Wat is nou het graanvrije voer voor een sportpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat is nou het graanvrije voer voor een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:36

Wie O wie heeft het antwoord :-)

Wat is nou het graanvrije voer voor een paard wat op M/Z niveau getraind word?

Paard heeft een hoge energie behoefte maar kan door allergieën geen graan voer verdragen.
Is van zichzelf niet de actiefste, eerder wat gemoedelijk.

Zoeken geen explosieve energie maar wel uithoudingsvermogen en kracht, genoeg energie hebben is daarbij wel fijn.

Ik voer op het moment Subli Dieetmix aangevuld met de omega 369 van subli voor de extra energie.

In principe zijn we hier tevreden over maar goed het is natuurlijk nooit verkeerd om rond te kijken of er iets vergelijkbaars of zelfs beter passend is ;-)

Als je op voervergelijk kijkt kom je genoeg tegen echter staat bij alles dat de energie dus laag of erg laag is en dat is toch voor het gemiddelde sportpaard te weinig.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-02-21 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd

Babootje

Re: Wat is nou HET graanvrije voer voor een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:41

Is het echt het graan of kan hij niet tegen suikers?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:42

En zijn het echt alle granen? Want veel paarden reageren wel op het ene en niet op het andere graan. Haver en spelt gaan bij sommige paarden bijv prima, terwijl tarwe en gerst echt een no-go zijn.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:46

Tja, waar het precies op is zijn we nooit achter gekomen.....

Helaas wel heel veel Schuren tot bloedens toe en een ellendig paard.
Op advies van de DA overgestapt op graanvrij en sindsdien is hij jeuk vrij en groeit alles weer aan dus ik durf daar echt niks meer te proberen ;-)

Wel Reageert hij ook op eiwitten, dan zit hij vol met bulten dus best lastig om goed te voeren.
Suikers lijkt hij niet echt op te reageren.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:49

Dan houd je qua energie dus wél vetten over als energiebron. Heb je dat al eens geprobeerd? Lijnzaadolie of lijnzaadbrokken/vlokken toevoegen aan het dieet?
Want de meeste 'groenvoer-krachtvoer-producten' leveren inderdaad geen heel hoge energiewaarde. Luzerne zit hoog in eiwit, dus dat wil je dan misschien ook niet. Dan zou ik het zoeken in vetten.

Of bijv vitalbix active+? Haverzemelen zijn niet het graan haver zelf, maar de huls, en daarmee nog steeds 'safe'.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 24-02-21 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:50

Wellicht heeft Vitalstyle iets in het assortiment wat geschikt is? Wij zijn erg tevreden over de Oerbalans in elk geval.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:55

Skippy01 schreef:
Dan houd je qua energie dus wél vetten over als energiebron. Heb je dat al eens geprobeerd? Lijnzaadolie of lijnzaadbrokken/vlokken toevoegen aan het dieet?
Want de meeste 'groenvoer-krachtvoer-producten' leveren inderdaad geen heel hoge energiewaarde. Luzerne zit hoog in eiwit, dus dat wil je dan misschien ook niet. Dan zou ik het zoeken in vetten.

Ja nou hij krijgt momenteel de subli 396 mix voor de vetten en de nodige energie. Opzich zijn we tevreden en kan ik nog iets ophogen kwa hoeveelheid, meneer eet het alleen niet altijd even goed.....

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:56

Woody2015 schreef:
Skippy01 schreef:

Ja nou hij krijgt momenteel de subli 396 mix voor de vetten en de nodige energie. Opzich zijn we tevreden en kan ik nog iets ophogen kwa hoeveelheid, meneer eet het alleen niet altijd even goed.....

Ah, ik had net nog een toevoeging gedaan, die heb je dan gemist:

"Of bijv vitalbix active+? Haverzemelen zijn niet het graan haver zelf, maar de huls, en daarmee nog steeds 'safe'."

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 15:00

Ow djeez ja die toevoeging had ik idd even gemist!

Toevallig heb ik gister bij vitalbix een voeradvies aangevraagd, daar wachten we nog op :-)
Ziet er zo veelbelovend uit alleen vraag ik me af of het meer energie bevat dan pure vetten toevoegen?!

Zag idd dat het geen hele granen bevat, beetje spannend om te proberen maar voordeel is dat ze proefzakjes hebben en als
Ik hem iets geef wat hij niet verdraagt dan beging hij binnen 24 uur te schuren ;-) en dan kan ik nog optijd stoppen.

Wat is de toegevoegde waarde van die haver zemelen, weet jij dat?

Ik weet dat hij de bodybuilder van mijten/Hippalgo niet verdraagt dan gaat hij weer schuren
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 24-02-21 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 15:00

Marie111 schreef:
Wellicht heeft Vitalstyle iets in het assortiment wat geschikt is? Wij zijn erg tevreden over de Oerbalans in elk geval.

Ga eens snuffelen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:03

Woody2015 schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van die haver zemelen, weet jij dat?

Voor zover ik begrepen heb: het is een mooie tegenhanger voor bietenpulp en/of luzerne voor de calcium-fosfor verhouding. Omdat de meeste graanvrije voeding tenminste één van die twee producten bevat, worden zemelen gebruikt als tegenhanger.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:05

Subli 369 is zover mij bekend niet graanvrij. Heb je weleens naar de sportmuesli gekeken van subli? Niet graanvrij maar glutenvrij. Meeste paarden reageren namelijk op gluten. Ik zou kijken naar Brandon xl, maar het is lastig om een goede brok te vinden die ook zorgt voor voldoende eiwitten. Ik heb zelf goede ervaringen met het bijvoeren van hogere concentratie olie(rond 200 ml per dag) om een paard in conditie te houden naast graanvrij.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:06

Ik voer momenteel Sportzen van Lannoo. Wordt als graanvrij gepromoot, maar bevat wel tarwezemelen en de plant zelf. Dus als er kans is op allergie, zou ik het niet riskeren. Zemelen zijn idd de zaadhulsen van graan en juist dat deel van de graankorrel dat het meeste eiwit bevat en een reactie kan triggeren in geval van allergieën.

Schuren kan zowel van teveel suikers als van teveel eiwit komen.
Hippalgo bevat rijstpellen als eiwitbron.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:12

Linamix? Ook net name energie uit vet, en werd hier makkelijker gegeten dan de omega 369. Healthy Fibre Mix is ook een graanvrij voer van Equifirst. Beide zijn met name voor toevoegen energie aan het rantsoen, niet zozeer extra vitaminen of mineralen. Mijn moeilijke eter eet de healthy fibre mix graag.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 15:13

sorbetje schreef:
Subli 369 is zover mij bekend niet graanvrij. Heb je weleens naar de sportmuesli gekeken van subli? Niet graanvrij maar glutenvrij. Meeste paarden reageren namelijk op gluten. Ik zou kijken naar Brandon xl, maar het is lastig om een goede brok te vinden die ook zorgt voor voldoende eiwitten. Ik heb zelf goede ervaringen met het bijvoeren van hogere concentratie olie(rond 200 ml per dag) om een paard in conditie te houden naast graanvrij.

Subli 369 is wel graanvrij....zijn pure plantaardige vetten in vaste vorm?! Mij is iig verteld dat dit binnen een graanvrij dieet past. Ik ben de vaste vorm gaan voeren omdat olie in vloeibare vorm nog slechter gegeten werd door meneer.

Ik durf niet goed meer graan te proberen, hij is nu eindelijk goed, en een hele zak muesli is best veel
Als blijkt dat hij ervan gaat schuren, maar zal
Er eens na kijken :-)
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 24-02-21 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:15

gaucho schreef:
Linamix? Ook net name energie uit vet, en werd hier makkelijker gegeten dan de omega 369. Healthy Fibre Mix is ook een graanvrij voer van Equifirst. Beide zijn met name voor toevoegen energie aan het rantsoen, niet zozeer extra vitaminen of mineralen. Mijn moeilijke eter eet de healthy fibre mix graag.

Linamix wordt hier inderdaad ook heel goed gegeten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 15:15

petitparis schreef:
Ik voer momenteel Sportzen van Lannoo. Wordt als graanvrij gepromoot, maar bevat wel tarwezemelen en de plant zelf. Dus als er kans is op allergie, zou ik het niet riskeren. Zemelen zijn idd de zaadhulsen van graan en juist dat deel van de graankorrel dat het meeste eiwit bevat en een reactie kan triggeren in geval van allergieën.

De hippalgo bodybuilder verdraagt hij niet, ging na 1 dag voeren schuren......

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:18

Woody2015 schreef:
sorbetje schreef:

Subli 369 is wel graanvrij....zijn pure plantaardige vetten in vaste vorm?! Mij is iig verteld dat dit binnen een graanvrij dieet past.

Ik durf niet goed meer graan te proberen, hij is nu eindelijk goed, en een hele zak muesli is best veel
Als blijkt dat hij ervan gaat schuren, maar zal
Er eens na kijken :-)

Een van de bestanddelen is tarwe als ik het goed heb. Volgens mij staat dat alleen op de verpakking maar niet op de productspecificaties. Kan gewijzigd zijn, maar ik heb het toendertijd daarom laten staan.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:18

Ik denk dat je het beste kunt kijken naar een balancer, en dat aanvullen met een graanvrije muesli en lijnzaadolie naar keuze.
Bijvoorbeeld marstall vito, horsefood graanvrij mix, en inderdaad subli dieet.

Ik vermoed zelf dat het niet zozeer het graan is, maar de combinatie suiker + zetmeel.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:19

De samenstelling van Subli 369 die ik op internet terug kan vinden:

Tarwe geëxpandeerd, Sojaolie (1), Lijnzaad geplet, Lijnzaadolie, Dextrose (1) geproduceerd van genetisch gemodificeerde sojabonen.

Niet graanvrij dus

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:21

Woody2015 schreef:
petitparis schreef:

De hippalgo bodybuilder verdraagt hij niet, ging na 1 dag voeren schuren......

kan zowel van het hoge eiwit gehalte komen.
En vertelde dit eerder om aan te tonen dat voer met zemelen ook niet mijn eerste keuze zou zijn om te testen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 15:26

NienkeV1994 schreef:
De samenstelling van Subli 369 die ik op internet terug kan vinden:

Tarwe geëxpandeerd, Sojaolie (1), Lijnzaad geplet, Lijnzaadolie, Dextrose (1) geproduceerd van genetisch gemodificeerde sojabonen.

Niet graanvrij dus

Je hebt helemaal gelijk! Ben meteen buiten gaan kijken op de zak en idd niet graanvrij maar hij verdraagt dit dus wel dus een gluten intolerantie kunnen we denk ik uitsluiten.

De DA heeft dit toen als veilig aangekaart .... gelukkig blijft dat het dus ook te zijn.

Wellicht dat toch ook een overgevoeligheid op eiwit, zetmeel en suikers?

Anderzijds zetmeel zit in de 369 mix ook behoorlijk wat dus dat zal
Het ook niet zin.

In het verleden heeft hij op een granenmix gestaan voor energie maar binnen een aantal weken zat hij onder de kleine bultjes.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:33

Ik voer Equilin en ben hier erg tevreden over.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:35

Ik dacht ook direct aan de linamix van Equifirst.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:36