Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:09

Weet je met zo'n test weet je nog niks.
Ja dat het zand nu meekomt.

Zit er dan nog veel in.
Ja dat kan maar kan net zo goed ook niet omdat het dus mee komt.

Ik vind het ook maar eng.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:20

Ja daarom.. ik weet t zo goed met kaat t hele circus al gehad :(

prutsmuts..

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:35

Ik was net ff met Hera naar de kliniek, bleef slappe mest houden en zand in de mest. Nou maar goed ook dat ik ff foto heb laten maken.. Paraffine er in en als t goed is moet dat het oplossen en dan komende dagen nog vlozaad en olie in het voer.
Afbeelding
Links naast t voorbeen de witte ovale vlek is dus zand

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:43

Ja beter dat je het hebt laten checken. Zand is echt een sluipmoordenaar. Paarden kunnen zo lang geen symptomen tonen, of "vage" symptomen en zandtesten thuis zijn gewoon niet waterdicht.
Niks vinden hoeft niet te betenen dat er niks in zit en ze op knappen staan, en wel wat vinden kan ook betekenen dat het mooi er mee uit komt en de situatie helemaal niet dringend is.

Charmaine
Berichten: 1421
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:01

Ik wilde vd week al typen, je hebt ervaring hiermee dus fotootje is zo gemaakt...Maar goed dat het gedaan hebt dus. Gelukkig valt dit nog soort van mee en ben je er op tijd bij.

Ik overweeg ook een foto te laten maken. Paard heeft vind ik toch zo nu en dan wat weinig hoopjes in de stal na de nacht. En net vanmorgen dan weer wel grote hopen...Gaat beetje in golfbeweging lijkt het. Dus als ik toch terugga voor beencontrole dan mss toch maar ff buikfoto.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:07

Wat goed Marjan. Gerust hart als dat dadelijk toch weg is.

Charmaine
als je toch al naar de kliniek gaat, dan zou ik dat zeker doen. :j
Ben je er toch.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:25

Voor de mensen met zwaardere paarden, geven jullie de benodigde psyllium is 1x? Mijn merrie is 800 kilo (gewogen op de weegschaal) dus dat betekent 800 gram psyllium. Dat is heel veel := Nou heeft ze wel trek als ze op stal komt (staat overdag met een graasmasker) maar het blijft een enorme berg.

Zou 2x 400gram ook werken? Het is een preventieve kuur.

Edit: ze lust geen slobber, ik moet het dus in haar reguliere voer zien te prutsen.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:28

Ik krijg er met moeite 500 gr in.
Mijn tinker is 633 kg.
Wilde juist een kuur van het dubbele maar dat lukt echt niet.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:33

Ja ik heb er dus ook een beetje een hard hoofd in := 800 gram in 1x lijkt me vrij kansloos. Anders probeer ik wel 2x 400 gram

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:34

Ik voer hier op t moment 800 gram door geweekte balancer en meusli :+ ze vreet alles op. Gisteren nog vrij veel zand in de mest, ben blij dat het er uit komt

Afbeelding

Je ziet er ook zat psyllium in zitten _O-

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:35

Feyre blieft geen nat voer ;( Ik marineer de psyllium in de olie en dan meng ik het door de ruwvoermix.

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:33

Berdien schreef:
Voor de mensen met zwaardere paarden, geven jullie de benodigde psyllium is 1x? Mijn merrie is 800 kilo (gewogen op de weegschaal) dus dat betekent 800 gram psyllium. Dat is heel veel := Nou heeft ze wel trek als ze op stal komt (staat overdag met een graasmasker) maar het blijft een enorme berg.

Zou 2x 400gram ook werken? Het is een preventieve kuur.

Edit: ze lust geen slobber, ik moet het dus in haar reguliere voer zien te prutsen.



Hier eet de één alles, die kan je zo een kilo psyllium voorschuiven en hij eet het binnen een paar minuten op. De andere doet het met lange tanden. Ik zal het door twee beurten delen als je de mogelijkheid hebt. Ik geef ze iedere dag 500gr.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:50

De eerste portie voer met 400gr wordt nu verorberd. Geef haar na het longeren de tweede portie, kan ze daar de hele nacht over doen. En dan vanaf morgen ‘s ochtends en ‘s avonds per voerbeurt 400 gram.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:39

2x de helft mag ook, zei de DA tegen mij. Als het lukt om ze met niet al te veel tussentijd te geven is dat dan wel weer beter dan met grote tussentijd ertussen.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:46


Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 06:21

MarjanB schreef:
Ik was net ff met Hera naar de kliniek, bleef slappe mest houden en zand in de mest. Nou maar goed ook dat ik ff foto heb laten maken.. Paraffine er in en als t goed is moet dat het oplossen en dan komende dagen nog vlozaad en olie in het voer.
[ [url=m/gFAHYC.png]Afbeelding[/url] ]
Links naast t voorbeen de witte ovale vlek is dus zand

Wat een narigheid! Gelukkig ben je er vroeg bij! Heb je ook advies gekregen omtrent het management? Of is dit nog van dr vorige thuis? Omdat je schrijft dat ze maar slappe mest bleef houden, was dat al zo toen je haar kocht? Hopelijk is ze snel weer zandvrij

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:13

Denk nog van vorige huisje want ik heb geen wit zand en t is duidelijk wit zand. Hier 24/7 buiten met goed management aangezien kaat in pension zandkoliek heeft gehad en ik helaas alle ellende al meegemaakt heb.

De slappe mest startte na de eerste zand kuur, waarschijnlijk is de boel toen al iets verplaatst. Kaat kreeg ook koliek tijdens een kuur.

Sherivey
Berichten: 8754
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:51

Hoi hoi,

Voor ik er een topic over open, vraag ik het even hier.
Ik heb een zak psylliumslobber van Vitalbix gekocht, preventief als zandkuur. Nu moeten onze paarden 400 gram per dag.
Kan ik vanaf dag 1 die hoeveelheid geven, of beter opbouwen?
Ze krijgen normaal geen slobber en vrij weinig krachtvoer.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:11

De slobber heeft 50% psyllium, dus in 400 gram slobber zit 200 gram psyllium.

400 gram is voor 400 kg paard als je preventief geeft (0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht) of voor 200 kg paard bij verdenking/ bevestigd zand (1 gram psyllium per kg LG).

Je zou denken dat je dit gewoon kunt gaan voeren, maar evt bouw je op in 2-3 dagen en geef je het wat langer (dus opbouwen en dan nog een week).

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:00

Berdien schreef:
Ja ik heb er dus ook een beetje een hard hoofd in := 800 gram in 1x lijkt me vrij kansloos. Anders probeer ik wel 2x 400 gram


Ja 2x de helft is prima :j

Ik marineer het ook in olie en doe het dan door een emmer luzerne heen. In slobber moet ze het niet. :')

Sherivey
Berichten: 8754
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:45

Hilary schreef:
De slobber heeft 50% psyllium, dus in 400 gram slobber zit 200 gram psyllium.

400 gram is voor 400 kg paard als je preventief geeft (0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht) of voor 200 kg paard bij verdenking/ bevestigd zand (1 gram psyllium per kg LG).

Je zou denken dat je dit gewoon kunt gaan voeren, maar evt bouw je op in 2-3 dagen en geef je het wat langer (dus opbouwen en dan nog een week).

Dankjewel!
Dan denk ik dat ik eerst een of 2 dagen een halve portie geef, dus 200 gram. En dan naar 400 ga.

Als ze het eten, tenminste. Gewoon vlozaad eten ze dus niet. :=

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:45

Kaitlyn schreef:
Berdien schreef:
Ja ik heb er dus ook een beetje een hard hoofd in := 800 gram in 1x lijkt me vrij kansloos. Anders probeer ik wel 2x 400 gram


Ja 2x de helft is prima :j

Ik marineer het ook in olie en doe het dan door een emmer luzerne heen. In slobber moet ze het niet. :')


Dat is de eerste keer dat ik het hoor. En met marineren bedoelen jullie dan 500gr gewoon vol olie over? is dat dan niet veel olie?

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:46

Goede scheut olie is genoeg dat de zaadjes zeg maar na roeren een coating hebben van olie. Olie is sowieso goed zei de dierenarts om te blijven geven en nieuw zand af te voeren

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:48

Zo voer ik het ook :j scheut olie zodat alle zaadjes 'gedekt' zijn. Geen water, want dan doen ze hun ding al voor ze in het paard zitten :))

Gisteren heeft Feyre overigens heel vakkundig alles behalve het grootste deel van de psyllium gegeten -O- Zo maar eens kijken wat er van de ochtendportie over is gebleven.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:53

aha, en dan die mengeling over het eten?