Voermeesters VS Cavalor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SanneDRex

Voermeesters VS Cavalor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 12:17

Hoi allemaal,

Sinds dit jaar hebben wij een eigen stal.
We zijn dus op zoek naar ''de beste'' voeding voor al onze paarden en pony's.
Dus complete voeding voor oudere paarden, pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, drachtige merries en sportpaarden.

Dit is nogal divers en daarom ben ik op zoek gegaan naar merken die verschillende lijnen hebben.
Zo kwam voor mij als eerst Cavalor naar boven, maar later ook Voermeesters.
Nu ben ik benieuwd wat de ervaringen met deze merken zijn?

Voermeesters of Cavalor voeren en waarom?

Let me know!

Groetjes Sanne

Skippy01

Re: Voermeesters VS Cavalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:41

Niet helemaal het antwoord op je vraag, maar met pony's die gevoelig zijn voor HB zou ik naar andere merken kijken. Vitalbix en Equilin hebben een vrij breed scala dat past voor al je doelgroepen.

Voermeesters en cavalor zou ik voor paarden met HB beide overslaan. Die wil je zo schoon mogelijk voeren en niet met allerlei onnodige ballaststoffen.

Voor je andere doelgroepen zou dat ook mijn voorkeur hebben, maar dat is niet 'nodig' zoals ik dat bij HB paarden wel nodig zou vinden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:59

Ik zou dan kijken naar merken die zowel vitaminebrokjes aanbieden (voor de dikzakken en hb gevoelige paarden), een suikerarme ruwvoerbron zoals bietenpulp (voor de snel hete dunnetjes) als het reguliere sportvoer voor de 'normale' paarden. Geen idee of de door jou genoemde merken dit aanbieden. Een pavo biedt dit bijvoorbeeld wel allemaal aan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:12

Zeker cavalor. Fiber force of iets dergelijks voor de paarden die niet veel nodig hebben. En ze hebben veel mixen voor sportpaarden. Mijn hb pony krijgt cavalor vitamino.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:16

Cavalor! De paarden en pony’s hier doen en deden het er goed op.
Voermeesters geprobeerd, glimmen je tegemoet maar ze kregen iets teveel energie. 2 die daar gevoelig voor zijn en dan zie ik dat terug in hun gedrag.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:18

De cavalor fiberforce is voor heel veel paarden geschikt, die heb ik een hele tijd gevoerd. Ik voer momenteel de cavalor silhouette en mijn koudbloed doet het daar heel goed op!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:44

fiberforce is zeker geschikt voor veel paarden, maar om de vit/min behoefte te dekken, moet je daar best veel van voeren. Je moet toch minimaal 2,5kg voeren per dag als absoluut minimum aan een paard v 500kg.
Dan is het eenvoudiger om een merk te pakken waarbij dat voor de HB paarden niet hoeft (veel voeren om vit/min te dekken = veel onnodige input).
De vitamino moet je nog best wat van voeren (minimaal 100gr per 100kg lichaamsgewicht) en is dan aardig aan de prijs, als je dat als stal gaat aanbieden, is dat best een kostenpost.

Ik zeg niet dat het geen goed voer is overigens. Alleen dat in mijn ervaring met HB paarden, je gewoon echt heel simpel wil kunnen voeren. Hooi + vit/min brok zou het streven zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:00

Mijn pony weegt nog geen 200 kg dus ik doe maaaaaanden met een zak.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:08

Ipsilonka schreef:
Mijn pony weegt nog geen 200 kg dus ik doe maaaaaanden met een zak.

Jij zult er in principe inderdaad als je het minimum voert 100 dagen mee doen.
Maar als je een (pension)stal bent en dit voor meerdere paarden wil doen, gemiddeld paard van zo'n 550-600kg, dan tikt het toch wel aan tov andere merken waar je veel minder van voert. Ik zeg overigens niet dat TS dat een probleem zou vinden, blijkt nergens uit. Maar er zijn economisch interessantere opties, en dan ook nog opties waar ik qua inhoud meer achter sta zelf - wederom: persoonlijke mening en afweging.

Zo heb ik bijv nu een zak Florian Vi-Mi plus: 25kg voor nog geen 25 euro. Je voert minimaal 250 gram voor een paard van 500kg (ik voer iets meer dan het minimum). Maar als je dat dan vergelijkt, is Florian economisch interessanter.

Plus dat 250 gram tov 500 gram voor 500kg paard dus minder ballast qua voeren geeft (ik zou een rekensom moeten maken hoeveel je moet voeren van beide om daadwerkelijk de behoeftes aan vit/min te dekken, want dat is vaak echt wel meer dan het minimum geadviseerde, ik ben nu even uitgegaan van het minimum op ieders website).

(En florian heeft óók muesli met meer energie, en ruwvoerproducten, mocht je dat wensen. Is dus een vrij compleet én economisch interessant merk)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:15

Onze staleigenaar zweert al jaren bij Cavalor, Hij heeft eerder voermeesters, pavo en subli gehad maar krijgt met Cavalor het beste resultaat voor zijn shetten en fellpony.

Zelf zijn we pas overgestapt van Cavalor Juniorix/Shine&show naar Vitalbix Breed&grow/Lucerne/lijnzaad olie voor onze 2,5 jarige fries/tinker. Het is wel duurder dan Cavalor maar hij is een stuk rustiger in zijn hoofd geworden omdat er toch ook minder suiker en meer vitamine en mineralen in zitten. Beide vind hij erg lekker en vergeleken met hoe hij er bij de vorige eigenaar uitzag werkt zowel Cavalor als Vitalbix goed voor zijn gewicht en vacht.

Er staan op stal ook twee HB shetlandpony's op Cavalor, gaat opzich prima maar we moeten super erg opletten met de hoeveelheid. Zelf zou ik ze ook op Vitalbix zetten i.v.m. de suikers maar het zijn niet mijn pony's dus ook niet mijn beslissing.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:51

Zoeken naar een vitamine korrel, dat is de basis van alles.
Zoals Pavo Vital, Oerbalans (op basis van kruiden), vitalbix etc.
Om een regulier krachtvoer aan de benodigde vitamines mineralen te komen moet je al gauw een hoop voeren en dat is alleen maar ballast voor degenen die die energie niet nodig hebben.

En dan zou je daarbij een regulier basis krachtvoer naast kunnen zoeken en aanbieden aan wie het nodig heeft.
Daarbij heeft Cavalor mijn voorkeur. :j

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:05

Skippy01, economisch en mijn paarden, die hoop heb ik allang opgegeven. Puur op de ingrediënten etc zou ik zelf vitamino niet hebben uitgezocht. Echter is banjer er in de proefperiode op de kliniek opgezet en hij doet het er echt prima op :D dus ik laat het maar zo. Mijn andere paarden krijgen equilin :Y)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:26

Ipsilonka schreef:
Skippy01, economisch en mijn paarden, die hoop heb ik allang opgegeven. Puur op de ingrediënten etc zou ik zelf vitamino niet hebben uitgezocht. Echter is banjer er in de proefperiode op de kliniek opgezet en hij doet het er echt prima op :D dus ik laat het maar zo. Mijn andere paarden krijgen equilin :Y)

Hahah ik snap je! Never change a winning team ;)
Equilin vind ik zelf een logische keuze inderdaad. Maar als hij het bewezen goed doet op cavalor: mooi zo laten!