Wat voeren bij natte scheten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 20:11

Ik heb mijn paard al 10 jaar.
8 jaar geleden heeft hij een fikse wormbesmetting gehad en was ik hem bijna kwijt.

Sindsdien is het drama met zijn darmen en maag. Regelmatig de dierenarts om advies gevraagd maar wat af gedaan met zijn darmen zijn stuk. Dus niks aan te doen.

Zo gaat het periodes hartstikke goed en zo heeft hij weer natte scheten. Nu is het weer raak.
Hij heeft verder wel mooie ballen. Soms net iets natter als de andere keer.

Kwa voer is er niks veranderd. Ze lopen nog steeds 24/7 buiten met onbeperkt voordroog hooi. En hij krijgt 1x per dag een halve schep luzerne en een halve schep coolmix van havens aangevuld met een balancer.

Ik wil hem nu toch weer iets bij gaan geven in de hoop dat hij minder last van natte scheten en mestwater heeft.

Maar wat dan?

Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:12

Ik voer optiform van mijten. Wil je iets over het voer:equi Total balance. Of levende gist

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:25

Hooi ipv voordroog was bij mijn paard de oplossing.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:55

Hilary schreef:
Hooi ipv voordroog was bij mijn paard de oplossing.


Hier ook, voordroog is hier 'recept' voor natte poep.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:59

Mijn merrie had heel erg last van mestwater. We hadden al vanalles geprobeerd. De dierenarts wist niet goed meer wat ze ermee moest. Ik voer haar nu Bonpard Colon en het is helemaal over! Het is wel prijzig voer, maar bij die van mij werkt het perfect. Het is verkrijgbaar bij dierenartsen.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:17

ProbiotiX life heeft de mest van mijn paard echt verbeterd

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:19

Darmbalans eventueel in combinatie met Oerbalans van Vitalstyle

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:19

bcd94 schreef:
ProbiotiX life heeft de mest van mijn paard echt verbeterd


Waar koop je dat?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 21:19

Zowel met hooi als voordroog heeft hij dit probleem.
We hebben wel hele mooi kwaliteit voordroog. Het is vrij droog het pak in gegaan.

Zoek eigenlijk iets wat ik door zijn huidige voer kan mengen.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:20


Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:24

Stalgenoot zweert bij dit probleem bij het bijvoeren van grasbrok (bijv van Hartog)

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:00

Haylage Balancer hielp hier erg goed.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:04

Optiform van Mijten heeft ook hier voor een flinke verbetering van de mest gezorgt.

Geef maar een grote hand per dag, doe bijna een half jaar met 1 baal.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 22:32

:o Kom ik er net achter dat we bij mij op het werk ook phytonics probiotics hebben.
Gelijk maar een bestelling geplaats kan ik hem morgen meteen mee nemen.

De recensies zijn goed. Ben benieuwd.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:41

Van de luzerne af hielp hier al een stuk. We gebruiken nu pavo fibernuggets, deze is luzernevrij. Maar als je liever een gehakseld product voert is hartog grasmix ook geschikt. Verder heeft Marstall Darmregulator hier wonderen gedaan. 2 emmertjes gevoerd en de problemen zijn voor 95% voorbij. Nu het gras heel wisselend is van voedingswaarde is de mest iets minder, maar geen vuile billen alsnog, terwijl hij voor de kuur darmregulator dan iedere avond strepen tot zijn hakken had.

Hier maakt goede kwaliteit droog voordroog en touwtjeshooi geen verschil. We hebben hem op verschillende soorten voordroog gehad, de kwaliteit was altijd aan zijn mest af te lezen. Daarna een periode volledig op hooi, ook toen was de kwaliteit van het hooi aan de mest terug te zien. Nu hebben we hooi in plastic (5 dagen gedroogd terwijl het al bijna graszaadhooi op stam was) wat we 50:50 met touwtjeshooi voeren, gaat ook goed.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat voeren bij natte scheten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 22:45

@ mizora meen je dat nou?

Hij krijgt de digest van hartog dacht dat die juist was voor spijsverteringsproblemen.

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:52

Mijn pony was ook altijd aan de dunne en had een verleden met helaas wat wormbesmettingen. Maakte niet uit of ze voordroog of gewoon hooi kreeg inderdaad. Veearts was meerdere keren advies gevraagd en ze heeft ook een keer een spuit gehad (geen idee wat, was toen een jaar of 10) waarna het een paar weken over was en daarna toch weer terug.
Natte scheten heeft ze nooit gehad maar wel hele dunne mest dus.
Totdat ze hoefbevangen raakte en ik haar sindsdien pavo vital gaf ipv de gewone basisbrok. De dunne mest werden ineens mestballen en haar mest was haar laatste 2 levensjaren nooit zo goed als de 15 jaar ervoor. Ze heeft dus ergens blijkbaar toch tekorten gehad wat de pavo vital heeft opgelost. Terwijl ze verder nooit ziek was, op en top gezond was etc.

Ik zeg niet direct dat je dat moet voeren maar ik zou dus wel controleren of je paard misschien ergens toch wat tekorten heeft. :)
Laatst bijgewerkt door Anne_vD op 03-11-21 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:53

Ja, luzerne was te scherp voor hem. Hij heeft overigens darmschade opgelopen door een zeer ernstig tandprobleem waar door de vorige eigenaar niet adequaat op gereageerd/gevoerd is. Waardoor hij een half jaar lang vrijwel geen ruwvoer weg kreeg.

Hartog Digest is wel relatief zachte luzerne (ander oogstmoment dan de meeste luzerne), maar zou alsnog voor problemen kunnen zorgen.