Heel benieuwd of er hier mensen zijn die ook zo'n ervaring met brokken hebben gehad en er bokkers zijn die mee willen denken met welk voer wel geschikt is voor mijn stoere vriend.
Even een voorgeschiedenis:
In 2020 begon ik met voeren van vitalbix. Ging goed. Tot hij tijdens het voeren ineens inzichzelf keerde. Trillende lippen had. Er was geen contact meer mee te krijgen.
Na 5 minuten wilde ik de DA bellen, maar toen was hij er weer.
Goed. Vitalbix doorgevoerd. Tandarts laten komen en van voorjaar 2021 gestopt met voeren.
Kreeg ineens een veel vrolijkere pony ervoor terug toen ik gestopt was met de brokken.
Vorig jaar herfst van 2021 op zoek gegaan naar een nieuw merk en kwam uit op Metazoa.
Hij at het. Het ging allemaal redelijk. Tot half november vorig jaar.
Voor voeren niks aan de hand, maar na het voeren had hij direct last van:
- Buikpijn.
- stijfheid
- wilde niet meer mee lopen
- kreupel.
Schrok mij rot en heb jankend naast mijn pony gestaan. Direct gestopt met het voeren van de brokken. Nachtje aangekeken want hij graasde wel gewoon en liep met grazen op zijn eigen tempo. In die dagen ook veel contact gehad met andere paarden mensen om mij heen en kwamen uit op het voer.
De buikpijn verdween met een paar dagen.
Hij is bekapt. Osteopaat is geweest en tandarts is paar weken terug ook geweest.
Hij is op moment van schrijven helemaal goed gelukkig en speelt weer. Traint weer graag. Is zichzelf weer.
Vanochtend is er nog iemand met een NES Mihealth scan geweest en daar kwamen dingen naar boven die mijn eigen gevoel al mooi bevestigden en ook wat nieuwe dingen die ik niet wist, maar nu wel en daar nu de juiste hulp voor ingeschakeld heb.
Zo kwam er ook uit dat hij moeite heeft met de afvoer/verwerking van suiker en insuline.
Het heeft een moeilijk woord wat ik even kwijt ben.
Wat gaat dus goed? :
- Gras
- Hooi
- kruiden (dit krijgt hij nu)
Wat gaat niet goed:
- pavo
- Metazoa Super Fit broxx
- vitalbix
- voedselbeloning in brokvorm/snoepjes
Zolang hij geen brokken waar suiker etc. In zit gaat het dus gewoon goed. Kan zijn lichaam het allemaal aan, maar zodra ik hem brokken geef gaat het mis.
Het gaat echt om de extra suikers in brokken die hem ziek maken.
Wie oh wie weet iets wat ik nog wel veilig kan voeren komende herfst en winter? Wat veilig is voor mijn pony?
En wat voel ik mij schuldig naar hem toe. Ik voerde hem brokken met de goede bedoelingen, maar achteraf gezien maakte ik hem gewoon ziek met de brokken.
En nog een foto van de pony waar het om gaat.

Wat ik trouwens vergeten ben aan te geven en niet goed heb uitgelegd. Dat is mijn fout, excuus! Want heb even terug gekeken naar hoe ze stonden toen rond 15 november. Ze stonden toen alleen op gras en brokken. GEEN hooi. We begonnen pas met hooi voeren in december omdat ze toen de tijd nog genoeg gras hadden. Dit gebeurde ook pas nadat alle klachten weer weg waren. Hij had dus toen de klachten begonnen alleen gras en brokken. GEEN hooi. Voor het voeren van de brokken die hij al 2 tot 3 weken kreeg niks aan de hand. Direct na het voeren van de brokken begonnen de klachten. Zodra ik stopte met de brokken verdwenen veel klachten met een paar dagen en had hij alleen nog hulp nodig om weer goed in zijn lichaam te zitten. Twee weken na het beginnen van de klachten waren alle klachten ook weer volledig weg (Rond 15 november begon het. Op 1 december kwam de osteopaat. Toen waren alle klachten na behandeling weg) De hele kudde (hij staat met nog 3 Shetlanders) kreeg dezelfde brokken.