In verband met kaakklachten moet mijn paard tijdelijk op een zacht dieet.
Om een lang verhaal kort te maken. Sinds 2 dagen eet ze zeer moeilijk, 2 dagen geleden is ze gesondeerd omdat we dachten aan slokdarmverstopping. Ondanks dit geen verbetering. Dierenarts er weer bij (andere) en zij denkt aan een zeer pijnlijk kaakgewricht + kauwspieren t.g.v. trauma ('vast' gezeten in hooinet of tralies en hard teruggetrokken met kaak). Nu op pijnstilling en zacht dieet en indien na het weekend geen verbetering dan CT scan. Breuk is op basis van klachten uitgesloten.
Nu gaat het om een 7-jarige merrie van 620kg, welke in goede conditie is en tot 2 dagen geleden 5x per week mild aan het werk was. Ze kreeg onbeperkt hooi, 2kg basisbrok en 1,5kg muesli per dag. Nu krijgt ze seniores prioris 6kg per dag en hoewel dit een totaalvoer is, twijfel of ik haar hiermee op gewicht kan houden. Nu vind ik het lastig wat én welke combinaties/hoeveelheden ik haar kan bijvoeren.
Heeft iemand opties? Ik dacht zelf aan grasbrok erbij, maar ik heb ook heen idee hoeveel ik haar hiervan kan/mag geven.
Jeetje wat sneu zeg. Wij zitten op het moment redelijk in een vergelijkbare situatie met een van onze pony’s. Deze kon na een gebitsbehandeling zijn mond niet meer open doen. Heb het laten onderzoeken en heb gevraagd om foto’s van de kaak. Daar was op te zien dat hij botreactie heeft op het linker kaakgewricht. Arme dier kon haast niet meer kauwen. Overdag op het gras eet hij gelukkig redelijk. Kreeg ook last van zijn maag door het gebrek aan ruwvoer. 14 dagen gastrogard gehad en een poos metacam. Verder kreeg hij senior priores. 4 scheppen droog is Totaal 2 emmers geweekt. Daarnaast heb ik een hangvoerbak die ik regelmatig vul met Hartog digest. Is een hele zachte grasmix met vitamine/ mineralen brokje erin. Dit krijgt hij goed weg gekauwd. Inmiddels zijn we een maand verder en gaat het een stuk beter gelukkig. Hij eet nu weer aardig goed zijn hooi op. Senior priores wilde hij op een gegeven moment niet meer en nu krijgt hij whole gain van cavalor. Zit alles in wat hij nodig heeft en hij is weer beter op gewicht daardoor. Is een speciaalvoer. Dus wel prijzig maar echt zijn geld waard!
MyChoice
Geplaatst: 11-02-22 20:55
De basisbrok kun je vloeibaar maken door het te weken in warm water. Agrobs alpengrun mash is ook fijn om bij te voeren in dit soort gevallen. Wellicht lukt bietenpulp eten ook.
ellepel
Geplaatst: 11-02-22 21:01
de seniores kun je per keer wel een volle voerschep geven hoor, veel oudere paarden leven er ook op. ik en vele met mij mengen het met fibrenuggets van pavo. ik geef er zelf een halve voerschep per keer bij doe ik meer dan is het vaak niet lekker meer dit is een grasbrok met grove vezel welke echt erg goed is voor paarden. zou deze dus zeker erbij gaan weken. verder kijk even voor tips in het topic voor voeding voor oude paarden?
Grasbrok hier was super tot 2 scheppen en bietenpulp idem. Meer grasbrok was dikke benen tot wondvocht in de liezen van de spanning en meer pulp dan spoot de diaree er uit. 50/50 verhouding en dan 1 voerschep/100kg gewenst gewicht kwam hij keurig op gewicht van. Daarbij mineralenkorrel voor de rest. Seniores was wel lekker, maar qua aankomen deed het niet veel. En weeg je voerscheppen, want lang niet alle soorten voer zijn 1kg/volle voerschep, dacht dat seniores iets van 600gram was zelfs.
Ik voer Marstall Bergwiesen Mash met Marstall Wiesen Fasern en timotheebrok en luzernebrok door elkaar. Verder knip ik hooi in hele kleine stukjes (we zijn op zoek naar een duurzamere oplossing hiervoor want au), maar zou je ook kunnen denken aan Hartog 5* complete care senior (of de woorden in een andere volgorde, dat onthou ik nooit) en Pavo HayChunks.
Mijn merrie mag geen Seniores Priores meer (bevangen) en geen bietenpulp (koliek).
Ik zou de SP gewoon nog verder opvoeren. Ze mag tot maximaal 3kg droog gewogen per voerbeurt (in totaal aan voer, dus bij meerdere producten moet je de droog gewogen gewichten bij elkaar optellen) en totaal maximaal 12kg SP per dag i.v.m. selenium met haar gewicht. 6kg vind ik te krap en zou ik zeker verhogen naar 7 tot 9kg. Weeg de hoeveelheid ook na. Met 6kg hoor je net aan 3 dagen te kunnen voeren van een zak. Voer je echter 6 voerscheppen, dan zit je vaak op 5kg en dus 4 dagen met een zak.
Grasbrok kan, maar dan wel grasbrok van grasmeel en niet van gehakseld gras, dan wordt het netjes slobber bij weken. Hartog grasbrok 6mm is bijvoorbeeld geschikt. 5kg grasbrok bevat evenveel energie (ewpa) als ruim 4kg SP.
Een optie is om 6.5kg SP te voeren (waarschijnlijk 7 voerscheppen) en nog eens 2.4-3kg grasbrok (waarschijnlijk 2-2.5 voerscheppen).
Hiermee hoort ze gewoon netjes op gewicht te blijven of zelfs wat aan te komen.
Superbedankt voor al jullie reacties. Kan ik zeker wat mee. Ik zal vandaag even naar de voerhandelaar gaan om te kijken wat hij allemaal op voorraad heeft.
Wellicht kun je naast bijvoorbeeld de Agrobs Alpengrün Mash iets van Heucobs geven van bijvoorbeeld st Hippolyt. Dit werkt prima als ruwvoer vervanger bij oudere paarden met gebitsproblemen of wellicht ook in dit geval
Mijn paard at vorig jaar opeens geen hooi meer wegens zoals later bleek een wondje in z’n mond aan z’n favoriete kauwkant. Ik heb toen zoals hier ook wordt aangeraden pavo fibrenuggets gevoerd (geweekte hooibrok) dat is wel hooi maar heel zacht. Wat ie toen aan krachtvoer kreeg (vitalbix) mengde ik er doorheen met wat extra water zodat hij gewoon z’n vitamines en mineralen binnen kreeg. Ik heb voor de hooibrok gekozen omdat dat het dichtst bij z’n normale rantsoen zat. Seniores Priores heb ik bij een ander paard (oud beestje, geen kiezen meer) ook goede resultaten mee behaald, voer idd wel genoeg. Heel veel beterschap voor je paard
Als het paard eigenlijk zijn kaken niet van elkaar wil halen, moet het eten zo vloeibaar mogelijk zijn. Ik heb seniores gegeven, maar dat blijft best korrelig zeg maar. Ik heb nu vitalbix mash en dat zou je echt tot soep kunnen weken. Voordeel van dit spul is dat het maar 5 minuten hoeft te weken. Ik koop het zelf online. De rest zegt het hierboven ook al, maar ik zou er inderdaad ook geweekte grasbrok bij voeren.