Kort hooi risico’s?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Kort hooi risico’s?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 13:21

Ik overweeg om een hakselaar te kopen om mijn hooi uit elkaar te plukken vanuit het pak. Echter worden de stengels dan korter.
Gemiddeld wordt het e dan 5 cm lang.

Is dit op enige wijze schadelijk of nadering ten opzichte van de lengte stengels?

SuperZodiaX

Re: Kort hooi risico’s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:45

Waarom wil je het precies? Het is vooral een risico dat ze te snel gaan eten/schrokken en daardoor evt slokdarmverstopping. Ook kauwen ze er minder op en daardoor minder speekselaanmaak en sneller kans op maagzweren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 14:20

SuperZodiaX schreef:
Waarom wil je het precies? Het is vooral een risico dat ze te snel gaan eten/schrokken en daardoor evt slokdarmverstopping. Ook kauwen ze er minder op en daardoor minder speekselaanmaak en sneller kans op maagzweren.

Nu trek ik het vanwege stof met de hand uit elkaar voordat het gestoomd wordt. Dan heb ik last van het stof. Ik wil zoveel mogelijk stof er gruis eruit voor het de stomer in gaat

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:22

Mijn merrie heeft slokdarmverstopping gehad van fijn hooi, ik zou het dus niet aandurven.
Als je zelf last van het stof hebt is een mondkapje misschien een goed idee, tegenwoordig ook hartstikke hip :+
Of ipv met de hand uitschudden het met een vork doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 14:24

siskeh schreef:
Mijn merrie heeft slokdarmverstopping gehad van fijn hooi, ik zou het dus niet aandurven.
Als je zelf last van het stof hebt is een mondkapje misschien een goed idee, tegenwoordig ook hartstikke hip :+
Of ipv met de hand uitschudden het met een vork doen.

Stofkap heb ik al op en met de hark komt het niet mooi genoeg uit elkaar.
Vandaar dat ik iets anders zoek

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:27

Louis venhorst fourage heeft speciaal ontstoft hooi. Niet goedkoop maar zo telezen kost het je nu erg veel tijd en moeite dus kan het misschien wel voor je uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:31

Ik voer ook compact gras en grasmix aan mijn paard(en), dat is ook gehakseld.

Mijn senior met slecht gebit kon op die manier nog iets van gewoon ruwvoer binnen krijgen, naast geweekt senioren voer.

Mijn andere paard krijgt af en toe gehakseld hooi als aanvulling naast een wat natter pak kuil.
Op die manier kan hij naar eigen behoefte wat "prik" bij eten.

Heb bij beide paardje niet gemerkt dat ze het schrokken en dat er risico bestaat op slokdarmverstopping.