ik ben nieuw op bokt, dus sorry als het verkeerd staat

ik heb sinds juni 2020 een 17 jarige ruin, heel fijn paard met een gouden karakter. Hij heeft helaas bij voerwisselingen heel snel last van mestwateren. met mijn dierenarts (die ook voedingsconsulent is) hebben we hem op probiotica gehad toen hij last had van mestwateren en dat hielp goed. In november hebben we een speciaal voedingsadvies bij haar aangevraagd en we hebben ons hooi door laten meten bij Pavo, zodat dit allemaal goed op elkaar aansluit. Hij krijgt nu Hartog Digest, Bonpard Forage en onbeperkt stofvrij Duits weidehooi van Louis Venhorst Forage. Nu gaat het heel goed met hem en zit hij goed in zijn vel.
Ongeveer een week geleden ben ik begonnen met het grazen aan de hand, zodat hij alvast went aan het voorjaarsgras voordat het weideseizoen begint. Waarschijnlijk begint het weideseizoen halverwege mei bij ons op stal. Uiteindelijk wil ik hem graag 24/7 op het land hebben.
Heeft iemand tips hoe ik het het beste kan opbouwen en er voor kan zorgen dat mijn paard geen of zo min mogelijk last heeft van mestwateren?