Hoeveel wortels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Replica1233

Hoeveel wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 20:21

Hallo,

Ik heb een vraag over wortels aan je paard geven. Hoeveel kg per dag mag dit namelijk zijn als je verder geen krachtvoer bij geeft? Wel ruwvoer natuurlijk. Heb wel eens gehoord tussen de 7 en 11kg per dag maar weet niet of dit klopt. Ik heb geen paard die last heeft van hoefbevangenheid dus dat is niet aan de orde. Gelieve bij het onderwerp te blijven, dat is simpelweg gewoon hoeveel kg wortelen per dag een paard mag en moet hebben om te voldoen aan krachtvoervervanging.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:30

Wortels bieden enkel water en suiker en wat vitaminen.
Is dus geen volledig krachtvoerrantsoen.

Ze kunnen als extra, bovenop kracht- en ruwvoer worden gegeven.
Niet in plaats van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:32

Wortelen kunnen niet dienen als krachtvoervervanging. Alleen als een aanvulling.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Replica1233

Re: Hoeveel wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 20:42

Het is niet mijn vraag of wortelen kunnen dienen ter vervanging van. Het is gewoon simpelweg de vraag hoeveel en of het klopt dat 7 tot 11kg mag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:49

Ik zou zoveel nooit doen. Is heel eenzijdig en het voegt weinig toe. Ze kregen bij mij vroeger 2 x 2 grote handen uit de emmer. Ik schat zo’n 4 kilo Max. Kregen ze over de slobber heen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:13

Waarom zou je zoveel willen geven?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:15

7-11 kg lijkt mij wat veel, door de hoeveelheid suiker. Als het paard niet gevoelig is voor hoefbevangenheid kan het vast maar onderdeel van een goede voeding? Waarom wil je zoveel wortels voeren?

When nothing goes right,

go left.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:17

Doordat wortelen zoveel water bevatten, zullen paarden niet zo snel dik worden van een paar kg wortelen per dag, maar dienen in beperkte hoeveelheden gevoerd te worden. Paarden mogen maximaal ca. 1,2 – 2 kg wortelen per 100 kg lichaamsgewicht per dag krijgen. Dit betekent voor een volwassen paard van 600 kg ca. 7,2 – 12 kg wortels per dag. Paarden die zware inspanning moeten verrichten dienen niet meer dan enkele kg's wortelen gevoerd te krijgen tijdens of rondom zware inspanning, in verband met het kaliumgehalte. Wortelen worden ook wel in kleine hoeveelheden verwerkt in krachtvoer in vorm van wortelvlokken.

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/70/w ... an-paarden

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:20

Replica1233 schreef:
Het is niet mijn vraag of wortelen kunnen dienen ter vervanging van.

Dat vraag je wel.

Replica1233 schreef:
dat is simpelweg gewoon hoeveel kg wortelen per dag een paard mag en moet hebben om te voldoen aan krachtvoervervanging.

Het is veel te eenzijdig. Jij eet toch ook niet elke dag je lichaamsgewicht aan wortelen en nooit iets anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:25

Replica1233 schreef:
Het is niet mijn vraag of wortelen kunnen dienen ter vervanging van. Het is gewoon simpelweg de vraag hoeveel en of het klopt dat 7 tot 11kg mag.

Je vraagt: hoeveel kg wortelen per dag een paard mag en moet hebben om te voldoen aan krachtvoervervanging

Het antwoord is dus Geen. Het kan krachtvoer niet vervangen.

En dan de vraag: waarom? Wat is het nut van zoveel wortelen voeren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:28

Wortels zijn nu zo weinig waard dat ze op sommige plaatsen gratis van het land te krijgen zijn.
Misschien dat de reden?

Vervanger is het niet.
Leuk voor de lekker.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:44

DuoPenotti schreef:
Wortels zijn nu zo weinig waard dat ze op sommige plaatsen gratis van het land te krijgen zijn.
Misschien dat de reden?

Vervanger is het niet.
Leuk voor de lekker.

Daar zou je zomaar eens een punt kunnen hebben.....

Wortelen hebben wel een voordeel(tje): als je die bovenop het krachtvoer geeft, kost het ze wat meer moeite om de brokjes op te eten; minder schrokken, wat voor sommige paarden een punt kan zijn.

Voor de rest is het vooral lekker en, beperkt, een variatie in de voeding.

Wij voeren zo'n 20kg per week voor 4 paarden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 22:18

Suzanne F. schreef:
Je vraagt: hoeveel kg wortelen per dag een paard mag en moet hebben om te voldoen aan krachtvoervervanging

Het antwoord is dus Geen. Het kan krachtvoer niet vervangen.

En dan de vraag: waarom? Wat is het nut van zoveel wortelen voeren?

Maar waarom dan zo direct, bijna boos en aanvallend reageren? T is maar een vraag hoor, en ja, idd, wortelen kunnen momenteel gratis van het land geraapt worden. Daarbij heb jij alleen nog steeds niet mijn vraag beantwoord. Dat hoeft ook niet want er zijn al vele andere reacties, mensen die mijn vraag dus WEL begrijpen.

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 22:21

ikke schreef:
DuoPenotti schreef:
Misschien dat de reden?

Vervanger is het niet.
Leuk voor de lekker.

Daar zou je zomaar eens een punt kunnen hebben.....

Wortelen hebben wel een voordeel(tje): als je die bovenop het krachtvoer geeft, kost het ze wat meer moeite om de brokjes op te eten; minder schrokken, wat voor sommige paarden een punt kan zijn.

Voor de rest is het vooral lekker en, beperkt, een variatie in de voeding.

Wij voeren zo'n 20kg per week voor 4 paarden.

Kijk dat bedoel ik nou dus, mijn paard schrokt ook echt enorm en gooit letterlijk al zijn voer er naast. We hebben al spijlen gemaakt in zijn voerbak. Vandaag heb ik hem een emmer vol wortelen gegeven(ongeveer tussen de 8 en 10kg) en daar was hij nog wel even zoet mee, maar hij heeft wel lekker lopen smikkelen, en daarnaast mag hij ook wel wat aankomen in gewicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:24

Van wortelen komen ze niet aan in gewicht. In tegendeel. Als je wilt dat je paard aankomt moet je de wortelen juist achterwege laten.
Grote kans dat hij juist door die hoeveelheden wortelen wat schraal blijft.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 09-02-22 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 22:25

Onali schreef:
Replica1233 schreef:
dat is simpelweg gewoon hoeveel kg wortelen per dag een paard mag en moet hebben om te voldoen aan krachtvoervervanging.

Het is veel te eenzijdig. Jij eet toch ook niet elke dag je lichaamsgewicht aan wortelen en nooit iets anders.

Wie zegt dat mijn paard eenzijdig eet? Al meteen oordelen terwijl je de achterliggende gedachte niet eens, dat was gewoon simpelweg de vraag hoeveel kg wortelen een paard per dag mag. Maar blijkbaar vinden mensen het nodig om daar heftig op te reageren. Het is maar een vraag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:29

Je reageert zelf vrij agressief. Je vraagt om de hoeveelheid wortelen voor krachtvoervervanging. En nu is het geen vervanging en voer je wel krachtvoer en niet eenzijdig. Dan snappen mensen het toch niet meer.

Wortels geef je erbij, met mate. Anders krijg je ongezonde bijwerkingen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:30

Replica1233 schreef:
Maar waarom dan zo direct, bijna boos en aanvallend reageren? T is maar een vraag hoor,*knip* Dat hoeft ook niet want er zijn al vele andere reacties, mensen die mijn vraag dus WEL begrijpen.

Lees je eigen reacties eens terug aub.

De vriendelijkheid spat er nou ook niet echt vanaf....

Wortels,ok.
Soms voer ik ze op de nuchtere maag voor een korte periode maar meer als een kilo per paard doe ik niet.

Met oud en nieuw doe ik de voerbak vol want het leidt zo fijn af van de knallen.

Wortels voeren om aan te komen? Nee das onzin.

Wortels bevatten veel vocht dus ze zullen er meer van plassen.

Kalium is ook een dingetje om mee op te letten in zulke aantallen.

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 22:34

Suzanne F. schreef:
Van wortelen komen ze niet aan in gewicht. In tegendeel. Als je wilt dat je paard aankomt moet je de wortelen juist achterwege laten.
Grote kans dat hij juist door die hoeveelheden wortelen wat schraal blijft.

Dat is raar, wortelen is niet zoals lijnzaadolie he. Zelfs Google zegt 7 tot 12kg per dag. Andere mensen hier zeggen ook tussen de 5 en 10kg per dag en dan zou jij zeggen dat wortelen niet kunnen. Waarom? Omdat je misschien zelf een slechte ervaring hebt met wortelen? Dat vind ik gewoon raar. Als je paard er lekker van smikkelt en hij raakt niet aan de schijterij of ziek, dan is dat gewoon goed en alleen maar een verwennerij voor je paard, tevens ook een goede bezigheid als je paard te gulzig is, hetzelfde als een stuk taart voor mensen, maar dan is de taart voor paarden alleen puur wortels.

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 22:38

Suzanne F. schreef:
Je reageert zelf vrij agressief. Je vraagt om de hoeveelheid wortelen voor krachtvoervervanging. En nu is het geen vervanging en voer je wel krachtvoer en niet eenzijdig. Dan snappen mensen het toch niet meer.

Wortels geef je erbij, met mate. Anders krijg je ongezonde bijwerkingen.

Nee hoor, ik stel een vraag en jij zegt meteen dat het niet kan maar zegt daarbij niet hoeveel kg dan wel kan en je zegt dat een paard ervan aan de schijt raakt terwijl er talloze goede ervaringen bij mensen zijn. Maar goed, in deze discussie ga ik geen energie besteden. Mensen die wel het antwoord weten op mijn vraag, dus hoeveel kg het mag zijn per dag, zijn meer dan welkom om te reageren. Hopelijk begrijpen mensen hiermee beter wat nou de vraag is, dat het dus om het aantal kilo's gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:40

Ik geef je puur mijn ervaring over de jaren.
Schraal blijvende paarden moet je geen wortels geven. Heb het al meerdere keren meegemaakt. Ik heb er geen verklaring voor maar het is echt zo. Zodra je stopt met wortels voeren komen ze aan.

En ik heb geen slechte ervaringen met wortels.
En vergelijken met taart gaat niet op.
Ik zou Max 1-2 kilo geven per dag en nogmaals niet aan een paard wat aan moet komen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:54

Goh ts, ik vind dat de mensen hier normaal reageren op jouw vragen.
Als google het antwoord al geeft is het goed toch? Enkele bokkers hier proberen (misschien zelfs uit bepaalde eigen ervaringen) antwoord te geven dat dat misschien te veel kan zijn.
Hier krijgen ze ook 1-2 kilo en niet meer, ik vind persoonlijk 7-11 kilo ook te veel, maar daadwerkelijke feiten over wat het doet met een paardenlichaam heb ik niet. Ik zou het niet vervangen als krachtvoer(Want die vraag stelde je ook) omdat er gewoon niet alle vitamine in zit voor het paard.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:59

Ik koop de hele winter een 10kg zak en daar doe ik een week mee. Voer het voornamelijk aan mijn twee paarden en mijn pony's krijgen denk ik één a twee wortels per dag, want die verdragen het niet zo goed. Ik vervang er niets mee, het is een lekkere extra snack wat ze bovenop hun rantsoen krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:59

Google weet het vast beter dan Bokt.

Ik voer 20 kg wortels weg in ongeveer 2 weken aan 1 haflinger (en soms een keer aan een buurpaard ofzo).
Gemiddeld dus iets minder dan 1,5 kg per dag.
Leg ze op het hooi, want als ik ze in de voerbak met de muesli en balancer doe, gaat hij erg morsen met de muesli en dat vind ik zonde. Op het hooi moet hij er wat meer moeite voor doen, de wortels zakken een beetje weg tussen het hooi maar zijn wel het lekkerst volgens die van mij.

In het verleden de ervaring gehad bij paarden van anderen dat ze van 8-10 kg wortels per dag ook wel wat heter kunnen worden, gaf veel meer effect dan bijvoorbeeld haver.
Is 1 van de redenen waarom ik dus bij m'n eigen paarden 1-2 kg per dag wel genoeg vind.

Ik laat niks weg als ik in de winter wortels voer ten opzichte van zijn rantsoen als ik geen wortels meer heb om te voeren, het is gewoon een extraatje.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:00

Replica1233 schreef:

Wat mag is best veel, de meeste mensen geven ca 2 kilo per dag.
Wortelen is echt een extraatje of om een voer/medicatie lekkerder te maken.
Als volledig krachtsvoervervanging is het echt niet geschikt omdat er veel mineralen en vitamines niet aanwezig zijn in wortels.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)