Zandkuur vloeibaar / spuiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLeticia

Zandkuur vloeibaar / spuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 13:50

Ik wil graag preventieve zandkuur geven, maar het grote probleem is dat ze het echt niet eet. Maakt niet uit hoe ik het klaar maak, heb van alles geprobeerd. Zowel met psyllium als met lijnzaad.

Is er iets dat vloeibaar gegeven kan worden zodat het ook in de spuiten is net als een wormkuur?

kiki1976

Re: Zandkuur vloeibaar / spuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:54

Als eens de Sand Exit (muesli) van Excellent geprobeerd?
Dat wil nog wel eens lukken met lastige eters

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:59

Alle middelen die zand uit de darm moeten verwijderen zijn 'plakmiddelen'. Zodra het vochtig wordt, wordt het een soort stijfsel. Daar is de werking op gebaseerd.
Maw: je kunt het niet vloeibaar maken. Of ja, dat kan natuurlijk wel, als je 10 gram oplost in een liter water oid. Of het dan nog werkt, is twijfelachtig, en of je liters water met een 50 ml wormenkuurspuit moet willen toedienen is ook maar de vraag.

Lang verhaal kort: er is niets dat je in vloeibare vorm kunt toedienen. Er zijn wel psylliumbrokjes te koop, en slobber met psyllium er in (maar ook dat wordt direct stijfsel zodra je het aanmaakt met water)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:00

Ik voer psyllium pellets van Floris pharma. Die eten die van mij goed op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:55

Subli Psyllium slobber al eens geprobeerd? Wellicht eet ie dat wel goed.

Of bijv Cavalor Apple muesli (Ruikt heel erg zoet) en dan nat maken met wat slobber erbij, last minute psyllium erin en direct geven, dan blijft het wel even zachter, zeker niet laten staan.

En anders pellets idd; paardendrogist
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-14~kg

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:09

Nadeel van de slobber van Subli is dat het percentage psyllium best laag is. Is maar 23%

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:47

kiki1976 schreef:
Nadeel van de slobber van Subli is dat het percentage psyllium best laag is. Is maar 23%

Jup, maar iets is beter dan niets, er zit ook lijnzaad, lijnzaadolie en zonnebloemolie bij in.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:07

Hier ook een hele slechte eter, 2/3 eten het nu met fibre beet. Met die ene alles geprobeerd maar wil het gewoon niet, lijkt het wel te willen met muesli (endurance 14) ik voer 1gr/kg dus voor deze is dat 250 gr. nu ik het in 2 keer voer lijkt ze alles op te eten. En dat is net de pony die vorige week met zandkoliek stond :')

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:16

Ik heb laatst de subli slobber gebruikt. De paarden vonden het echt ontzettend lekker, ook de kieskeurige.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 07:32

Als ze het wel goed eten dan wellicht een idee (maar kan ook prima bij een andere slobber die ze goed eten) om er extra psyllium/vlozaadvezels in te doen.
Advies is idd om 0.5-1 gram per kilo lichaamsgewicht aan psyllium te voeren per dag en kan over 2 porties verspreid worden.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:57

Ik lees even mee. Sinds vandaag moet ik psyllium voeren. Heb het in brokjes vorm meegekregen alleen paardlief moet er niks van weten... opzich niet gek, vind t zelf enorm stinken :')
De pellets mochten volgens de DA wel door de slobber heen, dus dat morgen maar halen en hopen dat ie dat wel eet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:13

Die van ons eten de sand clear korrels het beste, bakje over de brok en gaat er allemaal in.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:16

billy3105 schreef:
Hier ook een hele slechte eter, 2/3 eten het nu met fibre beet. Met die ene alles geprobeerd maar wil het gewoon niet, lijkt het wel te willen met muesli (endurance 14) ik voer 1gr/kg dus voor deze is dat 250 gr. nu ik het in 2 keer voer lijkt ze alles op te eten. En dat is net de pony die vorige week met zandkoliek stond :')

Ik heb te vroeg gejuicht :') Ze heeft vandaag er zeer vakkundig omheen gegeten -O- De andere 2 keurig de bak leeg, dus ik ga even mijn hoofd er weer over breken.. Ze eet ook zo tergerent traag

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:17

Ik maak in de week van de zandkuur een lekker slobbertje van fibrebeet, marstall force en een hand Pavo slobber.. vervolgens gaat daar 300 gram vlozaad doorheen en het gaat helemaal op. Misschien toch een slobber proberen te maken van iets wat je paard heel lekker vindt?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:22

Misschien mengen met wat grasbrok, zoals de fibre nuggets van pavo. Heb je gelijk wat meer volume en daar zit verder niks in aan overbodige ingrediënten.
Psyllium lijkt me in de meest pure vorm toch het beste werkzaam, kan me haast niet voorstellen dat je van een brokjes-variant niet enorm veel moet voeren om tot dezelfde werkzame hoeveelheid te komen. En dan zitten er ook nog extra toevoegingen en plakmiddel bij.

Maargoed als je paard echt heel kieskeurig is moet je natuurlijk iets...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 01:06

Lijnzaad kun je ook koken. Dan wordt het een plakkerig papje wat je over het voer/ door de slobber kunt doen. Veel paarden vinden dat lekker.