. (kan helaas niet meer op haar naam komen).

Absoluut niet zo lang weken, zeker niet als het warm is. De kans op enorme, schadelijke, bacterie groei, zeker bij warm weer, ligt flink op de loer. Dan heb je misschien minder suikers maar die bacteriën zijn veel gevaarlijker. Daarbij is er altijd een kans dat er ( een deel van) een dood dier in hooi terecht komt en dan heb je ook nog eens kans op botulisme. Stilstaand water, wat het water dus is waar het hooi in ligt te weken, is een goede bron van bacterie groei. In de winter is die kans weliswaar kleiner i.v.m. de temperaturen maar in de zomer erg groot.
Beter hooi stomen, ook dan raak je een groot deel van de suikers kwijt en een stomer is betrekkelijk simpel zelf te maken. https://www.youtube.com/watch?v=0B1I5vDjKjs

Suikerarm hooi kopen, dus laten analyseren, en dat goed natsproeien en dan een tijdje laten uitdruipen. Dan heb je geen kans op schadelijke bacterie groei.

Pas altijd op met graszaadhooi, behalve dat het net zo goed suikers kan bevatten kunnen er ook allerlei bestrijdingsmiddelen op zitten om schimmels tegen te gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie