Hengstigheid verminderen/onderdrukken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Hengstigheid verminderen/onderdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 18:02

Hoe ouder, hoe gekker gaat wel op voor mijn merrie. Waar je vroeger bijna niet merkte dat ze hengstig was, is ze het nu stipt elke 3 weken. Ook in deze meeste winterse week van het jaar was het weer raak.

Qua gedrag verandert ze niet veel, hooguit een beetje onrustig en maar gillen als we alleen op pad gaan. Daarnaast eet ze de eerste dagen ook erg slecht. Het probleem is vooral haar weidegenootjes... Mevrouw staat met 3 ruinen op de wei, waarvan 2 laat gecastreerd zijn. Eén daarvan duikt er maar wat graag bovenop, de ander doet dat niet zo snel, maar wil haar wel graag voor hemzelf. Gevolg: veel onrust in de groep... Als oplossing moet de sloerie, haar bijnaam tegenwoordig :+ , elke keer alleen staan.

Er zijn heel wat supplementen op de markt om de hengstigheid wat te verminderen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Horseloverl

Re: Hengstigheid verminderen/onderdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:51

Supplementen werkte bij die van mij voor geen meter. Ze stond de hele dag krom van de hengstiheid tegenover merries ook. Ik voer frambozenblad en kamille (optioneel, zij heeft ook krampen) en nu merk ik 0,0 van de hengstigheid meer. Super fijn en is ook nog eens een stuk goedkoper!

Jids43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:05

ik lees even mee. Ik heb ook een merrie die vooral heel lang hengstig is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:08

Puur brons werkte hier erg goed.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:35

Ik heb goede ervaringen met regumate en een knikker laten inbrengen :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:22

Ik geef monnikspeper en daar wordt het iets minder van. Ik wilde het afbouwen richting de winter, maar toen was ze gelijk niet meer te genieten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:15

De mijne deed het ook goed op regumate. Daarna knikker laten inbrengen. Werkt goed, enkel hele milde hengstigheid.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:46

Hier een merrie met 2 ruinen. Monnikspeper werkt hier goed, ik geef het 2 weken en dan weer een week niet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:31

TS heeft weinig te klagen, denk ik. Een normale merrie wordt iedere twee weken hengstig, de hare maar iedere 3 weken. Een vrouw heeft een gemiddelde cyclus van 28 dagen, een merrie van 21 ,just so you know...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:44

hoogendroog schreef:
TS heeft weinig te klagen, denk ik. Een normale merrie wordt iedere twee weken hengstig, de hare maar iedere 3 weken. Een vrouw heeft een gemiddelde cyclus van 28 dagen, een merrie van 21 ,just so you know...

21 dagen is 3 weken toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:55

enige wat helpt is Regumate maar wil je dat wel geven zo een lange periode? Het zijn hormonen en het is best duur.
Kan de merrie niet apart met 1 ruin? Dan hoeven de andere ruinen ook niet alleen te blijven

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:22

ruitje schreef:

Op de site van Paard Natuurlijk staat dat een DA zei tegen ieman die daar naar informeerde (knikker inbrengen) zei dat je dat beter niet kunt doen omdat het grote kans op infectie geeft en de knikker alleen operatief te verwijderen is. Ik zou in het geval van ts de samenstelling van de groep paarden veranderen.Overigens,als je een paard verkoopt,vertel je er dan bij dat er een knikker inzit?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:36

Ik heb mijn eerste paard een tijd op de monnikspeper gehad (Provarium van de Groene Os). Bij haar merkte ik wel verschil, ze was nog wel hengstig, maar de scherpe randjes waren eraf. Ik hoor ook wel wat goede berichten over Moody Mare, maar dat is volgens mij een stuk duurder.. Mijn huidige paard kan ook nog wel eens wat last hebben van haar hengstigheid, dus ik volg even mee! :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:40

anjali schreef:
ruitje schreef:

Op de site van Paard Natuurlijk staat dat een DA zei tegen ieman die daar naar informeerde (knikker inbrengen) zei dat je dat beter niet kunt doen omdat het grote kans op infectie geeft en de knikker alleen operatief te verwijderen is. Ik zou in het geval van ts de samenstelling van de groep paarden veranderen.Overigens,als je een paard verkoopt,vertel je er dan bij dat er een knikker inzit?

Over dit topic spreek ik me niet uit, maar heb wel wat mijn bedenkingen over de site van paardnatuurlijk als bron. Staat echt bomvol met de grootste onzin en schuwen er niet om om wetenschappelijke artikels volledig te verdraaien in hun voordeel. :o

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 10:44

hoogendroog schreef:

Inderdaad, 21 dagen zijn 3 weken... En wat de gemiddelde cyclus van een vrouw hiermee te maken heeft, weet ik ook niet... Maar evengoed bedankt!

Popstra schreef:
enige wat helpt is Regumate maar wil je dat wel geven zo een lange periode? Het zijn hormonen en het is best duur.
Kan de merrie niet apart met 1 ruin? Dan hoeven de andere ruinen ook niet alleen te blijven

Regumate ken ik, dat is inderdaad zeker niet eerste keus. Dan liever alleen...
We hebben de jongste ruin al erbij gezet, maar ook die laat haar niet echt met rust. Wat resulteert in dikke billen bij mijn merrie, omdat hij er dan de hele tijd in hapt.

Ik ga me eens verdiepen in monnikspeper en een knikker inbrengen.
Andere ervaringen en ideeën zijn nog steeds welkom!

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:59

Bij mijn merrie werkt monikspeper en kamille erg goed

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:13

@Poekkie: Is het dan niet waar dat die knikker alleen nog chirurgisch te verwijderen zou zijn? En zouden mensen die een merrie verkopen dan wel erbij zeggen dat die erin zit? Anders kan de nieuwe eigenaar wel voor een raadsel komen te staan als zijn merrie klachten krijgt,of niet drachtig zou worden terwijl dat wel gewenst zou zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:23

anjali schreef:
@Poekkie: Is het dan niet waar dat die knikker alleen nog chirurgisch te verwijderen zou zijn? En zouden mensen die een merrie verkopen dan wel erbij zeggen dat die erin zit? Anders kan de nieuwe eigenaar wel voor een raadsel komen te staan als zijn merrie klachten krijgt,of niet drachtig zou worden terwijl dat wel gewenst zou zijn.

Dat durf ik niet te zeggen, zou ook niet weten waarom je die zou willen verwijderen als je toch niet fokt met de merrie en of het dan effectief een zware operatie zou zijn of niet. Zou bij verkoop moeten gezegd worden idd (of mss in het paspoort gezet door de dierenarts die het inbrengt?), maar datzelfde geldt voor veel andere dingen ook. Kan je nooit op vertouwen.
Mijn enige punt is om niet te veel op paardnatuurlijk te vertrouwen als bron. Ik heb daar veel op die site gelezen, vooral over dekens, voeding en huisvesting en kan zeggen dat ze evenveel waarheden en onwaarheden vertellen als een willekeurige facebookpost over paarden.

Edit: (kon niet zo direct veel vinden over het verwijderen van knikkers Op mijn gsm, maar In ervaringen op bokt lijkt verwijdering vrij eenvoudig. [MD] knikker laten verwijderen uit baarmoeder
(Ook geen top bron, ik weet het. Zal achteraf eens wat artikels proberen te vinden)

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:36

Hilton Herbs Easy Mare Gold is wat ik gebruik omdat ik die hormonen niet als eerste optie wou. Werkt hier heel goed.

Had een echte plasmerrie die constant nat stond en dat is nu helemaal over. Zelfs in de koets ging ze plassen terwijl ze op asfalt stond, dus ze kon het gewoon echt niet houden. Ze is zelfs van box verhuist naar eentje waar een putje voor lag omdat de gang anders gewoon onderliep met plas.

Na bloedonderzoek niets gevonden, dus geprobeerd met die Easy Mare Gold...enkel kruiden (waaronder die monikspeper).

Ik vind de prijs zeker te doen en geef het nu al een jaar zonder problemen.

Ik hoop dat je een goede oplossing vind die bij je merrie past. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:57

@Poekkie: Ik heb het door jou aangehaalde Bokttopic gelezen.Dankzij Bokt leer ik nog dagelijks bij! En inderdaad zijn er dus verkopers van een merrie die niet melden dat er een knikker inzit.Bij een aankoopkeuring wordt daar ook niet naar gezocht voor zover ik weet.Ongelooflijk! En ook al wil je niet fokken,in het door jou aangehaalde topic meldt zich toch ook iemand waarvan de merrie baarmoederontstekingen kreeg waar de oorzaak aanvankelijk niet werd gediagnosticeerd door de DA.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:07

anjali schreef:
@Poekkie: Ik heb het door jou aangehaalde Bokttopic gelezen.Dankzij Bokt leer ik nog dagelijks bij! En inderdaad zijn er dus verkopers van een merrie die niet melden dat er een knikker inzit.Bij een aankoopkeuring wordt daar ook niet naar gezocht voor zover ik weet.Ongelooflijk! En ook al wil je niet fokken,in het door jou aangehaalde topic meldt zich toch ook iemand waarvan de merrie baarmoederontstekingen kreeg waar de oorzaak aanvankelijk niet werd gediagnosticeerd door de DA.

Dat zou idd gezegd moeten worden. Net als helaas heel veel zaken die met de regelmaat van de klok verzwegen worden. Al lijkt het me dat iemand die een merrie zoekt om te fokken, dat best ook op voorhand al meldt in zijn zoektocht. Er kunnen zoveel andere redenen zijn die geen probleem hoeven te zijn voor het paard, maar bij een dracht wel naar voren zouden kunnen komen als probleem. Zowel in gedrag als fysiek.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:15

Je kunt trouwens de ruinen ook monnikspeper geven TS, kunnen ze ook een stukje minder mans van worden.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:32

Nickietje schreef:
Hilton Herbs Easy Mare Gold is wat ik gebruik omdat ik die hormonen niet als eerste optie wou. Werkt hier heel goed.

* knip *

Ik vind de prijs zeker te doen en geef het nu al een jaar zonder problemen.

Ik vind dat nog best aan de prijs om aan het paard van over de 1,70 m te geven.. Als ik de aanbevolen hoeveelheid aanhou, doe ik nog geen maand met een fles van Eur. 35. Monnikspeper is een heel stuk goedkoper, denk dat ik persoonlijk dat dan toch eerst ga proberen ;-)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:36

Achaiah schreef:
Je kunt trouwens de ruinen ook monnikspeper geven TS, kunnen ze ook een stukje minder mans van worden.

Werkt dit ook effectief? Mijn ruin is goed onder controle te houden, maar alle andere paarden reageren extreem hengstig sinds hij bij ons gestald staat. Is gecontroleerd en geen klophengst, maar de merries zijn compleet verliefd op hem. Zou misschien wel fijner zijn voor hem ook als dit zou helpen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:40

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.