Slowfeeder voor krachtvoer?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Slowfeeder voor krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 19:57

Mijn paard gooit altijd zijn voer uit zijn voerbak als hij te eten krijgt. Heb wel eens een steen erin gelegd met een touwtje vast gemaakt maar die weet hij er ook telkens uit te halen. Al zijn voer valt dan op de grond, is niet zo dat hij voer uit zijn mond laat vallen maar hij gooit het er echt uit met zijn neus en staat ook vaak met zijn hoef in de lucht van de gulzigheid en ongeduld. Is niet zo dat ik hem te weinig voer, hij kan onbeperkt hooi eten. Ik vind dit jammer want het is voerverspilling als het op de grond valt en ik vind dat er zo teveel zand bij komt in het dieet van mijn paard als hij z'n voer van de grond moet eten. Nu is mijn vraag: zijn er hier mensen die ook zo'n gulzig paard hebben en zijn er manieren(slowfeeders) voor het voer wat je erbij geeft in een bak? Slobber niet echt een optie, dan kan ik z'n hele neus en gezicht afpoetsen Zelf zat ik te denken om een stuk van een hooinet met ruime mazen over de voerbak te maken dat tot aan de bodem van de bak ingedeukt kan worden zodat hij simpelweg wel bij het voer kan maar er niet echt uit kan gooien maar weet niet of dit een goed idee is en of er mensen zijn die dat hebben. Iemand tips voor een slowfeeder te maken voor bijvoer omdat je paard alles eruit gooit? Of mensen met hetzelfde probleem en die daar een oplossing voor gemaakt hebben?

P.s. voor mensen die adviseren om een voerbak op de grond te zetten: die stampt hij omver omdat hij zijn hoef in de lucht tilt en dan op zijn voerbak stampt of duwt m omver met zijn neus. Dan licht het alsnog verspreid door de weide. Heb zelfs wel eens gehad dat ik de ton aan de ene kant van de weide had gezet en toen mijn paard klaar was ik hem aan de andere kant van de weide aantrof met mijn paard erbij die de kruimeltjes aan het opzuigen was. Daarom voor nu gekozen voor een vaste bak aan de muur in de paddock.
Laatst bijgewerkt door Replica1233 op 07-02-22 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8086
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Slowfeeder voor krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:03

In wat voor een bak voer je nu?
Anders gewoon in een grote speciekuip doen?

cissy

Berichten: 20014
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:07

Laatst bijgewerkt door cissy op 07-02-22 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29603
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:08

Veel paarden willen inderdaad sorteren, dus minder per voerbeurt of grotere voerbak. Andere optie is een voerbal, dan hebben ze maar een klein beetje tegelijk. Wel in een groot genoege bak geven, anders smijten ze die ook op de grond.
Ik gebruik deze :
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07BWKTFG ... =8-97&th=1
Andere link gevonden, deze verzend wel naar NL
Laatst bijgewerkt door tamary op 07-02-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:09


Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:42


Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 20:52

ClaudiaHS schreef:
In wat voor een bak voer je nu?
Anders gewoon in een grote speciekuip doen?


Een vaste bak aan de muur, maar zonder morsrand en ook zonder stangen erin. Een kuip gooit hij omver met zijn hoef of neus of sleept hij de gehele weide doorheen. Een kuip in een hooibak gooit hij eruit.

ClaudiaHS

Berichten: 8086
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Slowfeeder voor krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:15

Dan zou ik voor 1 met stangen erin gaan.
Afbeelding
Geloof dat ze ook bestaan dat je de stangen wijder en krapper kan zetten.
Als je ze dan zo smal doet dat hij met z'n neus er in past maar niet kan 'roeren'.

Anoniem

Re: Slowfeeder voor krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:36

Gewoon een emmer om hangen en weer af als het op is?

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:59

mag ik vragen wat je voert?
kan het daar aan liggen?

Sintara

Berichten: 7864
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:03

Misschien inderdaad een voerzak gebruiken?
Zo'n halster met een zak deel voor om de neus