Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mairead schreef:Heb je verder nog wat aan het voer veranderd?
Is ze alleen schrikachtig met rijden, of ook met longeren of aan de hand? Of in de weide of paddock?
Als het alleen tijdens het rijden is, dan zou ik ook zeker eens nagaan of het zadel nog goed past en of het gebit nog goed is... sws zou ik willen uitsluiten dat ze ergens pijn heeft.
Gaiapoppe schreef:Hey
Ik heb vorig jaar een merrie gekocht van 13j, super braaf en rustig paard. Nu tot paar maanden geleden is ze ineens fel beginnen reageren; schrikken van het minste en hevig worden. Ik dacht eerst dat kwam door de koude maar ondertussen hebben we al mooie temperaturen gehad en toch blijft ze zo schrikachtig reageren. Nu las ik ergens dat een paard hevig kan worden door lijnzaadolie. Wel het is me nu opgevallen dat sinds ik dat beginnen geven ben ook haar rustig karakter beginnen veranderen is. Zijn hier nog mensen die dit hebben ervaren door het geven van lijnzaadolie?
LindyH schreef:En als blijkt dat de verandering inderdaad wordt veroorzaakt door de lijnzaadolie dan hoeft dat nog niet negatief te zijn. Het kan zijn dat je paard nu opeens de fut krijgt om stout of schrikkerig te doen. Prikkels komen wellicht anders binnen. Het paard moet daarmee om leren gaan. Onderschat de invloed van Omega-3 op de hersenen niet. Beschouw je paard dan als een jong paard dat dingen voor het eerst ervaart en ook echt moet leren dat bepaald gedrag niet gewenst is.
Mijn paard is chronisch ziek (hoewel niet direct merkbaar) en was ook altijd erg 'braaf'. Toen hij medicijnen kreeg en beter in zijn vel kwam te zitten begon hij opeens streken uit te halen en werd hij een stuk minder betrouwbaar. Toch heb ik hem tien keer liever zo, omdat ik dan weet dat hij zich goed voelt. Het is aan mij om ermee te dealen.
MyWishMax schreef:Het zou kunnen, even uit testen.
Wij hebben alweer bijna 4 jaar een merrie die deze winter ook ineens heel heftig werd. Wat dingen geprobeerd qua voer, maar bij haar lijkt het er nu op dat het door hormonen komt. Het was niet de hele tijd hetzelfde, 1 week heel heftig, dan nam het langzaam af maar nog steeds heftiger als normaal en dan weer heel extreem.
Het simpelste is nu dus even te stoppen met de lijnzaad als je denkt dat het daaraan ligt.
Maar hoe lang heb je haar al precies? En na hoe lang begon dit gedrag?
LindyH schreef:En als blijkt dat de verandering inderdaad wordt veroorzaakt door de lijnzaadolie dan hoeft dat nog niet negatief te zijn. Het kan zijn dat je paard nu opeens de fut krijgt om stout of schrikkerig te doen. Prikkels komen wellicht anders binnen. Het paard moet daarmee om leren gaan. Onderschat de invloed van Omega-3 op de hersenen niet. Beschouw je paard dan als een jong paard dat dingen voor het eerst ervaart en ook echt moet leren dat bepaald gedrag niet gewenst is.
Mijn paard is chronisch ziek (hoewel niet direct merkbaar) en was ook altijd erg 'braaf'. Toen hij medicijnen kreeg en beter in zijn vel kwam te zitten begon hij opeens streken uit te halen en werd hij een stuk minder betrouwbaar. Toch heb ik hem tien keer liever zo, omdat ik dan weet dat hij zich goed voelt. Het is aan mij om ermee te dealen.
LienC schreef:Komt ze verder niet uit haar stal?
Hoeveel uur is ze buiten? Naast even los, longeren of rijden?
Gaiapoppe schreef:LindyH schreef:En als blijkt dat de verandering inderdaad wordt veroorzaakt door de lijnzaadolie dan hoeft dat nog niet negatief te zijn. Het kan zijn dat je paard nu opeens de fut krijgt om stout of schrikkerig te doen. Prikkels komen wellicht anders binnen. Het paard moet daarmee om leren gaan. Onderschat de invloed van Omega-3 op de hersenen niet. Beschouw je paard dan als een jong paard dat dingen voor het eerst ervaart en ook echt moet leren dat bepaald gedrag niet gewenst is.
Ik ben akkoord met wat je schrijft, maar ik had ze gekocht net omdat ze zo cool is/was. Ik heb vroeger veel meegemaakt met mijn vorig paard waardoor ik geen jong paard meer wil. Ik wou terug met plezier rijden en vertrouwen terug krijgen. Heb ook de indruk dat het niet is omdat ze ineens veel beter in haar vel is. Het is echt nervositeit .