Ijslander voer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ijslandert

Ijslander voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 15:33

Ik heb een paar vragen over het voeren van een Ijslander. Ik zal hopelijk in de zomer mijn eerste paard kopen maar nu weet ik nog niet zo veel over het voeren.

1. De pensioenstal waar ik hem wil stallen voert silage (kuilvoer?). Is dit oke? Of zou ik eigen hooi of een mix tussen hooi en kuilvoer kopen?
2. Ik heb veel gelezen over brokken en meusli en veel sites zeggen dat ijslanders niks hoeven behalve ruwvoer, maar sommige zeggen dat ze wel brokken nodig hebben. De ijslander waar ik nu op rijd word best hard gewerkt (5/6 dagen in de week een paar uur) en krijgt maar een handje basisbrok met een handje luzerne (en heeft zelfs nog een beetje overgewicht). Maar mijn toekomstige paard zal maar 4 uur in de week ongeveer worden bereden dus ik weet niet of het nodig zal zijn.
Ik zal natuurlijk alles vragen aan de oude eigenaar van het paard maar het lijkt me fijn om even wat ideeen te krijgen want ik weet nu vrij weinig van voeding.
3. Zijn supplementen echt nodig? Of moet je ze alleen voeren als dat aangekondigd is door de dierenarts of een paarden nutritionist?
4. Hoeveel zou ik moeten voeren? Ik weet dat je dit kunt uitrekenen met het gewicht maar verschilt dit per ras of is het voor alle paarden hetzelfde?

Alvast bedankt ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:48

Verdiep je eens in de wondere wereld van het vitaminebrokje :D[VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten ik denk dat je daarmee al een eind komt. Over het algemeen doen zeker koudbloeden het wel beter op arm, droog hooi maar als de jouwe zo in training staat kom je er misschien mee weg. De een is niet hetzelfde als de andere

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:19

IJslanders kunnen echt niet tegen rijk voer. Velen krijgen daar, naast dat ze er dik van worden ook jeuk klachten van en veel kans op hoefbevangenheid.

Ik adviseer daarom om arm hooi te voeren en geen kuilgras.

Ook oppassen met teveel gras.

ijslandert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 16:23

Ineke2 schreef:
IJslanders kunnen echt niet tegen rijk voer. Velen krijgen daar, naast dat ze er dik van worden ook jeuk klachten van en veel kans op hoefbevangenheid.

Ik adviseer daarom om arm hooi te voeren en geen kuilgras.

Ook oppassen met teveel gras.

Oke dat dacht ik al ;)

Denk je dat een gras masker een idee is?
uiteraard alleen voor in de wei

Ineke2

Re: Ijslander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:24

Een graasmasker kan, vind ik zelf wat sneu.
Fijner voor het paard is strookbegrazing.

ijslandert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 16:26

Ineke2 schreef:
Een graasmasker kan, vind ik zelf wat sneu.
Fijner voor het paard is strookbegrazing.

helaas is dat niet mogelijk omdat het een pensioenstal is

sunny43

Re: Ijslander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:03

(ik hoop toch dat je hem op een pension stal zet en niet op een pensioen stal?) - met oude eigenaar overleggen waar ie het beste op loopt zonder dat ie dichtgroeit. Veel meer dan hooi hebben ze niet nodig.

ijslandert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 19:04

sunny43 schreef:
(ik hoop toch dat je hem op een pension stal zet en niet op een pensioen stal?) - met oude eigenaar overleggen waar ie het beste op loopt zonder dat ie dichtgroeit. Veel meer dan hooi hebben ze niet nodig.

ja sorry pensionstal inderdaad :j