Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:17

Hier ging de eerste 5 dagen goed met psyllium.. en toen de laatste 2 dagen niet meer... zucht.
Maarja, iig weer 5 dagen volle hoeveelheid gehad.
Over 2 weken weer een week lijnzaad idd..
En dan denk over 4a5 weken poging 2 met psyllium.. nat/droog, ze eet dan gewoon eromheen.. en laat de zaadjes/hulsjes liggen

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:50

Daihyo schreef:
Zelfde als psyllium. Maar ik zou met minder beginnen om te testen of ze het eet :D


Jaa ik voer de hoeveelheid wel langzaam op :=

Jij hebt inderdaad nog vijf dagen gehad Wendy, ik zit nog niet eens op één -O- En een voerbak vol ontweken psyllium :=

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:15

Ja het is wel echt knap hoe ze alles eruit eet, en dan de psyllium laat liggen :')
Maargoed, voor nu wel weer even iets gehad gelukkig

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:04

Lijnzaad gaat hier ook altijd met smaak naar binnen.
Altijd ongekookt. Het slijm effect treedt in de darm wel op.

Ik koop lijnzaad bij Landwinkel de Munnikenhof, die hebben het in hun voer assortiment.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:14

Ik zag dat mijten ook lijnzaad heeft in 20kg zak, dus ga denk ik daar maar bestellen vd week :)) dat eet ze idd prima, zo'n 100 gram per dag dan ongekookt.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:18

Ik wissel ook af tussen psyllium en lijnzaad. Lijnzaad haal ik bij de plaatselijke landwinkel in mijn woonplaats, halve kg voor €2 of €3.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:01

Hier gaat t psylliumzaad er makkelijk in, de husk was wel een probleem.
Ik voer nu per dag zo’n 125 gram versgemalen lijnzaad bij. Meer voor de omega 3-6 verhouding overigens. Gaat om een paard van 640 kg ongeveer. Het advies was dat tot zo’n 200 gram geen negatieve effecten zou geven (blauwzuur). Ik vind een halve kilo wel veel, ook omdat je dan wel enorm veel vet aan het rantsoen van je paard toevoegt. Zou dat wel in t achterhoofd houden.
@Berdien; lust ze iets vochtig voer wel? Dat je haar lekkerste voer iets nat maakt? Zodat ze er niet omheen kan eten? Ik gebruik vitalbix mash met een beetje water en meng daar ook t gemalen lijnzaad doorheen :D

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:38

Grappig. Hier eten ze de husk wel goed, maar de zaadjes juist slecht.

Ik smokkel trouwens een beetje door er een appel, peer of wortel doorheen te raspen. Lust ze misschien wel geweek te grasbrok berdien? Dat is ook wel een andere structuur.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:49

Durf ik niet te zeggen. Ik wil niet teveel ineens proberen, want dan eet ze straks niks meer := Ik krijg nu al elke keer De Blik als ze haar voerbak vol met psyllium aan treft ^)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:03

Berdien schreef:
Durf ik niet te zeggen. Ik wil niet teveel ineens proberen, want dan eet ze straks niks meer := Ik krijg nu al elke keer De Blik als ze haar voerbak vol met psyllium aan treft ^)


Dat heeft mijn merrie sowieso af enntoe eens. Ik kan maanden hetzelfde voeren en ineens weigert ze het. Dan moet ik echt alles los gaan geven en in hele kleine porties. Dan gaat ze weer eten en kan het allemaal weer door elkaar. :')

Ik voer dus kuren enzo echt apart zodat ze de rest wel op eet als ze de kuur of het nieuwe voer weigert.

En dat terwijl het aan de andere kant eigenlijk een kliko is... Heel apart, ze eet van alles heel makkelijk, maar soms ineens zelfs de dingen niet waar ze normaal een moord voor doet. Alsof er dan 1 keer iets tussen zat wat niet beviel en alles dan giftig is :')

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:47

Als ik jullie ervaringen zo lees mag ik in mijn handjes knijpen. Mijn oudje doet een moord voor zijn fibrebeet/muesli mengsel en het deert hem niets wat ik er verder doorheen meng. Alle poedertjes en olies gaan er zonder blikken of blozen in. Zo ook de psyllium husk. Heb toevallig gisteren weer een kuur van 7 dagen afgerond en hij heeft geen kruimel laten liggen.

Maar goed dit is ook wel de pony die gewoon de prednisolon capsules in z'n geheel weg at door zijn voer en toen hij er een keer eentje tegen de wand aan geplet had at hij die vervolgens zo uit mijn hand op. Lang leve deze hongerige pluizebol. _O-

Wat heeft jullie voorkeur eigenlijk? De husk of de hele zaadjes?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:56

Als ik geen supplementen of medicatie hoef te voeren geef ik wel alles in 1 keer en dat js ook gewoon goed gegaan :') Nu heeft ze wat supplementen enzo die ze echt binnen moet krijgen en dus af rn toe zo'n weigerbui dus voor d'r zekerheid alles apart. :+

Ik geef zaadjes

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:48

Zaadjes en pellets vind ik ideaal

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:47

Pallatin schreef:
Hier gaat t psylliumzaad er makkelijk in, de husk was wel een probleem.
Ik voer nu per dag zo’n 125 gram versgemalen lijnzaad bij. Meer voor de omega 3-6 verhouding overigens. Gaat om een paard van 640 kg ongeveer. Het advies was dat tot zo’n 200 gram geen negatieve effecten zou geven (blauwzuur). Ik vind een halve kilo wel veel, ook omdat je dan wel enorm veel vet aan het rantsoen van je paard toevoegt. Zou dat wel in t achterhoofd houden.
@Berdien; lust ze iets vochtig voer wel? Dat je haar lekkerste voer iets nat maakt? Zodat ze er niet omheen kan eten? Ik gebruik vitalbix mash met een beetje water en meng daar ook t gemalen lijnzaad doorheen :D

Het effect van blauwzuur is onderzoek naar gedaan en levert geen gevaar op.
Lees dit (goed onderbouwde!) artikel over lijnzaad maar eens. Met veel verwijzingen naar onderzoeken.
https://www.facebook.com/share/2qVgCL4G ... tid=WC7FNe
En de halve kilo is als zandkuur van max een week bij zand in de darmen he. Dus niet structureel. Onderhoudskuur is de helft van de hoeveelheid voor een week. Net als psyllium.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:31

Ik ben bekend met het onderzoek, staat ook op de site van hoefnatuurlijk volgens mij. En je hebt gelijk, als je het als zandkuur voert is het idd maar zo’n grote hoeveelheid voor een week. Maar dan nog is het wel goed om je er van bewust te zijn dat je opeens een flinke hoeveelheid vet toevoegt aan het rantsoen van je paard. Niet alle paarden gaan goed op zo’n plotse verandering in het rantsoen. Ik vind lijnzaad voeren ook wel wat bewerkelijker dan psyllium, precies ook door de redenen genoemd in het artikel. Ik voer psyllium als zandkuur en ben de lijnzaad door blijven voeren in kleinere hoeveelheid ivm de hopelijk positieve eigenschappen. Ik maal dus elke dag braaf lijnzaad in een koffiemolen voor ik naar stal ga :+

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:54

Ja psyllium heeft ook mijn voorkeur. Maar mijn shet is er echt zwaar allergisch voor. Dan moet je iets :+
Geen problemen gemerkt overigens op de kuur. Ook bij mijn haflinger en paint niet. Maar ik heb wel 200 gr per pony gegeven omdat het onderhoud is.
Lijnzaad bevat overigens uit mijn hoofd rond de 30% vet. Lijnzaadolie bevat 98% vet. Aangezien je daar max 100ml per 100kg lichaamsgewicht olie mag geven, durf ik dat 400gr pure lijnzaad in geval van mijn pony’s wel aan.
Het is alleen dat ineens toevoegen wel voor meer energie kan zorgen. Vet is een goeie energiebron.
Maar hier nooit iets van gemerkt. In tegenstelling tot bepaalde koolhydraten :+

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:15

Nou ja, bij een paard van 800 kilo zit je dus al op 400 gram :+ En dat is puur onderhoud.

Ik ga eerst wel beginnen met een lagere dosis :j Morgen maar even langs de Aldi.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:46

Snelle zoek actie lijkt t 42 gram vet per 100 gram lijnzaad. Maar helemaal eens hoor Daihyo; je moet toch wat als psyllium er niet in gaat. Wist niet overigens dat je zoveel olie mocht geven?! Wauw dure liefhebberij…ik heb de olie in t verleden ook wel gevoerd maar erg duur en goede eigenschappen gaan sneller verloren. En m’n voerbakjes werden er ook zo smerig van :+
Daar heb ik met gemalen lijnzaad dan weer geen last van. Extra energie merk ik niet zo, maar goed, voer zo’n 125-140 gr per dag dus dat zal ook niet zo’n vaart lopen
@ Berdien; hopelijk lust je paard dit wel. Als je straks wel grotere hoeveelheden nodig hebt: ik bestel het bij Baroen. Ook de psyllium en als ik weer n kruid of iets wil proberen (of zoiets voor m’n keukenkruidenpotjes moet hebben) :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:53

Ja volgens dierenartsen mag je zoveel olie geven. Ik vind het heel veel. Met name omdat een paard geen galblaas heeft en het daardoor lastiger kan verwerken.
Ik ben benieuwd Berdien. Hopelijk gaat het er in :j

Hier gaat de psyllium er overigens wel in. Maar mijn mini is allergisch voor weegbree. En psyllium is zaad van een plant uit de weegbree familie. Hij schuurde zich na 2 dagen tot bloedens toe kapot. Heel heftig. Toen gestopt met psyllium en na een dag werd het schuren veel minder.
Dierenarts had nog nooit zo’n bizarre reactie gezien. Dus sindsdien krijgt hij maandelijks een kuurtje lijnzaad :+

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 07:48

Je moet ook niet van nul olie naar een halve liter per dag gaan, dat is een succes recept voor spuitpoep.
Maar als je het opbouwt, zodat het maagdarmkanaal kan wennen aan de nieuwe energiebron, gaat dat meestal heel prima met dergelijke hoeveelheden.
Maar als je je paard ineens van een zandpaddock naar een volle wei zet, zonder op te bouwen, geeft dat net zo goed problemen in het maagdarmkanaal, dat moet je ook opbouwen.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:09

Hier zei de DA het ook inderdaad dat je prima tot een halve liter olie kon opbouwen en dat dat de beste methode was om je paard weer terug op gewicht te brengen. Daarna zou het aan alle kanten uit je paard gaan lopen zei die. :')

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:07

Celebi schreef:
Hier zei de DA het ook inderdaad dat je prima tot een halve liter olie kon opbouwen en dat dat de beste methode was om je paard weer terug op gewicht te brengen. Daarna zou het aan alle kanten uit je paard gaan lopen zei die. :')

Krijg daar hele rare beelden bij: dat t aan alle kanten uit je paard gaat lopen :')

Ik had idd gehoord dat t als dikmaker goed is, maar in t kader van dit topic: zand afvoeren zal t hele lijnzaadje meer nut hebben lijkt me :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:33

Ja olie doet niets aan zand afvoeren. Dan heb je toch de zaadjes nodig :D

Celebi :+

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:48

Ik ga denk ik zo'n zak van Mijten halen, van 20Kg lijnzaad lijkt het mij qua prijs wel voordelig.
Voor een week preventieve zandkuur is het dan ook iets van een 200gr voor een paard van ong 500kg?

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:02

Daihyo schreef:
Ja olie doet niets aan zand afvoeren. Dan heb je toch de zaadjes nodig :D

Celebi :+


Mijn dierenarts zegt juist olie bijvoeren voor het afvoeren van zand. Paraffine is ook olie wat ze krijgen bij zandkoliek :)