Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11295
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 22:23

Ik heb verschillende paarden. En heb altijd meerdere merken / soorten voer staan.
Nu wil ik eigenlijk 1 hooguit 2 verschillende soorten hebben staan.

Nu ben ik altijd heel tevreden geweest over hartog en nu ze ook de balance vezelrijke meusli verkopen hier in de buurt. Leek me dat wel een ideale basismeusli geschikt voor ieder paard.

Nu dacht ik slim te zijn en het voeradvies in te vullen. Tot mijn verbazing zegt hij bij mijn 4 jarige die heel lichtjes aan het werk is (lees max 2x in de week 20 min longeren / spelen)
Citaat:
Geef uw paard/pony ± 2 tot 3 kg Gras of luzerne mix per dag als ruwvoer of als aanvulling op het ruwvoer.


Ik was hier best verbaasd over. Als ik hem 3 kg grasmix per dag geef geef ik dan alle benodigde vitamines en mineralen?
Want dat klinkt dan wel heel makkelijk en beter als kilo's brok.

Iemand nog ervaring met de balance?

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:26

Heb je een hooianalyse mee gestuurd? Als je ruwvoer voldoende vitamines, mineralen en sporenelementen bevat, dan kan het zeker genoeg zijn. Maar dan moet je hooi dus wel geanalyseerd zijn, anders kun je dat niet weten.

Anoniem

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:27

Ik gok dat dit de uitkomst is bij elk paard :+

Ik heb hem ook even voor de grap ingevuld voor mijn 13 jarige paard die Z dressuur loopt en ik krijg exact hetzelfde advies ook alleen dit zonder een balancer of krachtvoer.

felicity

Berichten: 11295
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 22:35

Daihyo schreef:
Heb je een hooianalyse mee gestuurd? Als je ruwvoer voldoende vitamines, mineralen en sporenelementen bevat, dan kan het zeker genoeg zijn. Maar dan moet je hooi dus wel geanalyseerd zijn, anders kun je dat niet weten.


Nee puur alleen een paar vragen ingevuld op de website :+

felicity

Berichten: 11295
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 22:36

Spenk schreef:
Ik gok dat dit de uitkomst is bij elk paard :+

Ik heb hem ook even voor de grap ingevuld voor mijn 13 jarige paard die Z dressuur loopt en ik krijg exact hetzelfde advies ook alleen dit zonder een balancer of krachtvoer.


Lijkt me echt niet helemaal goed waar haalt hij dan zijn energie vandaan om het gevraagde te kunnen doen

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:38

Ik heb hem ook eens ingevuld.
Tinker x haflinger bijna 14 jaar.
Dressuurmatig L niveau, regelmatig springen, cross en lange buitenritten.
Staat 5-12 op de weide per dag. Wordt niet gevraagd naar de hoeveelheid ruwvoer, maar krijgt onbeperkt.

Hun advies.

Citaat:
Compact Gras
Hartog Compact Gras voor paarden is de ideale ruwvoer vervanger van gras, hooi en kuil. Geef uw paard/pony ± 5 tot 8 kg Compact Gras per dag als ruwvoer of als aanvulling op het ruwvoer.


Citaat:
Lucerne-mix
Vezelrijk ruwvoer is voor de spijsvertering van paarden erg belangrijk. Geef uw paard/pony ± 2 tot 3 kg Lucerne-mix per dag als ruwvoer of als aanvulling op het ruwvoer.


Citaat:
Energy Classic
Energy Classic is een granenmix met haver voor een hoge energiewaarde en hoge vitaminering. Geef uw paard/pony ± 2 tot 4 kg Energy Classic per dag als ruwvoer of als aanvulling op het ruwvoer.


Citaat:
Care Promise
Hartog Care Promise is een smakelijke slobber ter afwisseling van het rantsoen of na zware prestaties. Geef uw paard/pony alleen als smakelijke afwisseling (1 tot 2x per week) ± 1 tot 2,5 kg Care Promise.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:43

Wij van wc eend... dit likkt meer een ruwvoeradvies dan een krachtvoeradvies overigens...

Pallatin

Berichten: 2624
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:43

Ik heb m ook even ingevuld voor de grap (640 kg warmbloedpaard 9 jaar oud, nu 0-4 uur weidegang en lichte tot matige arbeid; moet 1,5 tot 2 kg aan hartog digest geven. Geen krachtvoer….ik heb toevallig wel eens digest gevoerd om door het krachtvoer te mengen zodat paard meer moet kauwen.

Cemlys

Berichten: 15017
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:58

Ik heb mn oude paard nu op de senior staan, dat is compleet in principe. Ik voer nog wel wat force bij, vitaminebrokje. Handje muesli. Eindelijk is hij wat betreft energie in balans, mijn tinker die heel licht werkt heeft zat energie op mineralenbrokje en hooi. De meeste paarden hebben gewoon geen krachtvoer nodig

sassie76
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: Echten

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:15

Het is en blijft een beetje eenzijdig advies. Al ben ik wel voorstander van zoveel mogelijk ruwvoer en dat aangevuld met vitaminen en mineralen.

Maar ooit heeft eens een wijze man tegen mij gezegd. Luister naar je gevoel en neem de meningen van anderen wel mee, maar het gaat om jouw gevoel. En er staat veel op internet over voeding als jij je wilt inlezen.

Matheno

Berichten: 8019
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:23

Stalling waar ik eerst stond werd alles gewoon gehouden op 24/7 goede kwaliteit hooi en een vitaminebrok. Liep uiteen van recreatiepaarden tot Grand prix paarden.

xSCWx

Berichten: 7149
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:30

Het maakt niet uit wat je invult geloof ik, er komt bijna altijd hetzelfde uit. Ik geef mijn pony alleen Agrobs Myo proteïn flakes bij voor de spieropbouw. (En hij krijgt 2x per dag een handje muesli omdat de andere paarden ook wat krijgen)

liedje89
Berichten: 7167
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:04

felicity schreef:
Spenk schreef:
Ik gok dat dit de uitkomst is bij elk paard :+

Ik heb hem ook even voor de grap ingevuld voor mijn 13 jarige paard die Z dressuur loopt en ik krijg exact hetzelfde advies ook alleen dit zonder een balancer of krachtvoer.


Lijkt me echt niet helemaal goed waar haalt hij dan zijn energie vandaan om het gevraagde te kunnen doen


In ruwvoer zit ook gewoon energie? Voor een heleboel paarden gewoon genoeg. Mensen voeren vooral brok vanwege goede marketing en gemak denk ik, niet omdat het nu echt zo heel veel toevoegt tov meer ruwvoer voeren. Wij hebben ons vorige paard eerst een tijd enkel op onbeperkt hooi/gras gehad en later door een verhuizing meer krachtvoer en beperkt voordroog. Ik merkte eerlijk gezegd niet zo'n verschil, niet kwa energie in het werk ofzo, niet kwa bespiering. Hij haalde uit hooi ook gewoon wat ie nodig had. En een boel paarden reageren juist niet zo goed op rijker voer dus het lijkt me wel goed dat Hartog vooral hun ruwvoer producten adviseert. Maarja ze adviseren natuurlijk wel altijd een Hartog product :Y)

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 01:24

Op zich ook niet raar hoor. Ruwvoer is de basis en als je er genoeg van geeft van voldoende kwaliteit, kun je vaak met een balancer toe. Ik had met mijn vorige merrie wat moeite om ze op gewicht te krijgen, maar toen ze eenmaal mooi op gewicht was, was bijna onbeperkt ruwvoer met balancer echt voldoende.

Jorex

Berichten: 10082
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 01:34

Bij mij wordt er voor shetlanders de concept/condition aangeraden als krachtvoer, daar zit 38% (3% suiker+35% zetmeel) suiker+zetmeel in. Mijn oudste heeft nu nergens last van, ik weet dat hij op zo'n hoog energie voer geheid gaat schuren. Het ruwvoer advies leg ik ter zijde, dat is volgens mij voor iedereen gelijk. Ze noemen het ook nog eens een kruidenbrok, nou ik noem dat een suikerbom :+

felicity

Berichten: 11295
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 08:34

Ik begrijp dat goed ruwvoer de basis is en dat krijgen ze ook onbeperkt.
Nu hebben de meeste het toch over een balancer bijvoeren. Met alleen ruwvoer kom je dus niet aan de benodigde vitamines en mineralen.

Ze krijgen hier onbeperkt hooi, en ik geef graag ruwvoermix of de seniorenmix kan ik deze aanvullen met balance meusli om zo aan de juiste vitamines en mineralen te komen. Basis / onderhoud de mix en als aanvulling bij beweging de balance erbij?

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:53

Het Nederlandse ruwvoer is vaak wel voldoende in energie, maar niet in vitamines, mineralen en sporenelementen. Daarom is vaak die balancer nodig. Maar om zeker te weten wat je nodig hebt, kun je het beste een ruwvoeranalyse laten maken. Maar dit werkt weer alleen als je voor langere tijd dezelfde partij hooi kunt voeren. Anders blijf je testen.

En ik zeg vaak. Want niet al het ruwvoer heeft voldoende energie (denk aan arm graszaadhooi). En er is ruwvoer dat wel goed in de vitamines en mineralen zit. Maar dat weet je dus pas na analyse.
En heb je de analyse, kun je ook heel gericht bijvoeren op de tekorten. Samen met het beeld, de arbeid, leeftijd, enz. van je paard uiteraard.

Een goed uitgebalanceerd voeradvies op maat is meer dan het antwoord op een vragenlijstje.

Pallatin

Berichten: 2624
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Hartog voeradvies.. Mijn twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:42

Nou dat laatste dus: alleen ze geven hier wel een voeradvies op basis van een paar vragen en dat vind ik wel raar en ook potentieel gevaarlijk in sommige gevallen….

Overigens kreeg mijn paard tot 2 weken terug alleen hooi en vitalbix met 2 handjes grasmix als aanvulling voor vitamines/ mineralen. Nu om te proberen krijgt hij gastro plus