vep, Vrep en EWPA eenheden en grammen? wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

vep, Vrep en EWPA eenheden en grammen? wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 16:27

wilde de voedingscalculator van paardnatuurlijk er eens op naslaan.
Echter heb ik een ewpa van 0.78 en een vrep van 81 g/kg.
Nu moet ik de VEP en VREP in eenheden ingeven, hoe reken ik dit uit?

Radiostilte

Re: vep, Vrep en EWPA eenheden en grammen? wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:44

(EWpa x 1000) x 1,05 = VEP dus (0.78 x 1000) x 1.05 = 819 VEP dus 819

VREp van 81 g/kg is 81. VREp betekent verteerbaar ruw eiwit paard en wordt weergeven in gram per kilogram product of als je over de behoefte van je paard hebt gram

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:20

Wees erop bedacht dat de informatie van paardnatuurlijk niet volledig kloppend is, ze houden o.a. een veel lagere koperbehoefte aan dan in welke bron dan ook staat, en houden tegelijkertijd een veel hoger kopergehalte in hooi aan dan dat er in Nederlands of Belgisch hooi zit.

Ik heb de behoeftes van paarden in ewpa en vrep even opgezocht:

Dit zijn de rustbehoeftes. Een paard van 800kg heeft niet 2x zoveel eiwit of energie nodig omdat dit soort dingen via metabool gewicht verlopen. Het metabool gewicht is kg^0.75 (*0.039 voor ewpa, *3 voor vrep). De rustbehoefte van snel magere paarden (hard doers) zit ongeveer 10% boven normaal en van snel dikke paarden (easy doers) ongeveer 10% onder normaal. Het verschil lijkt vaak groter doordat de hard doers vaak meer bewegen (draven/galopperen) tijdens trainen en minder eten bij onbeperkt, terwijl easy doers juist een lager tempo aannemen en meer eten bij onbeperkt, zo nodig stro.
Afbeelding

Training levert ook een bepaalde energie- en eiwitbehoefte op, maar daarvoor moet je eerst de trainingsbelasting berekenen. De meeste paarden worden getraind in klasse 1 of eventueel 2.
Afbeelding

En dan kan je hier de toeslag vinden voor deze training:
Afbeelding

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 22:30

Thanks voor de info beiden!

@mizora het gaat om een ruin kruising warm en koudbloed met pensioen. Dus de training is niet aan de orde. Kun je ook iets zeggen over de mangaan behoefte want die vond ik vrij laag die ze aanhouden bij paard natuurlijk.

Pony maakt erg gretig gebruik van de himelaya liksteen sinds deze voeding en ik probeer te achterhalen wat hij te kort komt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:55

Himelaya liksteen is eigenlijk gewoon zout. Zoutgebrek is niet ongewoon. Je zou dan idd kunnen kijken naar natrium, kalium, magnesium, calcium en chloor.

Afbeelding

Dit zijn de onderhoudsnormem uit het cvb tabellenboekje. Ik weet niet of je daar wat aan hebt ter vergelijking.
Ik wil daarnaast wel opmerken dat een overschot van een bepaald element ook voor kan zorgen dat een ander niet goed opgenomen kan worden. De verhouding van calcium en fosfor moet ongeveer 2:1 zijn (maar wel beide minimum dekken). Advies calcium magnesium verhouding is 2-3:1.
Veel fosfor en kalium in het voer beïnvloeden de opname van magnesium weer negatief.