Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:33

Gelukkig! Weet je hoeveel zand er uiteindelijk is uitgekomen? En begreep toen bij de lingehoeve dat wit (paddock) zand er lastiger uit komt dan gewoon zwart zand. Wat had die van jullie in de darmen?

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:49

hallo allemaal. de vitalbix fiber mix was helaas uitverkocht, dus heb ik lucerne gekocht van vitalbix.
helaas, het gaat er nogsteeds niet in. ik giet het er nogsteeds in met een spuit(wat een uur tijd kost). hij eet het alleen uit zichzelf als ik het droog over meusli met olie doe..
ik heb geen idee wat ik nogmeer kan proberen.
Mijn DA zegt als hij het zelf niet opeet moet hij maar op de kliniek staan, maar ik kan dat echt niet betalen voor zo lange tijd. Hij zal waarschijnlijk toch gespoeld moeten worden, en dat gaat al een week kosten.
Nu zei iemand tegen mij dat ik misschien prioriteiten moet stellen, bevangenheid of zand?
zijn bevangenheid is licht(geen kanteling) maar hij is stokkreupel, wat ook door buikpijn kan komen 8)7. hij heeft in ieder geval flink pijn.
dan zou ik een suikerig hapje kunnen maken en op die manier zo veel mogelijk er in te krijgen of doorzetten met de spuit.
heeft iemand nog ideeen?

hagelslag
Berichten: 9083
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:56

Als olie niet kan ivm hoefbevangenheid.
Klein beetje appelmoes?
Of eventueel scheutje appelsap zonder extra toegevoegde suikers?

Layka krijgt in de zomer corsulin dagelijks bijgevoerd ivm stofwisseling

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:27

Olie zou toch wel kunnen qua bevangenheid. Ik zou suiker arme meusli pakken en voeren. Pony wat extra beweging om het te verteren en eventueel glucobalance oid bij voeren. In hooi zit ook suiker hè! Daar eten ze kilo’s van dus je kan heus wel iets voeren

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:13

Olie kan prima icm bevangenheid.
Ik dacht voor mijn hb-merrie ook muesli laag in suiker te gebruiken. Vond ik een goed idee, zij niet. Mijn ruin heeft het met smaak opgegeten :')

Daarna dus de Marstall Bergwiesen mash met Marstall Wiesen fasern. En dus de psyllium eerst in de olie en daarna in de slobber.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:12

Heb je al wortelrasp geprobeerd? Dit is een beetje een gek truukje. Maar als je een wortel fijn raspt wordt het een soort vochtige smush. Als je dat door de psyllium mixt... Sommige mensen raspen ook een appel.

Heb je ook al alleen de hush (schilletjes) geprobeerd ipv de zaadjes. Sommige paarden eten dat beter.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:27

Kan iemand me helpen met het volgende? Ik wil vanaf maandag graag starten met een zandkuur. Ik heb deze psyllium gekocht --> https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad-bio

Mijn paard weegt breed gerekend 450 kilo, als ik het dus goed in dit topic lees moet ik 450 gram per dag voeren? Verder vraag ik me af of ik bovenstaand psyllium droog mag voeren of dat ik dit moet weken? Hoeveel dagen adviseren jullie dit te voeren?

Mijn paard krijgt momenteel een halve schep equifyt Green Balance, halve schep spelt, 100 gram Equilin Balancer en 70 gram VitalStyle Darmbalans. Dit gemend door geweekte bietenpulp. Kan ik de 450 gram (of adviseren jullie een andere hoeveelheid) gewoon hierdoor gooien? Of meeweken met de bietenpulp?

Ik maak het voer thuis klaar, alles is dus wel mogelijk. Ik kan helaas wel maar 1 x per dag voeren.

Edit: Ik heb een vermoeden van zand maar dit is NIET geconstateerd. Ik heb een mestonderzoek laten doen, hierin is geen zand gevonden. Het is een momentopname en gezien de klachten vermoed ik het dus zelf. Ik lees net dat mensen bij vermoeden 50 gram per 100 kilo geven?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:41

Preventief: 0,5 gram / kg paard
Bij verdenking / bewijs: 1 gram / kg paard

Ik zou het in olie marineren en daarna door je normale voer mengen. Als laatste toevoegen en gelijk voeren. Niet weken. En 7 dagen voeren minimaal (mag ook wat langer).
Laatst bijgewerkt door Hilary op 06-10-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:42

Even wat bladzijdes van het topic doorlezen, je stelt de meest gestelde vragen..

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:29

Wat voor een olie? Hoe lang marineer je het erin?

Ik heb het doorgelezen maar ik stel mijn vragen over specifiek de psyllium bio van Pit en Pit. Ik weet niet of dit een ander soort psyllium is. Ik heb nog nooit een zandkuur gegeven en wil het graag goed doen.

Is het zo erg dat ik een herhalende vraag stel in een topic dat hiervoor bedoeld is? Is niet alsof ik er een nieuw topic voor open toch? :)

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:30

Pit pit is prima, gewoon de zaadjes. Verder marineren in lijnzaadolie

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:53

Oh nee hoor, psylliumzaad is psylliumzaad. Of je nu lichte of donkere koopt..

Het is niet erg, maar het wordt zo'n suf topic wanneer alleen dezelfde paar vragen gesteld worden :P

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:05

Oke top! Nu kan ik wel het een en ander vinden over marineren in lijnzaadolie maar niet de hoeveelheid.

Ik heb nu nog een flesje lijnzaadolie van sectolin staan. Daar mag ik 20 ml per dag van geven. Is dat genoeg om 450 gram psyllium in te marineren? En laat je dat even intrekken?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:19

Je mag veel meer lijnzaadolie per dag geven, dus gewoon je hoeveelheid psyllium in een bakje gooien en daarna lijnzaadolie opgieten in scheutjes tot je met roeren merkt dat alle zaadjes olie hebben gezien.
Ik deed altijd maar wat op de gok, nooit problemen mee gehad.
Intrekken is niet nodig. Gewoon mengen, daarna door je voer mengen en gelijk voeren.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:25

Ivm vermoeden zand koliek gaan we donderdag naar de kliniek voor een foto en als t zand is blijft ze daar voor behandeling. Donderdag is nog ver weg dus wil nu al beginnen, maar dan krijgt ze eventueel 2 weken een kuur psyllium, is dat te lang? Wil eigenlijk nu niet wachten, aangezien ze zo last had....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:30

Nee hoor, dat is niet te lang.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:42

EGO post

Paard van zusje opgehaald.
Uit de papieren blijkt dat ze behandeld is met 300 gram psyllium wegens een weegfout (310 kg). Gewogen bij binnenkomst.
Gewicht bij operatie (1,5 week later) bleek 400 kg te zijn. Gelijk aan vandaag bij vertrek.

Meerendeel van het zand is na de operatie blijven zitten in het rectum, dat zou uitgemest worden.
Bij de operatie zelf is er matig zand verwijderd uit de dikke darm.

Denken jullie dat er een verschil was geweest al er juist was gedoseerd voor 400 kilo?

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:58

Hilary schreef:
Preventief: 0,5 gram / kg paard
Bij verdenking / bewijs: 1 gram / kg paard

Ik zou het in olie marineren en daarna door je normale voer mengen. Als laatste toevoegen en gelijk voeren. Niet weken. En 7 dagen voeren minimaal (mag ook wat langer).


Dit idd. Ik marineer in lijnzaadolie.

Afgelopen vrijdag zijn wij op controle geweest op de kliniek. Meteen rx vd darmen voor zand preventief laten doen. En was geen zand te zien, heel blij mee! Dan weet ik nu dat af en toe een zandkuurtje bij mijn huidige merrie dus afdoende is. Voor paar tientjes meer aan kosten meer gemoedsrust gekregen.

Ik denk dat 90 gram meer hier het verschil niet zal hebben gemaakt. Maar achteraf kijk je ....en de rest kun je wel invullen ;-) Valt niets over te zeggen denk ik. Blijft wel slordige fout als paard op voorhand gewogen is.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:51

Hilary schreef:
Je mag veel meer lijnzaadolie per dag geven, dus gewoon je hoeveelheid psyllium in een bakje gooien en daarna lijnzaadolie opgieten in scheutjes tot je met roeren merkt dat alle zaadjes olie hebben gezien.
Ik deed altijd maar wat op de gok, nooit problemen mee gehad.
Intrekken is niet nodig. Gewoon mengen, daarna door je voer mengen en gelijk voeren.


Ik deed hetzelfde. Gewoon een scheut, even doorroeren en als alles bedekt / gecoat is is het goed. Dat was denk ik wel meer als 20ml, maar als ik lijnzaadolie geef doe ik altijd gewoon een scheutje en nooit afgewogen. Daarom is lijnzaadolie zo fijn haha

Ik denk ook niet dat 90 gram echt verschil had gegeven. Wel apart van de weegfout. Hoewel het wel snel wat kan schelen als ze net niet goed staan.
Hier voor operatie en na operatie ook weinig verschil, terwijl er tumor van paar kilo uitgehaald was en ze flink afgevallen was. Maar de ene keer stond ze beter stil als de andere keer dus was logisch, de keer dat ze niet goed wilde stilstaan was dan minder betrouwbaar

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:13

Heeft er hier iemand onlangs nog de prijzen van psyllium bij de verschillende webshops vergeleken? Ik wil binnenkort weer een kuurtje doen, m’n paard weegt zo’n 640 kg dus 5 kg vlozaad heb ik wel nodig. Als iemand weet waar ik het nu het goedkoopst kan bestellen scheelt mij dat weer speurwerk… :D

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:41

Ik neem met 2 stalgenoten altijd de 25 kg zak bij horseflex. Heb nog niets voordeligers gevonden

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:45

Hier ook horseflex

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:50

Wat is de houdbaarheid van psyllium? Ik weet niet of ik t optijd op maak als ik 5 kg koop...

Mijn pony at gisteren d'r eerste portie gelijk op, maar ze.had ook een dag gevast ivm koliek dus dat was te verwachten. Vandaag liet ze het staan..... maar gelukkig toch later wel opgegeten.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:31

Thanks dames….ik heb even bij horseflex gekeken maar daar ben ik 65 euro kwijt voor 5 kg en bij pit en pit 56 euro? Of is het bij horseflex in bulk goedkoper oid?

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:43

Klopt, als je de grote zak koopt krijg je bij het afrekenen ook nog korting en vaak meteen een korting van 5,- voor de volgende bestelling.