Krachtvoer bij een volpension stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Euridicey

Krachtvoer bij een volpension stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 21:53

Hi iedereen!

Ik sta momenteel met mijn paard bij een privé stal waar twee andere paarden staan. Ontzettend luxe. Altijd een bak voor me alleen! De eigenaresse voedt de paarden. Van mij wordt verwacht dat ik de stal en soms paddock/wei uitmest en elke dag even mijn straatje veeg.
Ik heb in de afgelopen maanden wat aanpassingen gedaan aan de krachtvoeding. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat het voer dat ze kreeg van de eigenaresse niet helemaal paste bij mijn paard. (Ze heeft weinig spier en is nog schraal, kreeg low energy, low protein voeding). Ik heb toen wat gehaald wat beter bij haar paste en de eigenaresse geeft dat heel fijn volgens mijn voorschriften.

Volgend jaar wil ik eigenlijk graag naar volpension stal, wat groter, waar ook wedstrijden georganiseerd worden. Alleen weet ik dat op dat soort stallen vaak het volledige krachtvoer rantsoen in bulk wordt ingekocht en elk paard krijgt dan hetzelfde.

Ik vroeg me daarom ook af hoe deze paardeneigenaren dit soort problemen aanpakken. Als je merkt dat je paard wat meer nodig heeft, hoe verander je dan krachtvoer als ze volpension staan?

hier nog even een fotootje van mijn mooie dame

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:56

Hier krijgt ze 2x per dag een handje bij de standaard voerronde. Zodat ze niet als enige niks krijgt. En als ik er dan ben geef ik haar ‘goede’ krachtvoer. Ik ga niet elke dag naar stal, maar vind het niet erg als ze 5x per week dat krijgt ipv 7x.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:10

Selina schreef:
En als ik er dan ben geef ik haar ‘goede’ krachtvoer.

Maar dan geef je dus al het krachtvoer wat ze nodig heeft in 1x?

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:11

Ik zette bakjes klaar voor tijdens de voerbeurten :D

Euridicey

Re: Krachtvoer bij een volpension stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:12

En hoe doen jullie dat dan met kosten? Want je betaalt natuurlijk bij volpension ook voor de voeding. Maar je koopt dan zelf nog voeding. Accepteer je dan maar gewoon de extra kosten?

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:13

Ik sta op een stal, volpension, waar we zelf bakjes met krachtvoer klaarzetten :) fijne methode vind ik.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:13

Euridicey schreef:
Selina schreef:
En als ik er dan ben geef ik haar ‘goede’ krachtvoer.

Maar dan geef je dus al het krachtvoer wat ze nodig heeft in 1x?

Nja, bij mij krijgt ze geen krachtvoer maar een balancer omdat die van mij te dik is. Dus dat geef ik na het rijden.
Je weet nog niet naar welke stal je gaat? Want wellicht mag je daar ook bakjes neerzetten met je eigen spul.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:16

Euridicey schreef:
En hoe doen jullie dat dan met kosten? Want je betaalt natuurlijk bij volpension ook voor de voeding. Maar je koopt dan zelf nog voeding. Accepteer je dan maar gewoon de extra kosten?

:j
Ik zetten ook bakjes klaar voor de stal, die de stalhouder dan gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:18

Ik sta volpension waar ze alleen muesli (en hooi natuurlijk) krijgen. Voor mijn paard is dat ook te weinig dus ik heb mijn eigen voer er neer gezet en de staleigenaar voert dit gewoon bij de muesli. Qua kosten wordt bij ons niks er af gedaan als je het voer niet gebruikt. Want dan krijg je een discussie (ja maar ik gebruik de bak nooit, jaa maar ik gebruik de hindernissen niet etc). Om die discussies te voorkomen betaald iedereen hetzelfde.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:18

Bij ons was het volpension zonder krachtvoer. Dat werd wel gevoerd maar dat moest je dan of zelf klaarzetten in bakjes of aangeven wat er uit welke ton gevoerd moest worden

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:19

Weet je al naar welke specifieke stal je wilt? Zo ja, kan je dan niet navragen hoe het voerbeleid daar is?

Op sommige volpension stallen wordt er namelijk ook gewoon voer klaargezet door de eigenaren van de paarden. De laatste tijd is er echt veel meer aandacht voor de individuele voerbehoeften van paarden en verdiepen eigenaren zich daar ook veel meer in.

En als ze toch standaard voer hebben vanuit de stal, dan kan je er vast alsnog voor kiezen om je eigen voer klaar te zetten. Alleen betaal je dan 'extra' voor je eigen voer, aangezien je geen gebruik maakt van het aangeboden voer, maar het wss wel bij de prijs in zit... Als dat echter geen probleem is voor jou, dan is het ook goed, toch?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:19

Ik sta op een pension stal met ongeveer 50 paarden, volpension. De eigenaren van de paarden die ander voer krijgen dan het box van stal zetten dit zelf in bakjes klaar. Er word geen korting gegeven als je paard niet het krachtvoer van stal laat geven.
Mijne krijgt naast het gewone krachtvoer van stal ook nog meuslie, maar dit geef ik hem zelf

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:37

Ook ik zet bakjes klaar met mijn eigen voer.
Daarbij krijg ik geen korting op het stalgeld, maar ik besef ook dat het een extra handeling is tijdens het voeren.
In mijn ogen compenseert dat elkaar

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:41

Bij mij wordt geen krachtvoer gevoerd vanuit de stal om deze reden.. in overleg kan er wel gevoerd worden waarbij keuze is uit een aantal soorten brok. En een paar mensen zetten het klaar in bakjes, waaronder ik, ivm supplement.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:00

Bij ons wordt er een standaard brok gevoerd, 1 kg per paard per dag.
Pensiongasten kiezen er voor om bij te voeren door middel van emmer/bakjes voor de stal, sommigen nemen daarnaast de kilo standaard brok ook nog af en andere niet. Maandbedrag is voor elke pensiongast gelijk en extra voer wordt wel gevoerd tijdens de voerrondes maar kosten zijn voor de pensiongast zelf.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:08

Ik heb ook bakjes met eigen voer klaar staan. Die van mij heeft een suiker en granen allergie dus het standaard voer werkt voor haar niet.
Ik krijg geen korting op stalgeld maar aangezien het mijn verantwoordelijkheid is dat mijn paard gezond is en blijft en hun zonder zeuren een bakje voeren, vind ik het helemaal prima zo.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:33

Mocht het zo zijn dat de stalling voer inclusief heeft, kan je altijd kijken wat voor voer dit is en wat jouw paard nog nodig heeft om eventuele tekorten aan te vullen. Dit kan je dan evt geven als je er zelf bent (denk aan een slobber, muesli, mineralen korrel, evt wat olie eroverheen, verzin het maar)

Mocht het voer dat er wordt gegeven niet passen (Bijv teveel zetmeel/ suikers naar je wens/ gezondheid van het paard) kan je vragen of ze bakjes willen geven.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:06

Ik heb Tupperware bakjes staan met daarin het krachtvoer wat mijn paard krijgt. Bakjes staan voor de stal, dan kan degene die voert het er zo in gooien. :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:29

Bij ons kun je zelf kiezen, voer (biks) uit de voerkar, of zelf bakjes klaar zetten die dan gevoerd worden. Wij doen dat laatste. Voer uit de kar zit in de prijs inbegrepen, maar er gaat niets af als je eigen voer hebt. Datzelfde geldt als je eigen hooi voert. Het zou natuurlijk leuk zijn als dat anders zou zijn, maar ik heb nog nooit gehoord van stallen met een all-in prijs waar dat zo is. Geen probleem verder. Ik vind het belangrijker dat paardlief krijgt wat bij hem past, en dat we precies weten wat erin gaat :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:05

Euridicey schreef:

Wij doen dat wel, een van onze paarden krijgt Gastro-brok en een ander Pavo Grow.
Kan niet van de stalhouder verwachten dat hij zoveel verschillende soorten voer op voorraad heeft en ik kan er ook voor kiezen de standaard-brok te laten geven.
Ben al blij dat hij ze de bakjes eigen voer wil geven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:44

Euridicey schreef:

Uiteraard heb je maar de extra kosten te accepteren als je zelf ander voer wilt geven. Je kunt niet verwachten dat een staleigenaar voor ieder paard ander voer in gaat kopen. De volpension-prijs is vaak inclusief standaard voer. Maar bij de meeste stallen is het gewoon mogelijk zelf bakjes met je eigen voer klaar te zetten wat ze dan krijgen. Wij hebben een voergroep op stal, er is altijd wel iemand van aanwezig die de paarden van ons groepje dan voert met ieder hun eigen voer. Zo houden we het zelf in de hand. Bij de grote voerrondes van de stal uit, krijgt mijn paard wel een klein schepje biks mee, zodat ze ook kan eten, net als de buren.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:07

Dit hangt echt af van stal tot stal.
Ik heb ooit ergens gestaan waar alle paarden hetzelfde kregen, eigen voer geven was voor de stalhouder geen optie zelfs al stond het klaar en werd er niet gevraagd naar een korting op het stalgeld.
Ik heb ook ergens gestaan waar iedereen zijn eigen voer kocht, ideaal wat mij betreft. Stal ziet er dan natuurlijk wel wat rommeliger uit omdat iedereen voertonnen en/of bakjes heeft staan.
Ik ken ook een stal waar ze normaalgezien het krachtvoer voorzien, als je het zelf koopt krijg je 25 € korting en dan voeren zij het. Natuurlijk eten de meeste paarden voor meer dan 25 € krachtvoer op een maand, maar dat zou ikzelf niet zo’n probleem vinden omdat je ook wel wat extra service krijgt natuurlijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:49

Hier krijgen de pensionpaarden standaard een goede brok van de stalhouder. Omdat er ook opfok / drachtige merries zijn kun je ook kiezen voor de merrie/veulenbrok voor je paard.
Wil je zelf ander voer geven kun je dat klaarzetten in een voerkist en dan wordt dat gegeven met voeren.
Ze hebben het liever niet omdat ze gewoon een goede brok voeren en goed hooi maar in overleg kan alles!

Zelf ben ik van mening dat wanneer je gewoon bij wilt voeren je dit makkelijk zelf kunt doen wanneer je bij je paard bent, waarom moet een pensionhouder met allerlei bakjes rond gaan zeulen.
Mijn oudje krijgt van de stahouder 2x daags een kilo merriebrokjes en ik geef zelf speedibeet / pavo 18+ bij wanneer ik er ben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:22

Hier krijgen ze ook gewoon standaard brok, hij doet het er super op.
Ik voer zelf nog slobber met magnesium bij als ik er ben. :)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:24

ElCamino schreef:
Zelf ben ik van mening dat wanneer je gewoon bij wilt voeren je dit makkelijk zelf kunt doen wanneer je bij je paard bent, waarom moet een pensionhouder met allerlei bakjes rond gaan zeulen.
Mijn oudje krijgt van de stahouder 2x daags een kilo merriebrokjes en ik geef zelf speedibeet / pavo 18+ bij wanneer ik er ben.

Bijv. mijn paard mag om medische redenen geen krachtvoer meer (alle suiker + zetmeel moet onder de 10% zitten). Dus als de stal geen geschikt voer aanbiedt, moet je wel zelf voer voorzien, want je wil toch dat je paard ook iets krijgt als de rest gevoerd wordt? Bovendien is zelf voeren als je er bent mooi in theorie, maar er kan altijd een reden zijn waarom je eens een keer niet kan gaan (al dan niet onverwacht: ziekte, overwerken, vakantie, …) en dat moet ook gewoon kunnen als je in volpension staat.