Ruwvoer, maar dan geen hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Ruwvoer, maar dan geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 00:13

Hoi allemaal,

Mijn haf staat snachts op stal. Ik wil hem meer variatie bieden aan ruwvoer dan alleen hooi. Gezonde opties waar hij dan ook nog eens mee bezig is.
De tip van wilgentakken kreeg ik al. Maar wat is er nog meer?

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:22

Je hebt oa bietenpulp (ik heb van Thijssen) en grasmix (van Hartog), daarvan geef ik soms een schepje (is eigenlijk voor de alpaca's, maar de paarden krijgen ook wat). Grasmix is gewoon gehakseld hooi met grasbrokken, kan lijkt me sowieso weinig kwaad. Of je voert wat grasbrokken voor de lekker bij, kan ook?

Edit: Op stal vul ik soms ook een of meerdere hooiballen. En ik heb een liksteen hangen waar ze soms fanatiek mee bezig zijn. Misschien ook een idee als je je paard meer variatie qua voeren wil bieden naast andere soorten ruwvoer?

Poekkie

Re: Ruwvoer, maar dan geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:02

Pavo haychunks
Bietenpulp + zemelen (zet wel erg aan)
Wilgentak Of takken van andere eetbare bomen
Eetbare kruiden (kunnen gedroogd online besteld of zelf plukken)
Touw met appels en wortels aan geknoopt
Eventueel wat groenten (andijvie, sla etc vinden ze niet super meestal dus doen ze er vrij lang over om het op te eten)
Liksteen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:06

Zoek eens op treehay. Zijn gedroogde takken met blad, in het Engels is er redelijk wat informatie over te vinden.

[VS] Eetwaar voor paardjes

En in dit topic vind je misschien nog meer inspiratie.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 02:47

Fibermix van vitalbix
Kun je onbeperjt voeren en bevat diverse grassoorten. Laag in suiker en eiwit. Super om het kauwen te stimuleren en die van mij vinden het heerlijk!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:58

Fibrenuggets van Pavo heb je ook nog. Of wiesencobs van Argobs (is hetzelfde).

Verder heb je natuurlijk ook tarwestro en gerstestro, kruidenhooi, graszaadhooi.

Lucerne is ook een ruwvoer.

Waarom wil je extra ruwvoer geven? Is je paard te dun of tegen verveling? Dat wil wel uitmaken want bijvoorbeeld bietenpulp zet echt wel flink aan en geweekte wiesencobs/nuggets hebben ze heel snel op.

Ik gaf Pavo fibrenuggets als 'slobber' na het rijden bij een paard met overgewicht. Heeft hij toch weer een beetje ruwvoer in de maag (hij kreeg vaak 2u later weer een portie hooi), maar niet iets waar hij te vet van zou worden.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:55

Je kunt ook variëren in hooi, denk aan kruidenhooi, weidehooi, graszaadhooi, gerstestro etc.
Zou eerder mijn voorkeur hebben dan bijvoorbeeld een bietenpulp (restproduct). :)

Grasbrokken of mixen zijn ook een leuke aanvulling.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 10:20

Leuke en goede tips al! Ben idd ook op zoek naar opties die niet of weinig aanzetten. Hij is mooi op gewicht en dat wil ik houden zo. Wordt wel snel dik. Hij eet z’n porties hooi snel op en dan wil ik iets bieden tegen verveling en dat hij gedurende de nacht iets te knabbelen heeft. Hij staat op stro dus daar houdt ie zich ook al mee bezig. Maar leek me wel leuk gezonde ruwvoeropties tussen het stro te verstoppen zodat hij wat meer moet ‘zoeken’ naar iets om te knabbelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:25

Ik zou dan eerder zo'n voerbal kiezen waar je een beetje muesli in doet. Mijn haflinger is daar 1,5u zoet mee.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:29

Heeft hij nu al een slowfeeder of iets dergelijks? Hoe snel heeft hij zijn hooi nu op en hoe lang staat hij dan zonder de volgende portie? Ik snap dat je hem niet te dik wil hebben, maar te lang zonder hooi vergroot de kans op maagzweren wel natuurlijk.

Misschien kan je ook wat graszaadhooi bijgeven? Daar worden ze als het goed is minder snel dik van

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:14

Stro onder het hooi mengen zodat er meer peuzel/sorteer werk is. Evenuteel in een slowfeedernet steken.