Luchtzuiger voerbak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EefK

Luchtzuiger voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 12:48

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste keer op bokt, en ik heb geen idee of deze vraag hier hoort .

Mijn paard is een luchtzuiger. Hij is bijna dertien en doet dit al minimaal vanaf zijn zesde (ik heb een oude advertentie gevonden), maar hij heeft hier nog nooit last van gehad. Hij heeft 100% zeker geen stress, en hij verveelt zich ook niet, sinds ik hem heb ten minste. Hij doet het nog steeds als hij er een mooi randje voor vindt. Ik ben ervan overtuigd dat hij dit doet uit gewoonte en ik ga het er ook nooit meer uit krijgen, daarom ga ik geen luchtzuigband gebruiken (hoor er ook slechte dingen over).

Nu dus het probleem, we gaan verhuizen naar een stal waar geen inloopstal is (wat hij nu heeft). Wel staat hij in de winter acht uur en in de zomer 24/7 buiten. Maar, in zijn nieuwe box hangt een voerbak waar hij constant aan gaat zuigen. Ik kwam op het idee om een voerbak met extra brede rand aan te schaffen, om de mogelijkheid zoveel mogelijk weg te nemen. Ik kan alleen nergens een anti luchtzuig bak/bak met dikke rand vinden! Heeft iemand een idee?

troi

Re: Luchtzuiger voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:50

lastig! Waar ik vooral belang aan zou geven is dat de rand zacht is zodat gebitslijtage zo minimaal mogelijk is. Bijvoorbeeld met stevig rubber. Als extra voordeel heb je dan dat de rand een stuk breder wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:51

Mijn ervaring is dat een rand, hoe dan ook, een rand is. Dik, dun, glad, ruw.... De voerbak weghalen en voeren op de grond, is dat een idee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:51

Losse hangvoerbak gebruiken ipv een vaste voerbak. Na het voeren weghalen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:52

Kun je niet zo`n voerbank erin hangen tijdens voeren en na voeren weer weghalen? Mijne doet het trouwens ook. Alleen op de rand van de deur terwijl die 24/7 buitenstaat met 2 anderen, onbeperktt hooi krijgt, geen maagzweren heeft en zich niet verveeld

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:55

Idd vragen of de voerbak eruit mag en of hij gewoon uit een kuipje of emmer voer kan krijgen. Dan kan die meteen weggehaald worden eens hij klaar is met eten.

Botervlootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:02

Mm lastig.. Lijkt mij indd het handigste om hem te voeren in een losse voerbak die je gewoon op de grond zet en de vaste voerbak weg te halen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:10

Geen voerbak, maar alles op grond voeren.
Of zo'n draaibak, die hadden ze op een stal waar ik eens ben geweest.
Die voerbak kon je omdraaien, zodat de voerbak zelf buiten het voeren om dus aan de kant van het gangpad zat. En in de stal zelf was het dus gewoon glad.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:21

wij voeren hier met flexibele emmers

luchtzuigen kan door maagzweren komen, verdiep je hier eens in https://praktijkpaardenmens.nl/maagzweren/

antiluchtzuigbanden horen voor mij thuis in de prehistorie, complete martelwerktuigen vind ik dat...

jammer dat je gaat verhuizen naar een box, in mijn ervaring hebben luchtzuigers 24/7 buiten de ruimte nodig..

als hij het op een andere plek dan de voerbak ook gaat doen kan je dit bekleden met rubber (oude binnenband fiets) zodat je de tanden kan sparen

ik ken een bokker die een zacht halstertouw in de stal had gehangen zodat haar paardje daar toch op kon zuigen, zo beschadigde ze de tanden niet en kon paardje aan behoefte toegeven, zoals je al schrijft is het bijna niet af te leren na al die jaren, succes ermee, onze merrie doet het minimaal en ze is voor ons haar gewicht in goud waard, maar als ik haar opnieuw zou moeten kopen had ik het niet gedaan.. nooit meer een luchtzuiger voor ons hier

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:29

Dikke randen zuigen ze gewoon op, zodra ze het kunnen pakken ( iets met een hoek) zuigen ze. Hier een merrie op de stal die het doet op de betonnen rand van haar tralies tussen de boxen.
Maar wij laten het gewoon, ze is gezond, geen maagzweer, krijgt er niks van behalve straks geen snijtanden meer, nou met stompjes eten ze ook gewoon, mijn QH die ik ooit had, had geen snijtanden meer erdoor... maar was verder een blij paard. Ging hem niet martelen met een band om

Eef_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:40

Zidore schreef:
jammer dat je gaat verhuizen naar een box, in mijn ervaring hebben luchtzuigers 24/7 buiten de ruimte nodig..

Wij gaan zelf verhuizen en het is voor mij niet mogelijk om 22 km heen en 22 km terug te reizen. Het liefst heb ik natuurlijk een loopstal maar het valt op dat hij meestal binnen staat als hij dat kan, dus echt 24/7 buiten staat hij toch al niet.
Ik zou hem het liefst niet verhuizen natuurlijk, maar de nieuwe stal staat wel aan bos en strand en dichtbij ons nieuwe huis

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:45

Zidore schreef:

Heb je daar een bron van? Bij mijn paard is het nl net het omgekeerde. Als hij 's nachts op stal staat zuigt hij enkel af en toe op stal. Als hij 24/7 buitenstaat zuigt hij veel vaker, bv. ook op de palen van de weide. Dat was direct over toen hij 's nachts op stal ging.

Eef_k

Ik vind een touwtje in de stal hangen echt een super idee, maar dan moet ik wel vragen of de voerbak eruit kan, en dan voeren in een losse emmer. Hij kan ook over de staldeur de gang in kijken, en hij had eerst een gewone box waar dat ook kon (voor hij de loopstal in mocht). Daar deed hij het op de rand toen we de bak eruit hadden gehaald.
Daarvoor moet dan nog even een oplossing komen. Ik denk dat rubber te dik is, want de staldeur moet natuurlijk nog open kunnen schuiven. Misschien cribox of zoiets..
Heel erg bedankt voor de reacties iedereen, ik heb er veel aan :j

Marie111

Denk dat een speciale voerbak ook niet gaat helpen of bak eruit halen.
Want dan gaat hij wel aan de tralies zuigen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:47

Zeker zorgen voor stro. Als hij niet op stro staat kan je een hooinet vullen met stro.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:54

Sommige gaan zelfs luchtzuigen op hun eigen tong als ze niets anders vinden. Wij hebben ook een luchtzuiger op stal. Ik merk dat ze minder graag zuigt aan ijzeren dingen. Als ze op stal staat, zuigt ze aan de rubber bekleding van haar boxdeur. Buiten aan de likblokhouder of aan een boom.
Ze vinden toch wel iets. Maak dat ze voldoende afleiding en ruwvoer heeft. Meer kun je niet doen.
Het is als roken bij mensen, he...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:56

Je kan trouwens ook gewoon vanop de grond voeren. In een stal krijgen ze dan toch geen zand binnen, dus ze kunnen ook gewoon de schep voer op de grond kieperen. Even stro opzij schuiven en hup hij kan eten.

Eef_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:03

Vanaf de grond voeren heeft niet mijn voorkeur, aangezien hij lijnzaadolie en een aantal supplementen krijgt. Hij kan niet aan de tralies zuigen gelukkig. Ik denk dat we voor een hangend touwtje gaan. Als hij liever aan de staldeur zuigt moeten we die toch maar insmeren met iets of bekleden met rubber. Hij staat nu op vlas en straks op stro dus dat is in ieder geval fijn! Ook een voordeel is dat hij (meer dan genoeg) hooi krijgt in de achterste hoek, en hij is vaak te lui om 'helemaal' om te draaien om lucht te zuigen.
Ik denk dat het goed gaat komen met Denvertje!

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:15

Mijn paard zuigt helaas ook al jaren lucht en is het blijven doen bij 24/7 buiten in de kudde. Hij kiest juist graag voor metaal.

Deze info vond ik zelf heel interessant: https://m.youtube.com/watch?v=GiTbEMDQy ... e=youtu.be

Sindsdien voer ik geen appel/snoepjes meer. Alleen ruwvoer en een vitaminekorrel.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:03

Mijn paard was ook een luchtzuiger en hij zoog op alles wat binnen bereik was. De voerbak, maar ook de stalrand en in de wei op diverse hekjes. Ook als hij 24/7 buiten stond en dat was best een groot deel van het jaar. Hij heeft nog een hele tijd op Google Streetview gestaan, zuigend aan een hekje aan de straatkant :P

De voerbak luchtzuig-proof maken is een prima initiatief, maar het is wel verplaatsen van het probleem, niet verhelpen. Ik zou de emmer dan op de grond zetten en niet ophangen, anders blijft het een zuigplek.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:13

Mijn paard is ook een luchtzuiger en hij zuigt het meeste op de andere paarden, in de box is het minder.
hij heeft trouwens een emmer zonder hengsel op de grond als voerbak.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:25

Sclimpre schreef:
Zidore schreef:

Heb je daar een bron van? Bij mijn paard is het nl net het omgekeerde. Als hij 's nachts op stal staat zuigt hij enkel af en toe op stal. Als hij 24/7 buitenstaat zuigt hij veel vaker, bv. ook op de palen van de weide. Dat was direct over toen hij 's nachts op stal ging.

dat deed onze ook eerst op de weide. toen hebben we het schrikdraad bovenop alle palen gemaakt en toen deed ze het niet meer, als ze de hele zomer op de wei staan doet ze het helemaal niet, staat ze op stal gaat ze gelijk zuigen van de stress. nu doet ze het nog af en toe, maar echt zoveel minder dan eerst

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:26

voeren uit een flexitub/kleine flexibele bak, of emmer en na het voeren gewoon weghalen :j

EefK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 10:58

Bedankt voor alle reacties en ideeën! Ik heb thuis uitgeprobeerd of hij een touwtje pakt, en hij had het snel door! We gaan de voerbak eruit halen als het mag en uit een emmer voeren.