Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:17

Zinkzalf of zinkspray op haar achterste :j hopelijk komt nu alles er goed uit

MyWishMax

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:27

Die cpl is wel heel vervelend, Berdien! Ik heb geluk, paard kan alles gewoon eten en krijgt al slobber voor wat supplementen, dus dan is het gewoon een wat grotere portie. Kan ze ook wel hebben met werk wat ze doet. Maar dat is geluk en dan denk je er minder over na.

Wat naar marjan!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:29

Kaitlyn schreef:
Bij geconstateerd zand 100 gram per 100 kilo, als preventieve kuur 50 gram per 100 kilo. :j

Dit idd, en het mag in twee keer, maar advies was wel om dat relatief kort op elkaar te doen. Dus inderdaad bijvoorbeeld als je aankomt op stal gelijk geven, dan je eventuele klussen doen, paard beweging geven en dan nog een keer de 2e portie.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:29

Ja pappen met zinkzalf! Legt een klein laagje erop waardoor de huid wat minder te lijden heeft.
Kun je niet een paar dagen paraffine laten spoelen eventueel?

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:42

Kaitlyn schreef:
Ja pappen met zinkzalf! Legt een klein laagje erop waardoor de huid wat minder te lijden heeft.
Kun je niet een paar dagen paraffine laten spoelen eventueel?


Ja maandag even bellen weer met de dierenarts. Moest sowieso als de mest niet verbeterde. Maar goed het komt er in elk geval nog steeds uit en ze is vrolijk.

Balou_k

Berichten: 14076
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:07

Ik ga ook even reageren.

Al maanden mestwater, diarree en echt enorm natte scheten en een opgezette buik. Meerdere zandkuren gegeven, gewicht is goed en geen wormen. Goede gezondheid. Bij een van de drie op het witte voetje een beetje mok.

Nu blijkt dat de zandkuren qua dosissen ronduit geld slijterij zijn geweest.

Een ander paardje, met al sinds oktober terugzendende kolieken staat nu sinds donderdag op de kliniek met zandkoliek. Hier wordt ze gesondeerd met een mix van psyllium en magnesium sulfaat.

Thuis krijgt nu elk paard een serieuze zandkuur. Allemaal 100 gram per 100 kg paard. Gelukkig eten ze het tot nu toe vrij goed.

Ik begreep dat bij verdenking (veel) zand 3 maal een kuur van 10 dagen te geven. Dat gaan we nu in ieder geval doen.
Een foto van de andere gaan we nu niet maken, daar we de behandeling van de kliniek aanhouden. Van het paard op de kliniek is een foto gemaakt en morgen wordt er nogmaals een foto gemaakt.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:16

Kan ik nog iemand blij maken met 1kg Psyllium vezels van Pharmahorse? Die van mij eet het niet.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:45

mijn shetlander heeft flink zand in zijn buik en nu moet ik psyllium voeren voor 2 weken. we zijn al bijna op de helft, en hij heeft het tot nu toe goed gegeten maar hij is het helaas zat. hij eet de brokjes eruit..
heeft iemand tips waarin ik het kan mengen?

hij is daarnaast ook hoefbevangen, dus er mag geen suiker in zitten.

hij krijgt nu(wat hij niet meer eet) : 300gr(totaal) aan psyllium (droog, nat vind hij zoiezo niks)op een dag met lijnzaadolie ,pavo vital brokjes en uit wanhoop een handje muesli er in.

iemand een idee wat ik heb kan geven met laag/weinig suiker? en waarvan ik best veel kan geven aangezien hij zo veel psyllium moet eten?

mijn da zegt slobber, maar ik betwijfel of hij dat gaat eten(met psyllium)

Jorex

Berichten: 9978
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:47

Ik gebruik zelf equifyt gold om de psyllium en ander soort poeders in te mengen. Dat is een grasbrok. Dus daar zit je wel redelijk safe mee. Maar ook de mijne vereisen ook lekkere slobber erbij. Je zit hier helaas niet naast de deur, anders had ik even wat gegeven om te testen.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:53

Ik zou ook denken aan een ruwvoermix :j De fibermix van Vitalbix, zelf voer ik een ruwvoermix van Florian. Is een lekkere portie vezels en je kunt er goed dingen in verstoppen :))

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:06

Super bedankt voor de antwoorden, en lief dat je het aanbood jorex.
oke ik ga opzoek naar een ruwvoermix,hopelijk komt de vreet shet weer bij hem naar boven en eet hij het :Y)

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:09

Ja mijn paard krijgt het door de luzerne heen. :j

Balou_k

Berichten: 14076
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:12

De Fries van mijn zusje is gisteren geopereerd doormiddel van psyllium, magnesium en opgieten kon het zand niet voldoende worden verwijderd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:17

Freddydeshet schreef:
mijn shetlander heeft flink zand in zijn buik en nu moet ik psyllium voeren voor 2 weken. we zijn al bijna op de helft, en hij heeft het tot nu toe goed gegeten maar hij is het helaas zat. hij eet de brokjes eruit..
heeft iemand tips waarin ik het kan mengen?

hij is daarnaast ook hoefbevangen, dus er mag geen suiker in zitten.

hij krijgt nu(wat hij niet meer eet) : 300gr(totaal) aan psyllium (droog, nat vind hij zoiezo niks)op een dag met lijnzaadolie ,pavo vital brokjes en uit wanhoop een handje muesli er in.

iemand een idee wat ik heb kan geven met laag/weinig suiker? en waarvan ik best veel kan geven aangezien hij zo veel psyllium moet eten?

mijn da zegt slobber, maar ik betwijfel of hij dat gaat eten(met psyllium)

Eerder in het topic heb ik een recept gezet wat mijn chronisch hb pony kreeg.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:22

Freddydeshet schreef:
mijn shetlander heeft flink zand in zijn buik en nu moet ik psyllium voeren voor 2 weken. we zijn al bijna op de helft, en hij heeft het tot nu toe goed gegeten maar hij is het helaas zat. hij eet de brokjes eruit..
heeft iemand tips waarin ik het kan mengen?

hij is daarnaast ook hoefbevangen, dus er mag geen suiker in zitten.

hij krijgt nu(wat hij niet meer eet) : 300gr(totaal) aan psyllium (droog, nat vind hij zoiezo niks)op een dag met lijnzaadolie ,pavo vital brokjes en uit wanhoop een handje muesli er in.

iemand een idee wat ik heb kan geven met laag/weinig suiker? en waarvan ik best veel kan geven aangezien hij zo veel psyllium moet eten?

mijn da zegt slobber, maar ik betwijfel of hij dat gaat eten(met psyllium)


Psyliumslobbervan Vitalbix? Wordt hier heel best gegeten en is laag in suikers en zetmeel.

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:17

Hier eten ze het goed met de mash en meusli van agrobs

BalouK heftig! Hoe is de prognose?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:46

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje ten einde raad. Mijn shet van 1,5 jaar, eet op geen enkele manier zijn zandkuur. Ik heb al van alles geprobeerd. Slobbers maken, complete psyllium slobbers kopen, los voeren, mengen met appelmoes. Uiteindelijk gisteren uit wanhoop die zandweg brokjes besteld, maar helaas ook dit vertikt bij te eten. Tot nu toe wel altijd de psyllium husks gehad. Iemand misschien nog een goede tip?

Enige manier die ik tot nu toe gevonden heb, is een spuit gemend met appelmoes en dan een soort dwang voeren :+

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:43

Gewoon droog de zaadjes door iets van luzerne ofzo doen? Dat is de enige manier waarop mijn paard het goed eet. :')

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:33

Zijn jullie niet bang dat dat slokdarm verstopping veroorzaakt? Ik week de psyllium altijd

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:09

xSCWx schreef:
Zijn jullie niet bang dat dat slokdarm verstopping veroorzaakt? Ik week de psyllium altijd


Nee, volgens mijn dierenarts wordt droog ook geprefereerd.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:27

Verliest toch een groot deel vd werking als je het geweekt voert? Je wil de slijmerige werking pas in de darmen hebben, zodat daar het zand meegepakt wordt.

Slmt9

Berichten: 4825
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 23:01

Maar wie zegt dat het niet meer slijmerig is voordat het bij de darmen komt?
Volgens DA Iris van Gulik kan je het gewoon met slobber geven, dat heeft zelfs haar voorkeur. Ik geef het met de slobber van Pavo en voeg het 3 sec voordat hij gaat eten er aan toe. Of met wat bietenpulp, dan wordt het niet zo nat, waar het aan blijft plakken.

Als ik het droog geef zakt het allemaal naar onderen waardoor mijn paard alsnog om zn psyllium een eet.

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:16

Ik voer het ook in de slobber wel net voor het geven. En wat ik begrepen heb is dat vooral de vezels zorgen voor prikkeling van de darm en niet zozeer het slijm. Hier adviseren ze ook om olie bij te voeren.

Marije_jiplover

Berichten: 25341
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:48

Ik wil iedereen danken voor de tip om de zaadjes te marineren in de olie.

Tot nog toe kreeg ik er op dag 1 met pijn en moeite amper 1 dosis psyllium in (een zuinige 200 gram, terwijl paard weegt) op dag 2 als ik geluk had nog een keer en daarna bleef het bij maximaal 1 hap en dan bleef het liggen.

Inmiddels was t gisteren dag 4 en de bak is steeds leeg gegaan met een volledige preventieve dosis van een ruime 300 gram!
Er moet nog wel iets lekkers door, maar dan gaat de bak gewoon leeg, i.p.v. vissen tot al het lekkers er tussenuit is, of stomweg helemaal niet opeten (en dat voor een vreetgrage haflinger!).

Balou_k

Berichten: 14076
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:18

MarjanB schreef:
Hier eten ze het goed met de mash en meusli van agrobs

BalouK heftig! Hoe is de prognose?


De prognose is gelukkig goed.
Alles is goed verlopen, als alles goed blijft gaan mag ze vrijdag al naar huis!