Hoeveel hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 22:18

Hoihoi,

Kan iemand helpen?

D pony met veulen (3 maand, opnieuw drachtig)
E pony met veulen (4 maand)
Paard 1.70 met veulen (3 maand)
Mini met veulen (4 maand)
Paard 1.70 (Ruin)

Ze staan op zand, geen gras. Geen bodembedekking, dus geen stro om te knabbelen.


Hoeveel hooi zouden ze minimaal met z'n 9en moeten hebben per dag? :)

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:38

Hier krijgen mijn D pony senior en mijn drachtige merrie onbeperkt hooi (droge voordroog). Beiden hebben daarop een prima gewicht al moet ik 's winters behoorlijk wat grasbrok en bietenpulp bijvoeren om ze op gewicht te houden, vooral het oudje kan altijd wat extra gebruiken.
Ik zou dus vooral afgaan op hun huidige conditie en wat er dus meer of minder nodig is. Als ze te veel hooi eten kun je het ook in slowfeeders geven en eventueel zelf mengen met stro. Qua hoeveelheid haal ik hier toch wel 1 voordroog pak (grote balen) per paard per maand, kost mij aan voordroog alleen al 55€/per paard per maand (soms eten ze wat meer, soms minder). Gewoonlijk krijg ik ook wel een verse lading voederdbieten, die krijgen ze dan in plaats van de bietenpulp. Qua krachtvoer geef ik momenteel vitalbix, maar het oudje ga ik voor deze winter op een senior mengeling zetten. De drachtige merrie die krijgt binnen enkele maand aangepaste merriebrok.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:46

Uitgaande van 2% droge stof per kilo lichaamsgewicht zit je zó op 60 kg per dag voor alleen de volwassen paarden. De veulens zullen nog eens 5 kg per veulen meeëten, dus dat is nog eens 20 kg. Dan ben je met een dag of 4 door een groot kuilpak van 300-350 kg heen.

Ter vergelijking: ik voer zo'n pak in 5-6 dagen op aan 6 E-paarden.

Je mini met veulen kunnen het met een paar kilo af. Ik hoop dat je het hooi dusdanig hoog kunt hangen dat die niet de hele dag onbeperkt kunnen bunkeren, anders kun je ze na een maand rollen.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 00:04

Bedankt voor jullie reactie's!

Jullie bevestigen wat ik al dacht. Het zit namelijk zo; Mijn 2 merrie's met veulens (De D en E) staan op pension. In het contract staat, onbeperkt hooi, zolang het redelijk blijft.
Tot eind september stonden ze op het land (Kleine stukjes overigens, dus ook snel kaal) en kregen ze daarnaast 4 balen hooi. Nu is de wei dicht en staan ze dus alleen op zand en ook de stallen staan open en ligt geen bodembedekking in, alleen rubber matten.. Op het hooi na is er dus echt niks meer te eten.

Nou kregen we vanavond te horen dat 4 balen teveel is, dus ze krijgen nog 3 balen per dag.

1 Keer per dag krijgen ze 2 bakken en 4 netten gevuld en daar moeten ze het dus 24 uur mee doen.. Met 4 balen vond ik ze al veel te vaak en lang zonder hooi staan. En dan moeten ze het nu met 3 balen doen.

Mijn beide merrie's hebben maagproblemen (Gehad) en krijgen daarvoor ook nogsteeds supplementen. Ik maak me dus ernstig zorgen hierom. Met 4 balen probeerde ik al vaak eerder te gaan en dan alvast een baal te voeren, zodat ze zo kort mogelijk zonder staan tot de stalhouder voert.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 02:37

Ik heb 2 Tinkers van 1.55 met beide veulen van 5 maanden, en 2 Tinkers van 1.50 en daarmee was 4 balen al krap. Als in, sommige dagen hadden ze dan na 24 uur iets over, maar als ik een dag wat later was, dus zeg 28 uur ertussen, was het op. Nu 1 veulen weg en 4 balen komt precies uit. Zou bij jouw groep zeker 5 willen geven, liever nog 6. Winter komt eraan en veulens gaan steeds meer eten maar vragen ook nog van de merries door te drinken.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:12

D + E pony is ruim gerekend 1000 kg paard. 2% is 20 kilo droge stof, dat is, alweer ruim gerekend, 25 kilo hooi. Pak er nog 20 kilo voor de 2 veulens bij, 10 kg per veulen en dat is véél voor 3-4 maanden oud!), en dan kom ik aan 45 kilo hooi = 3 kleine balen of 2 grote.

Ik denk dat je beter kunt kijken naar slowfeeders met kleinere mazen, want 3 balen hooi per dag klinkt mij heel ruim in de oren voor 2 paarden met veulens.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:12

Gaat het nu om alle 9 de paarden (5 volwassen, 4 veulens) of om 4 (2 volwassen, 2 veulen) paarden?

Een volwassen merrie met veulen van 2-4 maanden gebruikt 2x zoveel energie als een ruin op rust. Veulens gebruiken grofweg de helft van hun volwassen gewicht zolang ze zogen. Maar eenmaal gespeend zitten ze met 6 maanden op dezelfde energiebehoefte als een volwassen dier op rust en met 18 maanden zit dat bijna op 1.5x die behoefte. Daarna daalt de energiebehoefte langzaam.

Grofweg zou ik uitgaan van deze gewichten:
2x 1.70 = 2x 600kg
D-pony = 400kg
E-pony = 500kg
Mini = 100kg
Totaal: 2200kg aan volwassen dieren

En qua opslag door lacteren:
600+500+400+100 = 1200kg opslag

En qua veulens (half volwassen gewicht aan voeding):
300+250+200+50= 600kg veulens

Totaal zit je dan aan 4000kg aan energieverbruik. Ga je daar 1.5-2% aan lichaamsgewicht aan droge stof van voeren, dan zit je dus op 60 tot 80kg droge stof per dag. Voor touwtjeshooi moet je dit x1.2 doen voor het vochtgehalte, dus 72-96kg. (Voor voordroog gemiddeld x1.5, dus 90-120kg)
Een hooibaal zit tussen de 15 en 25kg in. Dus je hebt tussen de 3 en 6.5 baal per dag nodig als ze allemaal bij elkaar staan afhankelijk van de energiewaarde van het hooi (dat bepaald of er 1.5 of 2% nodig is) en de grootte van de baaltjes.

Overigens mag je bij onbeperkt hooi uitgaan van 2.5% lichaamsgewicht, er zijn maar weinig paarden die minder dan dat eten als ze onbeperkt krijgen.

Betaal je trouwens extra voor het feit dat je merries met veulen hebt staan? Want anders snap ik het wel van de staleigenaar. Het maakt nogal een verschil qua voerbehoefte en dus qua voerkosten. Zo nee dan zou ik kijken of je eventueel een gedeelte kan bijbetalen. Het is al snel voordeliger dan er 2 op maagzweermedicatie te hebben staan.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 10:48

De D en E pony met veulens zijn van mij, maar de paarden staan allemaal samen. 9 Paarden in totaal dus, waarvan 4 veulens. Zij krijgen samen nu 3 balen.

Ja. Ik betaal extra voor de veulens :j 80,- per veulen.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:54

Misschien kun je zelf hooi bij kopen als je het te weinig vindt (ik vind het ook te weinig dus ik begrijp je zorgen). 80 euro per maand voor een veulen is best (heel) weinig als ze volledig van hooi moeten leven. Dat is nog geen 3 euro per veulen per dag, ik snap wel dat de staleigenaar daar geen extra balen hooi van kan betalen.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 13:01

De prijs per paard is afgesproken rekening houdend met het werk wat ik op stal doe. De afspraak was dat ik 2 dagen in de week zou uitmesten en voeren en in ruil krijg ik korting op het stalgeld. Dat kwam de stalhouder beter uit ivm haar werk. En aangezien ik van eigen beheer kwam, was ik alles zelf doen gewend.. 2 Dagen werk voor een lagere prijs vond ik dus een prima deal.


Ondertussen word er helemaal niet meer uitgemest door de stalhouder. Ze schuift de mest op de stoep op een berg en de stallen (4) doet ze niks aan. Dus mijn 2 dagen is rustig 3 uur mest scheppen en wegrijden en dan krijg ik nog hulp van mijn moeder en zus.
En omdat ik niet wil dat mijn paarden de andere dagen in de kak staan en ik het uiteindelijk alsnog weg kan halen, komt het neer op veel meer uitmesten..
Verder heb ik ondertussen 1 week tijdens vakantie kosteloos alles overgenomen + De zorg voor haar honden, katten en andere erfdieren. En 2 weken tijdens ziekte. En bij werk aan de omheining of als er iets gemaakt moet worden, ze stuurt een appje en ik help overal bij. Qua geld is de stalprijs dus niet erg hoog, maar ik werk er dus bij en brok zit er overigens ook niet bij.


Normaal zou ik zeggen, doe de stalprijs dan maar omhoog, als mijn dieren het maar goed hebben. Maar dan betaal ik evenveel als all in stallen in de buurt, maar dan voor nog een hoop werk.


Voorlopig ga ik idd maar zelf hooi bij kopen en de paarden apart voeren... Dan moet ik er maar bij blijven zitten zodat de paarden van de stalhouder niet mee eten. Vandaag was het hooi om 10 uur al op (Zag ik op de camera) en ze krijgen vanavond rond 8 uur pas weer. Dat wil ik absoluut niet.

Abel1970
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-03-12

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:42

Als de balen zo klein zijn dat ze om 10 uur al op zijn, heb je aan 6 per dag niet eens genoeg.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:51

Is wel typisch bij zo een regelingen dat het werk die je verricht uiteindelijk vanzelfsprekend word inclusief extra's. Ik zou in jouw plaats vragen dat er extra hooi wordt gegeven en indien ze daar niet in mee wil gaan toch uitkijken naar een andere plek. Ik vind het zonde om je werk en energie zomaar weg te schenken voor een iets lager staltarief. Als hondenuitlaat of homesitter kun je prima bijverdienen. Als je nu rekent dat je 4 uur per week uitmest is dat zo een 16 uur per maand. Aan bvb 12 euro per uur is dat bijna 200 euro/maand. Als de huidige stalgeldvermindering niet evenredig is met het aantal uren werk, zou ik toch eens gaan nadenken over die regeling.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:03

Heb je de balen al eens gewogen? Dan kun je met de post van Mizora zelf al uitrekenen of het genoeg is of niet.
Om te voorkomen dat ze te lang leeg staan zou ik in ieder geval al met een aantal slowfeeders gaan werken. En eventueel stro bij geven, kan dat wel?

En verder sluit ik me bij betadine aan.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:37

betadine schreef:
Is wel typisch bij zo een regelingen dat het werk die je verricht uiteindelijk vanzelfsprekend word inclusief extra's. Ik zou in jouw plaats vragen dat er extra hooi wordt gegeven en indien ze daar niet in mee wil gaan toch uitkijken naar een andere plek. Ik vind het zonde om je werk en energie zomaar weg te schenken voor een iets lager staltarief. Als hondenuitlaat of homesitter kun je prima bijverdienen. Als je nu rekent dat je 4 uur per week uitmest is dat zo een 16 uur per maand. Aan bvb 12 euro per uur is dat bijna 200 euro/maand. Als de huidige stalgeldvermindering niet evenredig is met het aantal uren werk, zou ik toch eens gaan nadenken over die regeling.


Helemaal mee eens. Zeker met paarden met een medische geschiedenis met de magen zou ik echt geen risico nemen. En die weken die je kostenloos overneemt dat vind ik al helemaal bizar, daar zou je in mijn ogen zeker een financiële compensatie voor moeten ontvangen.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 15:59

Na openen van dit topic op zoek gegaan naar een andere plek. En gevonden *\o/* Vandaag de stal opgezegd en de 19e gaan ze verhuizen. Ben 2 keer wezen kijken op de nieuwe plek, 1 keer toen pony daar lekker in het stro stond te eten uit een flink hooinet en 1 keer toen pony buiten in de wei stond en ik zag dat het hooinet in de stal nog niet leeg was. Kijk er naar uit om ze te verhuizen :D Ze staan op de nieuwe plek all in, maar we zijn wel de enigen, geen stalgenoten. Alleen pony van de eigenaar staat er en die is met pensioen.

Huidige stalhouder begon nog wel over de opzegtermijn... Maar ik heb november al betaald en heb voor de 1e opgezegd. Moet de maand opzegtermijn betalen, maar ben toch niet verplicht te blijven tot het eind?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:25

Je ben inderdaad niet verplicht te blijven tot eind november en aangezien je al hebt opgezegd, dus voor 1 november, heb je aan het opzegtermijn van een maand voldaan. Of er moet in een (schriftelijk) contract iets anders staan.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:27

Nee dat ben je niet verplicht, aan je betalingsverplichting heb je voldaan door november te betalen.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 16:40

Dit staat in het contract.

Deze overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan als volgt opgezegd worden:

· door de eigenaar van het paard/pony mits het respecteren van een opzeggingstermijn van 1 maand. Bij gebreke hieraan is hij/zij een bedrag van 1 maand pensiongeld verschuldigd, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand na de opzegdatum

· door de pensionstalhouder mits een vooropzeg van 1 maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand na de opzegdatum



Te rekenen vanaf de eerste dag van de maand, na de opzegdatum.. Ik heb vandaag opgezegd, morgen begint de nieuwe maand en dan dus een maand. Dus november tot december. Lijkt mij.