Paard eet wiesencobs niet. Wat dan voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Joliieeenn

Paard eet wiesencobs niet. Wat dan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 18:16

Hey bokkers,

Ik ben langzaam aan het overschakelen van graan + suikers naar graan vrij en zo min mogelijk suikers. Reden: mijn ruin is gewoon te heet en op aanraden van de osteopaat dan overgeschakeld. Paard reageerde ook op maagpubten en krijgt ter ondersteuning mastichorse bij nu.

Nu zij raadde aan om metazoa timothee te geven en dan als aanvulling naast het ruwvoer de agrobs wiesencobs. De metazoa gaat goed binnen, maar die wiesencobs vind hij he-le-maal niks!

In de zomer als hij op gras staat heeft hij in principe geen extra’s nodig en kreeg hij sowieso al gewoon zijn vitamine en mineralen en gras/hooi. In de winter heeft hij echter wat extra nodig omdat hij anders invalt. Vandaar de wiesencobs.. en de andere paarden op stal krijgen 2x daags hun krachtvoer en ik vind het zielig als hij dan mee naar binnen moet en niets krijgt. Hij heeft echt zijn structuur nodig en wil dit dus niet door de war brengen .. :+

Dus, bokkers, ik ben hier echt niet goed in en volledig nieuw met het graanvrij voeren. Wat kan ik in de plek geven van die wiesencobs?

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Saul

Re: Paard eet wiesencobs niet. Wat dan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:27

Hoe geef je de wiesencobs?
Nat of droog ?

Droog vinden ze vaak lekkerder.

Ik voer ze nat. Ze hebben er wel echt aan moeten wennen :P

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 18:31

Saul schreef:
Hoe geef je de wiesencobs?
Nat of droog ?

Droog vinden ze vaak lekkerder.

Ik voer ze nat. Ze hebben er wel echt aan moeten wennen :P

Heb eerst droog geprobeerd. Liet hij ze gewoon liggen. En nu dan nat, dat lukte eerst. Maar nu ook niet meer

"Do a loony-goony dance

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:36

vind hij de metazoa timothee wel lekker?

Wat is de reden voor de keuze voor de agrobs wiesencobs?

Bedoel je met de metazoa timothee trouwens de balancer of echt de timothee brok (timotexx) want als je de balancer op timothee basis geeft en je wilt als puur aanvulling de wiesencobs geven zou je ook kunnen kijken of hij de timothee brok wel lekker vind (dus niet de balancer met timothee maar echt de brok met alleen timothee)

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 19:00

trustHim schreef:
vind hij de metazoa timothee wel lekker?

Wat is de reden voor de keuze voor de agrobs wiesencobs?

Bedoel je met de metazoa timothee trouwens de balancer of echt de timothee brok (timotexx) want als je de balancer op timothee basis geeft en je wilt als puur aanvulling de wiesencobs geven zou je ook kunnen kijken of hij de timothee brok wel lekker vind (dus niet de balancer met timothee maar echt de brok met alleen timothee)

Goh, heel eerlijk. Ik heb geen idee. Ik heb me dit laten aanraden door iemand die zichzelf voedingsconsulent noemt (en ik heb me nooit echt druk gemaakt om voeding). Ik vermoed dat ze dit gekozen heeft omdat hij in de winter invalt? De metazoa is de balancer, deze eet hij tot nu toe goed! Gaat hij aan de brok voldoende hebben ook in de winter?

Hij heeft overigens de hele dag ruwvoer ter beschikking, niet onbelangrijk om te benoemen.

"Do a loony-goony dance

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:09

wiesencobs is een grasbrok zoals ik het zie?
dat lusten heel veel paarden niet :+
mijn merrie lust ook geen pure geweekte grasbrok
je moet het wat lekkerder maken.
meng er dus wat graanvrije muesli doorheen?
de slueslimix bijvoorbeeld?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-03-22 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:28

Alpengrun müsli van agrobs erdoor of alleen die müsli. Heb zeer kieskeurige paarden. Zijn er allemaal dol op.

Vaak als ze afgekickt zijn van suikers en granen eten ze alle grasbrok ook wel.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 19:37

MyChoice schreef:
Alpengrun müsli van agrobs erdoor of alleen die müsli. Heb zeer kieskeurige paarden. Zijn er allemaal dol op.

Vaak als ze afgekickt zijn van suikers en granen eten ze alle grasbrok ook wel.

Ohja de alpengrun mash eet hij wel heel graag. Die krijgt hij als extratje na het werken. De mash mengen door de wiesencobs werkt ook niet :+

Als ik zo een musli geef, is de metazoa dan weer niet teveel van het goede?

Ik heb 10 april een masterclass voeding gepland maar tot die tijd moet ik toch iets vinden wat wel werkt en waar hij het goed op doet natuurlijk :)

"Do a loony-goony dance

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:16

Ligt er natuurlijk aan hoeveel je geeft, als je minder dan de aanbevolen dosering van een krachtvoer geeft heb je gewoon nog een balancer nodig

De alpengrun muesli is ook een heel mooi product, al moet je als het geeft om op gewicht te blijven misschien wel wat hoger in eiwitten zoeken. Ik denk namelijk dat daarom de wiesencobs zijn aangeraden

Op de site in mijn onderschrift vind je overzichtelijk schema bij de muesli hoeveel suiker, zetmeel, eiwit in verschillende muesli zit. Deze wordt binnenkort nog uitgebreid met florian

Je zou ook luzerne of een ruwvoer mix kunnen geven

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:04

Mijne vindt het ook maar zo-zo, ik doe er altijd een klein beetje zout door en nog een schepje kruiden ( momenteel natuurmix van de paardendrogist.)
En ik geef maar een Vitalbix bekertje vol, en dan water erbij.

https://suusequus.nl

Holistisch ( massage) therapeut voor ieder paard
Sportmassage, lymfedrainage, myofasciale release, acupressuur, reiki….

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-22 09:37

Ik ga eens kijken voor de alpengrun muesli, misschien kan ik van de voerhandel een test zakje krijgen. Bedankt voor jullie input!

"Do a loony-goony dance

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:58

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard in de winter? En heb je dat geanalyseerd? Als dat al genoeg is (droge stof), kan je paard ook niet meer opnemen, dus dan heeft dat niet veel zin. Dan kun je beter gericht naar iets kijken dat aanzet en waar je minder van moet voeren.

Om te mengen zou je slobber kunnen proberen en starten met een handje wiesencobs er doorheen en veel slobber en die verhouding steeds meer aanpassen tot hij went aan de smaak.
Overigens kun je ipv wiesencobs beter de Agrobs myo protein flakes geven als het doel is om niet in te vallen. Deze zijn hoger in eiwitten.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:43

Door de Wiesencobs, die je nat voert een beetje Agrobs Alpengrun Müsli roeren als het al geweekt is.
Dit is de manier om ze eraan te laten wennen.
Laatst bijgewerkt door Markt op 23-03-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.voervoorpaarden.nl
levering van Agrobs, Dodson & Horrell, St. Hippolyt, Pure Feed Metazoa, KeyFlow, Höveler, Marstall, PerNaturam vanaf €100 gratis bezorging binnen 150 km vanaf 7942 PX (zie voorwaardes)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:07

Ik voer nu zo’n anderhalf jaar graanvrij, luzernevrij en zo laag mogelijk in suiker/zetmeel. Mijn merrie krijgt 2x per dag een bakje met een handje FiberMix van Vitalbix en de Pavo Dailyfit koek (een halve per bakje, dus een hele per dag). Ze krijgt een paar keer per week een klein emmertje Marstall Bergwiesen slobber en als beloning/snacks krijgt ze stukjes bleekselderij of rozenbottels.

Ze is extreem gevoelig op de maag en ik kon geen ‘normaal’ voer meer geven zonder dat ze plat lag. Hierdoor is ze ontzettend kieskeurig geworden met voer. Nu gaat het al geruime tijd heel goed. Hopelijk heb je hier iets aan!

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 22:15

Bedankt beide! Hier zeiden zowel dierenarts als osteo van de week dat hij inderdaad niet meer zo gevoelig is op de maagpunten, qua energie doet het niks voor hem tot nu toe :+

De alpengrun mash vind hij heerlijk! Zo kreeg ik de wiesencob er toch in, maar ook dat werkt niet meer. Ik probeer de zak nog op te voeren (bijna leeg) en geef de andere paarden op stal ook af en toe wat en dan ga ik iets anders moeten proberen :)

De voerconsulent had nog iets anders meegenomen om te testen, en dat neemt hij zelfs niet aan :+ de per naturam, anis-kummel-fenchel. De zoektocht gaat verder.. De dailyfit koeken moet blijkbaar ook veel suiker inzitten? Fibermix heb ik nog niet geprobeerd denk ik

"Do a loony-goony dance

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:19

De eerdere versie van de dailyfit bevatte inderdaad veel suiker. De huidige versie gelukkig niet meer, anders zou ik het niet voeren. De huidige suikerwaardes zijn gewoon terug te vinden op de productinformatie.

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:42

Fiberbeet en dan geen slobber van maken maar "rul" dierendag wel iets geweekt maar zeker niet nat( aan de droge kant..)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie