Welke kuur tegen zand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:56

In welke verpakking wordt het vlozaad van pit pit geleverd? Ik wil 2,5kg bestellen en liefst meerdere verpakkingen aangezien het dan goedkoper wordt. Maar dan moet ik het wel een beetje kunnen bewaren.

mooney

Berichten: 7786
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:03

In een zak, is goed te bewaren ook niet erg groot

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:16

Top. Ik heb exact 2,5 kg nodig voor 7 dagen, onderhoudsdosering.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:37

MarjanB schreef:
Nou, dan bij dezen het advies vanuit de lingehoeve wat ik voor mijn paard kreeg (500kilo) als ervaringsdeskundige met zandkoliek -O-

Ze kunnen zo 50!! Kilo zand in hun darmen hebben.. met operaties halen ze er (met spoelwater) zo twee volle speciekuipen uit. Als er eenmaal zand in zit bouwt het zand verder op omdat het aan elkaar blijft plakken en het wordt een soort cement. Tijdens Kaatje haar verblijf in de kliniek stonden er meerdere paarden met zandkoliek en ook een aantal die het niet overleefden. Mijn geluk was dat ik er zo snel bij was. Toch heeft ze 5 dagen moeten vasten en alleen slobber met psyllium en via sonde meer psyllium en laxeermiddelen. Ze kreeg zo een kilo per dag.. (en ik deed al regelmatig een zandkuur maar zoveel had ik er nooit zelf uit kunnen krijgen)


[ [url=m/Kd4ZJl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks voor het delen van deze info Marjan…. :j Ik wilde weer een bestelling doen bij pit-pit dus zal ipv husk dan maar vlozaadjes bestellen en de hoeveelheid opvoeren naar 400 gram per dag….

Ik voer het zelf met zemelen en geweekte lekkere meusli. Zemelen en meusli nat maken dat t net stevig blijft en het water op neemt. Dan de psyllium er bij en direct voeren. Desnoods ene helft in de ochtend en rest in de avond. Scheelt wel als ze een beetje honger hebben en er niks anders qua eten ligt.

Zaadjes bestel ik bij pit pit maar kan je ook bij de lingehoeve in emmers kopen. Zo zag haar mest er uit.
[ [url=m/3DwSxD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geloof me, ik wil niemand voor de voeten lopen of vervelend doen. Maar al die kuurtjes die commercieel te krijgen zijn, zijn echt niet voldoende als ze echt zand hebben. Bij kliniek geven ze ook aan dat enige is om zeker te weten is om een foto te maken. In de mest vond ik ook nooit zand..


En weg was m’n berichtje… :')
Bedankt Marjan voor het delen van deze info! Ik moest weer een nieuwe voorraad bestellen bij pit-pit dus zal nu ook een flinke zak vlozaad bestellen en dat in combi met husk gaan voeren… 400 gram per dag dan maar..l :wow:

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:45

paars schreef:
Het is niet giftig, dus idd edible dat klopt. Of je er een pondje van aan je paard wil voeren is een andere vraag. Dat mag iedere eigenaar zelf bepalen. Ik geef gewoon mijn info.
Voorkomen is sowieso beter dan voorkomen, en ongekookt lijnzaad kan je prima voeren. Ze vinden dat vaak lekker, is praktisch, zeer betaalbaar en ook Dierfaculteit Utrecht doet dat.


Hoeveel lijnzaad geef je dan per keer?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:51

Ik ben half januari in Utrecht, zal dat eens navragen van die lijnzaad. Advies aan mij was destijds dat als ik de psyllium er niet in zou krijgen met voer, ik haar kon laten opnemen in Utrecht, dan gingen ze het daar proberen met sonderen. Lijkt mij dat als lijnzaad een uitstekend alternatief was, dat ze dat wel hadden geadviseerd…

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:26

Denk dat het slijm vermogen van lijnzaad lager is da vlozaad. Dat het daarom niet wordt gegeven. Daarbij is het in grote hoeveelheden giftig ivm blauwzuur. Denk dat als je het kookt en het slijm er al uit is dat het dan in de darm al afgebroken wordt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:28

Ik ken lijnzaad helemaal niet zo als slijmvormend. Kan er natuurlijk zelf even op kauwen morgen, maar ik heb gemicroniseerd, dus geen idee of dat vergelijkbaar is met hele zaadjes.
Bij mensen wordt psyllium voorgeschreven bij zowel diarree als verstopping, niet lijnzaad.

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:35

Ik wil je lijnzaad niet als zandkuur geven, maar gewoon als ondersteuning voor de darmen. Psyllium zaadjes geef ik al op advies van de lingehoeve (maar te weinig hoorde ik gisteren)

paars

Berichten: 5594
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:46

Ik gaf 200 mg per dag ongeveer. Kan best zijn hoor, dat een kliniek anders adviseert als je paard daar belandt is met zandkoliek. Dat heeft de mijne nooit gehad (en stond 24/7 in een zandpaddock). Ben dus nooit verder gekomen dan preventief werken met lijnzaad en voldoende ruwvoer. Dat laatste is heel belangrijk evenals het voorkomen dat ze restjes hooi van de grond gaan plukken waar ze ook zand mee binnenkrijgen.
Er zijn gelukkig al veel topics over en dit onderwerp komt op bokt heel vaak terug. Prima dat er kennis en ervaring wordt gedeeld omdat het heel tragisch is als je paard om die reden naar de kliniek moet! En dingen veranderen. Zo werd door mij voorheen ook altijd de lijnzaad gekookt. Omdat dat “vanuit de overlevering” nu eenmaal altijd zo ging.
Blijft een interessante discussie!